Pana de cauciuc, banalul incident pe care fiecare dintre automobilisti il intalneste macar o data in viata se rezolva relativ usor. Dar stim cum? Teoretic, oricine poate depasi o astfel de situatie, schimband roata cu cea de rezerva aflata in portbagaj. Oare asa simplu e?
In acest moment exista mai multe sisteme de siguranta destinate sa mentina automobilul functional chiar si dupa desumflarea unei roti. Mai exact, avem banala roata de rezerva normala, roata de rezerva temporara, setul compresor/solutie lipit, sistemul run-flat sau chiar sistemul ce autoumfla roata in timpul mersului (unele modele de autovehicule militare).
E simplu, dar e bine de stiut ce trebuie facut in fiecare caz. Altfel, s-ar putea sa nu mearga… Important de stiut, in general masinile sunt echipate inca din fabricatie cu unul din aceste sisteme. Tot ce trebuie facut, inainte de orice, cititi cu atentie manualul de utilizare al automobilului.
Roata de rezerva normala
Aveti pana de cauciuc? Opriti imediat intr-o zona lipsita de pericole din trafic, avand luminile de avarie pornite, frana de mana trasa si motorul oprit. Va puneti vesta reflectorizanta, coborati din masina si amplasati rapid triunghiul reflectorizant la minim 30 de m de automobil. Va intoarceti la automobil si scoateti sculele necesare pentru a rezolva situatia, inclusiv roata de rezerva.
Automobilul are in dotare cric pentru ridicat, coarba sau cheie pentru suruburile rotii, cheie pentru capace sau cheie antifurturi, dupa caz. Primul pas este sa identificati cu atentie locul in care se amplaseaza cricul si modul in care se face acest lucru – repet, e bine sa cititi in manual – desi aparent este la fel, fiecare automobil are propriul sistem de ridicare cu ajutorul cricului.
Locul in care stationeaza automobilul este obligatoriu sa fie plat, orizontal iar suprafata solului sa fie uscata, solida, pentru a putea sustine corect automobilul. Dupa identificarea locului de montare a cricului, se monteaza cricul, avand grija ca pozitia talpii cricului sa fie cat mai aproape de punctul de sustinere de pe automobil. Ideal ar fi ca talpa sa fie exact sub punctul de ridicare.
Dupa montarea cricului, se incepe ridicarea masinii doar putin, pana cand cricul se tensioneaza. Acum, cu cheia de roti se slabesc prezoanele (dupa ce in prealabil s-a indepartat capacul de roata sau antifurturile, dupa caz). Se continua ridicarea automobilului pe cric, pana cand roata desumflata se desprinde de sol.
Roata de rezerva e bine sa fie amplasata temporar sub pragul de pe partea pe care se ridica automobilul, in cazul in care cricul cedeaza, avand garantia ca in cadere parti ale masinii nu vor atinge solul. Dupa ridicarea pe cric, se scot prezoanele si roata, amplasandu-se in loc, roata de rezerva.
Se centreaza atent roata pe butuc, se pun prezoanele si se strang usor, ordinea fiind in cruce in cazul in care sunt 4 sau din 2 in 2 cand sunt 5 sau mai multe. Se strang bine, ca roata sa fie centrata. Se coboara masina cu cricul pana cand roata se aseaza ferm pe sol. Se scoate cricul complet si se strange.
Urmeaza strangerea definitiva a prezoanelor, uzual forta mainilor unui barbat fiind suficienta. Se monteaza la loc capacul rotii sau antifurtul, se strang uneltele si roata desumflata si, daca exista un manometru la bord, se verifica si corecteaza presiunea rotii de rezerva, pentru a corespunde cu perechea ei.
Luati triunghiul reflectorizant si… drum bun! E bine sa va opriti la prima vulcanizare, pentru a rezolva problema rotii cu pana.
Roata de rezerva temporara
Pasii de urmat sunt aceiasi ca la roata de rezerva normala, cu urmatoarele mentiuni. Roata de rezerva temporara este de preferat sa se monteze pe rotile nedirectoare, mai ales daca se merge mai mult timp pana la o vulcanizare iar viteza maxima nu trebuie sa depaseasca 80 km/h sau indicatiile din cartea tehnica a automobilului.
Setul compresor/solutie lipit
Comod si ultramodern, setul compus din compresor electric si solutie speciala de vulcanizat are avantaje dar si dezavantaje. Fiind compact, permite un portbagaj mai mare, lipsind roata de rezerva de orice fel, insa in cazul in care pana este mai serioasa (ruptura pneu datorita unui ciob mai mare sau vandalism prin taierea laterala a pneului), automobilul ramane imobilizat.
Pasii de urmat sunt cei din cartea de utilizare a automobilului, cu mici variatii de la un model la altul. Dupa asigurarea automobilului, cu triunghi reflectorizant, frana de mana si luminii de avarii, obligatoriu cu valva in pozitia superioara a rotii desumflate, se introduce solutia de lipit in cantitatea indicata pe tub, se umfla roata la presiunea nominala cu ajutorul compresorului electric si se pleaca cu automobilul catre vulcanizare.
Unele solutii au efecte corozive in timp, in special pe jantele din otel sau tabla. Reparati cat de repede roata respectiva la un atelier specializat.
Sistemul run-flat
Inca experimental, sistemul este montat pe unele automobile de lux si blindate. Prin constructia speciala a jantei permite rularea cu viteze de pana la 120 km/h pe distante ce variaza de la 80 la 250 km, inainte de a se ajunge la un atelier de vulcanizare. Nu necesita oprirea automobilului si nici interventii pe sosea.
Sistem automat de umflare al pneurilor
Prezent si pe Hummer, sistemul s-a extins pe autovehiculele mari, militare dar exista si aplicatii civile. Practic, compresoare incorporate umfla automat rotile in cazul sesizarii unei schimbari de presiune fata de cea nominala. Nu necesita oprirea automobilului si nici interventii la fata locului. Oricum, si in acest caz primul drum trebuie sa fie spre un atelier specializat.
Chiar daca incepi sa inveti cu adevarat doar atunci cand ai masina si intr-o situatie sau alta esti nevoit sa actionezi cu buna stiinta sau nu,e bine ca exista astfel de articole…mi-ar place sa gasesc articole si despre mecanismele masinii,cum functioneaza ele…in cartile din strainatate am vazut ca au si asa ceva,pentru a cunoaste mai bine si pentru o mai buna intelegere,la noi din pacate totul e tratat superficial,din puntul meu de vedere-pacat ca e asa