Site icon Turatii

“Boala vitezei” se extinde

In toata lumea “boala vitezei” este una dintre principalele cauze ale accidentelor grave de circulatie. Inclusiv la noi. Anul trecut, de pilda, aproximativ 30 la suta dintre evenimentele rutiere soldate cu morti si raniti, care au avut loc pe soselele Romaniei, s-au datorat vitezei excesive, neadaptata la conditiile carosabilului si traficului. Ingrijorator este faptul ca, in pofida masurilor tot mai drastice luate pentru temperarea vitezomanilor, numarul acestora este in continua crestere. Ne-o confirma mai multe mesaje ce au semnalat abuzurile la volan ale unor confrati de trafic.

“Nu vezi ca sunt de la interventii?”

Pe soseaua Mihai Bravu, o masina cu un inscris obisnuit – “Apa Nova – intretinere” – ruleaza in tromba, claxonand si trecand in viteza de pe o banda pe cealalta, incercand s-o ia inaintea tuturor. La semafor, opreste de nevoie in dreptul unui Matiz, pe care fusese cat pe-aci sa-l “sifoneze” cu cateva clipe in urma. Omul de la volanul Matiz-ului coboara geamul si incearca sa-l atentioneze pe soferul de la Apa Nova. Nu apuca insa sa-i spuna nici trei vorbe, ca acesta i-o taie scurt: “Ce vrei, ba? Nu vezi ca sunt de la interventii?!”

Se sparge o teava pe o strada si curge apa pe carosabil o saptamana, doua sau chiar mai mult. Uite, insa, ca au trimis, in sfarsit, o masina de interventie, pentru a repara defectiunea. Dar soferul conduce ca si cand undeva ar arde, sau cineva ar fi pe moarte. Cu alte cuvinte, sub acoperirea foarte subtire a interventiilor, acesta se comporta ca si cand ar fi de la pompieri!

“Si curierii rapizi si-au luat viteza!”

In alta zi, tot in Capitala. Ora de varf, aglomeratie mare. In valul de masini un “van” alburiu face nota discordanta, incercand cu insistenta sa se strecoare printre celelalte autovehicule. Claxoneaza, schimba banda de rulare, trecand cand pe stanga, cand pe dreapta. La un moment dat, infuriat de un Fiat Punto care nu vrea sa se dea la o parte, soferul de pe microbuz urca brusc pe linia de tramvai, accelereaza tare in 10-15 metri, apoi, la semafor, coboara de-a curmezisul: este soferul unui autovehicul cu inscriptia “curier rapid” (Trans Cargo Expres, B-58-TCE). Iata dar, ca si curierii pe patru roti au inceput sa conduca precum cei de la “Salvare”, sa circule cu viteza excesiva, sa-i puna astfel in pericol pe ceilalti participanti la traficul rutier. Nu v-a depasit inca nici o masina cu insemnele DHL?

“Avioane de pasageri”

Soseaua Bucuresti-Ploiesti. Zi de lucru, trafic scazut pe o portiune in afara localitatii. In sfarsit, iti permiti si tu sa mergi cu 90-100 de kilometri la ora. Deodata esti semnalizat din spate cu lumina farurilor unei masini aflata inca la distanta, in spatele tau. Te conformezi semnalului si schimbi, cuminte, banda. In clipa urmatoare un adevarat bolid trece pe langa tine vajaind, cu cel putin 130 km/h. Nu-i, cum ai crezut initial, un autoturism dintre cele mai performante, ci un microbuz de transport in comun, plin cu pasageri.

Daca ati asteptat, cumva, pe cineva in autogara din Brasov, unde aceste microbuze sosesc din Capitala, ati observat, desigur, cum arata bietii pasageri dupa ce coboara serpentinele de la Predeal: ametiti si speriati, de crezi ca vin de pe linia intai a frontului. Si asta, dintr-un singur motiv: pentru ca au calatorit cu o viteza foarte mare, pe drumuri care nu se preteaza la astfel de “performante”. Dar n-ai ce-i face. Inapoi, spre Capitala, pe Valea Prahovei, iar li se face rau. Soferii de pe aceste microbuze sunt platiti in functie de numarul de curse pe care le realizeaza. Si trag si ei cat pot. S-a intrebat, insa, cineva ce se poate intampla daca, din cauza vitezei si a oboselii acumulate, un astfel de sofer ar atipi doua-trei secunde la volan?

Am depistat, iata, din realitatea traficului rutier actual, trei dintre categoriile de conducatori auto, angajati ai unor firme sau institutii care isi aroga, in interes propriu si in dauna comunitatii, drepturi pe care Regulamentul circulatiei rutiere nu le confera. Am aflat cu stupoare ca sunt patroni care si… suporta amenda salariatilor. Dar lista acestora nu se opreste aici. Din diverse motive – cum ar fi, de pilda, impulsurile pe care le simt unii la… adierea puterii – la fel se comporta in trafic si o buna parte dintre soferii unor autoturisme al caror numar de inmatriculare contine combinatii de litere “magice” precum “GUV”, “SEN”, “DEP”, “SRI” si altele asemanatoare.

“Boala vitezei” se extinde sub ochii nostri pe arterele rutiere ale tarii. Credem ca a venit momentul sa i se puna STOP inainte ca aceasta sa se transforme in epidemie generalizata.

Exit mobile version