Cum prelungim viata acumulatorului?

In fiecare an, patrulele Automobil Clubului Roman asista membrii ACR ramasi in pana din cauza bateriei de acumulatori. De cele mai multe ori, bateriile “cad” desi sunt relativ noi – si uneori de “marca” – spre disperarea automobilistilor, aflati, in general, in perioada de vacanta.

Pentru a evita aceste momente neplacute, datorate descarcarii acumulatorului, iata cateva sfaturi ale mecanicilor ACR ce actioneaza pe masinile de interventie. Astfel, marea majoritate a cazurilor de baterii descarcate (chiar si a celor noi) se inregistreaza – culmea! – din faptul ca acestea nu sunt corect exploatate si intretinute. Fiecare automobilist poate face niste verificari si corectii simple ale parametrilor bateriei de acumulatori sau se poate adresa specialistilor, pentru verificare.

Daca doriti sa fiti scutiti de o descarcare prematura a acumulatorului urmati indicatiile urmatoare:

-Verificati nivelul electrolitului, asigurati-va ca depaseste cu circa 10 mm nivelul placilor, iar daca este necesar, completati. Folositi numai apa distilata, iar in cazuri exceptionale apa de ploaie sau apa fiarta si apoi racita. Nu depasiti nivelul de 10 mm deasupra placilor si stergeti cu atentie eventualele scurgeri. Vara, este intelept sa verificati nivelul o data pe luna, intrucat temperaturile ridicate de sub capota conduc la evaporarea apei din baterie sau chiar la fierberea electrolitului.

-Pastrati curatenia bateriei; curatati bornele regulat si inlaturati orice urma de acid cu apa calduta (nu fierbinte!) si detergent. Mizeria acumulata sau acidul pot cauza autodescarcarea mai rapida a bateriei.

-Asigurati cu atentie bateria in lacasul ei si strangeti ferm clemele pe borne. Daca bateria se misca sau vibreaza, se pot deplasa placile si defecta bateria.

-Incarcati regulat bateria – macar o data pe saptamana efectuati cu autoturismul un traseu mai lung, de circa o ora, pentru a va asigura ca alternatorul a avut timp sa incarce acumulatorul. Acest lucru este important, mai ales cand se circula de obicei in oras, pe distante scurte, cu porniri/opriri frecvente. Mersul la relanti sau pe trasee scurte (sub 30 de minute) nu este suficient pentru incarcarea acumulatorului si viata acestuia se poate scurta.

– Inainte de pornirea motorului, opriti toti consumatorii (lumini, radiocasetofon, accesorii, stergatoare de parbriz, dezaburire, etc).

-Inspectati regulat cureaua de propulsie a alternatorului (popular cunoscuta drept cureaua de ventilator). Inlocuiti-o daca prezinta crapaturi sau alte semne care ar putea indica uzura prematura. Ruperea acesteia poate descarca rapid bateria.

-Parcati la umbra vara. Temperaturile inalte de sub capota dauneaza starii generale a acumulatorului. Iarna, imbracarea intr-o husa a bateriei este recomandata, intrucat sub 0 grade Celsius, randamentul acesteia scade si descarcarea survine foarte rapid.

-Duceti autoturismul la revizii atunci cand trebuie. Un motor in stare tehnica proasta poate cauza suprasolicitarea bateriei.

-Verificati pe autovehicul cum incarca alternatorul. Supraincarcarea sau incarcarea insuficienta distrug, in timp, acumulatorul.

Daca ati ramas in pana din cauza bateriei, nu intrati in panica. Apelati Centrala de Alarma a Automobil Clubului Roman, 24 h din 24, la telefonul 021 2222222. Echipajele de asistenta rutiera va pot scoate rapid din impas!

16 Responses

  1. ioan says:

    am un vento pe benzina de 1.8 si un acumulator de 45 ah care a fost pe masina cand am adus-o.am probleme cu pornirea de cand a dat gerul,i-am verificat densitatea,e de 1,28.vreau sa stiu ce acumulator ar fi mai indicat pt acest motor

  2. GHD IV hair straighteners says:

    20091218C1HYZ
    This GHD IV Styler Pure is everywhere!? It has just blown up!? Here¡¯s the video for ¡°4 Minutes¡± by Madonna, Justin Timberlake and Timbaland.? I like it Women GHD IV straighteners but I just don¡¯t want to hear it every three seconds on the radio or some hair commercial. Technorati Tags: madonna,justin timberlake,timbaland,video,watc-h,4 minutes,madonna 4 minutes video Share This

  3. radu says:

    AM O DACIE 1320, AM BATERIA NOUA ROMBAT DOAR DIN MAI 2009, DE 12 V SI 55AH, DE SEARA PANA DIMINEATA SE DECARCA APROAPE COMPLET, APROPO, CU BORNELE DECONECTATE DE LA MASINA…. CARE SA FIE CAUZA?

  4. adrian78780 says:

    care stie sa imi spuna cite descarcari fortate duce o baterie???

  5. Johann says:

    O solutie ar fi inlocuirea bateriei. Masina o aveti de 2 ani, dar bateria de cat timp e pe ea??? Va vine sa credeti sau nu, acumulatorii de pe autovehicule sunt din categoria “consumabilelor”, deci trebuie inlocuiti la un interval de timp. Cat de lung e acest interval depinde de modul de intretinere exemplificat in articolul de mai sus.

  6. thor2001 says:

    Buna!
    Poate ma ajutati si pe mine cu un sfat.Sunt femeie si nu ma pricep bine nici macar sa-mi parchez masina -sa nu mai vorbesc de mecanica auto.Am o masina de 2 ani.Acum 2 luni, nu am pornit-o timp de 21 zile-bateria s-a descarcat complet.Am pus-o la redresor si pana acum 6 zile nu au fost probleme.In aceste 6 zile nu am pornit masina si bateria e moarta.Ce pot face ptr. a evita situatia aceasta?Sa pornesc zilnic masina?-(un WV Polo)

  7. daniel175 says:

    NU exista baterie “uscata”, toate au in ele acid sulfuric, dar cele “mai uscate”, il au sub forma unui gel, gel care retine apa, si nu se evapora asa de repede.IN principiu, toate sunt cu Plumb, iar pila care produce curentul este tot Pb( la catod adica polulul – si Oxid de plunb la anod adica polul pozitiv +.Uscate ca nu mai pui apa in ele, sau uscate ca nu mai ai acces la ele, atat tot.Cei tineri cred marea si sarea, dar ia lasa o super baterrie din asta cu becurile de pozitie aprinse, sau cu radioul pornit multe ore, nu mergi cu masina si nu o pune pe redresor, si o vei arunca “”LA MODUL SIGUR”, fara glilimele.Alea vechi, “neuscate”, macar aveau guri pe unde puteaui sa verifici densitatea sa pui apa sau electrolit, sa ii masori densitatea, pe cand astea care sunt, si sunt unele capsulate 100 %, ce le faci?????SCoti frumusel bani din buzunar si cumperi alta.Am avut baterie de nici 6 luni, care avea densitatea de 1.03 g/ml, adica urme de acid in apa.Dupa o incarcare de 3 zile, bateria si-a revenit la 1.25, aproape ca noua.Daca era noul model “destept ” si “uscat”???A….te usca la buzunar pentru prostie, nu pt altceva.Asa ca mare atentie cu bateriile “uscate”, sunt foarte bune dar trebuiesc intretinute si NU uitate sub capota masinii !!!Fabricantii astia noi, fac produse pentru fraieri, care dau banii, si pun “botu”, ca e ceva super si nare moarte.DA,—— nu are moarte istetimea fabricantilor de produse de larg consum, care vor sa isi vanda cat mai multa marfa si sa obtina profit pe prostia clientului, care are bani de stricat.

  8. alexis says:

    acumulatorii Bosch sunt cei mai prosti!!!!!!!
    sa nu va luati si nu va schimba bat nici in garantie
    chiar dc nu se mai incarca.
    da vina k masina e logan 😀

  9. robert says:

    @Ingineru: regret dar te voi dezamagi – nu are nici o legatura cu uleiul bateria. Asta cu vascozitatea uleiului o stie toata lumea banuiesc. De fapt este vorba de temperatura de lucru a bateriei si capacitatea (amperajul) bateriei scade direct proportional cu temperatura ambianta. Exista numeroase articole si carti pe tema asta. Iar dovada suprema este faptul ca motoarele diesel au bateria imbracata in husa la serie, inclusiv a mea, care e noua si are husa din fabrica. CCA inseamna “cold cranking amps” si este un test standard pentru bateriile noi – adica numarul maxim de amperi care il poate livra o baterie actionata 30 de secunde la 0 grade celsius, raportat la capacitatea maxima care se masoara la 27 grade. Si este fals, total fals ce ai scris mai sus, ca descarcarea se face mai greu la rece decat la cald – nu este asa, este total invers. Daca era cum spui tu, inseamna ca umblam toti cu cablurile de curent vara, nu iarna.

  10. Inginerul says:

    “Iarna, imbracarea intr-o husa a bateriei este recomandata, intrucat sub 0 grade Celsius, randamentul acesteia scade si descarcarea survine foarte rapid.”
    Total neadavarat. Iar autorul articolului ar trebui sa se mai documenteze. Descarcarea bateriei se face mult mai lent la temperaturi joase decat la temperaturi scazute. De fapt treaba sta in felul urmator. Uleiul este mult mai vascos la temperaturi scazute. Stim cu totii ca in motor exista ulei cu anumite specificatii tehnice. Astfel un ulei 5W30 isi pastreaza calitatile pe plaja de temperaturi cuprinse intre 5 si 30 de grade F. W vine de la winter (ulei pentru iarna). Asadar puterea consumata de catre electromotor pentru invingerea vascozitatii uleiului precum si a frecarilor din angrenajele motorului este mult mai mare iarna. Din aceasca cauza bateriile se descarca mai usor iarna si nu din cauza temperaturilor. Pentru cei care nu au inteles principiul le recomand sa lase bateria de acumulatori montata pe masina, in nici un caz s-o tina in casa daca nu circula cu masina o perioada. De asemenea recomand o incarcare completa a beteriei cel putin odata pe luna daca pmz-ul al masinii este unul mic. (pmz=parcurs mediu zilnic). O baterie de buna calitate trebuie sa se mentina in parametri optimi de functionare circa 3-5 ani.

  11. ioan says:

    Nu puneti in baterie apa fiarta si racita. Ea este sterila din punct de vedere bacteriologic, dar tot apa cu saruri minerale este!

  12. adrian says:

    bateria are voie sa fiarba la incarcare?

  13. fgorun says:

    Sfaturi bune, dar acum vreo 15-20 ani in urma.
    Au devenit deja clasice bateriile fara intretinere de ceva vreme.

  14. LUCIAN says:

    VREAU SA STIU CE INSEAMNA BATERIE USCATA SI CUM FUNCTIONEAZA EA,PT CA EU AM PE MASINA BATERIE USCATA SI CAT REZISTA O ASEMENEA BATERIE

  15. Alex says:

    Dar daca noi nu avem baterii uscate adica fara acid ? sunt ceva recomandari ?

Leave a Reply to ioan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.