Sa luam un exemplu in Capitala, unde sunt cele mai multe masini. Pietonul traverseaza o sosea cu 6 benzi, mai exact soseaua dintre Arcul de Triumf si Piata Presei Libere. Pune piciorul pe trecerea de pietoni si… evident, i se acorda prioritate de catre masinile ce trec prin zona.
Fiindca trec zilnic pe acolo, nu pot sa nu remarc faptul ca in cel mai “economic” caz, pietonul care trece opreste 4 masini. Acestea consuma in jur de 1 litru de combustibil pe ora la regimul de mers in gol.
Daca punem si franarea brusca si reaccelerarea, etc, putem contabiliza un consum al fiecarei masini deloc de neglijat. Sa zicem ca masina sta pe loc 10 secunde. Daca are un consum de 1 litru pe ora, rezulta un consum de 0,0027 l la fiecare oprire de 10 secunde.
Bine, daca opreste 5 masini atunci cand trece, pietonul consuma din rezervorul masinilor 5×0,0027l. Dar, pana acasa, pietonul nostru mai trece strada pe trecerea de pietoni de cateva ori, sa zicem de 5 ori, ca sa fie cifra rotunda. Adica 5x5x0,0027l.
Sigur, sunt cazuri si cazuri, de exemplu la biserica Sfanta Vineri, unde gasim un buton pe semafor si punem verde ca sa trecem strada. Apasam butonul, pac, si gata… Se pune verde si trecem strada.
Daca avem curiozitatea, ca pietoni, sa ne uitam si pe sosea, vedem ca pe cele 4 benzi din dreptul bisericii Sfanta Vineri s-au oprit cam 20 de masini, intr-o zi obisnuita, la fiecare apasare pe buton.
Intr-o ora, trec 5 pietoni (ce bine ar fi sa fie doar atatia!) deci, in 12 ore de trafic normal, avem cam 60 pietoni. Civilizat, apasa pe buton, se pune rosu pentru masini, acestea opresc, si asteapta linistite (sunt sigur ca ati trait experienta asta!) sa treaca pietonul.
Am nebunia cu calculele, 20 de masini x 60 treceri de strada x 0,0027 l pe ora = “3,24 l la suta de km!”. Avem in tara “o gramada de pietoni pe zi” x “nu stiu cate strazi are tara asta” rezulta… Of, cred ca am inebunit!
Luati-va o masina economica sau un scuter, ca la 3,24l de combustibil la suta de km, e al naibii de scump sa fii pieton!