Cum conducem pe timp de ploaie?

În ciuda temperaturilor caniculare pe care care ne-am obişnuit să le îndurăm în cursul zilelor de vară, vremea ne poate surprinde cu ploi de intensitate destul de mare. Stilul de conducere trebuie adaptat în consecinţă, căci mare parte din accidentele rutiere întâmplate recent se datorează şoferilor nepregătiţi să facă faţă schimbărilor rapide ale climei.

Nici maşinile nu sunt tocmai apte să “îndure” în condiţii optime apariţia ploilor, sau mai grav, a furtunilor. Din păcate, e suficient un capac de distribuitor fisurat sau setul de ştergătoare de parbriz vechi şi uzat, pentru ca vacanţa să se transforme într-un adevărat coşmar. Ba se poate ajunge chiar şi la un accident rutier!

De aceea, înainte de vacanţă, mult mai simplu ar fi ca şoferul să aibă în vedere o serie de verificări simple ale echipamentelor maşinii, care îl vor scuti, cu siguranţă, de neplăcerile provocate de o torenţială ploaie de vară.

Verificări ale maşinii:
– efectuaţi reviziile regulat pentru a fi siguri că maşina se află într-o stare tehnică bună

– reîncărcaţi bateria, verificaţi nivelul electrolitului, starea voltmetrului de la bord şi a alternatorului

– sistemul de aprindere are cel mai mult de suferit în urma contactului cu apa; dacă este într-o stare tehnică precară poate ceda. Inspectaţi cu atenţie sistemul electric, pentru a descoperi la timp firele dezizolate sau rupte, distribuitorul crăpat sau bujiile uzate.

– luminile sunt de mare importanţă, mai ales noaptea, pe timp ploios; verificaţi farurile, semnalizatoarele şi stopurile de frână.

– sistemul de frânare şi cel de direcţie este bine să fie în stare perfectă; dacă pe uscat, imperfecţiunile în aceste sisteme nu se observă aţa de uţor, pe carosabil ud, frânarea defectuoasă are consecinţe grave, iar direcţia este vitală. Zgomotele indică o vizită urgentă la service.

– pneurile au nevoie de mentenanţă săptămânal; verificaţi presiunea şi aspectul vizual ori de câte ori aveţi ocazia.

– sistemele de răcire şi încălzire trebuiesc de asemenea inspectate, căutându-se scurgeri şi crăpături. În timpul ploilor abundente instalaţia de climatizare poate fi foarte utilă la dezaburirea rapidă a parbrizului şi a geamurilor laterale.

– de obicei neglijate, ştergătoarele de parbriz suferă o degradare susţinută pe timp de vară. Din cauza căldurii se scorojesc şi crapă, iar la prima ploaie sunt absolut fără efect, mai mult decât atât, mănjesc geamul, în loc să-l şteargă.

Verificări înainte de plecare:

– parbrizul trebuie să fie curat, la fel luneta si geamurile laterale, pentru a asigura o vizibilitate cât mai bună.

– curăţaţi cu atenţie farurile şi stopurile de mizerie.

– planificaţi-vă călătoria, asigurându-vă că aveţi timp suficient să ajungeţi la destinaţie. De asemenea, verificaţi dacă ruta aleasă are drumurile în condiţie fizica bună şi dacă nu cumva poate fi închisă pe timp de ploi violente sau inundaţii.

Surprinşi de ploaie pe drum:

– pe masură ce maşina merge mai repede, porţiunea de contact a pneurilor cu drumul se micşorează. Reducând viteza, veţi avea o mai mare suprafaţă de contact a pneurilor cu drumul, mai multă tracţiune, iar canalele de evacuare ale apei din pneuri funcţionează optim. Posesorii de autoturisme performante, cu pneuri foarte late, trebuie să ştie că maşina lor este predispusă acvaplanării, la rularea cu viteza pe linii drepte, cu ploaie abundentă. Pneurile foarte late, chiar în stare tehnică bună, evacuează mai greu apa din canalele centrale spre exterior. Dacă sesizaţi că volanul devine “mai uşor” atunci maşina a intrat în acvaplanare. Ridicaţi piciorul uşor de pe acceleraţie şi apăsaţi ambreiajul (la transmisia manuală). Nu frânaţi şi în niciun caz nu bruscaţi frânele. Pe masură ce maşina încetineşte, îşi va recăpăta contactul cu şoseaua şi aderenţa se va restabili.

– drumul este foarte alunecos imediat după începerea ploii. Combinaţia dintre apă, nisip, mizerie şi ulei face suprafaţa de rulare extrem de alunecoasă, până când ploaia spală şoseaua.

– menţineţi o distanţă de siguranţă mai mare faţă de vehiculul din faţă. Acest lucru vă oferă spaţiu de manevră dacă sunteţi nevoit să efectuaţi acţiuni de urgenţă. Nu uitaţi că, oricât de bune sunt pneurile pe care le are maşina, apa acţionează ca un lubrifiant între ele şi şosea, lungind distanţa de frânare.

– fiţi cu ochii pe ceilalţi participanţi la trafic. Ceea ce pentru dumneavoastră poate fi o viteză sigură, pentru alte maşini, cu pneuri uzate, poate fi o viteză periculoasă.

– aprindeţi întotdeauna luminile pe timp de ploaie. Veţi fi mai vizibili pentru ceilalţi participanţi la trafic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.