Site icon Turatii

10 semne de circulatie ignorate de romani

N-as fi crezut vreodata ca pot scrie un articol pe tema asta, dar realitatea cotidiana mi-a demonstrat, brutal, contrariul. Ne plangem de infrastructura rutiera, de ambuteiaje, de traficul infernal, si, sigur, in majoritatea cazurilor avem dreptate noi, soferii cat de cat corecti.

Mai exista insa si cealalta parte, a soferilor ce ignora cu buna stiinta semnele de circulatie, iar actiunile lor, dincolo de faptul ca sunt periculoase si chiar pline de nesimtire uneori, se repercuteaza si ele in traficul infernal pe care trebuie sa il suportam zilnic, in Capitala si in marile orase.

Nu o sa fac un top al semnelor de circulatie sau al regulilor incalcate frecvent, ci doar o simpla enumerare, intr-o ordine aleatoare (ce expresie ciudata…). Asadar, pornim in aventura taficului rutier cotidian!

Primul semn ignorat complet, este cel de obligativitate la dreapta, in dreptul statiilor de tramvai. Semnul, desi foarte vizibil, fiind albastru pe fond alb cu galben, devine un simplu accesoriu publicitar pentru “pilotii” de ocazie. Simt ca sunteti de acord cu mine…

Semaforul pe galben sau rosu. De fapt, semaforul cand este aprins becul galben devine un fel de start pentru taximetristi si soferii grabiti. Fac pariu ca sunt mai multe masinile care trec pe galben decat cele care opresc. Si inca destui care trec pe rosu plin. Ma umplu de bani…

Galben sau verde intermitent pentru schimbarea directiei la dreapta. Un accesoriu de sistematizare rutiera deosebit de util si care, din fericire, a aparut pe scara larga in intersectiile noastre, se dovedeste a fi doar un exponat de muzeu pentru soferii care merg inainte si blocheaza “inocent” trecerea pentru cei care fac dreapta.

Celebrele portiuni hasurate “Nu blocati intersectia”. Ati vazut taur sa stea linistit cand vede rosu? Hasurile frumos realizate sunt doar un ornament asfaltic pentru bucuresteanul grabit si mai… nesimtit. Iertare celor care respecta regulile, dar nu m-am putut abtine. Intersectia e blocata deja.

Hmmm… Trecerea la nivel cu calea ferata? Ce e asta? Doar din jurnalele de stiri de pe la televiziune afli cifre socante: pur si simplu, nici macar barierele si luminile intermitente nu mai sunt un obstacol pentru unii soferi. Daca viata proprie nu primeaza in opinia acestor soferi, mai avem pretentia sa nu calce pe un asfalt hasurat?

Oprirea sau stationarea interzisa. Unde e oprirea interzisa in Romania pentru soferul “adevarat”? Nicaieri. Ai o treaba in centru? Opresti acolo, ca nu moare lumea in 5 minute. Nu uit cat traiesc pe doamnacu Peugeot-ul care a parcat pe linia de tramvai ca sa isi ia tigari. Da, doamna, la Piata Galati… Da, dvs. erati… Nu ne-ati vazut? Noi eram aia care injuram din spate!

Semnul mare alb cu contur rosu va spune ceva? Sau rosu cu o banda alba pe mijloc? Accesul interzis se traduce prin “accesul permis” la romani… Sau daca este cumva “doar pentru riverani”, sunt sigur ca toti conducatorii auto din capitala locuiesc dintr-o data pe strada respectiva.

Cedeaza trecerea trebuie sa recunosc ca ramane un semn ce este “mai respectat”. Dar sa nu exageram, intotdeauna se gaseste un erou care sa iti taie fata in intersectie pe drum cu prioritate sau chiar cand ai semaforul pe verde… Cunoastem cu totii sentimentul.

Adevarata provocare este insa “linia continua”, fie ea si dubla. Nu esti sofer daca nu ai intrat pe contrasens macar o data, trecand deliberat peste linia continua, nu? In spiritul celebrului banc (bun, de altfel), cu cetateanul care, oprit de politist ca a depasit incalcand linia continua, replica genial: “da ce, domne’, am botit-o?”

Cea mai grava regula pe care o incalca insa soferii romani este si o regula care lipseste din Codul Rutier, atat din cel existent, cat si din cele ce vor urma, revizuite si adaugite. Este regula bunului simt, a celor 7 ani de acasa, ce poate fi mai importanta decat orice decret scris sau semn de circulatie.

Nu costa nimic sa ai bun simt, sa nu treci pe galben sau pe rosu intentionat, sa faci un gest pentru partenerii din trafic, sa acorzi prioritate, sa fii civilizat, chiar daca e greu in aparenta. E oare atat de dificil sa fim civilizati la volan?

Exit mobile version