Fiat Albea 1,6l 16V

In Italia se spune, in gluma, ca atunci cand Fiat face gripa, stranuta o buna parte din industria de componente si accesorii auto din Peninsula. Am testat un model Fiat Albea, un autoturism atipic, proiectat parca pentru drumurile romanesti, intrucat ofertele speciale de care beneficiaza in ultima vreme pot fi interesante pentru cumparatorul autohton.

Varianta de top echipata cu grupul de 1,6 l 16V, furnizeaza 103 CP. Constructorii italieni au asociat mereu ideea de berlina cu cea de performante dinamice, iar succesul comercial nu a intarziat sa apara.

Pentru partea de design, firma din Torino a colaborat tot cu un italian, cunoscutul Giugiaro, care a realizat o linie bine proportionata si eleganta totodata. Formele ample sunt tema pe care a dezvoltat-o echipa de stilisti. De la parbriz si partea din spate, toate elementele au dimensiuni generoase: valoarea de 1,703 m aleasa pentru latimea caroseriei, coroborata cu inaltimea de aproape 1,5 m, ofera spatiu util, intr-un habitaclu generos.

Cinci persoane adulte, indiferent de talie, vor putea calatori relativ lejer. Pentru familie, Albea este o masina spatioasa, in care se pot transporta multe lucruri: de la caruciorul copilului, pana la echipamentul de ski. Tocmai din aceste considerente practice s-a reusit ca pentru volumul portbagajului sa se obtina 515 litri, valoare care-l propulseaza in topul clasei sale.

Bordul disponibil in doua tonuri, are forma rotunjita, instrumentele de bord – kilometrajul si turometrul – fiind foarte vizibile datorita dimensiunilor si formei rotunde, care permit o lecturare rapida. Scaunul soferului are multiple posibilitati de reglare, inclusiv in inaltime si lombara. Din pacate, pentru coloana de directie nu s-a ales varianta „reglabila“ in nici un plan.

Pe langa spatiu, in cadrul testului am constatat avantajul unei suspensii reusite, chiar daca s-au ales si din considerente financiare, solutii clasice. Puntea fata este tipul Mc Pherson, iar pentru spate, bara de torsiune si cea stabilizatoare au o prindere de caroserie in trei puncte (ca la Stilo). Unghiul de montaj decalat fata de orizontala, cu 25 grade, permite in plus o amortizare a socurilor laterale. Ca si in fata, amortizoarele spate sunt hidraulice, cu dublu efect, iar arcurile, de tip elicoidal, au rigiditate variabila si sunt dimensionate astfel incat sa asigure un confort maxim si o tinuta de drum reusita.

Cat de utila poate fi o berlina compacta in circulatia urbana aglomerata, care a devenit o realitate si la noi? Dupa un parcurs la volanul Fiatului Albea in cele mai enervante conditii de trafic, se poate incerca un raspuns si gasi o motivatie tehnica pe care acesta se bazeaza. In primul rand, ambreiajul comandat hidraulic permite o actionare usoara a transmisiei. Apoi, cutia de viteze mecanica are o constructie robusta cu sincroane dublu conice pentru primele doua trepte, care sunt cel mai des utilizate. De remarcat precizia cu care se actioneaza maneta de viteze…

Inca din 1972, cand au prezentat gama 132, inginerii de la Fiat au considerat un motor de 1600 cmc ca fiind ideal pentru o berlina familiala. Ideea a fost mentinuta de-a lungul anilor, iar motorul de 1592 cmc (98 CP) a suferit transformari profunde. Are o chiulasa multisupapa, injectie multipunct, o cilindree marita (1596 cmc) si furnizeaza 103 CP la 5750 rpm. Cuplul maxim de 144 Nm este asigurat la 4000 rpm, ceea ce inseamna ca in stilul de conducere trebuie sa avem ceva mai multa hotarare in actionarea levierului cutiei de viteze, daca dorim performante dinamice.

Daca nu, sofatul va deveni domestic, iar consumul, de asemenea… tinand seama ca greutatea totala (cu cinci pasageri si bagaje) este de circa 1,5 tone, influentand negativ acceleratiile si reprizele. Totusi, valoarea de 11,0 secunde, cat am avut nevoie sa trecem de la 0 la 100 km/h, pare, in aceste circumstante, acceptabila. La fel si pentru viteza maxima anuntata.

Consumul mediu este de 8,3-8,5 l la 100 km parcursi. Daca acest criteriu este important in alegerea viitorului automobil, atunci va trebui sa ne orientam, cu pretentii mai modeste, catre varianta 1,2 l 16V, care are nevoie, in medie, doar de 7,0 l pentru a parcurge aceeasi distanta de 100 km.

Echipamentul standard pentru intreaga gama de versiuni cuprinde airbag-uri fata, tetiere fata si spate reglabile pe inaltime, aer conditionat, sistem audio cu CD player Bosch, geamuri si oglinzi laterale actionate electric, proiectoare etc. Dar cu adevarat interesant ni s-a parut un dispozitiv care, dupa oprirea motorului, activeaza farurile pentru minimum 30 sec. si maximum 5 min.

In aceasta configuratie, Fiat Albea 1,6 l 16V HL costa 11.745 de euro, la data testului, un pret bun, cu toate taxele incluse. Oferta speciala Albea Star, cu motor 1,2l 16V 80CP costa 9312 euro DDP.

Structura de rezistenta a caroseriei cu zone deformabile, airbag-uri fata si centuri cu pretensionare sunt solutii pe care le putem considera ca fiind minimale la un autoturism. La acestea se adauga coloana de directie deformabila si prinderea speciala a scaunelor fata, care sa contracareze alunecarea in fata in cazul unei coliziuni.

Performant este si sistemul de franare cu ABS (antiblocare roti fata) si EBD (repartitor electronic al fortei de franare), iar in caz de accident sau rasturnare, Albea este dotat cu un intrerupator inertial al alimentarii cu combustibil (FPS).

Sintetizand, putem sublinia principalele atu-uri si defecte: PENTRU: habitaclu spatios si bine dotat; pret competitiv. CONTRA: lipsa motorizare diesel; consum.

Fiat Albea este prezent pe piata intr-un moment cand la categoria de modele ce costa 10.000 de euro s-au produs schimbari importante. Concurentul direct, Renault Clio Symbol, produs tot in Turcia, mizeaza pe o motorizare mai diversa, inclusiv diesel. Fara indoiala, o buna parte din potentialii clienti sunt atrasi si de noua Dacie Logan. Totusi, nu trebuie uitat ca Albea mizeaza pe cartea „ideala pentru familie“, sustinuta de un interior spatios, care nu trebuie neglijat deloc.

Caroserie
+ Calitate buna a realizarii si asamblarii, portbagaj foarte mare
– Desi desenata de Giugiaro, design-ul nu este tocmai extraordinar, ramanand discutabil

Habitaclu
+ Ergonomia comenzilor, instrumente lizibile, spatiu
– Lipsa reglaje volan in profunzime si inaltime

Confort
+ Confort excelent la rulare, indiferent de teren, garda la sol si suspensiile adaptate drumurilor romanesti
– –

Motor/Transmisie
+ Motor dinamic, ofera bune performante, silentios
– Consum relativ ridicat

Tinuta de drum
+ Comportament rutier bun la viteze mari
– Caroserie sensibila la vant lateral

Siguranta
+ Pachet de siguranta standard
– –

 Fiat Albea 1,6l 16V 
 Motor1,6l 16V 
 Tip4 cilindri in linie 
 Capacitate cilindrica (cmc)1596 
 Putere maxima (CP/rpm)103/5750 
 Cuplu maxim (Nm/rpm)144/4000 
    
 Dimensiuni  
 Lxlxi (mm)4185/1705/1490 
 Masa proprie (kg)1075 
 Portbagaj (l)515 
 Garda la sol (mm)150 
    
 Performante  
 Acceleratia 0-100 km/h (s)10,8 
 Viteza maxima (km/h)180 
 Consum mediu declarat (l/100 km)8,3 
 Consum mediu in test (l/100 km)8,3 
    
 Preturi  
 Pret CIP 
 Pret DDP11 745 euro 
    
 Dealer 

32 Responses

  1. andrei cornelius says:

    Cine vrea sa isi ia albea sa ia fara griji,deoarece pentru mine s-a dovedit a fi o masina fiabila(chiar mai fiabila decat cele nemtesti), am 250 000km , performante sportive mult peste asteptari(pe autostrada soarelui l-am facut pe unul cu un golf 5, aveam in jur de 194, mai departe nu am incercat sa vad daca tragea),materialele din interior calitate foarte buna, iar la accidente se tine foarte bine (a intrat unul cu o duba in mine pe DN1 si nu a provocat stricaciuni foarte mari).
    In concluzie luati-va aceasta masina.

  2. Romika says:

    Despre Fiat Albea e pot sa spun? E foarte precisa din toate punctele de vedere, suspensii cam tari, manevrabilitate scazuta in viraje, performante sportive modeste, consum acceptabil, interior placut, deobicei au probleme la releul de alternator, scurgeri de antigel din caloriferul intern pe la 2 conducte, tobele de esapament ruginesc relativ repede, franele sunt bune, eficacitate buna, ruginesc discurile cam repede la 50 mii se cam schimba, motorul de 1,2 16 v se simte bine in plaja de turatii 2700-4500, sub 1500 de rotatii nu poate fi utilizat, treapta a 5-a e buna pentru viteze mari, drum de croaziera, pe ansamblu rezistenta. Se cam defecteaza aparatoarea de praf a ialei de portbagaj. Nota medie tinand cont de pret si intretinere si de fiabilitate e in jur de 7,5 / 10….

    • Romika says:

      Caroseria rezista bine la coroziune, mai ales daca este inspectata si intretinuta pe dedesupt, se curata periodic si se unge cu vaselina curata, tobele se pot vopsii, pe sub aripi se poate da cu vaselina pe unde ai contact cu tabla, in compartimentul motor trebuie mentinuta curatenia si verificate cel putin 1 data pe luna nivelul uleiului si de antigel, apoi al lichidului de frana si al uleiului de servodirectie, se mai verifica vizual starea curelelor. Filtrul de aer schimbat cat se poate de, des, cam la 15 mii km, cand inveti sa mergi cu ea poti obtine un consum in afara de 4 l la o viteza medie de 80-85 si mai ales daca nu e incarcata, in oras se poate scoate si 7 daca stii sa mergi. Motorul este usor zgomotos dar te atrage prin sportivitatea lui atunci cand accelerezi. Pare destul de rezistent la turatii sau viteze mari de 140-150 km / ora. Aerul conditionat nu face fata bine la temperaturi f. ridicate, dar ajuta. Daca stii sa treci peste denivelari si gropi cu viteza redusa suspensia va rezista bine. Ce sa va mai zic? Posesori ce parere aveti acum dupa ce masinile sunt deja vechi, cum se mai comporta, probleme majore cu ele?

  3. VICTOR says:

    PENTRU FIAT ALBEA

  4. VICTOR says:

    CUM SE MONTEAZA BARELE DE PORTBAGAJ?

  5. Liviu 2 says:

    Eu detin un fiat albea STAR CU TOATE OBTIUNILE incluse dupa aproape 5 ani nu am nici o problema ,dar acum la 65.000 km.am o prob.dubioasa motorul se tureza dar masina nu ia viteza.Are cineva o explicatie?

  6. matei says:

    socrul meu conduce de vreo 2 ani un albeea,are vreo 9000 km , si este cea mai mare porcarie posibila este pur si simplu infecta loganul e o super masina pe langa fiat

  7. justaboy says:

    daniel sandu eu ma duc la bucuresti saptamanal si nu merg repede cam 80-120 in medie si am consum 4,5-5 cu un logan mcv.Daca tu ai bagat picioru in ea crezi ca toti fac ca tine?Si cand of vedea fiat sa i`a bordu ma spanzur :))))
    FIAT=Fix It Again Tomorrow

  8. justaboy says:

    tudorel daca si fiat i`a bordu :)))))) la 180 se descompune

  9. daniel says:

    detin un fiat albea 1,2 16 valve are40000 de km este beton nu am menajato deloc are ce mai mici costuri de servisare de pe piata auto cand iti cumperi o masina asta te intereseaza domnul care spune ca seamana cu dcia 1300 beste dus cu capu

  10. daniel sandu says:

    sunt posesorul unui fiat albea si pot sa spun ca in drum spre munte am facut un logan mcv .la 180 cat aveam pe bord loganul nici nu se apropia de mine ,consumul la 130 cu,clma pornita este de 5,7.atat o fi si la logan 1.4?

  11. tudorel says:

    Si eu am un Fiat albea din 2005 si am deja 60.000 Km ,Cine vrea o masina puternica care sa manance jar bine inteles ca nu asta era solutia,in rest alte puncte negative:suspensii tari ,pt drumurile noaastre valurite si daca o si incarci cei din spate ar trebui sa-si puna casca de protectie,daca e frig ii trebuie ceva timp pana intra usor in viteza 1, nu gasesti portbagaj-bare transversale pentru ea,cu toate acestea e o masina buna ,nu am avut probleme tehnice cu ea.Daca ai bani totusi ia-ti o MASINA , aceasta e un COMPROMIS .

  12. andreea says:

    Salutari! Am un Fiat Albea din 2005 si am la activ 43.000 km, nu am avut absolut nici o problema cu aceasta masina! Si pe langa astea, in urma cu 3 saptamani am avut un accident cu ea si pot spune deschis lumii intregi ca este o masina sigura, cu exceptia spoilerului, a puntii din spate, radiatorul si radiatorul de clima, nu a avut nimic, tabla- nici o zgaraietura! Este o masina pentru drumurile noastre!

  13. csabi says:

    Sa stiti ca am Albea Star de 2 ani, care are deja la bord 24000 km. Pot sa va spun ca incomparatie cu pretul ei este foarte buna. Sunt foarte multumit de ea. In ceea ce priveste comparatia cu Logan-ul 1.4 mpi, ESTE MAI BUNA, chiar daca are motor doar de 1.2 MPI. Chestia cu cutia de viteza este falsa, functioneaza la fel ca nou. Nu uitati ca masinile fiat actuale nu mai sunt UNO, RITMO, etc. de altadata. Stiati ca motoarele sunt dezvoltate impreuna cu cei de la GM?

  14. Ecs says:

    Nu am nimik cu nimeni! Dar.. cand o sa faca nemttii masini mai puternice ca un Lamborghinii ,Maseratti,Fiat sau Alfa Romeo atunci sa vb si voi! Cand veti vedea la nemti masina ca un Maseratti (1200cp) atunci sa vb pana atunci ciocu mic!:))

  15. mad_max says:

    mamaaaaa, da` cati cunoscatori!!
    bre io zic sa nu va mai uitati in gura astora care nu au condus o masina italieneasca(ma refer la alfa sau fiat). io am inceput cu o alfa…manca jar, am trecut la ford, am renuntat la el si o sa-mi iau un stilo(daca aveam bani imi luam tot o alfa). Mie unu imi plac italiencele …asa ca fratilor lasati-i p`astia cu nemtismele lor, habar n-au, daca vreti feed-back adevarat vorbiti tot cu cineva care a avut si condus….

  16. xtreme says:

    parca e facuta de rusi, chiar nu e cumva o volga?? lu Ceausescu ii statea bine intr-o Albeie :)…vorba lu Mugur….urata masina.

    totusi romanul e liber sa aleaga.

    ce e mai rau, ca sufera de sindromul, Logan, Albeea, Aveo si Accent….masini nu proaste, foarte proaste.

  17. mugur69 says:

    ai pariat cam gresit mariuse, am o skoda superb, si daca ar fi sa aleg intre albea si logan mie sincer imi place mai loganu, e o parere pur obiectiva, si dintre ele cel mai frumos e hyudai asta nou, da e si ceva mai scump.

  18. Marius says:

    ba Mugur tu ce masina ai? daca nu tu parintii tai? Pun pariu ca ti-ai luat Logan si iti pare rau ca nu ai luat Fiat sau Hyundai

  19. mugur69 says:

    adi p-asta de unde ai mai scos-o, cum sa compari una nemteasca cu un fiat albea, e mai urat ca loganu si la interior si exterior, nu inteleg de ce uni fug de logan si isi iau albea….

  20. Adi says:

    Decat o masina nemteasca la mana 2 mai bine un Fiat Albea nou.

  21. Adi says:

    prin garantie orice firma de masinii pierde daca Fiatul nu ar fi o masina fiabila nu ai primi 3 ani garantie fara limita de Km

  22. RAOUL says:

    E naspa bai fratilor n-as vreao nici de gratis.

  23. BUBBU_19 says:

    LA PRIMA VEDERE SUNT MAISINI DESTUL DE BUNICELE SI ESTE DESTUL DE FRUMUSICA !!!!!!!!!!!!!!
    DAR V-ATI GANDIT VREODATA CAT COSTA INTRETINEREA MASINI ?????
    CATI BANI VETI BAGA IN EA PESTE CATIVA ANI ????
    AM INTELES CA , CUTIA ESTE ZDRENTE DUPA VREO 25 DE MII DE KM
    FIATUL ESTE CA SI O DACIE 1310 BERLINA
    CAT BAGI IN DACIE BAGI SI IN FIAT , CAM ASA ESTE ……
    MAI BINE SPUS ALBEA ESTE VECHEA SI CLASICA DACIE 1310 !!!!
    SINCER SA FIU NU VREAU SA VA DEZAMAGESC CA AVETI ACEASTA MASINA , SI PE MINE M-A BATUT GANDUL SA IMI IAU UNA DAR AM INTELES CA SUNT NISTE PROBLEME SI OR SA APARA MAI MULTE !!!!!!!!
    MULT RESPECT POSESORILOR DE ALBEA !!!!!!!

    • mihai says:

      gresesti.am albea de 5ani si am chinuit-o peste 60000 km si nimic la cutie,planetare,bucse sau altceva

  24. alex says:

    Multumesc de corectare am uitat sa mai pun “it”

  25. Sorin says:

    Alex, nu subscriu deloc la ceea ce ai scris, ba din contra, insa am gasit o completare pentru ceea ce ai scris:
    FIAT=Fix It Again Tomorrow.
    Repet, luati-o ca pe o gluma. Si mie imi place foarte mult un model FIAT si care va deveni in curand urmatoarea mea masina; e vorba de Stilo in 3 usi.

  26. Costel says:

    E un autovehicul bun pe care doresc sa-l achizitionez!!!!!!

  27. degrize says:

    Salut! Si eu detion o astfel de masina si este super tare dar din pacate nu gasesc deloc tunning pentru ea toba, spoilare si altele.

  28. Alex says:

    FIAT= Fix Again Tomorow

  29. Alex Aka says:

    Salut!
    Eu detin o astfel de masina si pot spune ca este exact ceea ce mi-am dorit: o masina de familie, buna, fara probleme si batai de cap. Sincer la inceput nu ma asteptam caci tot asa ca si voi auzisem ca fiatul are mari probleme de fiabilitate si calitate, dar uite ca e bine sa nu asculti la altii ci intai sa te informezi si apoi sa tragi concluziile de rigoare.

  30. Andrei Spircu says:

    Motorizarea diesel ar fi mai mult decat un vis ,un adevarat triumf in fata multor marci comercializate la noi in tara, l-ar declasa pe Logan cu mult !PS L-am condus (FIAT ALBEA)la un drive test si mi-a placut la maxim;vreau si eu sa-mi schimb masina cu o ALBEA !
    SUCCES SI SA TRAITI BINE !

Leave a Reply to Liviu 2 Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.