Site icon Turatii

Ce e de fapt “taxa de prima inmatriculare”?

Dupa aderarea Poloniei la Uniunea Europeana, numarul masinilor noi vandute in aceasta tara a scazut de la 400 de mii la 200 de mii, concomitent cu o triplare a vanzarilor de automobile second hand, aduse din tarile UE. Teama guvernului nostru, “sa nu patim ca polonezii”, s-a reflectat in introducerea unei taxe aberante, conceputa la limita legii. Aceasta taxa nu este de mediu – banii intra la bugetul statului care ii foloseste cum vrea, nu este nici o acciza, fiindca accizele au fost scoase, de fapt aceasta taxa NU AR TREBUI SA EXISTE.

Discutata si rasdiscutata, trebuie platita. Aberatiile acestei taxa sunt vizibile pe toate planurile, motivatia guvernului ramane jalnica iar sfidarea principiilor UE pana in ultimul moment este premeditata. Banii platiti nu ii va primi nimeni inapoi, decat dupa ce va da in judecata statul, chiar si cand se va renunta la aceasta taxa.

Taxa de prima inmatriculare are printre caracteristicile sale si unele de care orice om cu bun simt ar fi tinut seama. Si totusi, in Romania s-a putut emite un act normativ care sa reglementeze o taxa ce nu are nimic de a face cu normalitatea fiscala.

Din “perlele” taxei:
– Impiedica libera circulatie a marfurilor, contrara normelor si tratatului incheiat cu UE

– Permite dubla taxare la inmatriculare; daca inmatriculezi o masina in Franta si apoi o aduci in Romania mai platesti o data taxa de inmatriculare

– Accepta tacit o dubla impunere – chiar daca teoretic accizele s-au scos, preturile automobilelor la producatori au ramas aceleasi – in schimb se plateste o taxa de inmatriculare catre stat. Efect: producatorul incaseaza in continuare fosta acciza, statul ia taxa. Prostul plateste.

– Contine o metodologie de calcul realmente penibila.Majoritatea criteriilor – praguri de cilindree, norme poluare, etc, sunt pur si simplu arbitrare – fara nici o logica sau fundamentare.

– Incurajeaza poluarea, in ciuda aparentelor, caci, desi se sprijina vadit cumpararea masinilor noi, taxa nu are un nivel 0 decat pentru masinile euro 5, care se fabrica de abia din 2008, sau pentru hibride (2-3 modele) – asadar si daca luam ultimul model de masina, Euro 4, care polueaza destul de putin, tot avem de platit 2-300 euro taxa.

– Taxa se calculeaza de catre cel care plateste. Cat de limitat in gandire trebuie sa fii ca sa dai o lege in sensul asta? Cata lume are acces la internet? Ciobanul tre sa stie Firefox sau Internet Explorer ca sa calculeze taxa inainte de a plati, vizitand site-ul Ministerului de Finante? Daca gresesti, ce se intampla: primesti banii inapoi (diferenta) daca ai platit prea mult, sau ai de dat la stat? Cine verifica daca e calculat corect?

– Un Porsche Cayenne nou nout poate polua de 10 ori mai mult decat un Opel vechi de 4 ani. O fi oare echitabil stabilita taxa?

De retinut:
Inainte de aceasta taxa exista un sistem viabil de impiedicare a aducerii de harburi – respectiv sistemul EURO. Nu puteai aduce masini mai vechi de 8 ani si doar minim Euro 3. Era suficient sa se ridice norma la Euro 4 – sa se permita doar aducerea de masini Euro 4, nu mai vechi de 4 ani de exemplu, in loc de 8 ani. Problema ar fi fost rezolvata – piata semilibera, fara taxe, circuit normal al masinilor in natura.

Programul “Rabla”, alta gaselnita penibila a guvernului, va innoi parcul auto in 100 de ani! Metodologia si birocratia nu fac decat sa descurajeze orice intentie de a iti schimba masina. Evident, au aparut canalele dedicate “spagii”…

In Romania, la plata rovinietei se iau in calcul normele de poluare “non euro”, euro I, euro II si peste. Adica Euro 3, 4 si 5 sunt bagate laolalta cu Euro 2. Pai unde e protectia mediului de care se vorbeste?

Exit mobile version