Site icon Turatii

Ce e util si ce nu, pentru performanta prin tuning?

Cam toata lumea stie cum se face tuning la o masina… Ii pui jante cat mai late, tai arcurile, bagi un chip si niste geamuri fumurii, un filtru de aer, o muzica adevarata cu trei amplificatoare si subwoofer, ii mai tragi vreo cinci stickere si gata! Ai sute de CP, bati toate masinile la liniutze, etc.

Asa sa fie oare? Ce e util si ce nu daca vrei sa scoti performante de la o masina, dar sa ai si un look decent? Depinde ce crede fiecare, dar nu tot ce zboara se mananca, cu alte cuvinte, nu tot ce pui pe masina are si efect…

Kit jante din aliaj usor, cu pneuri de talie mai joasa – indispensabil
Primul pas care schimba atat aspectul, cat si comportamentul unei masini, il constituie inlocuirea jantelor originale cu unele de diametru mai mare, mai late, echipate cu pneuri de talie joasa, pastrand insa diametrul original al rotii. Pe langa castigul estetic, avem acces la pneuri mai performante (dar si mai scumpe…), care accentueaza caracterul sportiv al masinii si amelioreaza performantele de franare si motricitatea. In cazul tuning-ului extrem, jantele de diametre mari (17-18-19-20”) autorizeaza si instalarea unor sisteme de franare mult mai puternice.

Pont: este o greseala alegerea unor jante ieftine, din aliaje dubioase, ce se pot sparge la impacturi usoare si care, de cele mai multe ori, sunt aproape imposibil de echilibrat. Jantele din aluminiu se pot suda, cele din aliaj de magneziu nu. Cele mai performante, dar si scumpe jante sunt cele construite din mai multe bucati (nu am luat in calcul jantele speciale de competitie – Momo, Oz, Sparco, care sunt oricum foarte performante, putand fi denumite jante speciale).

Kit suspensie – indispensabil
Caroseriile de serie sunt relativ inalte, din motive variate: ca sa nu loveasca bordurile, sa existe loc pentru montarea lanturilor de iarna pe pneuri, etc. Prin montarea unui kit de suspensie scurt, autoturismul pierde un pic in materie de confort, dar pierde si din ruliul din viraje. Comportamentul rutier devine mai direct, mai incisiv, ca sa nu mai aducem in discutie look-ul masinii, ce are numai de castigat…

Pont: alegeti marci renumite si nu va bazati pe solutii ieftine, schimbati si amortizoarele pentru rezultate corecte, reglati apoi paralelismul rotilor. Nu in ultimul rand, evitati coborarea exagerata a caroseriei, de genul 8-10 cm; in general, 3,5 cm poate fi absolut suficient.

Eleron spate – se poate si fara
Daca o masina de F1 devine practic nula pe un circuit, atunci cand isi pierde eleronul din spate, pe o masina de serie, chiar puternica, efectul eleronului nu este atat de mare pe cum se crede in mod eronat. Pe un automobil supersport, eleronul ajuta la portanta si este obiectul unor studii deosebit de aprofundate, inclusiv in suflerie. Nu visati, eleronul pe care l-ati cumparat din targ sau dintr-un magazin de tuning, nu va aduce decat o satisfactie estetica, si poate servi, eventual, montarii unui al treilea stop suplimentar, daca masina nu are deja din fabrica. Asa ca, investiti in lucruri mai practice…

Scaunele sport sau de competitie – foarte util
Sunt scumpe, dar merita fiecare banut; pe langa faptul ca schimba look-ul interiorului, sprijinul lateral oferit este de nepretuit pe virajele abordate in forta.

Pont: inainte de a va arunca banii pe scaune monobloc, ganditi-va de doua ori, caci exista si scaune cu spatarul reglabil. Sunt mai costisitoare ca pret, dar permit o pozitie mai odihnitoare de condus, atunci cand nu se merge la limita.

Centurile de siguranta cu prindere in mai multe puncte – utile dar nu indispensabile
Cand aveti scaune sport sau de competitie, imperecherea cu un set de centuri de siguranta specifice curselor nu este o idee tocmai rea. In functie de buget, pot fi trecute cu vederea insa, banii economisiti putand fi investiti mai profitabil.

Pedalier sport – se poate si fara
Daca exceptam faptul ca arata foarte bine, caracteristica practica a pedalelor sport, din aluminiu perforat, nu se prea regaseste in conducerea pe strada. Chiar daca unele pedale sunt chiar bine gandite si permit conducerea folosind tehnica “varf-calcai” a pilotilor de curse, cine face acest lucru pe strada? Mai util pare a fi un suport pentru piciorul stang.

Pont: daca nu rezistati fara un set de pedale, atunci alegeti pedale cu fixare cat mai sigura; evitati fixarea aproximativa, gen “sandwich”.

Stopurile colorate – se poate si fara
La mare moda, stopurile colorate nu aduc decat o cheltuiala suplimentara. Mergeti pe stopurile cu LED-uri, mult mai vizibile si mai sigure.

Pleoapele de faruri – se poate si fara
Alta investitie fara rost o reprezinta “pleoapele” de faruri; pe langa faptul ca dau un look mai agresiv, reusesc sa diminueze usor si modul in care lumineaza farurile. Apoi, s-au cam demodat; acum se poarta farurile cu fundal negru (Opel Astra, Vectra, Renault Clio Symbol).

Geamurile fumurii – indispensabil
Chiar si cea mai modificata masina din lume nu are acelasi efect pe care il poate oferi daca are geamurile fumurii. Indispensabile pentru un efect vizual deosebit, geamurile fumurii (cu folie sau ionizate) au si un avantaj practic, regland oarecum temperatura din masina.

Pont: nu alegeti un grad prea mare de opacitate; este periculos noaptea, ca sa nu mai amintim de problemele cu politia. In general se recomanda folia de calitate (3M) si montarea intr-un atelier care face numai asta (specializarea bat-o vina). Personal, nu sunt adeptul ionizarii.

Spoiler fata – se poate si fara
Se spune ca nici o masina nu e modificata daca n-are spoiler. Si totusi… In general, montarea unui spoiler sub parasocul fata, are si avantaje: se pot monta proiectoare, daca e bine proiectat are si guri de aer pentru ventilarea mai buna a franelor, etc. Oare asa o fi si in realitate? Imaginati-va ca se poate si fara spoiler. Prin coborarea suspensiei cu cativa cm, se obtine efectul vizual dorit. In afara ca schimbam un spoiler la trei luni, practic nu am obtinut vreun alt avantaj notabil de la acest element. Rationamentul este valabil pentru pragurile laterale si spoilerul spate.

Pont: daca nu puteti fara spoiler, retineti ca un spoiler montat singur, fara praguri laterale si spoiler spate, da masinii un profil dezechilibrat.

Esapament sport – se poate si fara
Aveti impresia ca montarea unei tobe finale sport, fie ea facuta de cea mai mare firma, va aduce un castig de putere? Ei bine, va linistesc, nu e decat o impresie… Faptul ca, de cele mai multe ori, o finala sport asigura un sunet mai agresiv al motorului, creeaza falsa impresie ca si masina fuge mai tare. Consolare: durata de viata a unei tobe finale sport, de firma, e de cateva ori mai mare decat a tobei originale.

Pont: schimbati linia de esapament completa, inclusiv colectorul de evacuare, cu o linie profesionala (Supersprint), proiectata special pentru masina in cauza, pentru a obtine rezultate. Nu asteptati minuni de la un mic motor atmosferic, castigul efectiv se invarte intre 3 si 7 CP.

Kit de admisie directa – discutabil
“Mi-am luat admisie directa K&N, masina fuge de rupe”. De cate ori am auzit asta… Adevarat sau fals? De cele mai multe ori fals. Pe langa maraitul simpatic produs de kit-ul de admisie directa, rezultatele efective sunt, de cele mai multe ori nule. Nu pentru ca firma K&N (sau altele…) nu ar produce echipamente de calitate, ci pentru ca, in majoritatea cazurilor, acestea sunt incorect montate. Asa ca, cei cativa cai putere pe care ii poate aduce un kit corect montat, sunt anulati prin montarea gresita, prea aproape de motor sau in zone cu aer cald.

Pont: montati corect kitul, intr-o zona cu aer rece sau folositi un filtru clasic, de foarte buna calitate, in carcasa de aer originala. Cuplati carcasa cu o admisie dinamica de aer din afara masinii; de cele mai multe ori veti obtine acelasi rezultat cu un kit de admisie directa corect montat.

Modificarea cartogramei motorului – discutabil
Daca un constructor de automobile produce motorul cu o anumita putere, asta se datoreaza unei conjunctii de factori: respectarea unui anumit consum de combustibil, a normelor de poluare, a legislatiei in vigoare, etc. Orice motor poate oferi mai mult printr-o atenta ajustare a parametrilor sai prin modificarea cartogramei, respectiv a timpilor de injectie, etc (nu insist, pentru ca subiectul va fi abordat in curand intr-un articol separat). Motoarele supraalimentate (fie diesel sau pe benzina) ascund, in general, destui cai putere, ce pot fi “eliberati” prin interventii asupra computerului motorului, prin diverse metode, fie direct prin rescrierea softului, sau prin montarea unor chip-uri aditionale (prezente in oferta firmelor de tuning). Castigul in CP este uneori foarte semnificativ:
-1,9l TDI (Audi A4) – putere data de uzina 130 CP, masurata 150,8CP, EPROM LRS Digisport 183 CP, castig real 32,2 CP
– 3,0l d (BMW seria 5) – putere data de uzina 183 CP, masurata 183,8, reprogramare SUPERCHIPS 204,5 CP, castig real 20,7 CP
-1,9l HDI (Peugeot 307) – putere data de uzina 110 CP, masurata 117 CP, chip aditional Profil Power 140,7 CP, castig real 23,7 CP
-1,9l TDI (SEAT Leon) – putere data de uzina 150 CP, masurata 165,2, EPROM O2 Programmation 200,5 CP, castig real 35,3 CP
Si mai relevanta este cresterea de cuplu.

Pont: dintr-un motor atmosferic, de cilindree mica, nu se poate scoate mare lucru, iar pretul este oricum destul de mare. Daca dintr-un motor BMW de 183 CP castigi cam 20 CP, prin modificarea cartogramei, nu inseamna ca dintr-un motor de Logan de 90 CP scoti automat 10 CP. Atentie pe ce va aruncati banii!

Kit de racorduri ranforsate – foarte util
Tot firmele specializate ofera si kit-uri de racorduri ranforsate cu plasa de sarma. Nu confundati cu conductele folosite la instalatiile sanitare (am vazut cazuri…), nu au caracteristici asemanatoare. Merita montate, desigur in ordinea importantei, adica: racorduri conducte de frana, radiator de ulei (unde e cazul), conducte de presiune inalta.

Stergatorul de parbriz monobrat – se poate si fara
O investitie facuta de multi cu speranta ca vor avea un real castig aerodinamic. In articolul Caroseria sunt mai multe elemente de luat in calcul pentru o imbunatatire a aerodinamicii; dupa ce treceti de ele, puteti sa montati si un stergator monobrat. Altfel, se poate si fara…

Lamele tip DTM sub spoiler – se poate si fara
La moda in ultimii ani, au inceput sa dispara recent, dar mai sunt inca destui amatori. In afara de look, lamele tip DTM nu au decat efecte negative, respectiv sunt deosebit de periculoase pentru pietoni. Atentie, in unele tari sunt chiar interzise, fiind considerate foarte periculoase; aveti ocazia sa ramaneti fara talonul masinii, la trecerea prin astfel de tari. Concluzia: de ce ati pune asa ceva pe masina?

Volan sport – foarte util
Un accesoriu util, volanul sport prezinta in acest moment doua probleme majore. Prima ar fi reprezentata de faptul ca nu prea se gasesc volane sport cu airbag, iar cea de a doua este chiar inlocuirea volanului cu airbag existent pe masina (in majoritatea cazurilor). Daca marile companii producatoare de automobile au in oferta si volan sport cu airbag, nu toate firmele de tuning pot inlocui un volan cu airbag, in conditii de securitate.

Pont: ganditi-va de doua ori inainte de a inlocui un volan cu airbag cu unul sport. Cautati cu grija, poate exista pentru respectiva masina, un volan sport cu airbag. Inlocuiti-l numai la firme autorizate (de preferinta la dealer sau la un tuner consacrat).

Bara de ranforsare dintre amortizoare – foarte util
Desi caroseriile din ziua de azi sunt mult mai rigide si suporta fara probleme fortele mari ce apar pe virajele abordate cu mare viteza, totusi, montarea unei bare de ranforsare intre amortizoarele din fata (in unele cazuri si pe spate) poate fi oportuna. Rigidizarea obtinuta este benefica, si se obtine un efect imediat, trenul de rulare devenind mai ferm.

Pont: modelele drepte sunt mai eficiente decat cele curbate, iar carbonul si aluminiul sunt mult mai usoare decat otelul, deci orientati-va in consecinta.

Inlocuirea tamburilor de pe spate cu discuri – greseala
Costurile pentru a monta discuri in locul tamburilor de frana de pe puntea spate sunt, de cele mai multe ori, nejustificate. Pur si simplu va puteti lua direct o masina cu discuri pe toate rotile si iesiti mult mai avantajos. In plus, inlocuirea tamburilor cu discuri nu este o operatiune tehnica aflata chiar la indemana oricui. Mai repede concentrati-va spre o ventilare suplimentara a franelor de origine, achizitionati consumabile de calitate, tip Racing, si veti avea frane suficient de competente.

Kit NOS – foarte util in jocurile pe calculator, inutil pe strada
Absolut o cheltuiala inutila si mai ales o dotare ce se poate dovedi periculoasa daca nu este montat un kit corespunzator, fabricat de o firma de renume. Se poate topi foarte usor motorul, daca se foloseste neglijent instalatia NOS. Temperaturile ce se ating in motor pot topi pistoanele si provoca distrugerea completa a motorului.

Instalatie de sunet superperformanta – se poate si fara
4 difuzoare de calitate si o sursa performanta, impreuna cu o instalare profesionala, pot fi elemente suficiente pentru a asigura o ambianta audio excelenta, ramanand o incarcare relativ mica a masei masinii. Daca punem si trei amplificatoare si doua subwoofere si condensatoare sau mai stiu eu ce, sigur masa sistemului audio devine importanta, in dauna performantei dinamice a masinii, consumand si energie electrica in exces.

Reducerea de greutate prin renuntarea la elemente de confort – indispensabil
Castigati 100 de kg renuntand la diverse elemente de confort sau prin usurarea unor parti ale masinii si veti castiga cam o secunda in accelerarea de la 0 la 100 de km/h fara sa faceti nici o modificare motorului. Ramane una din cele mai eficiente metode de sporire a performantelor unei masini.

Exit mobile version