Halogen, Xenon, LED, LASER…

Kia Proceed headlightCa utilizator de autovehicul, la un moment dat eşti pus şi în situaţia de a schimba un bec. Nu neapărat pentru că becul respectiv s-a ars. Poate doreşti să îmbunătăţeşti performanţele instalaţiei de iluminare, fie prin montarea unor becuri mai puternice sau mai moderne tehnologic, fie prin instalarea unui altfel de sistem de iluminare.

Înainte de a lua o decizie, poate că ar fi bine să vedem câteva lucruri mai puţin ştiute despre becuri, tipurile lor, sistemele de iluminare folosite. Nu voi trata pe larg, ci doar chestiuni neştiute de toată lumea şi care se pot dovedi surprinzător de utile.

Tehnologiile de iluminare clasice în acest moment sunt cele Halogen şi Xenon. Se dezvoltă (existând şi vehicule echipate deja cu aceste sisteme) tehnologiile LED şi LASER.

Halogen

Instalaţiile de iluminare tip Halogen folosesc becuri denumite generic “cu halogen” datorită gazului prezent în interiorul capsulei “de sticlă” a becului propriu-zis. O greşeală comună în folosirea becului tip Halogen este atingerea cu degetele a sticlei, urmată de arderea rapidă a respectivului bec.

O informaţie utilă pentru cei ce umblă cu becuri tip Halogen: capsula becului nu este din sticlă (care s-ar topi pur şi simplu din cauza temperaturii foarte mari), ci din cuarţ, de aceea atingerea cu degetele este fatală pentru bec.

Urmele de grăsime de pe degete (existente chiar şi dacă mâinile sunt spălate) dizolvă cuarţul, permiţând la un moment dat ieşirea gazului inert (halogen) din capsulă şi arderea instantanee a filamentului.

Filamentul este din tungsten (la fel ca la un bec obişnuit), însă prezenţa gazului inert din grupa halogenilor şi învelişul de cuarţ oferă posibilitatea filamentului de a se regenera, ca urmare durata de viaţă a becului tip halogen devine mai mare.

Există foarte multe mărci şi tipuri de becuri (Philips, Osram, Narva, Bosch etc), în mod evident construcţia acestora fiind standardizată, pentru a se putea potrivi becul respectiv la tipul de far căruia îi este destinat. Standardizările sunt binecunoscute, becurile fiind denumite generic H1, H3, H4, H7 etc, în aşa fel încât să fie uşor pentru oricine să aleagă becul care-i trebuie.

Fiecare marcă produce însă o gamă diversă de becuri pentru fiecare standard, evident cu preţuri şi performanţe diferite. De la becul standard, cu preţul cel mai mic, urmează becuri mai performante, cu nume tentante (XtremePower, Night Guide, Blue Vision, Longer Life etc), care, în mod evident, aşa cum le spune şi numele, oferă fie o durată de viaţă mai mare, fie performanţe de iluminare superioare.

Practica dovedeşte de multe ori contrariul. De cele mai multe ori, becurile mai performante au o durată de viaţă net inferioară becurilor standard. Motivele sunt diverse. Fie temperaturile mai mari, degajate în timpul funcţionării, le afectează durata de viaţă, fie montarea incorectă (atingerea cu degetele), sunt cauze posibile ale unui fapt deja binecunoscut: nu tot ce e scump înseamnă şi performant…

Care sunt totuşi diferenţele între becurile model identic, dar cu performanţe diferite? Pur şi simplu calitatea asamblării şi a materialelor folosite. La o analiză simplă, becurile mai scumpe se dovedesc şi mult mai bine executate, mai precis, filamente mai groase şi alte detalii de acest gen.

Sfaturile date de producători sunt de multe ori foarte corecte. Una din recomandările pe care le poţi citi pe orice ambalaj de bec cu halogen spune ca becurile să fie înlocuite oricum după 2 ani sau 30/40/50 000 km, obligatoriu în pereche.

Ce înseamnă asta? Că un set de becuri standard noi poate lumina mai bine decât un set de becuri superioare uzate (chiar dacă sunt funcţionale, caracteristicile de iluminare scad odată cu trecerea timpului, apărând un fenomen de îmbătrânire a becului).

De ce aceleaşi becuri, chiar şi modele superioare, oferă performanţe diferite la vehicule modele diferite? Este evident, avem alte faruri, oglinzi cu diametre sau suprafeţe inegale, unele faruri au lupă, e normal ca un bec să ofere un randament de iluminare superior pe un far cu lupă sau pe un far cu o oglindă mai mare.

Ce se întâmplă dacă montăm becuri de putere mai mare decât cea nominală, indicată de constructorul farului? Se pot topi farurile din plastic, se pot exfolia oglinzile interioare ale farului din cauza temperaturii mari, se poate pica inspecţia tehnică periodică, în cazuri extreme poate lua foc farul…

Xenon

Despre Xenon, în episodul următor…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.