Motor/Transmisie

Inca de la achizitionarea masinii trebuie optat pentru un motor care se adapteaza perfect cerintelor soferului. Amatorii de “liniute” si “spargeri in figuri” pe la semafoare merg pe motorul pe benzina, in timp ce “rutierii”, amatori de viteza pe distante lungi si depasiri rapide la viteze relativ mari, se indreapta catre motoare diesel. Ambele tipuri de motoare au avantajele si dezavantajele lor.

De la bun inceput, daca exista sursa de finantare si posibilitatea tehnica, pentru orice tip de motor s-ar opta (diesel sau benzina), mergeti pe varianta turbo. Este mult mai usor de modificat un motor supraalimentat de uzina, ce a fost special studiat si realizat de catre ingineri calificati.

Pentru a incerca sporirea performantelor motorului, tunerii calificati folosesc printre metodele cele mai uzitate urmatoarele “artificii tehnice”:

La motor:
-actionarea laterala a axei cu came; are ca avantaje: latimea motorului scade, spatiul este egal intre cilindri permitand racirea uniforma a acestora, canalele de admisie pot fi egale
-ansamblurile bolt-piston se aleg egale in greutate sau se prelucreaza in acest sens (pentru un echilibru cat mai bun al pieselor in miscare)
-se inlocuieste axul cu came cu unul tip “sport” (se actioneaza in sensul deschiderii mai devreme a supapei de admisie)
-bielele sunt usurate si lustruite, fara a dauna insa rezistentei materialului
-camera de ardere se reproiecteaza, in scopul reducerii pierderilor de caldura
-se utilizeaza un catalizator special pentru competitii
-se elimina sicanelor de pe traseul gazelor de evacuare pentru a creste randamentul motorului
-se micsoreaza fortele de frecare in interiorul motorului prin reproiectarea bolturilor de piston, manetoanelor si palierelor arborelui cotit (diametre mai mici si suprafete de lucru diminuate)
-se modifica atent colectorul de evacuare pentru a favoriza golirea gazelor din cilindru
-se modifica diagrama de distributie in directia obtinerii unui cuplu ridicat la turatii scazute
-se utilizeaza pistoane de constructie speciala
-in competitii se folosesc frecvent pistoane reutilizate, in camasi noi, cu segmenti noi
-raportul volumetric se mareste la motoarele aspirate si se micsoreaza la motoare turbo
-turatia de relanti cat mai redusa
-vilbrochen din otel de inalta rezistenta, cu volanta usurata si reechilibrata

Chiulasa se pregateste special:
-arcurile de supape se aleg mai tari, uneori chiar se adauga (dupa analiza, nu dupa ureche) altele mai mici concentrice, construite dintr-un material care sa le conserve proprietatile (VX)
-se incearca utilizare unui canal de admisie vertical (initiaza o miscare a aerului in plan vertical, cu rezultate bune in procesul arderii)
-rezultate foarte bune se obtin cu uzinare unui canal pentru supapa de admisie bifurcat
-culbutorul este ales si reglat astfel incat sa atace corect supapa
-se frezeaza planul de asezare al chiulasei pe blocul motor (creste randamentul cilindrului), la limitele impuse de fabricantul motorului sau de tipul de alimentare folosit. Injectia de benzina permite rapoarte de comprimare mai mari, datorita controlului mai bun al detonatiilor.
-se utilizeaza o garnitura de chiulasa mai subtire, din cupru
-canalele de admisie si evacuare se largesc si se lustruiesc. La motoarel folosite, ca reper pentru largire se pot folosi urmele ramas la imbinarea galeriei cu chiulasa
-se folosesc supape cat mai usoare, ce au cursa majorata, evident in conjuctie cu axul cu came folosit, supape racite cu miez de sodiu
-se slefuieste atent camera de ardere
-se utilizeaza tacheti cu compensare hidraulica a jocului, echilibrati si cat mai usori, cu timpi de actionare a supapelor calculati astfel incat motorul sa se tureze extrem de rapid
-colectorul de admisie se modifica in sensul scurtarii traseului si scaderii rezistentei aerodinamice (impreuna cu corpul clapetei si filtrul de aer)

Sistemul de ungere:
-se utilizeaza o baie de ulei cu pereti cat mai subtiri, pentru racirea eficienta uleiului, in paralel cu un radiator de ulei cu schimbator de caldura
-recent, pe motoarele performante s-au introdus doua pompe de ulei suplimentare, ce au rolul de a scoate uleiul din cilindri
-se monteaza un filtru de ulei majorat cu by-pass
-pompa de ulei va avea obligatoriu un debit marit; mai nou se folosesc inclusiv pompe electrice de ulei
-scutul baii de ulei are numeroase fante pentru racire sau este din plasa de sarma otelita pentru o mai buna racire
-baia de ulei are atasata in interior una sau mai multe table antival (pentru evitarea deplasarii uleiului in timpul virajelor, cand pompa de ulei poate trage in gol)
-se foloseste uleiul prescris de constructor si se inlocuieste la intervalele prescrise.

Sistemul de racire:
-se utilizeaza unul sau doua electroventilatoare suplimentare, si cu comanda din bord
-elicea ventilatorului (la motoarele tip vechi, actionata mecanic) se usureaza si echilibreaza
-se studiaza posibilitatea evacuarii corecte a aerului provenit din racirea motorului prin instalarea de guri de aer in partea din spate a capotei
-lichidul de racire trebuie sa circule in motor de-a lungul unor canale transversale fata de directia arborelui cotit, pentru a se asigura o racire uniforma a tuturor cilindrilor
-evident, pentru un flux de aer corect, se utilizeaza prize de aer atent studiate, in parasocul fata sau aripile spate (pentru motoarele amplasate in spate)
-sistemul de racire nu functioneaza la pornirea motorului, ci doar la incalzirea completa a cestuia, pentru a asigura o durabilitate mai mare

Sistemul de alimentare:
-admisia este mai eficienta prin adoptarea unui sistem direct de admisie a aerului; aerul este directionat printr-o conducta cu diametru mare intr-o camera voluminoasa si apoi in carburator sau sistemul de injectie
-cu cat picaturile de combustibil ce alcatuiesc jetul sunt mai fine, cu atat vaporizarea este mai intensa, ceea ce duce la o crestere a randamentului
-filtrul de aer scade puterea motorului, de aceea se folosesc filtre cu debit mare de aer
-galeria de admisie bifurcata genereaza un curent de aer maxim si o turbulenta sporita, cu rezultate excelente in procesul arderii combustibilului
-atat galeria de admisie cat si cea de evacuare se largesc si se lustruiesc
-printre ultimile “gaselnite” ale tunerilor se afla si galeria de admisie si evacuare spiralata
-pentru ca amestecul sa aiba o proportie si o amestecare optima, trebuie sa existe o camera de aer suplimentara intre cutia filtrului de aer si carburator
-cel mai bun randament la alimentare il are pompa de benzina electrica
-traiectele de alimentare ale cilindrilor au o lungime egala si sunt (de obicei) cat mai aproape de verticala

Echipamentul electric al motorului:
-se utilizeaza aprinderea dubla (doua bujii pe cilindru), gestionata integral electronic, cu bujii adaptate regimului de functionare al motorului
-pentru siguranta, se instaleaza intrerupatoare inertiale pentru intreruperea aprinderii de la bordul masinii, in caz de accident
-la un raport de compresie marit se folosesc bujii mai reci

Sistemul de transmisie:
-a devenit comuna utilizarea ambreiajelor dublu disc sinterizat, cu diametrul majorat. In practica se folosesc des ambreiajele si transmisiile modelelor diesel, mult mai robuste din punct de vedere mecanic
-se generalizeaza practic cutia de viteze cu 6 trepte
-pentru a obtine acceleratii puternice se utilizeaza grupuri conice scurte, pentru o viteza maxima mai mare – grup conic lung
-raportul de transmisie al grupului conic al diferentialului trebuie sa tina cont de puterea motorului, rapoartele cutiei si dimensiunile pneurilor
-ulei de transmisie sintetic cu frecare redusa

No Responses

  1. Dragos says:

    Incantat de articol. De fapt, nu e vorba de extrem de multi bani sa faci ce se scrie, ci doar de foarte multa munca. Poate pt unii e mai usor sa scoata mii de euro din buzunar sa ia ceva gata facut decat sa slefuiasca o galerie de admisie poate chiar si o saptamana. Dar ma rog, fiecare……cum poate.Insa cel care pune mana si face, are si o satisfactia uriasa. Oricum, mult succes tuturor si meseriasi si nemeseriasi si cu bani si fara bani dar care au un numitor comun – masinile.

  2. Bogdan says:

    pai ce scrie pe pagina asta e pur teoretic, nici la masinile de F1 nu sint aplicate toate jmekeriile astea. oricum, o lista mai buna, cu explicatii, gasiti pe http://www.carbibles.com (buna si pentru cel care a scris articolul ca a cam exagerat cu inovatiile)

  3. sinbad says:

    apropo , ma pasioneaza tunningul audio , dar mam plictisit de tuningul asta de doi lei facut de “specialisti” asa ca impreuna cu un designer si un electronist voi deschide in primavara ceva klumea in domeniul audio car si paint car

  4. sinbad says:

    salut,cred ca la cit costa toata chestia asta la noi mai bine comand motorul deja yunat din state sau din japonia si ies la fel dar facut de specialisti.

  5. turbojack says:

    asemenea modificari nu se fac dupa ureche si nici in garajul din spatele blocului.Pe linga mina de mecanic cu f.f. multa experienta in motoare se mai cer si scule de ultima generatie pt. prelucrari,echilibrari,incercari care tin deja de ateliere specializate pe modificari competitionale,iar costurile sint imense.
    Nu orice motor e tunabil.Sau mai exact ,rentabil sa fie tunat.
    O crestere semnificativa de putere se face la masinile noi (dupa 2000 ) la care se poate face remaparea in ECU .Rezultatul este un motor mai sprinten,o imbunatatire a consumului si utilizat in conditii normale are o fiabilitate sensibil egala cu al unuia nemodificat.

  6. lizuk_89 says:

    e prea nashpa…eu kutam altceva:P:P

  7. dominique says:

    toate bune si frumoase dar nu a zis unde se face cine face
    si CAT COSTA astea

  8. calin says:

    am si eu un mercedes si mas baga la un tuning dar unde domnilor …

  9. idu says:

    laser frate dai masina si banii si fac tot 😉

  10. badea ion si oile lui says:

    1.tuning ieftin = chici
    2.tuning = pasiune -> tuning = trabant 1000cp si nu cumparat direct porche
    3.google + model masina + tuning si vezi ce gasesti (afara nu la noi) – nu cred ca ieftin 😛

  11. robert says:

    E, asta nu mai stiu, cine face modificarile astea poate sa-si faca reclama gratis aici. Numai sa faca treaba buna la motoare!

  12. nemes barna says:

    mar interesa,am si eu un mercedes cu motor 300d,cine face toate astea si pt cat?

  13. bogdan says:

    am si eu un mercedes cu motor 2.5d si vreo 80 cai ce modificari as putea sa ii fac ca sa ajung la peste 110. si inca ceva unde iti poti modifica masina ?

  14. clau says:

    mpar interesa la un citron cu motor diesel de 1,8 si 60 cp cu ct mareste putrea motorului un turbo? la cati cai face motoru

  15. alin says:

    robert e vorba de motorul de 80 de cai cel de 65 daca cresti atat de mult presiunea in turbina il pui pe burta in 2 saptamani plus ca nu cred ca duce ambreiajul. nu mai crede tot ce se zice cu chip-urile astea minune

  16. Robert says:

    Mai oameni buni, da scrie cineva pe aici pe site ca cipul de nu stiu unde face un motor de 65CP dCi de Clio sa ajunga la 100CP. Asta ar fi interesant! Schimbi cipul si gata… Sau nu?

  17. zexe says:

    interesant…dar asta este pt. cei cu fff multi bani,ne intereseaza modificari mai ieftine..(ex.pt lancia prisma1.6

  18. dr_hotzu says:

    fratilor intradevar dar mai bine cu banii pe care ii dau imi iau o masina direct puternica… asa ca ce sens mai are???
    oricum asta ramane pt cei cu foarte mult capital…

  19. pretzeL says:

    Idei bune sefule…ne vdm la liniutze dupa ce le pun p mashina :)) ca o questie, era bine sa zici UNDE faci toate astea

  20. George says:

    liviu are dreptate ar fi fost foate interesant cum se fac aceste modificari…

  21. Mircea says:

    interesant…dar eu nu ma pricep.. am un oltcit 12 trs.
    unde gasesc pe cineva sa faca toate astea???

  22. Andrei says:

    Interesant pentru pasionatii care dispun de un capital generos. Oricum informatii utile dupa cere te poti inspira dak esti un impatimit al vitezei .Costa mult toate chestiile astea dar merita incercat

  23. Liviu says:

    STAR TREK . . . ceea ce s-a spus acolo sare lejer de 10.000 de euro . . . plus de asta . . . interesant era sa se prezinte cum se fac aceste modificari . . .

Leave a Reply to lizuk_89 Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.