Uleiul de motor

Uleiul de motor contribuie la mentinerea performantelor si la prelungirea duratei de viata a propulsorului masinii. Pentru ca motorului sa ii fie asigurata o lubrifiere corecta este necesar sa se aleaga lubrifiantul corespunzator, sa fie efectuat regulat controlul nivelului de ulei, sa se schimbe de fiecare data filtrul de ulei impreuna cu uleiul, precum si sa se respecte termenul de schimbare prevazut de constructor.

Uleiul de motor indeplineste functii esentiale:
– reduce frecarile
– limiteaza uzura pieselor in miscare
– raceste motorul
– mentine mecanismul in buna stare
– protejeaza impotriva coroziunii
– faciliteaza punerea in miscare a componentelor mobile ale motorului
– diminueaza consumul de carburant

Alegerea uleiului se face in functie de:
– tipul motorizarii (benzina, diesel, cng)
– vechimea vehiculului
– maniera de conducere si tipul de drum utilizat preponderent

Tipuri de ulei
– Mineral: obtinut prin distilarea petrolului brut
– Sintetic: obtinut din componenti chimici, petrochimici sau hidrotratat
– Pe baza de sinteza sau semisintetic: amestec din mai multe uleiuri de baza

Pe baza sintezei se obtine o mai buna rezistenta la temperatura si o reducere a variatiilor de vascozitate datorate diferentelor de temperatura.

Aditivii inclusi in uleiul de motor
– Antioxidanti: participa la controlul oxidarii uleiului in timp
– Detergenti si dispersanti: contribuie la mentinerea motorului in stare de curatenie
– Antiuzura: contribuie la mentinerea peliculei de ulei in orice situatie
– Anticorozivi: permit prevenirea corodarii datorate efectelor poluante
– Aditivi de vascozitate: imbunatatesc vascozitatea si o mentin corecta in funtie de temperatura

Utilizarea unor aditivi vanduti separat poate cauza interferente si chiar altera calitatea lubrifiantului recomandat.

Gradul de vascozitate al uleiului
SAE (Society of Automotive Engineers – Societatea Inginerilor de Automobile) defineste gradul de vascozitate in functie de conditiile de temperatura vara-iarna.

Exemplu: 10W40 (W = Winter – Iarna)
– 10 semnifica fluiditatea la temperaturi joase: cu cat aceasta cifra este mai mica, cu atat uleiul este mai fluid la rece
– 40 semnifica vascozitatea la temperatura inalta. Cu cat aceasta cifra este mai mare, cu atat uleiul este mai vascos, adica mai gros la cald

Noile tehnologii bazate pe sinteza permit atat obtinerea unei protectii optime a motorului, dar si realizarea unor functii suplimentare, cum ar fi diminuarea emisiilor poluante si realizarea unei economii de carburanti.

Diferite organisme internationale (ACEA, API), publica norme ce sunt revizuite periodic, pentru a tine cont de evolutia motoarelor si de intervalele de schimb ale uleiului. Obtinerea omologarii pentru un lubrifiant implica trecerea unor teste de laborator si incercari pe bancuri motor.

Normele ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’automobile
Definesc secventa de teste pe motoare ale constructorilor de automobile europeni.

Normele API (American Petroleum Institute)
Urmeaza evolutia si necesitatile constructorilor de automobile americani. Fiecare specificatie corespunde unei cresteri a nivelului de exigenta cerut pentru lubrifianti. Cele mai severe aplicatii API sunt SJ si SL (motoare pe benzina) si CF (motoare diesel).

Fiecare constructor are propriile exigente in ceea ce priveste ungerea, definindu-si nivele de performanta proprii pentru lubrifianti, tinand cont si de caracteristicile suplimentare dictate de specificitatea motoarelor sale.

Verificarea nivelului uleiului
Anumite vehicule permit controlul automat al nivelului uleiului, cu ajutorul unui indicator aflat in bord. Pentru altele, acest nivel se verifica manual, cu ajutorul jojei de ulei.

Consumul de ulei este un fenomen normal in functionarea motorului. Un consum excesiv indica dereglarea motorului, care poate fi cauzata de: lubrifianti necorespunzatori, maniera de conducere a automobilului, starea mecanica a vehiculului, conditii climatice.

Va recomandam sa verificati in mod regulat nivelul uleiului si mai ales nu rulati daca nivelul acestuia se situeaza sub reperul de nivel minim de pe joja. Si excesul de ulei poate deteriora motorul. Nivelul de ulei corect se situeaza intre reperele de maxim si minim de pe joja. Se recomanda verificarea nivelului in mod regulat si in special inaintea efectuarii unui traseu lung. Completati cu ulei de acelasi tip, pana cand uleiul se apropie de nivelul maxim.

15 Responses

  1. danut says:

    Buna ziua
    eu am un Bmw 325 ci are 276000 km as vrea sa stiu ce ulei sa ii pun in conditiile in care iarna sta in garaj si vara schimb treptele DOAR in 7000 rpm…drifturi liniute….etc un ulei de turatii imi trebuie.
    de la cine am cumparat masina ii punea ulei REPSOL… este ok?
    Multumesc

  2. costel says:

    Buna ziua,
    Pentru un Renault Clio 1.5 Dci, motor k9k-v7, turbo diesel, as vrea sa utilizez un ulei superior Elf-ului. Ce imi recomandati? Acum folosesc Castrol Magnatec Diesel. E ok? Oricum astept si alte sugestii. Merci

  3. Buduru says:

    Salutare am o Mazda 323f , 1,4 16v benzina din 2003 , am cumpărat-o de curând iar propietarul mi-a zis ca ia luat numai ulei castrol! Întrebarea mea e ce fel de ulei Castrol îmi trebuie?

  4. Buduru says:

    Salutare am o Mazda 323f , 1,4 16v benzina din 2003 , am cumpărat-o de curând iar propietarul mi-a zis ca ia luat numai ulei castrol! Întrebarea mea e ce fel de ulei Castrol îmi trebuie?

  5. Buduru says:

    Salutare am o Mazda 323f , 1,4 16v benzina din 2003 , am cumpărat-o de curând iar propietarul mi-a zis ca ia luat numai ulei castrol! Întrebarea mea e ce fel de ulei Castrol îmi trebuie?

  6. Buduru says:

    Salutare am o Mazda 323f , 1,4 16v benzina din 2003 , am cumpărat-o de curând iar propietarul mi-a zis ca ia luat numai ulei castrol! Întrebarea mea e ce fel de ulei Castrol îmi trebuie?

  7. ciprian says:

    salut am un audi a4 b5 1,8 torbo benzina din1999 150 cai si nu stiu ce tip de ulei sa folosesc as vrea un ulei bun dar nu stiu modelu daca ma puteti ajuta merci

  8. Cristi Dinu says:

    Am uitat sa precizez ca intr-un an de zile eu fac aprox. 14 – 15.000km cu ea, 70% in oras.

  9. Cristi Dinu says:

    Salut.
    Am un clio 3 1.4 16v 72kw 98cp fabr.2006 si trebuie sa ii fac revizia la 60.000km. Cat a fost masina in garatie la service i-au pus ulei de motor elf 10w40 dar mie mi s-a cam pus pata pe castrol, numai ca nu reusesc sa ma hotarasc intre tipurile de ulei produse de cei de la castrol si sincer nici nu ma incadrez in categoria expertilor la motoare.
    Am rugamintea sa ma ajutati sa ma hotarasc la unul dintre cele de mai jos:
    – castrol GTX magnatec ACEA A3 10w40 (sau 5w40)
    – castrol magnatec professional A3 10w40;
    – castrol SLX professional 5w40.
    Astept cu nerabdare sugestiile sau recomandarile voastre.
    Multumesc

  10. Baciu Emil says:

    Buna ziua. Detin un Volkswagen Fox pe benzina, fabricat in amul 2006, dar am intrat in posesia acestuia in martie 2008. Am efectuat schimbul de ulei, filtrul de ulei,filtrul de aer.Ulei am pus sintetic 5W-40, dar am impresia ca, consuma ulei, la 5000 km a consumat 1,5 l. Va rog sa-mi spuneti daca este normal, sau sa schimb cu alt tip de ulei. Va multumesc. Emil.

  11. iosub ghe says:

    se potriveste o pompa de benzina de lA RENAULT CLIO LA SUPERNOVA!! DACA SE POTRIVESTE, CAT COSTA POMPA DE CLIO!! DACA POATE SA-MI SPUNA CINEVA…

  12. iiosub gh says:

    se potriveste o pompa de benzina de lA RENAULT CLIO LA SUPERNOVA!! DACA SE POTRIVESTE, CAT COSTA POMPA DE CLIO!! DACA POATE SA-MI SPUNA CINEVA…

  13. robert says:

    Stefania, poate fi vorba despre nivelul uleiului, adica trebuie completat. Tarilov: nu se intampla nimic grav, e bine sa verifici de mai multe ori nivelul sa fii convins ca e peste semn.

  14. Tarilov says:

    ce se intampla dak am ulei cu aprox 5mm peste max la un golf IV?

  15. Paisu Stefania says:

    Buna ziua,
    Vreau sa cumpar un Renault Clio Sport din 2001 si cand am mers cu el am vazut ca are un led aprins permanent.Este cel cu semnul de pompa de ulei dar problema este ca sunt 2 cu acelasi semn, unul e rosu si asta despre care va vorbesc este galben…..sunt in dilema ,imi este frica sa il cumpar pt ca nu stiu ce problema are. Ma puteti ajuta?
    Merci.

Leave a Reply to Buduru Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.