Esentialul despre ABS

Sistemul ABS (Antilock Braking System) a fost creat pentru a ajuta conducatorul auto sa mentina controlul directiei si sa impiedice vehiculul sa derapeze in timpul franarii. Aparut la mijlocul anilor 1980, ABS-ul echipeaza acum din ce in ce mai multe vehicule, tendinta fiind de a se impune ca echipament obligatoriu pe toate autovehiculele noi.

Sistemul ABS are doua functii principale:
– repartitia electronica a franarii intre fata si spate, prin reglarea alunecarii rotilor spate
– prevenirea blocarii rotilor la franare, prin reglarea independenta a alunecarii celor 4 roti.

Modularea franarii asigurate de sistemul ABS este independenta de efortul asupra pedalei de frana. De aceea, in caz de urgenta, este recomandat sa aplicati asupra pedalei de frana o presiune puternica si continua. Nu sunt necesare apasari succesive ale pedalei.

Punerea in functiune a dispozitivului ABS se manifesta printr-o pulsatie mai mult sau mai putin puternica resimtita la pedala de frana. Pe carosabilul uscat sau usor umed, veti observa ca distanta de oprire este aproape aceeasi ca in cazul franelor obisnuite. Pe gheata sau pe zapada, dimpotriva, distanta de oprire este mai lunga.

Va recomandam sa fiti preventivi si sa opriti la o distanta considerata sigura fata de celelalte autovehicule sau obstacole. Franarea si directia vehiculului sunt limitate de forta de tractiune pe care pneurile o pot genera. Testele au aratat ca pneurile de iarna reduc, in conditii de carosabil de iarna, din distanta de oprire a unui vehicul dotat cu sistem de franare ABS.

Instaland patru pneuri de iarna in loc de doua, veti mentine o tractiune egala pe fiecare roata care va va ajuta sa conduceti, opriti si sa accelerati vehiculul in siguranta.

Indicatorul ABS
Indicatorul martor al ABS lumineaza cateva secunde la punerea contactului, timp in care sistemul isi face o auto-verificare. Uneori martorul luminos poate fi insotit si de un semnal sonor (doar la anumite modele de masini). Cand indicatorul se stinge, sistemul este operational.

Daca martorul luminos nu se stinge dupa cateva secunde, atunci sistemul are o defectiune. Franele functioneaza normal, dar nu mai beneficiaza de avantajele ABS. Se poate continua drumul normal, dar cu precautie, intrucat la o franare mai brusca rotile se pot bloca ducand la alunecarea necontrolata a vehiculului si la imposibilitatea virarii.

Verificati cat mai repede ABS-ul in service-ul specializat al marcii masinii.

109 Responses

  1. cristian says:

    si daca se poate trimitetimi un e-mail la adresa asta : yooo296200@yahoo.com … multumesc

  2. cristian says:

    salut…. Am si eu o intrebare… am un rover 600 si de ceva timp in coace imi sta tot timpul beculetul de la ABS aprins. nu se inchide absolut nici o secunda, de la pornirea motorulu si pana la oprirea acestuia ABS-ul imi sta aprins … si intrebarea mea era : pot avea probleme , adica se poate provoca un accident din cauza asta?

  3. CRISTI says:

    AJUTOR!!!!!! AM UN AUDI A4 DIN 2001(ADICA E TRECUTA) APAS FRANA NU SIMT NICI O TREPIDATIE SPECIFICA ABS_ULUI MASINA SE OPRESTE IN TIMP UTIL DAR PE ULTIMUL METRU SI NUMAI CU TALPA PE PEDALA DE FRANA SE SIMTE O TREPIDATIE IN PEDALA DUBLATA DE UN ZGOMOT METALIC ANORMAL CA UN SCARTAIT MAI ATENUAT DACA MASINA SE OPRESTE DIN INERTIE NICI UN SEMN…LA SERVICE INTRE 2 FUMURI UN “MESERIAS” DIAGNOSTICHEAZA : ASP INTRA PREA DEVREME TREBUIE SCHIMBAT…DACA CUNOASTETI SIMPTOMELE SAU SUNTETI IN CUNOSTINTA DE CAUZA AS APRECIA PARERILE VOASTRE…MULTUMESC

  4. marian minune ciofu says:

    AI TALENT, AI VOCE, AI TIMBRU VOCAL, STI SA COMPUI MACAR 60-75% ?
    TRECI DE LA VIATA TA INTERIOARA, LA VIATA EXTERIOARA DE UN MIC VEDETA…
    EU SUNT SINGUR SI PACAT DE DUMNEZEU CA NU MA STIE NIMENEA CA TALENTUL MEU DE MANELIST DE NU LAM SCOS LA IVEALA…
    TU DECIZI SOARTA MEA,. AM 22 DE ANI SUNT BLOND, CU OCHI ALBASTRI, PAR BLOND, TUNSOARE BROSS PIERDUT, 1.63 CM, SOLID, NATIE MUNTEAN (DIN BRAILA) ASI DORI SA-MI FAC O ECHIPA DIN 5-6 PERSOANE… II POT IMITA EXAT CA MR.JUVE SI SUSANU, NU PUTETI CREDE!!!!. VA ASTEPT CU MESAJE LOCUIESC IN BUCURESTI DE MAI BINE DE 6 ANI. AM A VUT O-CAZI CU NICOLAE GUTA, AM FOST LA SPITALU FUNDENI SI IN MOMENTUL ACELA LAM VIZITAT, SI MA INTREBAT CE E CU MINE, DAR EU IAM SPUS VREAU SATI CANT MELODIA TA , CARE ? A-IA CU FATA BLONDA, IA CANTA ,IOTAL BA CE CANTA PUSTANUL DRACULUI, DE UNDE ESTI!!! DIN BRAILA DOMNUL GUTA, NUMI MAI ZI DOMNUL! BINE, IA RAMAI AICI SA TE BAG EU IN PORTBAGAJ, NU NU VREAU,,, STAI MA FRICOSULE NUTI FAC NIMICA, IA ADRESA ME-A SI LA ADRESA ASTA SA VI MIINE LA ORA 22:30 DE MIN, DA AM INTELE GUTA DAR INTRE TIMP IAM SPUS CA NU VREAU, PT. CA NU PREA MA POT DESCURCA SA MA INTORC ACASA SI NICI R.A.T.B-uri NU PREA MAI MERGEA LA ORELE ACELEA… DAR DE BOU EU CE AM FOST NU AM VRUT SA MAI MERG SI PARCA IMI PARE FOARTE RAU. SI INTRE TIMP VETI AFLA MAI MULTE DETALI.

  5. niger says:

    ms ms

  6. robert says:

    Eu cred ca mai importanta este latimea si calitatea pneului, intrucat la limita pierderii aderentei doar pneul conteaza (el face legatura intre masina si asfalt).

  7. niger says:

    Sal! am citit si eu toate discutiile de aici… pe mine ma intereseaza un alt aspect… m-am contrazis cu un prieten pe tema importantei marimii discului de frana si latimii rotilor. Mai exact, eu am spus ca in cazul franarii este mult mai importanta latimea cauciucului decat marimea discului de frana si asta ma tot bate la cap ca e mai importanta marimea (suprafata de contact dintre disc si placutele de frana) discului. Am tot cautat pe net un raspuns dar nu am gasit pe nicaieri. Va rog sa-mi dati si mie un raspuns, cei care stiu(nu cei care isi dau cu parerea asa ca mine) despre importanta latimii caucicurilor si importanta marimii discului. ms ms!!

  8. niger says:

    Sal! am citit si eu toate discutiile de aici… pe mine ma intereseaza un alt aspect… m-am contrazis cu un prieten pe tema importantei marimii discului de frana si latimii rotilor. Mai exact, eu am spus ca in cazul franarii este mult mai importanta latimea cauciucului decat marimea discului de frana si asta ma tot bate la cap ca e mai importanta marimea (suprafata de contact dintre disc si placutele de frana) discului. Am tot cautat pe net un raspuns dar nu am gasit pe nicaieri. Va rog sa-mi dati si mie un raspuns, cei care stiu(nu cei care isi dau cu parerea asa ca mine) despre importanta latimii caucicurilor si importanta marimii discului. ms ms!!

  9. 911turbo says:

    ABS nu permite blocarea rotilor scazand presiunea din pistonas……normal ca pe gheata el scade presiunea iar roata se va roti mai mult …de aceea pe zapada sau geata pedala e tare pt ca nu iti permite sa franezi brusc…pe zapada o masina fara ABS franeaza categoric mai repede(e vorba despre automobile) deoarece rotile se afunda in zapada datorita blocarii dar masina nu va putea fi controlata,deci mai bine cu ABS deoarece vei putea un posibil obstacol.

  10. sepy fan audi says:

    abs-ul functioneaza si pe principiul planetarelor nu poti sa pui o planetara care nu are abs la o masina care are incercati sa puneti frana pe gheata cu masina in viteza si o sa vedeti ca motorul nici nu clipeste nu o sa se opreasca cat despre cei care spun ca nu este bun sa isi cumpere caruta si normal ca franeaza mai repede o masina cu abs decat una fara si pe deasupra mai poti lua si de volan stanga dreapta daia este bun abs-ul daca era prost nu se mai punea pe masini apropo am un audi V8 3.6 cm 250 cp qattro este versiunea super long unicat la noi in tara este mai lunga cu 1.5 metri ca una normala are cineva cutie de viteaza sau cardane? rog mail

  11. ionut says:

    ABS`ul este bun..dar..inca destul de rar..p soselele patriei..am cautat in cele 8000 de masini de pe http://www.buletinulauto.ro si am gasit doar 1700 care au ABS..ceea ce mi se pare cam putin..nu e nici macar pe sfert..si esantionul e reprezentativ..

  12. Gabriela says:

    Am si eu o problema ; cine-mi poate raspunde si mie!Mi s-a intamplat o chestie ciudata(bineinteles din nestiinta) am un Peugeot 307 cu ABS,iar pe cand ma aflam intr-o intersectie(eram in rampa)si trebuia sa ma incadrez pt virare stanga mi s-a oprit motorul(cand sa fac plecarea din rampa)si unde este beculetul de ABS mi-a aparut in loc un desen cu o masina care derapeaza.I-am dat din nou cheie dar nu a pornit,apoi i-am mai dat vreo doua trei chei si iar nu a vrut sa porneasca sub nici o forma.Am lasat-o un pic si intr-un tarziu a pornit , beculetul inca mi-a ramas aprins numai la pornire iar cand sa o i-au din loc masina a devenit de nemanevrat.Cina stie sa-mi raspunda si mie pt . ca multi care au Peugeot nu au stiut ce inseamna , cum se remediaza si daca mai pot merge cu ea in siguranta .
    Va multumesc,Gabriela(berchetarug@yahoo.com)

  13. andra says:

    partea cu Pe carosabilul uscat sau usor umed, veti observa ca distanta de oprire este aproape aceeasi ca in cazul franelor obisnuite. Pe gheata sau pe zapada, dimpotriva, distanta de oprire este mai lunga si eu o stiam..si sunt fata..si n;am mare tangentza cu masinile si obtiunile ei

  14. res says:

    de unde e timpenia asta cu ABS (nu e bun )si asa mai departe – am condus Dacie, Cielo (fara abs)si acum Golf IV- si e super. am avut o experienta ca a lui catalin cu un Cielo si un cu Golful, prima a fost traumatizanta, la a doua am rasuflat usurat totul cam la 110 km la ora. Si in plus sumteti piloti de curse sa nu folositi ABS (pentyru ca rulati pe pista) sau in afara de masinile mai vechi toate au ABS deci cum zicea cine mai sus daca nu era bun nu se inventa!
    Hai nu fiti copii si ginditi logic! NU VA CERTATI A CUI JUCARIE E MAI FRUMAOSA!

  15. catalin says:

    salut am mai intrat si io pe aici si vaad o mare nelamurire .Dar pentru aceii cunoscatorii am o intrebare: Sunt sofer de tir de vreo 5 ani si in timp ce veneam spre casa ni s-a aprins becu la ABS la-m ignorat (mai aveam 600 km pana la garaj)si pe cand coboram dealu negru mi-a sarit o vaca in fata masini (incarcata cu 21 de tone )cam la 40-50m ,ce credeti k sa intamplat la viteza de 71km/h(dovedit de diagrama)?

  16. catalin says:

    salut am mai intrat si io pe aici si vaad o mare nelamurire .Dar pentru aceii cunoscatorii am o intrebare: Sunt sofer de tir de vreo 5 ani si in timp ce veneam spre casa ni s-a aprins becu la ABS la-m ignorat (mai aveam 600 km pana la garaj)si pe cand coboram dealu negru mi-a sarit o vaca in fata masini (incarcata cu 21 de tone)cam la 40-50m ,ce credeti k sa intamplat la viteza de 71km/h(dovedit de diagrama)…

  17. costicr says:

    Din tot ce s-a scris aici, pot spune doar ca este un mare balci referitor la ABS. Articolul imi pare ca fiind ok pentru ca se refera doar la cateva lucruri de baza despre ABS si nu se doreste a fi un manual despre asa ceva. Eu am o masina de productie straina, am citit cartea producatorului care spune clar ca ABS-ul nu are vreo treaba cu distanta de franare, rolul lui fiind cu totul altul. Cat despre franarea pe un carosabil alunecos, decat sa-ti pui problema daca ai sau nu o franare mai eficienta cu sau fara ABS, mai bine te gandesti cum ai reusit sa fii atat de prost incat sa recurgi la franare brusca pe un astfel de carosabil. Asa ca totul se reduce la aptitudinile si la inteligenta soferului.

  18. alexd says:

    deci: din cate stiu exista frecare mai mare la blocarea rotilor decat la rostogolirea lor …. deci in unele cazuri va opri mai repede fara ABS; acum: daca tot vreti sa vedeti diferente, incercati sa franati cu o masina cu ABS si TOT CU MASINA AIA fara ABS (ca mai conteaza si greutatea masinii, diametrul si latimea cauciucurilor, dimensiunile suprafetelor sistemului de franare, etc … nu d`astea cu megane vs oltcit ca doar nu au aceleasi “cote”); spun din experienta, am masini si cu ABS si fara; ABS-ul e acolo ca sa avem control in timpul franarii nu neaparat pt scurtarea distantei

  19. Marco Polo says:

    cine vrea sa stie despre ABS si cunoaste engleza, sa intre aici: http://auto.howstuffworks.com/anti-lock-brake.htm

  20. SERGIU says:

    Poate sa-mi spuna cineva ce este cu BAS brake assist sistem?Am un Mercedes Benz C 200 si mi se aprinde BAS. La reperezentanta au spus ca ar fi contactul de la pedala dupa ce au pus masina pe testare. Dar si chiar dupe ce am schimbat contactul tot se aprinde BAS. Poate sa-mi spuna cineva ce poate fi?

  21. robert says:

    Ma bucur sa aflu ca nu scriu articole de calitate, dar as vrea sa aflu mai multe despre detractorii mei… Cat de mult stiu ei despre masini, ce profesie au, etc. Ma rog, chestii fara importanta, dar macar sa stiu cu cine combat, vorba lui Caragiale. Cat despre parerile lui Goos sau Robert care isi face reclama aici la un site excelent de auto (asa crede el, dar scrie in articole “jenti”). Eu va spun decat atat: pacat de masinile tari pe care poate le aveti, daca nu stiti ce si cum despre ele. Ramaneti in continuare cu impresia ca ABS-ul e o minune care franeaza mai scurt… Eu v-am invatat ce face ABS; daca veti tine cont de ce v-am spus, voi decideti.

  22. Goos says:

    De asemeni, calitatea articolului este slaba. Aceleasi aberatii cum ca distanta de franare e mai mare cu ABS pe gheata sau zapada (nici nu se specifica daca e afanata sau batatorita).

  23. Goo says:

    Multe aberatii pe acest forum, cum ca ABS-ul mareste distanta de franare pe gheata sau zapada.
    Singurele 2 situatii in care ABS-ul mareste distanta de franare sunt pe pietris si resp. pe zapada afanata, nebatatorita. Pe gheata, polei si pe zapada batatorita, distanta de franare este MAI MICA cu ABS, fiindca pe suprafetele respective blocarea rotilor rupe orice urma de aderenta si distanta de franare creste. Oricum, chiar pe pietris sau zapada afanata, avantajul oferit de ABS prin mentinerea controlului directiei compenseaza distanta ceva mai mare de franare, si oricum aceste suprafete sunt destul de rar intalnite pe carosabil.

  24. robert says:

    leu are dreptate. sincer si eu sunt indoit de calitatea articolului. exprimarile incerte pe care cititorii sa nu le inteleaga nu sunt bune. o sa abordez si eu subiectul la mine pe site intr-o abordare mult mai profesionala. am o rubrica de tehnica si daca vreti sa vedeti cun se face un astfel de articol vizitati http://www.autoconcret.ro

  25. cornel says:

    asta pentru restul situatiilor indiferent ca e vorba de asfalt uscat, umed…

  26. cornel says:

    conditiile unde o masina fara ABS franeaza putin mai eficient decat una cu ABS sunt macadamul si gheata si asta doar in conditiile unei traiectorii rectilinii. e o insulta la adresa legilor fizicii sa afirmi ca franarea cu rotile blocate prin ruperea adrentei e mai eficienta decat franarea fara ruperea aderentei, adik ABS.

  27. adi says:

    Urme de franare la la ABS?…Bineinteles ca da! La intrarea in functiune a ABS-ului, rotile se invart cu o viteza unghiulara, care transformata in viteza liniara, este muuuult mai mica decat cea de deplasare a masinii. Iar “gumele“, solicitate astfel vor inegri asfaltul. Tineti minte, oameni buni: ABS nu permite ruperea aderentei pneu-mediu de rulare, astfel incat vehiculul sa poata fi manevrat stanga-dreapta, in vederea evitarii obstacolului survenit pe neasteptate! Asta e rolul lui primordial. Cati dintre noi nu am fost surprinsi de taximetristul din fata care a franat brusc,doritor sa-si ia un client, iar noi, cu toata bunavointa ne-am oprit in bara de protectie a taxiului, cu rotile directoare bracate stanga sau dreapta, masina noastra proptindu-se ferm, sigur si independent de vointa conducatorului auto in cea din fata?…Nu doresc la nimeni asa ceva. Dar rolul ABS-ului tocmai asta este: de a permite evitarea obstacolului in conditiile unei franari violente.

  28. Vicut says:

    Rotile se vor bloca si la o viteza mai mica,apoi urmeaza deblocarea si franarea normala.Numai cine nu are ABS nu stie cum lucreaza.

  29. Vicut says:

    Rotile se vor bloca si la o viteza mai mica,apoi urmeaza deblocarea si franarea normala.Numai cine nare ABS nu stie cum lucreaza.

  30. Vicut says:

    Rotile se vor bloca si la o viteza mai mica,apoi urmeaza deblocarea si franarea normala.

  31. Mihai says:

    Daca ai o viteza de 100 la ora si apesi frana brusc,rotile se vor bloca dar imediat isi vor da drumul si vor frana normal

  32. edy_n_boorg says:

    ABS…excelent moment, dar vreau sa fiu sigur de o treaba…ABS-ul lasa urme de franare???…tot eu raspund… NUUUUUUU!…

  33. Liviu says:

    ABS nu scurteaza distanta. ABS e important in trafic pentru a mentine traiectoria vehiculului in situatii limita unde este actionata frana la maximul aderentei. adica daca depasesti o coloana si apare ceva in fata poti sa franezi si sa te bagi la loc fara teama de a pierde controlul si a lovi ceva.

  34. Liviu says:

    dupa toate aceste comentarii nu pot spune decat… pacat de site cu asa public. pe zapada opreste mai repede o masina fara abs si preferabil cu cauciucuri inguste. rotile astfel blocate, sapa in zapada/gheata si opresc masina mai repede decat una cu abs.

  35. Paul says:

    ABS… ESP… ETC… Parerea mea e ca astea sunt pt handicapati si soferi neexperimentati… Am condus f multe marci si tipuri de masini si va spun drept ca prefer una clasica…

  36. Paul says:

    ABS… ESP… ETC… Parerea mea e ca astea sunt pt handicapati si soferi neexperimentati… Am condus f multe marci si tipuri de masini si va spun drept ca prefer una clasica…

  37. Mihai says:

    Mircea nu intelegi.Uitete ca sistemele elctronice de stabilitate,etc cresc in functie de cati bani dai.Deci tine de confort.Daca tu pornesti la drum eu nu cred ca vrei sa faci curse.Inginerii s-au gandit ca in masina sa ai o siguranta deplina.Intr-o derapare sistemul ASC te scapa,iti spun din propia experienta.E clar ca soferii de curse nu au ASC si alte chestii.Dar daca dai sute de mii de euro pe o masina nu vrei sa ai parte de siguranta ?Crezi ca daca ai multe sisteme electronice de stabilitate ai sa pierzi din experienta propie ?.Da e drept.Daca ditr-o limuzina de urci intr-o Dacia 1310 e clar ca nu mai stii sa o conduci.Aceste sisteme ABS,ASC,DSC,etc tin de siguranta si confort,computerul lucreaza fara sa stii tu ca era sa derapezi sau sa faci vre-un accident

  38. Mircea says:

    Nici un sistem nu este perfect . ABS nu face exceptie .Lumea auto nu sufera nici ea de dihotomie . Nimic nu este negru sau alb …ci cu nenumarate nuante de gri . Atunci cand vorbim despre inteligenta nu luam in calcul numai geniile si idiotii ( adica extremele ) …ci vorbim si despre restul adica … (majoritatea ) . In anumite conditii ABS-ul poate sa suplineasca mult din experienta de sofer . Evident experienta si cunostintele unui sofer trecut prin multe situatii critice nu pot fi suplinite 100 % de nici un sistem . Cred ca nici nu ar fi placut pentru unii dintre noi care asociem ideea de condus cu secretiile de adrenalina :-). Performantele ABS -ului sunt in functie de multe variabile : greutatea masinii , viteza la care se face testul , tipul de anvelore care echipeaza autoturismul , “tzacanitul ” dintre volan si motor … toate aceastea tind sa modifice rezultatele unui test care sa dovedeasca utilitatea sau inutilitatea ABS-ului .Pentru o tantica coafata permanent care pleaca de la cratita pana in piata sa cumpere o legatura de ceapa , banuiesc ca este foarte util . Pentru un pilot de curse , probabil este enervant . Oricum , un sofer adevarat nu se pune in situatia de a fi la mana unui sistem electronic care poate functiona …sau nu ..in functie de cat de buna este calitatea sigurantei de care amintea “mexicanul” . Evident lumea conducatorilor auto are in componenta multi soferi de duminica . Personal ma simt mai in siguranta stiind ca tipul cu ochelari cu multe dioptrii si figura de informatician din masina din spatele meu beneficiaza de ABS ..cand franez brusc in fata lui . distanta de franare …as asemana-o unei functii matematice cu multe variabile . Functiile acestea pot avea cele mai ciudate reprezentari grafice , pro sau contra utilitatii ABS -ului . Sfatul meu … NU VA BAZATI PE CEVA CE NU CONTROLATI 100 % ATUNCI CAND CONDUCETI . ABS-ul are meritele lui , dar nu face minuni .

  39. andrei21us says:

    DAr de Lada si Volga ai auzit?:)))

  40. Laurentiu says:

    Aceste discutii cred ca nu isi au rostul…un sofer bun se descurca foarte bine si fara ABS.Bineinteles ca este foarte bun la masina dar stiti ceva?Orice e mai bun decat sistemul de franare de pe o Dacia sau un Oltcit.Contraziceti-ma:)

  41. Mihai says:

    Iti zic eu ca unii cred ca si bicicleta are ABS :))

  42. Dan Moraru says:

    Anonimatul îi face pe unii oameni foarte destepti, dar care vorbesc s-au scriu ca sa-si dea importanta în felul acesta etalându-si prostia, suficienta si lipsa unor cunostinte elementare despre diversele sisteme de protectie auto.
    Situatia de pe acest forum se regaseste în proportie de 100% pe celelalte forumuri unde s-a discutat despre avantajele ABS si ESP. Acesti oameni contesta tot pentruca nu au beneficiat de aceste sisteme si nu s-au bucurat de protectia lor, sau poate nu au auzit de ele decât citind pe forum sau efectiv nici nu au masini.Pentru mintea lor este foarte greu sa înteleaga cum functioneaza ABS si ESP.
    Gradina lui Dumnezeu este foarte mare. Din punctul meu de vedere nu le-as mai explica nimic i-as lasa sa moara prosti, fara sa stie ce este ABS-ul si ESP-ul.

  43. csaby says:

    Am o problema. Stiti rezolva si probleme de functionare al abs-ului?daca da va rog contactati-ma.mersi

  44. dolce says:

    Nu stiu ce si cum vedeti voi dar din experienta abs e mai bun DACA la volan nu este un mort care ingheatza cand apare ceva gen obstacol neprevazut in fatza .. mai urmariti si voi emisiunile de gen de pe discovery unde te invata cum sa reactionezi in cazuri exceptionale .. nu doar sa franezi ca boul cu sau fara abs .. dar reveninf on topic abs e mai bun decat franarea sa zicem “veche” . CLAR si DOVEDIT de atatea fabrici auto .. testeri si ETC deci nu inteleg practic voi de ce va certati ?

  45. alin_v8 says:

    fratilor..ia lasati putin abs-ul si explicati-mi cum e cu dsc(asr) la unele..totusi derapeaza cand e cuplat si apesi pedala in fund…care e explicatia….am mai patit asta si in mers

  46. alin_v8 says:

    fratilor..ia lasati putin abs-ul si explicati-mi cum e cu dsc(asr) la unele..totusi derapeaza cand e cuplat si apesi pedala in fund…care e explicatia….am mai patit asta si in mers

  47. alin_v8 says:

    fratilor..ia lasati putin abs-ul si explicati-mi cum e cu dsc(asr) la unele..totusi derapeaza cand e cuplat si apesi pedala in fund…care e explicatia….am mai patit asta si in mers

  48. Mihai says:

    o jumatate de ora m-am chinuit sa desciferz ce a scris laur

  49. laur says:

    voi va dati cu parere asau vb pe sit easta exist a messenger dak nu shtiati

  50. robert says:

    Ok, ok, hai sa o lasam balta…

  51. bogdan says:

    Doamne, Robert…..pai ABS sta cu 13 metri mai bine la franare.
    Nu am vorbit chiar asa de necivilizat, dar scoti omul din sarite.
    Nu inteleg unde vrei sa ajungi.
    In tabelul tau ABS franeaza in 32 m si Fara ABS in 45 m
    Pe zapada si gheata ABS este inferior.
    Pe durata de viata a unui autoturism 90% se circula in conditii de asfalt uscat sau umed.
    Daca era bun vr-un sistem de franare pe zapada sau gheata nu se inventau lanturile si cauciucurile de iarna.

    Robert are dreptate ca ABS franeaza mai lung(chiar dublu) fata de sistem fara ABS, dar asta numai pe Lacul Snagov cand este ingheta si nu da lumea la copca.

    Robert, daca le stiam pe toate nu mai intram pe turatii.

  52. robert says:

    Omule, nu stiu care din noi nu e sanatos… Eu ti-am vorbit civilizat. Macar ai intrat la Wikipedia sa citesti? Nu de alta, dar daca nu vrei sa mai intri pe la noi, ca prostim lumea, macar sa inveti de la altii cum e cu ABS-ul. E acolo si un tabel cu distantele de franare cu ABS si fara ABS (cu rotile blocate) care elimina orice dubiu. Dar ma rog, uitasem ca pe noi ne viziteaza cineva care le stie pe toate!

  53. bogdan says:

    omule, tu nu esti sanatos la cap. cuvintele nu sunt scrise de mine, sunt de pe acele site-uri, nu am facut decat sa dau copy-paste ca doar nu eram tampit sa scriu din nou.

    nu stiu cine te-a angajat acolo…..
    sa stii ca chiar va las.
    prosteste-i pe astia in continuare

  54. robert says:

    Vai, eu ma asteptam sa gasesti ca ABS lungeste distanta de franare (adica pe site la Audi sau Opel sa scrie “noul ABS lungeste distanta de franare cu 1,5 m”). Intrucat asa zici ca ai gasit scris cum citezi mai sus, urmeaza sfaturile lor. Eu raman la parerea mea… http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system. Citeste cu atentie si lasa-ne…

  55. bogdan says:

    1. Sistemul antiblocare ABS evita blocarea rotilor la franare. Astfel autovehiculul ramane manevrabil chiar si la o franare totala incat sunt posibile manevre de evitare in timpul franarii. ABS nu poate fi decuplat din mitive de securitate. Un zgomot de reglare sesizabil ca si pulsarea pedalei de frana informeaza si atentioneaza conducatorul auto asupra activarii ABS. Este mentinuta o stabilitate de rulare ridicata deoarece atat rotile fata cat si cele spate nu sunt blocate. Distribuitorul electronic al fortei de franare (EBV) gestioneaza presiunea franei intre cele doua punti. Acesta asigura o eficienta maxima a franarii pe puntea spate fara a aparea pericolul unei suprafranari a acesteia. EBV lucreaza mult mai exact decat un system mecanic de distributie a fortei franarii/micsorarii presiunii de franare. Printr-o eficienta maxima la franare a puntii spate scade vizibil solicitarea franelor fata, scazand si pericolul de fading. In plus se mícsoreaza distanta de franare. sursa: http://www.audi.ro

    2. Sistemul ABS (englezã anti-lock braking system sau germanã Antiblockiersystem) este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea roþilor în timpul frânãrii. Aceasta prezintã douã avantaje: permite soferului sã pãstreze controlul direcþiei si scurteazã distanþa de frânare.sursa:wikipedia.org

    3.Sistemul ABS
    Sistemul ABS al Agilei te asigura ca mentii controlul directiei chiar si in conditiile unei franari extrem de bruste. Sistemul ABS micsoreaza de asemenea distanta de franare.sursa: opel.ro

    am gasit in 5 min aceste exemple.
    mi-ai dat o idee buna cu google

  56. Shefoo says:

    E mai important BAS sau EBD ???

  57. robert says:

    Bogdan, iti recomnad cu caldura site-urile importatorilor (cu traineri cu tot). Citeste despre ABS pe acolo si vezi care e faza. Poate iti revii din transa. Ma rog, poti sa mai cauti si pe Google, ca mai afli cate ceva. Iar despre practica, sa stii ca am ceva km in spate si stiu bine care e treaba cu ABS si fara…

  58. bogdan says:

    Robert, iar te faci de ras.
    BAS( asistenta la franare) nu face decat sa te ajute sa menti autovehiculul pe traiectoria dorita, nu are nici o treaba cu franarea mai scurta)
    Franarea mai scurta o face AFU sau EBA care fac si ele parte din sistemul ABS

    te iei de lucruri marunte, Trainer la un dealer, ma rog daca vrei tu trainer la importator. A fost decat o greseala de exprimare.

    Hai sa vorbim de intregul sistem ABS, nu sa il impartim in bucati( AFU sau BAS cum vrei tu sa ii spui, EBD , BDA, BD la munte si la mare.

    E clar ca o masina cu ABS franeaza mult mai scurt decat una fara si chiar nu mai stau sa imi bat capul.
    Vorbeste cu colegii tai care fac drive test sa iti aduca doua masini, una cu ABS si una fara, joaca-te putin cu ele si poate o sa te convingi.

    Crede-ma ca eu asta am facut dupa ce am citit ce scria aici pe turatii.
    Desi stiam rezultatul am vrut sa ma mai conving odata.

    Cel mai rau e ca dupa opinia ta despre ABS am vazut unele comentarii care te lasa cu gura cascata.

    Au inceput care mai de care ca ABS e prost, ca nu face aia, ca ce face nu e bine.

  59. robert says:

    Bogdan, ai permis de conducere? Trainer la un dealer? Noi vorbim din ce citim pe net? Revino-ti prietene, am crezut ca am cu cine discuta, dar daca vii cu chestii de astea… Mai spun o data si pentru tine: nu confunda ABS cu BAS (Brake Assist)! Doamne, unii sunt chiar ignoranti!!!

  60. bogdan says:

    ROBERT SI CEILALTI

    Ma uimiti cat de bine cunoasteti sistemul ABS

    Mai fratilor nu mai dati pareri daca nu stiti.
    Cel putin la Robert aveam pretentii.
    SISTEMUL ABS CARE CONTINE AMPLIFICATORUL FORTEI DE FRANARE MICSOREAZA DISTANTA DE FRANARE SEMNIFICATIV FATA DE O FRANA FARA ABS(cu metri buni chiar, in functie de viteza de franare) .
    FRANA CU ABS.. FIE CAROSABIL UMED, FIE USCAT FIE ZAPADA ESTE NET SUPERIOARA UNUI SISTEM FARA ABS.

    INCA CEVA: ROATA SE BLOCHEAZA TOTUSI LA ABS, DAR INTERMITENT SI CHIAR RAMAN URME PE ASFALT LA O FRANARE BRUSCA…….NU DE ALTA DAR AM AUZIT PE UNU CARE SPUNEA CA E GREU PENTRU POLITIE SA GASEASCA URMELE DE FRANARE IN CAZ DE ACCIDENT.

    VA ROG MULT, VORBITI DIN EXPERIENTE, NU DIN CE CITITI PE NET.
    Robert suna la cel mai apropiat dealer auto si intreaba un trainer despre sistemul ABS.

  61. gaby says:

    amin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  62. flo says:

    salut. am si eu o rugaminte: trebuie sa fac un proiect despre abs (cam tot ce se poate spune despre el). poate sa ma ajute careva, sa imi spuna unde pot gasi mai multe detalii despre abs. mersi mult

  63. bob says:

    ABS-ul nu e intotdeauna mai competitiv, vizavi de distanta d.e franare.Actioneaza pe circuitul hidraulic ,nu conteaza daca are disc sau tambur

  64. robert says:

    Bogdan, sistemul ABS nu e numai pentru masinile cu discuri pe toate rotile. Eu am Opel Astra cu tamburi pe spate si are ABS. Nu inteleg ce vrei sa zici…

  65. KV says:

    @Cosmin “Braking distance from 80-0 km/h: locked wheels ABS dry pavement 45 m 32 m snow 53 m 64 m ice 255 m 404 m”
    Esti sigur? Pentru ca eu am testat frana cu clio fara abs (dar asta nu inseamna cu rotile blocate) pe carosabil uscat in vaga coborare de la 70 la zero si au fost cam 18 metri, asa ca sa zici ca de la 80 la zero ia 32 de metri…

  66. bogdan_cluj says:

    am si eu o intrebare pt robert normal si logic dupa cum stim cu totii sistemul ABS este pt masinile care au discuri si placute de frana pe toate 4 rotile aici intervine intrebarea care este faza la logan ambition care are ABS dar nu are numai 2 discuri si placute de frana pe spate avand tamburi ??? sper ca ai inteles ce am vrut sa zic o zii buna

  67. mexicanu says:

    bai astia care va dati soferi, sunteti varza. de ce dracu credeti ca s-a mai inventat abs-ul daca nu ar fi redus distanta de franare? faceti dracu un test simplu. scoateti sigurantele de la abs din panoul electric si puneti frana la maxim si invers cu abs si comparati si voi ce distante obtineti. daaaaa..

  68. fkflo says:

    imi puteti spune va rog cum a-si putea sa-mi pun abs pe o masica care abia am cumparat-o. Pg 2006

  69. DEREK says:

    Mai fratzilor / majoritatea / > conducetzi masina cu ABS (eventual ESP) si apoi comentatzi aici !!! Normal k este bun ABS-ul ce draq… etc!

  70. dsg says:

    Mihai una e sa franezi masina de 800 kg care nu prinde mai mult de 80-90 si alta e sa opresti masina de 1,5 de la 180 este o mare diferenta. Cate masini din 70-80 vedem facute praf, rasturnate, cu morti etc??? tot viteza este cea care decide poti avea toate sistemele de siguranta pe masina dc mergi cu 180… tot om esti si inertia/ fortele care apar la viteze superioare greu pot fi invinse de sistemele de siguranta pana la urma tot 4 cauciucuri ai pe sosea.
    Pentru cei care sustin ca ABS=dist franare mai scurta probati inainte sa va bateti cu mainile in piept 2 masini cu ac greutate, ac cauciucuri, ac carosabil. 2 lucruri bune le are ABS-ul pe carosabil uscat distanta este putin mai mica parerea mea este ca nu te ajuta daca ai ceva in fata in 10-20 m oricum nu te opresti poti doar sa ocolesti lucru care este posibil daca ai ABS; cata experienta ai avea tot calci frana pana la fund (inca o data ma refer la situatile in care iti iese ceva in fata foarte aproape raportat la viteza). In rest pe zapada/gheata e panarama. Ce nu stiu eu : de ce nu poti decupla ABS-ul? chiar nu gasesc o explicatie logica poate o fi ceva tehnic.. bafta

  71. eugen says:

    o masina cu abs nu te scapa de belele ,leule cred ca oltcitul are frane doar pe fata iar absul te ajuta doar cand apesi tare pedala pentru ca atunci intra in functiune si se simte la picior la o masina fara abs daca apesi puternic pedala rotile se blocheaza iar pe umezeala zboara pe cand absul nu permite blocarea rotilor

  72. eugen says:

    ok mario

  73. eugen says:

    mai zoloft-daca ai bagat piciorul in frana asa se intampla pentru ca nici la dacie nu bagai piciorul in ea nu?

  74. mihai says:

    Parerea mea baieti e ca ABS-ul e bun si te ajuta mult dar nu e strict necesar.La o masina fara ABS cand ai aderenta redusa e esential sa eliberezi frana in momentul fandarii,altfel masina nu reactioneaza la comenzile date din volan.Multi oameni in varsta soferi cu experienta conduc niste sandramale de masini la care te-ai mira sa vezi in dotare o nenorocita de aeroterma daramite abs sau esp sau dsc etc. etc. si cu toate astea conduc fara teama si nu prea au probleme in trafic.In schimb daca esti incepator,nu stii sa conduci,sau ti-ai luat pe blat permisul chiar si cu ABS EBD ESP DSC etc etc etc tot faci praf masina.Cred ca stiti proverbul acela:”cel ce nu stie sa scrie da vina pe condei”.Deci e important mai intai ca tu sa fii un bun sofer si dupa aia sa ai pretentii la masina si dotari….Fac pariu ca nu prea va place ceea ce am scris aici dar eu asa vad lucrurile.Sunteti liberi sa ma contraziceti…

  75. octavian says:

    Ok.Am inteles.

    Spor la treaba si sa auzim de bine!
    octavian

  76. dan says:

    Pai se cheama “Esentialul despre ABS” de aia e asa mai simplist. Adica se aplica la mai toate tipurile de ABS, daca era cum spuneai tu, atunci daca vb de ABS cu 4 canale ce ne faceam cu restul samd. Noi am incercat sa facem sa inteleaga si omu care are masina cu ABS dar se duce la service si se plange ca ii vibreaza pedala cand pune frana. Si mai ales incercam sa clarificam faptul ca ABS nu inseamna neaparat o distanta de franare mai scurta.

  77. octavian says:

    Articolul este superficial,seamana cu o parere personala.Nu s-a spus ca la inceput ABS-ul se numea ALB,care este frecventa cu care se blocheaza/deblocheaza rotile (adik se citeste viteza de rotire a rotii ,se analizeaza si se micsoreaza pres din instalatia de franre) pe secunda,nu s-a specificat nimik de numarul de canale ale sistemului abs,cate erau in trecut si cate au masinile din prezent..
    “Franarea si directia vehiculului sunt limitate de forta de tractiune pe care pneurile o pot genera. Testele au aratat ca pneurile de iarna reduc, in conditii de carosabil de iarna, din distanta de oprire a unui vehicul dotat cu sistem de franare ABS.”.Prima fraza nu o inteleg,restul mise pare umplutura pt prescolari,sincer.
    Acum referitor la distanta de franare…este clara superioritate prezentei abs-ului fata de lipsa lui si pe carosabil f alunecos nu prea te intereseaza in principal distanta de franare (ca oricum e mare),ci controlul masinii..asta e parerea mea.Oricum un sofer bun stie sa opreasca masina mult mai repede folosind frana de motor sau altele.ce te faci cu “bombele”?
    scuze pt critici,dar e parerea mea personala,nu vrea sa fie vreun afront sau ceva,dar trebuie mai multa esenta,makar vreo schema ceva cu modul de functionare,etc..

  78. zoloft says:

    Sa va zic caz real: Peugeot 307; l-am condus iarna asta cateva zile in conditiile in care am o Dacia SN; Cu Dacia ma bag in spatele masinilor pana la limita (vara-iarna); Am condus Peugeotul si era alunecos pe jos (probabil si putina ghetata ca era 8.30 dimin); am ajuns in spatele lui unu la stop si cand am considerat=Frana…ei bine ..eu apasam frana, asta avand ABS a inceput sa-mi pulseze in picior (stiam cum face ca o incercasem in fata blocului pe zapada)iar masina tot inainta…eu apasam mai tare…masina tot mergea..si uite asa din 3-4 metri am tot mers am tot mers pana m-a oprit bara lu` ala din fata…noroc ca fara daune; Ce dracu sa mai zic…Dacia mea SIGUR oprea…Cam asta e dezavantajul ABS…in rest…pe uscat cred ca e BUN

  79. ikar says:

    leule,tu ai tastat mai sus despre oltcit vs megane,nu eu,si iti zic 100% ca meg face oltcitul,indiferent de carosabil(referindu-ma ca ambele masinai franeaza de la ac viteza pe ac carosabil)…oltcit nu am condus,doar am fost pasager,megane este masina mea

  80. Cosmin says:

    asa este !!!

  81. andrei says:

    a si apropo testul de pe acesta pagina a fost postat de altcineva mai sus dar el omis sa spuna ca testul s-a facut cu ABS-ul blocand compet rotile nu pulsand.

  82. Andrei says:

    Cititi aici si nu va mai certati aiurea…http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system

  83. robert says:

    Pentru toti cei care vorbesc ca sa se afle in treaba: ABS nu franeaza mai scurt, sa fie clar inteles, DOAR PERMITE SI VIRAREA adicaiti ofera o sansa in plus sa eviti un accident DACA AI SI LOC UNDE SA VIREZI. Asta e avantajul ABS-ului. Apropo, a vazut cineva prin Formula 1 ABS? “Cunoscatorii” ce parere au?

  84. fara_cuvinte says:

    :))))) lol..hai k esti tare Roberte. cum drq ma sa opreasa mai repede pe zapada o masina fara ABS decat una cu ABS ??? fara ABS roata se blocheana..masina transformandu-se intr-o sanie. dc iarna se foloseste frana de motor?? reusesti sa opresti fara sa blochezi rotile..ce drq ma roberte…ne-ai dezamagit rau cu articolu` asta. imi pare rau de exprimare,nush dk intelegeti ce am vrut sa spun…

  85. mario says:

    Akim pot sa iti spun ca de multe ori in momente cretice nu te ajuta frana apasata pana in faruri, de multe ori te ajuta frana apasata progresiv cu sau fara ABS si chiar opusul ei, adica acceleratia, asta o spun din propria experienta din traficul nebun de pe soselele nesigure din Romania…nici nu stiu daca le putem numi “sosele“

  86. akim says:

    Mie mi se pare ca nu ai atins chiar esentialul despre ABS . Important si de fapt motivul pt care s-a inventat abs-ul este faptul ca impiedica blocarea rotilor in timpul frinarii, ajutind cond. auto sa mentina directia de mers ( de ex. in curba ) si sa evite “sania” .Blocarea rotilor nu aduce nici un avantaj in nici o imprejurare . Asa s-a nascut dideea unui dispozitiv care sa impiedice blocajul . Se considera ca mentinerea directiei este benefica deoarece poti evita la limita un obstacol, chiar daca distanta de frinare creste ( si chiar creste atunci cind aderenta este precara ). Ar fi bine ca toata lumea sa frineze pina la limita patinarii, dar stiti cu totii ca atunci cind sintem in pericol, frina este prima la care apelam, de obicei apasind “pina in faruri “. Cu abs-ul s-a eliminat factorul uman, nociv in conditii limita . Mentinerea distantei este o conditie de bun simt, cind aderenta e slaba . Peste aceste considerente “de baza” orice discutii in legatura cu “esp”,”ebd” etc. sint deschise . Mult noroc, si tineti minte ca nu puteti frina mai bine fara abs.

  87. Cosmin says:

    Bine stop post ne-am lamurit cu ABS-ul 🙂

  88. Leu says:

    A, Bogdan, 3 la mana…am si ESP-ul in dotare multumesc de sfat, dar nu intra in discutia noastra de franare in linie dreapta…si ca sa se lamureasca si Bogdan si toata lumea cat de mult VW rulz…dau un citat si un link : “SAFETY: A full five-star EuroNCAP score can`t disguise the lack of brake assist and long stopping distance from 30mph. Even so, it`s the car we`d want to be in if we were trying to avoid an accident” –> http://www.autoexpress.co.uk/grouptest/2001/car/2005/volkswagen_golf_16_fsi_se.html

  89. Leu says:

    1 la mana, ikar, nu ma atac…dar pur si simplu…nu imi plac comentariile de genul masina X face masina Y in orice fel de conditii…nu cunosti conditiile si nici masinile…
    2 la mana, imi cer scuze pentru gresita mea opinie, se pare ca a fost nevoie de o documentatie mai vasta pentru a ma convinge. http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/a/aa052001a.htm -> aici totul este explicat mult mai in detaliu inclusiv modul de functionare spate/fata si “necesitatea acordarii unei distante mai mari de franare in conditii de umezeala sau polei.” imi cer scuze inca odata administratorilor si vizitatorilor. Cu respect!

  90. Cosmin says:

    Bogdan pai la franare in linie dreapta nu are nici un efect ESP chiar de-ar fi zapada.ESP-ul este pt redresare atunci cand apar tendinte de supravirare sau subvirare.Este adevarat ca intr-o curba la o franare pe zapada cu ESP se vede diferenta …

  91. ikar says:

    leule no comment man,pai tu compari franarea megane-ului cu cea a oltcitului,megane face la franare oltcitul in orice fel de conditii

  92. Bogdan says:

    Buey Leule… si buey restu … da.. ABS-u e important dar pt leu cu zapada ii sugerez si un ESP .. sa vada atunci ce inseamna franare ! VW rulz !

  93. Cosmin says:

    care-i ma axa unei strazi?? marginea?? inclina un plan de-a lungul axei lui(ca sistem de referinta) sub diferite unghiuri.. ma bucur ca ai inteles.

  94. mihai gabrov says:

    cum o fi aia o strada inclinata de-a lungul axei .. ? am inteles ce zici, dar mai lucreaza la exprimare.

  95. Cosmin says:

    aleluia !

  96. robert says:

    Amin!

  97. Cosmin says:

    check this out http://img149.imageshack.us/img149/7843/tst8ux.jpg

    este ceea ce vroiam sa spun mai sus

  98. Cosmin says:

    Braking distance from 80-0 km/h: locked wheels ABS
    dry pavement 45 m 32 m
    snow 53 m 64 m
    ice 255 m 404 m

    A Finnish car magazine, Tekniikan Maailma, tested a VW Golf V fitted with non-studded Continental ContiVikingContact 3 tires.

  99. Cosmin says:

    am uitat sa specific pt ca multi din voi cred ca roata nu se blocheaza de loc( sa stiti ca exista si la ABS un moment critic cand aceasta se blocheaza dar nesesizabil cu ochil liber) ceea ce duce la fenomenul de sus mentionat.

  100. Cosmin says:

    nu vreu sa ma apuc acum sa pun ce avantaje principale a adus ABS-ul pt ca ai scris tu mai sus si oricum sunt altii multi ami invatati ca noi care stiu de ce vor sa-l puna standard pe masini nu ca Leu care scrie sa se afle si el in treaba.Una din minusuri nu stiu daca se poate numi minusuri( la care nu s-a gasit inca solutie) este franara cu ABS( ca fara ABS nu mai vb) in plan inclinat) atunci cand mergi pe o strada incinata de-a lungul axei si franezi.. cu sau fara ABS derapezi in lateral, chiar si cu ESP( ma rog esp-ul este pt supravirare subvirare)

  101. robert says:

    BAS (Brake Assist Sistem) se preta perfect la primul tau comentariu. Da, o masina cu BAS franeaza mai scurt decat una fara, ambele masinii testate in conditii identice. O sa prezentam si sitemul BAS separat.

  102. robert says:

    Ma bucur ca ai Megane cu ABS. Sa stii ca pe zapada sau gheata, daca nu ai pneuri de iarna esti mancat. Adica nu ai nici o sansa sa franzi mai repede decat una fara ABS. Daca ai pneuri de iarna, jos palaria, franeaza mult mai bine. Dar te rog sa faci experienta asta pe pielea ta: mergi cu 50 la ora si franeaza in fundul unei masini care sta la stop, pe uscat, cu ABS si fara ABS, in 10 m sa spunem. Sa vedem care e sistemul care te scapa… Astept sa imi spui ce ai facut. Presupunem ca nu ai loc stanga-dreapta sa eviti obstacolul.

  103. Leu says:

    ceea ce spui tu acolo in articol este pur teoretic…teoretic o masina cu sistem de franare ce beneficiaza de ABS are o distanta de franare mai lunga deoarece nu exista o blocare a rotilor. totusi in conditiile unei relitati obiective, la blocarea rotilor de cele mai multe ori survine ruperea aderentei=alunecare=pierderea controlului=distanta de franare mai lunga. daca vorbim de frecare sa zicem cauciuc pe cauciuc atunci ce ai scris tu este corect…de ce nu vorbesti si de sistemele de asistenta la franare in cazul abs-ului?. majoritatea sistemelor abs beneficiaza mai nou de astfel de sisteme suplimentare.

  104. Leu says:

    ceea ce spui tu acolo in articol este pur teoretic…teoretic o masina cu sistem de franare ce beneficiaza de ABS are o distanta de franare mai lunga deoarece nu exista o blocare a rotilor. totusi in conditiile unei relitati obiective, la blocarea rotilor de cele mai multe ori survine ruperea aderentei=alunecare=pierderea controlului=distanta de franare mai lunga. daca vorbim de frecare sa zicem cauciuc pe cauciuc atunci ce ai scris tu este corect…de ce nu vorbesti si de sistemele de asistenta la franare in cazul abs-ului?. majoritatea sistemelor abs beneficiaza mai nou de astfel de sisteme suplimentare.

  105. Leu says:

    prietenii mei…am doua masini…un oltcit si un renault megane…a doua cu ABS evident…pe gheata prima se duce sanie…a doua opreste mult mai repede si in mai mare siguranta…spuneti-mi mie ca o masina clasica opreste mai repede pe gheata sau pe carosabil umed si una pe abs mai greu si atunci hai sa desfiintam abs-ul ca ce dracu ne mai foloseste…cum vine asta?…e ok?

  106. robert says:

    Asta vroiam sa intreb si eu, merci stellu ca mi-ai luat-o inainte. Leu, nu mai comenta daca nu ai idee despre ce vorbesti. Mai bine invata din ce scriem pe aici ca o sa fie bine pentru tine.

  107. stelluartois says:

    auzi,leule,ai condus vreodata oa msina cu ABS?!?

  108. Leu says:

    “Pe carosabilul uscat sau usor umed, veti observa ca distanta de oprire este aproape aceeasi ca in cazul franelor obisnuite. Pe gheata sau pe zapada, dimpotriva, distanta de oprire este mai lunga”-> asta este cea mai mare tampenie pe care am citit-o vreodata intr-un articol…sistemul ABS scurteaza distanta de franare in conditiile unui carosabil umed sau alunecos fara de un sistem clasic.Plus ca te ajuta in pastrarea traiectoriei. E LOGIC!…altfel de ce l-ar mai fi inventat…?!

Leave a Reply to Laurentiu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.