10 semne de circulatie ignorate de romani

N-as fi crezut vreodata ca pot scrie un articol pe tema asta, dar realitatea cotidiana mi-a demonstrat, brutal, contrariul. Ne plangem de infrastructura rutiera, de ambuteiaje, de traficul infernal, si, sigur, in majoritatea cazurilor avem dreptate noi, soferii cat de cat corecti.

Mai exista insa si cealalta parte, a soferilor ce ignora cu buna stiinta semnele de circulatie, iar actiunile lor, dincolo de faptul ca sunt periculoase si chiar pline de nesimtire uneori, se repercuteaza si ele in traficul infernal pe care trebuie sa il suportam zilnic, in Capitala si in marile orase.

Nu o sa fac un top al semnelor de circulatie sau al regulilor incalcate frecvent, ci doar o simpla enumerare, intr-o ordine aleatoare (ce expresie ciudata…). Asadar, pornim in aventura taficului rutier cotidian!

Primul semn ignorat complet, este cel de obligativitate la dreapta, in dreptul statiilor de tramvai. Semnul, desi foarte vizibil, fiind albastru pe fond alb cu galben, devine un simplu accesoriu publicitar pentru “pilotii” de ocazie. Simt ca sunteti de acord cu mine…

Semaforul pe galben sau rosu. De fapt, semaforul cand este aprins becul galben devine un fel de start pentru taximetristi si soferii grabiti. Fac pariu ca sunt mai multe masinile care trec pe galben decat cele care opresc. Si inca destui care trec pe rosu plin. Ma umplu de bani…

Galben sau verde intermitent pentru schimbarea directiei la dreapta. Un accesoriu de sistematizare rutiera deosebit de util si care, din fericire, a aparut pe scara larga in intersectiile noastre, se dovedeste a fi doar un exponat de muzeu pentru soferii care merg inainte si blocheaza “inocent” trecerea pentru cei care fac dreapta.

Celebrele portiuni hasurate “Nu blocati intersectia”. Ati vazut taur sa stea linistit cand vede rosu? Hasurile frumos realizate sunt doar un ornament asfaltic pentru bucuresteanul grabit si mai… nesimtit. Iertare celor care respecta regulile, dar nu m-am putut abtine. Intersectia e blocata deja.

Hmmm… Trecerea la nivel cu calea ferata? Ce e asta? Doar din jurnalele de stiri de pe la televiziune afli cifre socante: pur si simplu, nici macar barierele si luminile intermitente nu mai sunt un obstacol pentru unii soferi. Daca viata proprie nu primeaza in opinia acestor soferi, mai avem pretentia sa nu calce pe un asfalt hasurat?

Oprirea sau stationarea interzisa. Unde e oprirea interzisa in Romania pentru soferul “adevarat”? Nicaieri. Ai o treaba in centru? Opresti acolo, ca nu moare lumea in 5 minute. Nu uit cat traiesc pe doamnacu Peugeot-ul care a parcat pe linia de tramvai ca sa isi ia tigari. Da, doamna, la Piata Galati… Da, dvs. erati… Nu ne-ati vazut? Noi eram aia care injuram din spate!

Semnul mare alb cu contur rosu va spune ceva? Sau rosu cu o banda alba pe mijloc? Accesul interzis se traduce prin “accesul permis” la romani… Sau daca este cumva “doar pentru riverani”, sunt sigur ca toti conducatorii auto din capitala locuiesc dintr-o data pe strada respectiva.

Cedeaza trecerea trebuie sa recunosc ca ramane un semn ce este “mai respectat”. Dar sa nu exageram, intotdeauna se gaseste un erou care sa iti taie fata in intersectie pe drum cu prioritate sau chiar cand ai semaforul pe verde… Cunoastem cu totii sentimentul.

Adevarata provocare este insa “linia continua”, fie ea si dubla. Nu esti sofer daca nu ai intrat pe contrasens macar o data, trecand deliberat peste linia continua, nu? In spiritul celebrului banc (bun, de altfel), cu cetateanul care, oprit de politist ca a depasit incalcand linia continua, replica genial: “da ce, domne’, am botit-o?”

Cea mai grava regula pe care o incalca insa soferii romani este si o regula care lipseste din Codul Rutier, atat din cel existent, cat si din cele ce vor urma, revizuite si adaugite. Este regula bunului simt, a celor 7 ani de acasa, ce poate fi mai importanta decat orice decret scris sau semn de circulatie.

Nu costa nimic sa ai bun simt, sa nu treci pe galben sau pe rosu intentionat, sa faci un gest pentru partenerii din trafic, sa acorzi prioritate, sa fii civilizat, chiar daca e greu in aparenta. E oare atat de dificil sa fim civilizati la volan?

No Responses

  1. nik says:

    daca te blocheaza o alta masina in parcare care este modul legal prin care te deblochezi fara sa te bati cu tampitul care te-a blocat

  2. robert says:

    @outlaw: sincer nu am vazut pana acum galben sau verde intermitent decat pe strazi cu mai multe benzi pe sens, si cu marcaj corespunzator pe carosabil, adica doar pentru virat la dreapta. Accept in schimb faptul ca am omis sa precizez ca exista si semnalizarea verde in unele orase, drept urmare voi corecta si in articol. Observatia a fost corecta.

  3. Outlaw says:

    Domnu` autor de articol, semnalizarea intermitenta galbena (sau verde in unele orase) pentru “dreapta” exprima _posibilitatea_ efectuarii virajului la dreapta in conditiile in care nu stanjenesti traficul existent. Daca banda ar fi rezervata exclusiv virajului la dreapta (fapt marcat fie pe carosabil, fie pe semafor) atunci ceea ce spuneti Dvs. in legatura cu “blocarea” celor ce vor sa efectueze virajul la dreapta este adevarat.
    Daca insa banda din dreapta este atat pentru mers inainte cat si pentru viraj la dreapta, pe acea banda se pot pozitiona atat conducatorii auto ce vor sa mearga la dreapta (eventual profitand de existenta semnalizarii intermitente) cat si cei ce vor sa mearga inainte. Sursa: un agent din cadrul Politiei Rutiere.
    In rest perfect de acord cu ceea ce ati scris.

  4. Emanuel says:

    ah…. astept sa vad cum o sa se circule in romania (da, cu “r” mic) peste 2-3 luni, cand deja n-or sa mai aibe multi carnete …hihihihi

  5. mihai says:

    Domnu` seriosdragos mai controleaza-ti afirmatiile.Propaganda la noul cod rutier?Orice regula il deranjeaza pe roman…care este dealtfel un “deranjat de reguli” din fire(ca tot vorbeai de cultura nu?).Si inca o treaba,inainte sa il contrazici pe Robert ar fi bine sa conduci macar o data in tari mai civilizate.Mergi de exemplu in Norvegia sa inveti ce e aia politete rutiera inainte sa te apuci sa aperi micile-mari ilegalitati comise in trafic de unii.Si inca ceva (asta pentru Andrei)Bucurestiul desi este capitala mie imi pare a fi cel mai necivilizat oras din tara……daca nu cumva din Europa…asta e parerea mea

  6. Nenov Alexandru says:

    La cele prezentate as mai adauga:PRESIUNEA TRAFICULUI exercitata, periculos ,de cei care vin dupa noi,atat ziua,dar mai ales dupa ce se intuneca,cu viteze nejustificat de mari si cu pretentia de a-i elibera banda, semnalizand agresiv cu luminile si clacsoanele.Suntem BANTUITI de o CUMPLITA LIPSA DE OMENIE.

  7. Paraipan says:

    “Statisticile arata ca aproape 18% din decesele de pe sosele in 2004 au fost cauzate de alcool. Iar 34% din cauza vitezei excesive. Asta inseamna ca 58% au fost cauzate de oameni treji care circulau in limitele de viteza.

    Singura concluzie care poate fi trasa de aici este ca soferii in cauza erau cel putin la fel de prosti ca noaptea. Probabil, in mijlocul actiunii, ei nu si-au dat seama ce pedala face cutare actiune sau in ce parte trebuie rasucit volanul ca masina s-o ia la stanga. Probabil, la momentul culminant, jumatate dintre ei nu si-au dat seama ca a ucide alti oameni e gresit.

    Din aceste motive simple, sunt de parere ca, daca oamenii prosti ar fi ridicati de la volan, numarul accidentelor ar scadea dramatic. Mai mult, din cauza ca o data cu ei ar disparea si ruginiturile lor de pe sosea, am avea mai putina poluare pe cer si mai putine blocaje pe autostrada.

    Desigur, taxele pentru cei care se vor plimba cu masina prin centrele oraselor vor scadea si ele. Cred ca ar fi foarte bine sa se implementeze un test de inteligenta inainte de inscrierea pentru examenul auto. Dar unde sa punem limita? Dupa toate regulile, oricine are un IQ sub 50 e idiot, dar mie mi se pare ca 100 e o cifra mai buna pentru o astfel de limita.

    Probabil ca in situatia asta, 90 sau 95% dintre toate masinile de pe sosele ar disparea. Din unele puncte de vedere, ar fi o drama. Dar din altele, ar putea fi chiar o bucurie.”
    -Jeremy Clarkson-. Eu cred ca zice bine omuletzu` asta. Dar pana una alta SCAPA CINE POATE !

  8. seriosdragos says:

    mi se pare mie sau faci propaganda la noul cod rutier…..la timpenia de cod pe care nu stiu cine a putut sa il faca asa de strimb …7 ani de acasa spui…da cine mai are asa ceva in ziua de azi cred ca pina la cei 7 ani de acasa e vorba de cultura nene..nu contest ca ai dreptata in unele privinte da asta nu const un motiv nici pt o pinda a militienilor soselelor democrate si nici pentru ce ai scris tu mai sus…asa ca mai lasa treaba cu cir culatul legal…sau poate tu nu traiesti in ROMANIA

  9. Catalin says:

    Andrei nu ai inteles nimic! Pai daca aia sunt parcati pe 2 benzi + trotuar inseamna ca au incalcat regulile deja. Si daca ai citit cu atentie era vorba de multe altele in afara de chestia cu opritul sau stationatul pe unde apuca fiecare. Si da, poti sa ajungi unde vrei daca circuli legal. Tocmai despre asta e vorba. Daca ar circula toti legal… ar fi mult mai usor pentru toata lumea. Este vorba tocmai de ultima regula. Cea a bunului simt!!!

  10. Andrei says:

    uite frate sa iti zic ceva….eu sunt din Giugiu…aici respect toate regulile de circulatie…cand vin in Bucuresti…crede-ma ca nu am cum…este pur si simplu IMPOSIBIL….parchez unde apuc…legal sau nu….o iau pe contasens pt ca(cel putin pe unde merg eu)sunt masini pacate pe 2 benzi+trotuar….fii si tu mai intelegator….cel putin cu parcarile nu e vina nimanui decat a Administratiei ca nu sunt destule….si spune tu sincer…poti sa ajungi unde vrei sa mergi daca circuli legal?

Leave a Reply to nik Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.