Agresivitatea la volan

V-ati intrebat de ce majoritatea soferilor poarta la ei bate de baseball sau alte obiecte contondente, asezate la indemana, intre scaune sau pe buzunarul de pe portiera masinii? In nici un caz de decor! Nu o data, fiecare dintre noi a vazut sau chiar ni s-a intamplat, ca unii soferi sa ne “taie fata”, sa ne orbeasca noaptea cu farurile, ba chiar sa sara la bataie din cauza unor marunte neintelegeri in trafic.

Aproape toti am facut macar o data asa ceva – la nervi (ca te-ai certat cu soacra), la crize de timp (ca nu ajungeam la intalnire) sau, de ce nu, doar pentru a arata ca masina ta e mult mai “cool” decat celelalte.

Comportamentul acesta, denumit “comportament agresiv” dupa unii specialisti, mai implica si o serie de contraventii, cum ar fi: conducerea “bara la bara, depasirile pe partea necarosabila, gesturile obscene, tipetele, injuriile, ocuparea locului de parcare unde astepta sa intre altcineva, schimbarea directiei de deplasare fara a semnaliza, folosirea fazei lungi la intalnirea cu masina ce vine din sens opus, trecerea pe culoare galbena sau chiar rosie a semaforului, nerespectarea indicatoarelor de circulatie….si s-ar putea scrie chiar o buna parte din legislatia rutiera aici.

Analizand cauzele acestor “iesiri” s-a ajuns la urmatoarele concluzii: orice cercetare a comportamentului agresiv la volan in conditiile specifice tarii noastre, trebuie sa tina seama de o serie de factori, ce in mod cert au condus la cresterea nivelului de agresivitate. Pe prima treapta am putea pune cresterea exponentiala a numarului de autovehicule, in conditiile in care structura stradala a capitalei (si a oraselor, in general) de-abia acum incepe sa se modernizeze.

Autoturisme noi, puternice, performante, conduse mai ales de tineri dornici sa-si etaleze talentul de pilot si sa profite de atuurile masinii lor, le ofera acestora o impresie de forta si astfel, puterea si vointa de a demonstra ca stiu sa conduca bine se amplifica. Specialistii care au facut studii pe animale de laborator, au ajuns la concluzia ca supraaglomerarea duce la agresivitate si manifestari patologice de comportament. Astfel, daca spatiul personal este invadat (autovehiculul fiind o prelungire a acestui teritoriu), va aparea mecanismul de aparare, printr-un limbaj corporal defensiv.

Ca si alti predictori ai agresivitatii la volan, s-au mai analizat varsta si sexul; astfel, se stie ca soferii cei mai tineri, cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani – care iau viata ca pe o provocare si orice vibratie de adrenalina ii face mai “barbati” – au o mai mare inclinatie spre agresivitate. Un studiu arata ca femeile au un simt mai puternic al obligatiei de a respecta regulile de conducere si de a fi mult mai rabdatoare si intelegatoare cu ceilalti participanti la trafic.

Una din trasaturile de personalitate des invocate in cercetarile de psihologie rutiera este “cautarea senzatiei”, ceea ce inseamna ca, uneori, unii dintre noi simt nevoia de senzatii si experiente noi, complexe, si au placerea sa-si asume riscuri fizice si sociale pentru aceste experiente.

Deseori ne-am intrebat: de ce soferii de autovehicule comerciale se cred mai importanti si mai “tari” decat ceilalti? Studiile au ajuns la urmatorul rezultat: sunt soferi profesionisti si au o mai buna imagine despre propriile abilitati in conducere, de aici li se trage nerabdarea, iritarea, nervozitatea fata de cei care sunt “cu cas la gura” in ale condusului.

O alta concluzie este ca societatea, firma pentru care lucreaza, exercita presiuni asupra salariatului sofer, care trebuie sa-i ofere productivitate si eficienta; soferul este protejat de institutia pentru care lucreaza in confruntarea cu autoritatile (in cazul incalcarii regulilor si normelor de circulatie), de aceea, el neaga unele responsabilitati pe care ar trebui sa le aiba o data ce a intrat in masina.

Soferii de pe vehiculele cu gabarit mare se detaseaza – prin sentimentul de dominare, fiind asezati undeva sus (in cabina vehiculului), deasupra celorlalti – ceea ce-i face mai puternici, indestructibili si uita de acele reguli elementare, care, de fapt, ne conduc pe toti.

Pe langa aceste mici, dar semnificative cauze (varsta tanara, sexul masculin, predispozitia spre cautarea de senzatii si agresivitatea in alte situatii sociale), mai intalnim “rabufniri” ale soferilor, determinate de anonimat, suparare datorita unor evenimente care nu au legatura cu situatia din trafic, blocaje neasteptate pe strazi…

Ce s-ar putea face pentru a nu mai intalni asemenea reactii la tot pasul? Raspunsul ar fi “nimic”, si totusi …un autocontrol nu strica nimanui, atunci cand ne aflam la volan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.