Site icon Turatii

Caroseria

De cele mai multe ori neglijata din punct de vedere aerodinamic – iar in cazul modificarilor “dupa ureche” – chiar incarcata inutil cu elemente suplimentare (spoilere, eleroane, praguri, deflectoare de aer la geamuri) – caroseria poate fi un factor important in sporirea performantelor dinamice ale masinii.

Pentru a modifica “in cunostinta de cauza” un autovehicul, foarte importante sunt principiile de baza ce guverneaza dinamica acestuia.

In cazul caroseriei, exista doua principii, ce pot fi denumite, fara exagerare, “de baza”. Primul principiu se poate enunta simplu astfel: “la motoare de putere egala, mai rapid in accelerare si viteza este autovehiculul cu masa cea mai mica”.

Al doilea principiu ne spune: “cu cat suprafata frontala a caroseriei este mai mica, cu atat rezistenta la inaintare este mai scazuta si, implicit, autovehiculul se deplaseaza mai rapid, cu un consum mai scazut de combustibil”.

Daca vrem performanta pura, liniara, de la o masina, oricare ar fi ea, incercam sa scadem masa la gol si suprafata frontala. Pragmatic, privind o masina din fata, observam ca elemente ce pot fi modificate usor: oglinzile retrovizoare, antena, spoilerul, jantele, pneurile, stergatoarele de parbriz, emblema, manerele usilor, semnalizatoarele si ornamentele laterale, partea de dedesubt a caroseriei.

Ce putem face? Nu este rentabil din punct de vedere economic sa modificam structural caroseria, deci vom actiona asupra celorlalte elemente si retineti: chiar daca aportul lor poate parea neglijabil, nu este asa.

Caroseria:
Dintre tipurile de caroserii cunoscute, cele mai aerodinamice sunt, in ordine, berlinele, hatchback-urile, break-urile si apoi monovolumele. Desi un hatchback are, in general, un look mai sportiv, mai eficienta aerodinamic este caroseria tip berlina.

Oglinzile retrovizoare se aleg in asa fel incat sa fie cat mai aerodinamice si sa expuna curentului de aer o suprafata cat mai mica. Antena se va alege cat mai scurta si subtire, cu suport aerodinamic.

Spoilerul, chiar daca arata bine, reprezinta o incarcare aerodinamica a suprafetei frontale; daca nu va puteti dispensa de el, alegeti unul cat mai mic ca suprafata. Solutia ideala este renuntarea la spoiler si coborarea masinii din suspensie, pana la un nivel care sa va satisfaca nevoia de look dinamic.

Tot pentru look, multi opteaza pentru jante si pneuri late, prin diverse metode. Nu depasiti cu pneurile locasurile din aripi. Incarcati inutil caroseria, pierdeti in performanta si consum de combustibil. Designul jantelor are, de asemenea, un rol important, ele actionand ca niste elice ce opun rezistenta aerului. Alegeti un compromis intre racirea franelor si rezistenta la inaintare. Daca vreti capace de roti (caz rar…), folositi capace de roti ce nu depasesc, montate, planul fetei anvelopei (imbunatateste aerodinamica).

E bine ca stergatoarele de parbriz sa aiba deflectoare de aer (daca nu sunt tip VW Bora sau Golf V – lama, cu rezistenta scazuta la fluxul de aer). Daca va cumparati o masina noua, nu neglijati nici aceste aspecte.

Emblema si manerele de usi in relief, dauneaza si ele liniei aerodinamice a masinii, deci daca se poate, alegeti o masina cu portiere ingropate si nu in relief. Ultimele modele de autoturisme (ex. VW Golf V) au renuntat la semnalizatoarele clasice, integrate in aripi, mutandu-le in carcasele oglinzilor retrovizoare. Castigul este evident: aerodinamica imbunatatita, cablaje electrice mai scurte, neperforarea aripilor, deci si sporirea rezistentei la coroziune).

Nu este de neglijat la alegerea unei masini de la care doriti sa scoateti performanta (nu ce da uzina constructoare…), unghiul de inclinare al parbrizului precum si inaltimea totala a caroseriei. In general, acestea sunt interdependente: un parbriz foarte inclinat inseamna o caroserie mai joasa si invers. Planseul modelelor recente asigura scurgerea uniforma a aerului pe sub caroserie, fara turbulente. Limitati gurile de admisie a aerului la strictul necesar racirii motorului si franelor. Tot ce e in plus, franeaza aerodinamic caroseria.

Masa proprie:
In ceea ce priveste masa caroseriei, mijloacele de reducere a greutatii depind de la o masina la alta. Nu neglijati greutatea masinii, este unul din mijloacele cele mai eficiente de sporire a performantelor masinii.

In cazul in care faceti modificari structurale, gen instalare roll-cage sau ranforsari suplimentare, retineti: centrul de greutate al caroseriei sa fie cat mai coborat, si obligatoriu sa se situeze la mijlocul distantei dintre axe. Centrul presiunilor laterale ale aerului pe caroserie trebuie sa fie in spatele centrului de greutate.

Renuntati la chestiile inutile: suporturi de pahare, ochelari, ursuleti, insonorizari, sonorizari cu subwoofere, boxe mari, etc. Reducerile de greutate de doar 3-4 kg nu conteaza, de abia de la 20 kg in sus se poate considera un castig real.

Exit mobile version