Site icon Turatii

De ce e imorală taxa pe poluare pe vehiculele mai vechi de 2007?

Trafic-BucurestiŞtiţi probabil că de la 1 ianuarie 2013 intră în vigoare (deşi încă mai sper să se trezească decidenţii la timp) acel amendament al taxei pe poluare, care specifică faptul că se va plăti o taxă şi pentru vehiculele înmatriculate în România înainte de 2007.

Nu are rost să discut aici legalitatea taxei, aproape toată lumea e conştientă că în orice variantă ar fi adoptată, genul acesta de taxă e ilegală şi împotriva principiilor circulaţiei libere a mărfurilor în spaţiul UE.

Merită însă amintită o chestie legată de moralitatea taxei. Guvernanţii spun că nu e corect ca cei care şi-au cumpărat maşini noi din 2007 încoace (sau şi-au adus şi înmatriculat second din afara României) să plăteasca o taxă de poluare şi cei care şi-au luat maşini înainte de 2007 nu.

Fals complet şi o să explic de ce. Dacă o persoană, să mă dau chiar pe mine ca exemplu, şi-a cumpărat o maşină în 2005, nouă, din România, şi a înmatriculat-o legal, de ce la revânzarea ei în 2013, cumpărătorul să fie nevoit să plătească o taxă intrată în vigoare în 2007?

Ca să nu mai amintesc faptul că, până în 2007, pentru maşinile aduse din UE s-a platit acciza…

Nu îşi pune nimeni o problemă de decenţă, de moralitate, poate dacă aş fi ştiut că în 2013 se va introduce legea asta, pur şi simplu nu mai cumpăram acea maşină, imaginându-mi că în 2013 preţul ei va scădea drastic.

Poate că eu nu mă pricep foarte mult la legi, dar mă guverneaza bunul simţ. Pare o aplicare retroactivă şi asta din câte ştiu nu e tocmai legal. Nu că ar conta pentru guvernul Ponta (sau altul).

Însă, deranjant e altceva. Practic, guvernul se joacă cu proprietatea mea după bunul plac. Şi asta supără pe oricine. Rău.

Adică sunt oameni care au dat zeci de mii de euro pe o maşină în 2005 şi se pot trezi că maşina lor valorează mai puţin în 2013, cu 3-4000 de euro faţă de preţul pieţei din decembrie 2012. Păi ce facem aici?

O să spuneţi, da, dar şi cei care au plătit taxa auto între 2007-2011, ce vină au avut. Nu au avut nicio vină, dar dreptul de opţiune le-a aparţinut. Dacă au dorit să plătească 1-3-5000 de euro sau mai mult taxa ca să îşi înmatriculeze un vehicul nou sau second hand (adus din UE), a fost decizia lor.

Pe când, pentru ceilalţi, decizia de a le extrage din buzunar nişte mii de euro nu le aparţine. Adică, pe româneşte, e un fel de furt. Ambalat frumos, cu texte, cu regrete, dar interesează pe cineva că maşina mea cu preţ de piaţă azi 5000 de euro peste o săptămână va valora 1000?

Întrebare, de bun simţ, cum ar fi dacă mâine guvernul ar stabili ca proprietăţile imobiliare construite înainte de 1980 să fie impozitate suplimentar? Pe aceleaşi principii, gen că poluează mai mult, au o durată de folosinţă mai mare decât a celor construite în 2007, cum s-ar simţi proprietarii în acest caz?

Prostiţi sau furaţi, în orice caz, bine nu le-ar fi. Ne mirăm de ce piaţa auto e blocată, dar venim cu tâmpeniile astea cu care i-ar fi ruşine unui copil de clasa a 6-a.

Politicienilor, fără teamă vă zic: „să vă fie ruşine!“. Ştiu că nu o să vă afecteze…

Exit mobile version