Turatii

Bocul, cubul si centimetrul

Ca sa uitam de marirea de TVA, inteleptul boc a iesit cu o veste mareata: se maresc impozitele pe autovehicule, taxam luxul. Sincer, sunt absolut de acord cu aceasta masura, era de mult necesara, prea se intinsese toata lumea pe Audi si Lamborghini, de erau parcate la orice garsoniera… Pacatul e altul. Cubul si centimetrul au luat fata kilowatului intr-o masura pe cat de pripita pe atat de prost fundamentata.

O sa ma rezum sa explic prin exemple la mintea oricui:

– Daca taxezi cilindreea, automat nu taxezi numai luxul. Un Audi A6 din 1999 cu motor de 3l plateste impozit identic cu un Audi A6 din 2010 cu motor de 3l. Primul costa 5000 de euro, ultimul sare de 60 000 de euro. Etic, nu vi se pare?

– Daca taxezi cilindreea mare, cum stabilim logica acestui fapt? Caz concret, Un motor de 2,0l si 170 CP plateste mai putin impozit decat un 2,2l de 150 CP. Deci ala micu’ de 2,2l este de lux? Dar ala de 3l de pe BMW seria 5 e tot una cu un 3l de Isuzu D-Max, camioneta de 2 locuri?

– Cazul utilitarelor devine absolut delirant. In Romania, marea majoritate a utilitarelor tip Pick-up (Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, Ford Ranger, Mazda BT50, etc) ofera drept propulsor de baza in gama un motor de 2,5l, cu caracter evident utilitar (putere medie spre mare, cuplu la turatie joasa). Impozitul creste enorm pentru astfel de autovehicule, fara nici o justificare legala sau morala. Este pur si simplu un abuz. Dar boc taxeaza luxul…

– Uimitoare este si scutirea de impozit a “mijloacelor de transport ale institutiilor publice”. Imi permit sa reamintesc bocului ca institutiile publice detin autoturisme VW Touareg 3,0l TDI, Audi A6 si A8, BMW-uri diverse si sus amintitele utilitare. Care e ratiunea scutirii lor? Adica statul e suveran sau cum vine asta?

– Inca ma intreb care este logica pentru care atat la RCA cat si la impozit s-a ales ca baza legala de calcul cilindreea? De ce nu au ales lungimea, latimea, greutatea, pretul, orice altceva… Ce are cilindreea asta asa special? Ca oricum nu este un indicator al luxului, nu in lumea asta… Doar daca Aro care supravietuieste cu brio in “patria cartofului” a devenit vreun Lamborghini de teren si eu nu am aflat.

– Statul, cu sa fara intentie, eu banuiesc ca din prostie, a lovit in oameni care au facut ceva pentru tara asta. Cluburile 4×4 care iarna si la inundatii aprovizionau sate izolate, rupte de lume, cu alimente si produse de stricta necesitate, se vad acum taxate pentru bunavointa. Impozit dublu, ai 4×4 deci iti permiti. Gandire de mosier idiot, ai 2 cai, deci iti permiti sa platesti birul.

– Luxul este impozitat drastic in multe tari ale lumii. Perfect de acord. Cum il impozitezi pe ala cu bolidul de 5l si 100 000 de euro? A, i-ai crescut impozitul la 6000 de lei? Mda, cred ca il vinde din cauza asta, mai mult ca sigur. Numai revizia anuala e 3-5000 de euro, 6000 de lei impozitul trebuie sa fie o lovitura grea pentru el.

– Tristetea acestui impozit este vizibila la cea mai simpla analiza: a fost creat pentru a aduce bani imediat, fara discriminare si, ca mai toate masurile luate de stat in ultima vreme, loveste cel mai rau in cei multi. Bogatii nici nu stiu ca s-a marit impozitul, daca stiu nu ii intereseaza, daca ii intereseaza, oricum isi permit.

Acest boc ar trebui sa se intoarca in lumea lui, unde se poate juca linistit cu masinutele si cuburile, sa le amestece in continuare cu centimetrii…

Exit mobile version