Site icon Turatii

Fiat Panda 1,3l Multijet

Panda a fost un automobil simbol pentru italieni. Acum a revenit in oferta constructorului torinez. Asa cum s-a intamplat si in primul caz, se mizeaza foarte mult pe imaginea bonoma a “ursului” din China.

Panda a obtinut titlul de „Masina Anului“ 2004 in Europa si in Romania, iar vanzarile au fost intotdeauna foarte bune. Echiparea cu motorul 1,3l Multijet, unul dintre grupurile motopropulsoare reusite de pe piata, pare fireasca pentru clasa automobilului.

Noua generatie se deosebeste net de Panda anilor optzeci, care era un vehicul mult mai auster, rustic. Oricum, clientul zilelor noastre este mai exigent si isi doreste un automobil bine definit, ceea ce inseamna o linie moderna, echipare peste medie, dar si siguranta si confort. Evident, toate oferite la un pret competitiv. Si cum „clientul are intotdeauna dreptate“…

Panda are forme bine conturate, in stilul unui mini SUV (Sport Utility Vehicle), conceptul auto cel mai la moda acum, fiind mai lunga (3,54 m fata de 3,43 m) si, in mod deosebit, mai inalta cu 11 cm (1,54 m fata de 1,43 m) decat modelul precedent.

La interior a disparut aerul monahal, in favoarea unui habitaclu ingrijit si primitor, dominat de culorile clare ale tapiteriei scaunelor si ale panourilor de usi. Micile spatii de depozitare nu lipsesc.

Arhitectura bordului este oarecum clasica, cu doua cadrane mari pentru vitezometru si turometru, intre care se afla un display, pe care se pot accesa informatii generale, precum distanta partiala, consum instantaneu si mediu etc.

Pe consola centrala au fost amplasate comenzile pentru actionarea geamurilor fata si ale climatizarii. Din pacate, la versiunea testata lipsea instalatia audio, fapt ce poate fi considerat cel putin surprinzator, tinand cont de configuratia generala a masinii.

Per ansamblu, in ceea ce priveste pozitia inalta de la volan, am putut consemna aceeasi apropiere de conditiile oferite de un SUV. Din acest punct de vedere, amplasarea schimbatorului cutiei de viteze la baza consolei centrale, este o solutie optima.

La spate, situatia se schimba putin. Unghiul de deschidere a portierelor este limitat, iar persoanele cu o talie peste medie vor fi putin jenate de lipsa spatiului de deasupra capului sau la nivelul genunchilor, cand scaunele fata sunt culisate la maximum spre inapoi.

Tinand cont de stilul caroseriei, la care spatele este drept, volumul portbagajului nu putea avea decat o valoare limitata, de 206 l. Prin rabaterea banchetei se obtin 775 l, dar si o suprafata de incarcare marita.

Grupul Fiat este cel care a impus pe piata motorul diesel cu sistemul de injectie directa a motorinei in camera de ardere. Sa ne reamintim doar de Croma TDI din 1986. A urmat o colaborare cu firma Bosch si, dupa 11 ani, apare prima generatie de motoare 1,9l cu injectia directa si rampa comuna (Common Rail). Presiunea de lucru era de ordinul a 1300 bari, valoare care asigura un amestec omogen motorina-aer. Totusi nu era suficient si inginerii de la Fiat si-au continuat cercetarile.

In primul rand a fost redusa capacitatea motorului de la 1900 cmc la 1300 cmc. A rezultat astfel un grup extrem de compact (130 kg), care ocupa putin spatiu, spre incantarea echipei de design, care a avut astfel o si mai mare libertate de creatie la desenarea caroseriei.

Apoi a fost preluat mecanismul multisupapa caracteristic motorului Otto, turbocompresorul cu geometrie variabila si marita presiunea in sistem. Nu in ultimul rand a fost reproiectata centrala electronica, in ideea unei injectii secventiale (pana la cinci) de motorina, in principal in functie de sarcina motorului. Puterea maxima furnizata este de 70 CP la 4000 rpm, iar cuplul motor are valoarea de 180 Nm la 1750 rpm.

Conform declaratiilor oficiale, motorul a fost proiectat pentru a rezista la o exploatare de aproximativ 250.000 km, fara nici un fel de intretinere a partilor mecanice. Din acest considerent al unei economicitati in exploatare, s-a adoptat solutia lant de distributie si nu curea, iar intervalul de schimbare a uleiului a fost marit de la 20.000 km la 30.000 km.

Panda Multijet este, cu siguranta, un automobil care-si va surpride propietarul, prin aptitudinile rutiere si consum. 70 de cai putere sunt suficienti, si aceasta se poate constata si in circulatia urbana, dar si cand ai nevoie de o depasire scurta.

Pe de alta parte, un consum mediu de motorina de 4,5l la 100 km este ceva. Cantitatea de motorina totala necesara testului a fost de 220 litri. Din pacate, rezervorul de carburant are capacitatea de doar 35 de litri, ceea ce inseamna ca, o data la aprox. 800 km, trebuie facuta o vizita la statia de alimentare

La inceput concurentele directe au fost VW Polo si Renault Twingo, care aveau dezavantajul unor caroserii in trei usi. Acum, Fiat Panda trebuie sa faca fata unor modele mai rafinate gen Opel Agila, Suzuki Wagon+, Kia Pride, dar care nu au inca o versiune diesel.

Caroserie
+ Calitate, accesibilitate, design modern
– Volumul redus al portbagajului

Habitaclu
+ Aparatura de bord cu cadrane mari lizibile, nivel de echipare
– Lipsa sistem audio

Confort
+ Suspensie ferma, instalatie climatizare
– Locurile din spate ofera spatiu limitat pentru pasagerii avand talia peste medie

Motor/Transmisie
+ Motor performant, cutie de viteze bine etajata
– –

Tinuta de drum
+ Manevrabilitate foarte buna, comportament rutier
– –

Siguranta
+ Dotari la partea de securitate pasiva
– –

  Fiat Panda 1,3l Multijet  
  Motor 1,3l 16V Multijet  
  Tip 4 cilindri in linie, Diesel  
  Capacitate cilindrica (cmc) 1251  
  Putere maxima (CP/rpm) 70/4000  
  Cuplu maxim (Nm/rpm) 180/1750  
       
  Dimensiuni    
  Lxlxi (mm) 3570/1590/1620  
  Masa proprie (kg) 860  
  Portbagaj (l) 206/775  
  Garda la sol (mm)  
       
  Performante    
  Acceleratia 0-100 km/h (s) 13  
  Viteza maxima (km/h) 160  
  Consum mediu declarat (l/100 km) 4,3  
  Consum mediu in test (l/100 km) 4,5  
       
  Preturi    
  Pret CIP 9 027 euro  
  Pret DDP  
       
  Dealer  
Exit mobile version