Cum să te bucuri de condus pe timp de vară

Nokian Tyres

Confortul din timpul condusului poate să fie afectat de mulți factori precum vremea, perioada zilei și, desigur, ceilalți participanți la trafic. Din fericire, șoferul poate să controleze câțiva dintre acești factori și să asigure confortul pe durata traseului, renunțând la graba inutilă care produce mai mult zgomot și un stres suplimentar.

Rutele fără asfalt uniform, care sunt un lucru comun pe multe dintre drumurile europene, sunt un bun exemplu. Ai putea fi tentat să mergi pe urmele create de miile de șoferi, însă acest lucru o să creeze mai mult zgomot, iar anvelopele se vor uza mai rapid decât dacă mergi pe unde nu sunt urmele altor șoferi.

„Dintr-un motiv necunoscut de noi, oamenii preferă să conducă pe urmele deja făcute de alți șoferi, pe unde asfaltul este cel mai dur, iar riscul acvaplanării este foarte ridicat, în loc să meargă pe porțiunile fără urme, cu apă sau să tragă un pic de volan”, ne spune Martin Dražík, Product Manager al Nokian Tyres Europa Centrală.

Ajungi la destinație într-un mod confortabil

Stilul de condus este un prim factor de stres, atât pentru șofer, cât și pentru pasager. Matematic, reducerea vitezei cu 10 km/h îți va reduce durata drumului cu doar 8 minute la fiecare o sută de kilometri, în schimb acesta va fi mult mai sigur și mai confortabil.

Depășirea celorlați participanți la trafic doar pentru a ajunge mai repede la destinație este o luptă fără final și un efort depus doar pentru a câștiga câteva minute. Accelerarea treptată și calmă îți asigură o uzură mai lentă a anvelopelor.

Despre presiunea optimă în anvelope

Când mașina și anvelopele sunt în stare bună te poți bucura de condus în condiții de siguranță. O presiune optimă în anvelope îți oferă mai multă liniște sufletească, îmbunătățește confortul din timpul condusului și extinde durata de viață a anvelopelor.

Este indicată verficarea presiunii anvelopelor la câteva săptămâni și înainte de fiecare drum mai lung. Orice model de mașină vine, din fabrică, cu presiunea optimă în anvelope, valabil atât pentru vehiculele cu încărcături mai ușoare cât și pentru cele de mare tonaj. Presiunea recomandată este inscripționată și poate fi găsită pe interiorul portierei și în manualul proprietarului. Majoritatea service-urilor au echipament pentru măsurarea și ajustarea presiunii din anvelope, însă pentru siguranță în plus poți să cumperi un manometru și să efectuezi singur verificarea, pentru a nu pierde prea mult timp cu drumul până la service.

„Este foarte important să menții o presiune optimă în pneuri. Dacă aceasta este prea scăzută, mișcările volanului nu vor fi urmărite cu precizie, așa cum ar trebui. Pe de altă parte, un nivel mult prea ridicat al presiunii poate diminua calitatea călătoriei și va crește zgomotul produs de anvelope. Toate acestea pot duce la un confort scăzut în timpul condusului”, spune Petri Paananen, test driver-ul Nokian Tyres.

Anvelopele de calitate asigură o aderență fermă

Sunt diferențe majore între producătorii cunoscuți și responsabili de anvelope și brand-urile mai puțin cunoscute în ceea ce privește tendința de acvaplanare și aderența anvelopelor. Acestea sunt cel mai ușor testate în condiții extreme. O distanță mai scurtă de frânare a unei anvelope de calitate înseamnă mai multă siguranță și o prevenire mai eficientă a accidentelor.

„Adâncimea benzii de rulare este un factor foarte important atunci când se măsoară aderența și tendința de acvaplanare a unei anvelope. Produsele de vară și de iarnă ale Nokian Tyres sunt patentate cu indicatorul DSI care afișează această adâncime sub formă de numere pe suprafața de rulare”, completează Martin Dražík.

Noul studiu realizat de Nokian Tyres*, ce are ca subiect anvelopele de vară, demonstrează faptul că șoferii europeni apreciază anvelopele premium. 58% dintre șoferii europeni sunt de acord cu faptul că anvelopele premium se comportă mai bine, fără a ține cont de condițiile de drum. Tot 58% dintre șoferi au confirmat și faptul că anvelopele premium sunt mai sigure în condiții de vreme nefavorabilă și că structura lor este mai durabilă, indiferent de condițiile de drum. Potrivit studiului, aderența este cea mai importantă caracteristică a anvelopelor de vară.

De ce contează profilul anvelopelor

Producătorii de automobile sunt cei care definesc dimensiunea standard a anvelopelor, profilul și dimensiunile opționale în funcție de vehicul. Deși dimensiunea anvelopelor a crescut, iar profilul s-a redus, un profil mai mare al anvelopelor încă reprezintă un confort ridicat în timpul condusului.

„Un profil mai înalt duce la un confort sporit în timpul condusului. Un material mai rigid poate influența confortul din timpul condusului: rezistența la rulare o să crească și plăcerea de a conduce va crește. Și zgomotul din interiorul vehiculului este un factor care poate afecta confortul, acesta ar trebui monitorizat conform testelor pentru anvelope din revistele auto”, ne sfătuiește Martin Dražík.

Sfaturi pentru o vară cu drumuri fără griji

1. Alege anvelope de calitate. Durează mai mult și au caracteristici mai bune. Pentru sfaturi în alegerea celor mai potrivite anvelope, consultă testele pentru anvelope din revistele auto sau citește etichetele UE care conțin informații despre comportamentul acestora în mediu ud, eficiența în ceea ce privește combustibilul și zgomotul extern produs la rulare.

2. O mânuire mai bună a volanului. Un profil mai lat și mai scăzut oferă o mânuire mai bună a volanului, decât un profil îngust și mai ridicat. Asta înseamnă că anvelopa va urma mai precis direcțiile date de volan. O astfel de anvelopă este potrivită pentru un șofer care apreciază un răspuns rapid la mișcarea volanului și un stil de condus sportiv.

3. Asigură mai mult confort în timpul condusului. O anvelopă mai lată, pe de altă parte, este mai puțin potrivită pentru drumuri neasfaltate, astfel, o anvelopă cu un profil mai lat și mai înalt este o alternativă mai potrivită pentru a te bucura de confort în astfel de condiții. Anvelopele mai înguste sunt potrivite pentru drum ud deoarece vor dispersa apa mai bine decât unele mai late.

4. Măsoară și ajustează presiunea din pneuri. Presiunea optimă sporește siguranța, extinde durata de viață a anvelopei și reduce consumul de combustibil. Aceasta trebuie măsurată la fiecare trei săptămâni și de fiecare dată când pleci la un drum mai lung. De asemenea, presiunea trebuie verificată atunci când anvelopele sunt reci.

5. Verifică banda de rulare a anvelopelor de două ori pe vară. Șoferii care conduc frecvent ar trebui să facă acest lucru chiar mai des. Adâncitura minimă recomandată a benzii de rulare este de 4 milimetri, chiar dacă legea permite și o dimensiune mai scăzută.

6. Verifică unifomitatea uzurii anvelopei. Uzura neuniformă este un semn că ceva nu este în regulă. Poate fi cauzată de o presiune incorectă în pneuri sau poate indica alinierea incorectă a roților.

7. Verifică cuplul de strângere al șuruburilor roților după schimbarea anvelopelor. În cazul jantelor de aliaj, acestea ar trebui strânse după fiecare câteva sute de kilometri.

8. Crește durata de viață a anvelopelor prin mutarea celor din față în spate și viceversa atunci observi o diferență în adâncimea benzii de rulare de 2 milimetri.

*Datele sunt preluate din rezultatele unui chestionar online efectuat în perioada aprilie-mai a acestui an de către Nokian Tyres în colaborare cu compania de cerecetare Taloustutkimus Oy. Acesta a fost efectuat în cinci țări (Germania, Polonia, Repubica Cehă, Italia și Franța) pe un eșantion de 1.000 de respondenți din fiecare țară.

8 Responses

  1. Akeem says:

    “Verifică cuplul de strângere al șuruburilor roților după schimbarea anvelopelor. În cazul jantelor de aliaj, acestea ar trebui strânse după fiecare câteva sute de kilometri.”
    E prima data cand aud. Stiam ca dupa o demontare a rotilor se verifica cuplul de strangere dupa cateva sute de km (ca pa vremuri chiulasa de Dacie) dar nu dupa “fiecare cateva sute”. Sper ca e o eroare de traducere.

    “Orice model de mașină vine, din fabrică, cu presiunea optimă în anvelope” – vine pe dracu. Cu totii stim ca anvelopele vin beton, cu cateva zecimi bune peste ce scrie pe stalpul usii. Probabil din bune motive (stocare, transport , etc…)

    „Dintr-un motiv necunoscut de noi, oamenii preferă să conducă pe urmele deja făcute de alți șoferi, pe unde asfaltul este cel mai dur, iar riscul acvaplanării este foarte ridicat, în loc să meargă pe porțiunile fără urme, cu apă sau să tragă un pic de volan” – WTF ? Ce urme pe asfalt? Cum sa merg pe unde e apa? Tocmai ca pe drumurile noastre apa se strange pe sleaurile din asfalt formate de camioane si nu pe alaturi…. daca la asta s-o referi managerul respectiv.

    Poate ca la ei in Finlanda or avea niste reguli fizice pe dos…

  2. Spiridusul Rau says:

    Afirmatia “…Matematic, reducerea vitezei cu 10 km/h îți va reduce durata drumului cu doar 8 minute la fiecare o sută de kilometri, …” nu e logică. Sau este ?

    • turatiimaster says:

      Stai, deci tu dai link la Promotor cu explicatia “articolul original aici” si te miri de ce dispare? Ce inteleg eu de aici? Ca de fapt eu/noi am copiat un articol din Promotor? Articolul original vine de la Nokian, imi e trimis pe mail, cu drept de libera publicare, simultan cu Promotor si altii. Ca sa stii de ce dispare…

      • kim_vl says:

        Nu stiu, asta cum l-ati preluat, cum l-ati distribuit voi trebuie sa spuneți, eu nu te-am acuzat de nimic. Poate nici formularea mea nu a fost exactă, vroiam sa spun ca eu acolo am citit pt. prima dată articolul, dar nici sa ștergi un comentariu cu totul (care nu contine jigniri sau trivialitați) nu mi se pare fair (play). Totuși, ceea ce faci tu trebuie sa ramana așa, bine delimitat de ceea ce fac alții (Buhnici, automarket, autolatest etc.).

        • turatiimaster says:

          Cred ca ai dat link aici ori de cate ori ai vrut, inclusiv catre Promotor, si nu a moderat nimeni nimic. Pentru ca in contextul discuției respective, a fost util. Ce utilitate are sa dai link catre un articol de pe alt site, într-un comentariu la același articol care deja exista aici, nu are, de aceea a fost șters. Nu are legatura cine il pune si de ce, ci daca e util sau nu. Cine citeste ce intelege, ca eu dau noi am copiat un articol de la Promotor, nu cred ca e ok asta. Mai ales că daca mergem pe ideile astea, pe Promotor găsești 20 de articole copiate sau adaptate de la noi, invers niciodată…

  3. Ioana says:

    Foarte bun articolul, multumesc pentru sfaturi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.