Michelin solicita testarea anvelopelor uzate, pentru siguranta sporita in utilizare

”SIGURANȚĂ, PROTECȚIA MEDIULUI, PUTERE DE CUMPĂRARE,

CU TOȚII AVEM CEVA DE CÂȘTIGAT DIN MAI MULTĂ TRANSPARENȚĂ”

Deja prezentat la Viena în 2018, demersul Michelin cunoscut ca LLP, ”LONG LASTING PERFORMANCE” (performanță de lungă durată), este în centrul tuturor acțiunilor Grupului în serviciul consumatorilor.

Mulți constructori creează anvelope sigure până la martorul de uzură (1,6 mm).

Insă nimic nu interzice comercializarea de anvelope a căror performanță în ceea ce privește distanța de frânare se deteriorează puternic pe măsură ce sunt rulate. Această lipsă de reglementare legată de minimul de performanță în stare uzată poate determina utilizatorii obișnuiți și profesioniștii să își schimbe anvelopele înainte ca acestea să atingă limita legală de uzură.

Michelin susține implementarea unei reglementări care va răspunde principalelor preocupări legate de siguranța rutieră, puterea de cumpărare a consumatorilor și protecția mediului.

MICHELIN CONSIDERĂ CĂ ORICINE ARE DREPTUL LA ANVELOPE SIGURE DE LA PRIMUL PÂNĂ LA ULTIMUL KILOMETRU

AUTOMOBILIȘTII ÎȘI PUN ÎN GENERAL DOUĂ ÎNTREBĂRI LEGATE DE ANVELOPELE LOR :

  • Sunt în siguranță cu anvelopele mele ?
  • Când ar trebui să îmi schimb anvelopele ca să am certitudinea că sunt în siguranță?

Astăzi, neavând niciun test pentru anvelope uzate, nu există un răspuns…

Studiile arată că nici diversele clasamente făcute pentru anvelopele noi, nici adâncimea benzii de rulare nu pot da o idee a modului cum se comportă anvelopa în timp.

Pentru a ști care este performanța reală a anvelopelor uzate trebuie să le testezi!

Totuși, majoritatea producatorilor de anvelope, producătorilor de mașini sau asociațiilor de consumatori își concentrează atenția pe testele făcute pe anvelope noi.

Dar, odată ce anvelopa este montată pe mașină și începe să ruleze, ea începe să se uzeze și cu cât se uzează mai mult, cu atât performanțele sale se schimbă.

Unele performanțe se îmbunătățesc pe măsură ce anvelopa se uzează, de exemplu frânarea pe uscat sau consumul de carburant. Pe de altă parte, frânarea pe suprafață umedă este principala performanță de siguranță care se degradează în timp, câteodată foarte mult. Este deci o performanță legată de siguranță care ar trebui testată sistematic.

Obiectivul Michelin este să se asigure că fiecare consumator are informații relevante despre performanța anvelopelor sale pe toată durata ciclului de viață a acestora. Acest obiectiv poate fi atins prin implementarea unui nou tip de test pentru anvelope uzate.

MICHELIN SUSȚINE RECOMANDAREA FRANȚEI CA TESTELE REGLEMENTATE CARE SUNT FOLOSITE ASTĂZI PENTRU TESTAREA ANVELOPELOR NOI SĂ FIE FOLOSITE ȘI PENTRU A TESTA ANVELOPELE UZATE

UNIUNEA EUROPEANĂ: EVOLUȚII RECENTE!

Pentru a garanta siguranța consumatorilor, în martie 2019, instituțiile europene au introdus în  reglementările europene (General Vehicle Safety Regulation) principiul unui test pentru anvelope uzate, care ar trebui adoptat în toamna anului 2019.  

Un grup de lucru a fost creat la UNECE (United Nations Economic Commission for Europe – Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru Europa) cu scopul de a defini procedurile pentru aceste teste, anvelopele de referință și pragurile reglementare care ar trebui respectate.

Michelin susține implementarea unor praguri minime legale pentru frânarea pe suprafață umedă a anvelopelor uzate, pentru a asigura consumatorii de un minim de performanță pentru toate anvelopele de pe piață.

În opinia Michelin, rezistența la rulare și zgomotul ar trebui să fie în continuare testate pe anvelopele noi, căci aceste performanțe se îmbunătățesc pe măsură ce anvelopa rulează.

Cu toate acestea, Michelin nu cere astăzi schimbarea etichetării anvelopelor (labelling), care va rămâne bazată pe anvelopele noi.

ÎN CE CONSTĂ TESTUL ACTUAL PE ANVELOPE NOI?

Pentru anvelope noi, testarea frânării pe suprafață umedă măsoară distanța necesară pentru a decelera un vehicul de la 80 la 20 km/h pe o suprafață de drum standard cu un strat de apă de 1 mm. În plus, acest test include câțiva parametri foarte preciși cum ar fi coeficientul de frecare, temperatura ambiantă etc.

De ce susține Michelin recomandarea Franței ca acest test să se aplice și pe anvelope uzate?

Există două motive principale pentru care Michelin consideră că acest test este cea mai potrivită metodă de a măsura performanța anvelopelor în stare uzată:

  1. Acest test de frânare pe suprafață umedă este cel care definește în prezent pragurile reglementare în materie de siguranță  pentru anvelopele noi și este recunoscut la scară largă de experții și profesioniștii din domeniu (producători de anvelope, distribuitori, asociații de consumatori, prescriptori etc.)
  2. Îndeplinește condițiile reale de riscuri pe care un șofer le poate întâlni pe drum (o viteză de 80km/h la începutul frânării, un strat de apă de până la 1mm)

Faptele arată că aceșt doi parametri sunt perfect adaptați pentru a testa anvelopele în condiții reale de rulare:

În ceea ce privește adâncimea stratului de apă

1 milimetru poate părea puțin, dar… în Germania, de exemplu, 99% din situațiile de condus au loc în condiții de drum uscat, umed sau ud cu până la 1 mm apă.*

În plus, în condiții de ploaie puternică, șoferul reduce puternic viteza mai ales din cauza vizibilității reduse. Viteza poate atunci scădea cu 15 – 40 km/h, în funcție de intensitatea fenomenelor meteorologice.**

*DWD (Deutscher Wetterdienst): date înregistrate la 66 de stații meteo din Germania, timp de 278 de zile, 2017-2018

https://opendata.dwd.de/weather/weather_reports/road_weather_ stations/

**Dr Hartz Birgit (BAST), Speed on German highways in heavy rain, 4th International Symposium on Highway Geometric Design, June 2-5 2010, Valencia Spain.

Aceste date sunt coroborate cu un studiu recent realizat de VUFO (Catedra de Accidentologie, Universitatea din Dresda), tot în Germania, care arată că doar un accident de mașină dintr-o mie a fost cauzat de acvaplanare:

https://vufo.de/en/forschung-und-entwicklung/forschungsfeld- reifenfahrbahn/

În ceea ce privește viteza de 80km/h

Datele Gidas (German In-Depth Accident Study project) indică faptul că, în 90% dintre accidentele care au loc pe suprafață umedă, viteza cu care este condusă mașina înainte ca accidentul să se întâmple (de ex înainte de frânare sau înainte ca volanul să se blocheze…) este mai mică de 80 km/h*.

*baza de date GIDAS: 2010-2017, 14.465 accidente, regiunile Dresda & Hanovra

Pe de altă parte, în Germania, aproximativ 65% din accidente au loc în zonă urbană și numai 10% pe autostrăzi**.

**Statistici oficiale emise de ministere în Germania 2017

Această tendință globală se va accentua mai ales odată cu dezvoltarea exponențială a marilor centre urbane.

TREI OBIECTIVE MAJORE JUSTIFICĂ DEMERSUL MICHELIN LEGAT DE PERFORMANȚA DE LUNGĂ DURATĂ (LONG LASTING PERFORMANCE) :

1– Imbunătățirea siguranței consumatorilor, prin a le oferi informații relevante despre performanța anvelopelor lor, noi sau uzate. Necesitatea de a informa consumatorii despre performanțele anvelopelor lor în stare uzată este și mai justificată dat fiind că performanțele anvelopelor în timp sunt rezultatul unor alegeri ale producătorului și al investițiilor pe care acesta le face.

Michelin investește peste 600 milioane de euro pe an în cercetare-dezvoltare și are peste 6000 de ingineri care lucrează în domeniul dezvoltării de noi metode de concepție și materiale de înaltă tehnologie, în beneficiul siguranței clienților săi și a mediului.

2 – Imbunătățirea amprentei de mediu a întregii industrii producătoare de anvelope, cu o economie de până la 128 de milioane de anvelope * pe an în Europa și economii de CO2 de până la 6,6 milioane de tone *.

3 – Creșterea puterii de cumpărare a consumatorilor, cu un câștig pentru utilizatorii europeni de până la 6,9 miliarde de euro pe an*.

*Date din raportul Ernst & Young «Pas de fatalité à l’obsolescence programmée» – Mai 2017.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.