Aparitia autoturismelor moderne 4×4 a fost primita cu entuziasm de catre iubitorii de automobile, in special de catre cei care locuiau in zone montane, nisipoase sau greu accesibile. Cel mai cunoscut a fost Audi Quattro care s-a impus datorita participarii, in anii ’80, la C.M. de Raliuri, prin celebra campioana Michelle Mouton. Dar primul automobil 4×4, productie de serie, a fost Subaru Leone, la sfarsitul deceniului 8 al secolului trecut.
Automobilul cu tractiune pe toate rotile a fost creat pentru a putea invinge relativ usor conditiile dificile de drum, mai ales cand autovehiculul dispunea de o garda la sol sensibil mai ridicata. In ultimii ani, constructori reputati de autoturisme au identificat aceasta oportunitate si, ajutati de dezvoltarea rapida a tehnologiei, au inceput sa produca masini cu tractiune integrala permanenta, in clase dominate de tractiunea 4×2 (pe rotile din fata sau pe cele din spate).
Astfel, limuzine ca Mercedes clasa E 4-matic, BMW seria 3 Xi, Audi A4 sau A6 Quattro veneau sa se alature ofertei „clasice“ a acestor constructori. Evident, masinile astfel echipate au avut priza la public, in ciuda pretului ridicat si a costurilor mai mari de intretinere.
Dezvoltarea recenta a electronicii a facilitat montarea pe un automobil de serie a numeroase sisteme electronice diverse, inclusiv pe automobilele cu doua roti motrice. Mare parte din acestea (TC, ASR, ESP, CBC, TPMS, EBD) sunt destinate imbunatatirii securitatii active a masinii, in principal prin controlarea independenta a fiecarei roti de catre un computer aflat la bord.
Un rezultat indirect al implementarii acestor sisteme a fost capacitatea sporita de deplasare a automobilelor astfel echipate, tractiunea „integrala“ obtinuta fiind surprinzator de eficienta pe zapada, noroi sau alte zone cu aderenta scazuta. Transmisiile automate, controlate electronic, dispun acum de un „program“ de iarna, ce permite plecarea de pe loc in treapta a 4, usurand considerabil sarcina soferului in conditii nefavorabile de drum.
Costurile unor astfel de echipamente nu sunt neglijabile, dar nici mai mari decat cele ce apar la achizitionarea unei limuzine cu tractiune permanenta 4×4.
Apare firesc intrebarea: merita sa achizitionezi un autoturism obisnuit de sosea 4×4 (a nu se confunda cu un tot-teren 4×4), in conditiile in care te poti descurca la fel de bine si cu un 4×2 cu asistare electronica? Raspunsul tine de bugetul fiecaruia si, evident, de destinatia pentru care a fost cumparat automobilul respectiv.
Cei care locuiesc in zone de teren greu, cu zapada in cea mai mare parte a anului, isi pot cumpara fara sa ezite o limuzina 4×4, daca dispun de banii necesari. Daca doar va duceti la schi iarna, sau in excursii montane, atunci un 4×2 cu TC, ABS si ESP poate fi solutia ideala, pe langa pneurile normale din dotare, achizitionand si un set complet de anvelope de iarna. Partie!!!
4×4 permanent
+
-Tinuta de drum excelenta in orice conditii
-Accesibilitate pe drumuri neamenajate
-Tractiune optima la accelerare
-Distributie buna a greutatii pe punti
–
-Uzura rapida a pneurilor
-Consum de combustibil sporit
-Pret substantial mai ridicat
-Costuri de intretinere mari
-Greutate suplimentara
-Necesita un motor puternic
4×2 asistata electronic
+
-Costuri sensibil reduse
-Performante corecte
-Intretinere comoda
-Nu necesita un motor foarte puternic
–
-Pneuri de iarna in sezonul rece
-Dificultati pe pante foarte abrupte
-Acceleratii diminuate pe zapada
-Sisteme electronice complexe
-Sensibilitate la factori externi
Recent Comments