Site icon Turatii

Jante/Pneuri

Siguranta in circulatie a unui autoturism depinde mult de calitatea pneurilor si de modul de intretinere al acestora. Pneurile de vara sau de iarna, au o durata de utilizare direct proportionala cu calitatea lor si modul in care sunt exploatate.

Astfel, un pneu modern, de vara, exploatat corect, poate rula circa 80000 km, sau chiar mai mult. Datorita faptului ca iarna cauciucul se uzeaza foarte putin, este posibil ca pneurile de iarna sa dureze chiar mai mult decat cele de vara.

In general, datorita unei exploatari in conditii dure, durata de viata a pneurilor se reduce drastic, chiar la jumatate din normal. Cele de iarna trebuiesc folosite numai in conditiile unui carosabil acoperit cu zapada si noroi, tipic anotimpului friguros.

Cateva sfaturi pentru o exploatare corecta a tuturor categoriilor de pneuri:
-Este de preferat sa faceti un drum ceva mai lung, pe o sosea cu o imbracaminte asfaltica buna, decat sa circulati pe un drum prost intretinut, dar mai scurt. Criblura si drumurile cariate provoaca daune importante pneurilor si contribuie la uzura lor accelerata.
-Verificati geometria directiei anual; unghiurile dereglate si jocurile mari ale directiei pot provocauzura prematura si neuniforma a pneurilor, precum si scurtarea duratei de viata a articulatiilor.
-Echilibrarea rotilor trebuie facuta de fiecare data cand se face o pana sau, din diferite motive, pneul este detasat de janta. Nu circulati niciodata cu rotile neechilibrate, mai ales pe puntea fata! Ideal ar fi ca echilibrarea sa fie facuta dupa un rulaj de circa 150 km, deoarece in timpul rulajului, pneul „proaspat” montat pe janta se deplaseaza si poate compromite o echilibrare facuta imediat dupa montarea pneului.
-Presiunea din pneuri se controleaza numai dimineata, fara a se rula cu autoturismul, folosind un manometru verificat, iar presiunea va fi cea prescrisa de fabricantul automobilului. Se admit usoare cresteri ale presiunii (maxim 20% din valoarea prescrisa) in scopul usurarii efortului la volan si a scaderii consumului de combustibil.
-Franarile fara rost distrug foarte repede un pneu; practicati franarea cu motorul si abia apoi utilizati frana de serviciu.
-Viteza exagerata in curbe si accelerarile bruste sunt mari consumatoare de pneuri; evitati pe cat posibil aceste manevre.
-Viteza in palier are o influenta mare asupra uzurii pneurilor; la 120 km/h pneurile se uzeaza de doua ori mai repede decat la 70 km/h. Viteza produce si incalzirea pneurilor, cu efecte periculoase (pericol de explozie) mai ales in zilele caniculare.
-La montarea unei anvelope noi se recomanda camera noua (daca pneul nu e tubeless) si ventil nou; acestea va pot scuti de multe neplaceri (chiar distrugerea anvelopei).
-Daca se ruleaza in marea majoritate a timpului cu viteze mari (in regim de autostrada), este bine ca presiunea pneurilor sa fie marita cu 0,2 atmosfere sau chiar mai mult. Noile tehnologii, existente si la noi, permit umflarea rotilor cu azot in loc de aer, substanta mult mai stabila fata de pierderile de presiune si ce pastreaza scazuta temperatura rotii.
-Ideal ar fi ca presiunea in anvelope sa fie verificata si corectata la maxim 500 km rulati; pot aparea variatii mari de presiune pe aceasta distanta. Pe aceeasi axa, presiunea trebuie sa fie identica la ambele roti.
-Anvelopele cu profil de iarna nu se vor folosi, pe cat posibil, pe teren uscat; in coz contrar viata acestora va fi extrem de scurta, decat daca ar fi utilizate pe zapada. Ideal ar fi sa existe un set de roti de iarna, pregatite pentru anotimpul rece. Pneurile mixte nu sunt foarte performante iarna, deci nu sunt o optiune viabila; daca exista mijloace financiare, optati pentru un set de pneuri pentru vara si altul pentru iarna.
-Montarea unor anvelope cu talie mai joasa decat cele de origine, creste stabilitatea masinii, dar reduce confortul si mareste consumul de combustibil. Din cauza inaltimii mai mici a talonului, riscul de deteriorare a pneului datorita gropilor este mult crescut.
-Marca pneurilor nu este intotdeauna o garantie a calitatii; daca masina ruleaza putini kilometri anual, dupa doi ani de utilizare, chiar si pneurile cele mai performante imbatranesc! In astfel de cazuri, pneuri de calitate medie noi, pot fi o optiune mai buna si mai sigura!

Inlocuirea jantelor si pneurilor:
Dupa o prima etapa in care se inlocuiesc jantele de tabla ale masinii cu unele din aliaj usor, urmeaza o inevitabila schimbare a acestora, cu anvelope cu sectiune joasa pe jante cu diametru mai mare.

Avantaje: look, creste stabilitatea laterala, raspuns mai bun al directiei in viraje, franare imbunatatita, marirea spatiului interior al jantei permite montarea unor discuri de frana mai mari, racire mai buna a franelor, solutii comode pentru geometria suspensiei (deport negativ, etc)

Dezavantaje: scade capacitatea de demaraj a masinii, creste consumul de combustibil, confortul la rulare se reduce, frecari de pasajele rotilor, risc mai mare de deteriorare al jantei si pneului la contactul cu denivelari sau gropi, legea nu permite acest lucru, pot aparea probleme la RAR sau la controlul Politiei.

Trecerea de la 13” la 14”, cu pastrarea diametrului rotii si a unei latimi a jantei si pneului permise de constructor, poata sa nu necesite neaparat acumularea avantajelor si dezavantajelor de mai sus. La fel de la 14” la 15” sau de la 17” la 18”, insa o schimbare mai “abrupta”, gen 15” inlocuit cu 18”, chiar cu pastrarea la limita a diametrului rotii, va avea ca efect suita de avantaje si dezavantaje prezentata.

Fara interventii la raportul transmisiei, cresterea in diametru a jantei scade capacitatea de accelerare (aviz amatorilor!). Daca se urmareste doar look-ul, nici o problema, dar daca se intentioneaza sporirea performantelor, mai bine se ramane la diametrul jantelor originale. Marci de top (jante): BBS; OZ; Delta Mics; Team Dynamics; Sparco; Momo

Calculator dimensiuni pneuri si erori vitezometru

Distantierele de jante:
Pentru cresterea ecartamentului pe ambele punti, preparatorii utilizeaza ca solutie ieftina distantierele pentru jante, din aliaje usoare, ce se monteaza relativ facil, cu efecte imediate si costuri reduse.

Avantaje: costuri reduse, exista pentru toate modelele de autovehicule, permit schimbarea de la patru la cinci prezoane si invers fara modificarea fuzetei, maresc ecartamentul controlat (in functie de latimea distantierului), substituie efectul vizual al jantelor de mari dimensiuni.

Dezavantaje: necesita inlocuirea prezoanelor originale cu altele mai lungi, acestea pot ceda daca nu sunt de calitate, latimea jantei si a pneului nu se modifica, necesita omologare, pot exista probleme la RAR. Marci de top: Sparco

Exploatare pneuri tot-teren:
Vehiculele 4×4 sunt din ce in ce mai apreciate si de consumatorii romani. Si in cazul masinilor de teren, anvelopele nu sunt un simplu accesoriu. Pe langa contributia esentiala pe carte o au la aspectul automobilului, anvelopele joaca un rol urias in siguranta si confortul pasagerilor, precum si in obtinerea de performante optime.

Indiferent de marca si modelul automobilului, anvelopele potrivite il vor ajuta sa dea “tot ce poate”, spre satisfactia posesorului. Pentru a obtine maximum de performanta de la anvelope trebuie sa le cunoasteti caracteristicile si proprietatile mecanice. De aceea, este indicat sa nu alegeti anvelopele pur si simplu pentru design-ul lor.

Canelarea asigura rezistenta la acvaplanare, tractiune pe noroi si tractiune imbunatatita pe orice tip de carosabil. Cu muchii agresive laterale si longitudinale, aceasta caracteristica asigura evacuarea apei din zona de tractiune si permite autocuratirea benzii de rulare.

Lamelarea asigura agresivitatea muchiilor si flexibilitatea blocurilor benzii de rulare, avand ca rezultat o buna tractiune si capacitate de franare pe suprafete cu coeficient redus de frictiune (pe timp de iarna si pe carosabile umede).

Aspectul agresiv imbunatateste aderenta in orice directie prin cresterea lungimii muchiilor, oferind o foarte buna tractiune off-road.

Canalele largi ale umarului anvelopei sunt o garantie pentru evacuarea imbunatatita a noroiului, aderenta laterala si off-road, asigurand o buna tractiune off-road si pe sol moale.

Frecventa de dispunere a blocurilor are un rol important in reducerea nivelului de zgomot si implicit a confortului pasagerilor.

Corespondenta Indici de viteza km/h

A1 5 km/h | A2 10 km/h | A3 15 km/h | A4 20 km/h | A5 25 km/h | A6 30 km/h | A7 35 km/h | A8 40 km/h | B 50 km/h | C 60 km/h | D 65 km/h | E 70 km/h | F 80 km/h | G 90 km/h | J 100 km/h | K 110 km/h | L 120 km/h | M 130 km/h | N 140 km/h | P 150 km/h | Q 160 km/h | R 170 km/h | S 180 km/h | T 190 km/h | U 200 km/h | H 210 km/h | V 240 km/h | W 270 km/h | Y 300 km/h | VR >210 km/h | ZR >240 km/h

Pe langa beneficiile oferite de diversele caracteristici ale anvelopelor, este util sa stiti si cateva ponturi care va vor ajuta sa va intretineti corespunzator anvelopele si sa profitati cat mai mult de calitatile lor, in deplina siguranta.

-Cand inlocuiti anvelopele, asigurati-va ca exista spatiu suficient intre ele si aripa pentru a evita frecarea.
-Latimea anvelopei nu trebuie sa depaseasca latimea jantei (masurata la spite) si nici sa atinga componentele sistemului de suspensie la capatul maxim al cursei.
-Pentru a imbunatatii manevrabilitatea off-road, alegeti o anvelopa mai inalta.
-Pentru a mentine centrul de gravitatie al autovehiculului jos – si pentru a evita rasturnarea – nu cresteti in mod excesiv diametrul extern al anvelopei.
-Anvelopele mai late asigura o capacitate de flotare mai mare pe sol moale.
-Tractiunea creste odata cu latimea anvelopei.
-Daca nu se asigura un reglaj corect al sistemului de franare, un diametru mai mare al anvelopei are drept rezultat reducerea capacitatii de franare.
-Latimea mai mare a benzii de rulare determina o rezistenta mai mare la rulare si un consum mai mare de combustibil.

On-road
-Anvelopele trebuie umflate pentru a se ajunge la presiunea on-road indicata in manualul producatorului autovehiculului
-Presiunea scazuta poate afecta grav siguranta pasagerilor. Ea determina uzura prematura, supraincalzirea anvelopei si reduce in mod vizibil performanta.

Off-road
-Pe terenuri dure este indicata o presiune cu 10% sub nivelul recomandat.
-Pentru a preveni “infundarea” in terenuri moi, folositi 50% din presiunea recomandata, cu viteze foarte reduse (15-20km/h)pe distante scurte.
-Pe terenuri nisipoase, reducerea cu 24-25% a presiunii din anvelope duce la imbunatatirea flotatiei.
-Pe noroi si zapada nu sunt recomandate reduceri mai mari de 30% ale presiunii.
-Orice reducere aditionala a presiunii nu este recomandabila: sub 50% se asigura o crestere usoara a tractiunii, dar se expune anvelopa oboselii structurale.
-Intotdeauna, dupa folosirea off-road, anvelopele trebuie umflate pentru a se ajunge la presiunea corecta.

Exit mobile version