Am luat contact cu noul Ford Focus în cadrul unei lansări foarte bine organizate, având la dispoziţie modele echipate cu motorul 1,6l TDCi 115 CP şi 1,6l EcoBoost 150 CP. Noi ne-am lipit de un EcoBoost întrucât mai testasem 1,6l TDCi pe C-Max şi am fost mai atraşi de această motorizare pe benzină. Alegerea nu ne-a dezamăgit. Bineînţeles că vă vom prezenta ambele variante de Focus în cadrul unor filme HD, aşa cum v-am obişnuit, însă până când vom face acest lucru va mai trece puţin timp.
Primele mele impresii vi le spun aici. M-au impresionat în mod plăcut ţinuta de drum, comportamentul motorului, manevrabilitatea, modul în care se comportă ansamblul motor-transmisie, de asemenea mi-au plăcut frânele şi câteva din multele inovaţii prezentate de acest nou Focus. Nu pot să mă abţin şi vă spun că inovaţia mea preferată este AGS (Active Grille Shutter), sistem de care am amintit trecător şi iată că a ajuns deja în producţia de serie şi la clasa compactă.
Noul Focus se laudă cu păstrarea unei greutăţi similare cu modelul precedent, în condiţiile în care multe tehnologii sunt superioare şi, de fapt, totul s-a schimbat… Avem o aerodinamică foarte bine studiată, cu valori de top pentru modelul cu 4 uşi (0,27) şi pentru cel cu 5 uşi (0,29).
O mulţime de tehnologii de ultimă generaţie ajută şoferul (încă nu ştiu cât de mult apreciez asta, rămâne de văzut în viitor, dacă o ţinem în ritmul ăsta în curând o să rămână maşinile fără şoferi…) şi remarc inclusiv prezenţa unui sistem de parcare complet automat.
Nu insist acum asupra elementelor de noutate cu care vine Focus. Le veţi afla la momentul potrivit, când vom face câteva mii de km cu Focus şi-l vom dezveli în totalitate pentru cei ce doresc să-şi cumpere unul.
Vă voi spune şi ce regrete am avut la întâlnirea cu Focus, regrete exprimate şi în discuţiile cu oficialii străini ai companiei Ford, prezenţi la eveniment. Spre plăcuta mea surpriză toate observaţiile pe care le-am făcut nu numai că au fost apreciate, dar erau chiar comune, şi ei având practic aceleaşi dezamagiri.
Mi-au explicat foarte corect despre mixul pe care trebuie să-l aibă în vedere când proiectează un automobil, costurile reprezintă un aspect care nu poate fi trecut cu vederea şi, de asemenea, au preferat în unele zone să dea câştig de cauză design-ului în detrimentul spiritului practic, iar în alte zone au ales exact invers. Totul avea o explicaţie logică şi uneori surprinzătoare.
De exemplu, din raţiuni de cost, Focus are o antenă cumva demodată, la fel şi duzele de spălare ale parbrizului, care au rămas pe capotă, deşi oficialii pe partea de design ştiau clar că nu sunt în trend. Totuşi, în poziţia actuală, duzele sunt mai practice, stropind mai bine decât unele ascunse şi costul este mai redus.
Senzorii de parcare sunt cumva disproporţionat de mari – la fel, mi s-a arătat că, la 2 milioane de vehicule câte speră să producă anual, diferenţa de cost între nişte senzori normali şi cei aleşi de ei este cu totul semnificativă. În plus, pe laterale există şi altfel de senzori (sau radar), care au nevoie de un spaţiu mai mare pentru ca unda respectivă să acopere o zonă a drumului cât mai mare. În plus, oricine îşi poate comanda Focus fără senzori, putând opta pentru variante aftermarket…
Spaţiul mare dintre siglă şi capotă (împreună cu acea curbă de deasupra siglei), oferă impresia unei capote deschise. Nu este aşa, existând şi aici o logică. S-a optat pentru această soluţie din raţiuni de design, întrucât acea grilă de aerisire fiind destul de îngustă, ca sigla să intre perfect în ea ar fi trebuit să fie mai mică, lucru imposibil de acceptat.
Ce impresie mi-a lăsat Focus? Este un automobil impresionant, din foarte multe puncte de vedere. Motorul de 150 CP EcoBoost trage incredibil şi are o plajă de turaţii care parcă nu se mai termină – în acord perfect cu cutia de viteze manuală. Dinamic nu reprezintă un cuvant care să exprime exact cum merge Focus. Mai degrabă Sport? Nu.
Focus are un tren de rulare incredibil. Poate că-i lipseşte o picatură ca să aibă precizia teutonă a unui Golf VI, însă liderul clasei compacte se va înclina în faţa lui Focus în alte privinţe. Focus ştie să fie precis cu stil. Fără rigiditate, ci studiat în aşa fel încât conducerea să fie o plăcere. Driving quality.
Poţi merge extrem de tare cu Focus, fără ca măcar să realizezi asta…. Pentru că iartă tot, denivelări, gropi, chiar şi nepriceperile şoferului şi ezitarile lui. Da, pot spune că Focus are cel mai echilibrat tren de rulare pe care l-am întâlnit în clasa compactă.
Şi totuşi, aşa impresionant cum este, din motivele enumerate şi mai sus, din raţiuni de cost şi de design, noul Focus rămâne controversat. Are un preţ bun şi cam toate atuurile pentru a prelua şefia între compacte, însă mici amănunte la exterior şi în interior au avut inversate, dacă pot spune aşa, mixurile cost/design/aspect practic.
Însă pot sintetiza calităţile noului Focus destul de simplu: când ai atâta tehnologie, motoare incredibile, inovaţii, consum, preţ, calitate, materiale noi, aerodinamică şi – foarte important – o reputatie, cine se mai uita la mici detalii?