Intre noutatile ce au starnit interesul opiniei publice, ori a mass-media la festivitatile de preluare a celui de-al II-lea mandat la Casa Alba de catre George W.Bush, a fost si cea mai recenta masina prezidentiala, utilizata in premiera la inceputul acestui an. Este vorba de traditionalul Cadillac negru, dar model DTS 2005, un face lift restilizat special din modelul de serie ce se bucura, in luna februarie, de o lansare mondiala la Salonul Auto de la Chicago.
Amanunte tehnice, dar mai ales de protectie despre majestuoasa limuzina prezidentiala, mai ales dupa tragicele evenimente de la 11 septembrie 2001, se vor sti intotdeauna mai putine. Un lucru e sigur: sistemele de securizare ale noului automobil prezidential, ca si cele de „autoaparare“, sunt dintre cele mai performante.
Prin pastrarea liniilor sale clasice, noul automobil prezidential Cadillac isi pastreaza neschimata personalitatea inconfundabila, ce se va regasi in modelul de serie, expus la Chicago. Fata de acesta, masca frontala a fost remodelata, ca si farurile. De subliniat ca dimensiunile, inclusiv la modelul de serie, sunt mai mari si ca lungime, si ca latime, si ca inaltime, permitand accesul si sederea lejera a 6 persoane. Evident ca eleganta interiorului, altfel foarte spatios, este pe masura, presedintele beneficiind si de un „birou“ mobil la care primul om al SUA poate lucra, daca doreste.
Desigur, si acum este vorba de un autovehicul cu totul exceptional, daca faimosul Rick Wagoner, presedinte al Concernului General Motors (ce „include“, cum se stie, si firma Cadillac) a declarat cu mandrie presei: „G.M. si Cadillac sunt onorate de faptul ca, prin realizarea modelului DTS, recent cooptat in flota prezidentiala, au putut scrie un nou capitol in istoria automobilelor americane“.
Ce inseamna, insa, „istorie“ in privinta automobilelor utilizate, de-a lungul anilor, de catre presedintii SUA?
Oficial, primul presedinte care a beneficiat de un automobil, special destinat pentru deplasarile oficiale ale primului cetatean al Americii, a fost – in primul an al secolului XX – Theodore Roosevelt (1901-1909). Automobilul a fost chiar un Cadillac, aceasta firma devenind, de-atunci, principalul constructor de limuzine destinate Presedintiei SUA si Guvernului american.
Tot cu un Cadillac special s-a deplasat si presedintele Woodrow Wilson, la manifestarile prilejuite de Parada Victoriei, desfasurata la Boston, la sfarsitul primului razboi mondial. 20 de ani mai tarziu Cadillac construieste doua superlimuzine decapotabile, botezate Queen Mary si Queen Elisabeth, dotate cu arsenale de lupta proprii, generatoare electrice independente si doua statii de radio, la acea data, cele mai moderne din SUA! Aceste mici fortarete pe roti au fost folosite de presedintii Roosevelt, Truman si Eisenhower.
In 1956, in dotarea Presedintiei SUA intra modelul Q.M. II si Q.E. II, cele doua modele beneficiind, de asemenea, de statii radio superperformante, ca si de anvelope antiglont. Din pacate, in 1968, in atentatul de la Dallas, s-a tras, nu in pneuri, ci direct in capul presedintelui Kennedy, pentru ca „fortareata“… era decapotabila, astfel ca presedintele sa aiba posibilitatea sa-i salute pe americani, iar acestia sa-l poata vedea mai bine.
A fost ultima aparitie oficiala a unui presedinte al SUA intr-o limuzina decapotabila!
De-atunci principala preocupare a constructorului de automobile prezidentiale a fost, pe langa o dotare si o functionare ireprosabila, includerea unor sisteme de protectie „impenetrabile“. Astfel, Richard Nixon, in memoriile sale, vorbeste despre automobilul „Lincoln“, folosit de-a lungul mandatului, ca despre un mic „tanc“, cu un blindaj de 2 tone (!), geamurile fiind si ele obtinute dintr-un material special, ce rezista la orice glont.
Tot un „Lincoln“ blindat, dar cantarind 3 tone, a folosit si presedintele Bush, cu prilejul vizitei la Bucuresti. Se stie de-acum ca aceasta era protejat de un blindaj gros, de titan, ce rezista si la un aruncator de grenade antitanc (!). De fapt, in coloana oficiala de la Bucuresti au existat trei astfel de automobile identice, cel in care s-a deplasat presedintele fiind cunoscut doar de garda sa de corp si echipa de protectie antitero!
Pentru ca in jurul lor s-au tesut atatea legende, automobilele prezidentiale au devenit si interesante obiecte de muzeu, studiate cu mare interes de vizitatori. Astfel, un exemplar Cadillac Fleetwood, folosit in 1983 de fostul presedinte Ronald Regan, se afla in Muzeul cu acelasi nume, in statul California, iar automobilul Cadillac F.Broughan, folosit de Bill Clinton in 1993, este expus la Centrul Prezidential Clinton, din Little Rock, statul Arkansas.
Sunt limuzine cu totul speciale, pe care General Motors, aflat intr-o apriga concurenta in domeniu cu Ford Motor Company, le-a dezvolat aproape de perfectiune, la un nivel maxim de dotare si protectie, asa cum este si ultimul model Cadillac D.T.S.
e najpa
sia luat si buci un cadillac sa aiba imagine buna.dar tot ca un taran di poplaca arata………..
pai cum p*^a me`
ce draq mai oameni, e si el o “scula” acolo la el
bush in loc sa faca ceva pt americanii saraci da ba nii pe limuzine
Bush
Ce sa-i cerem noi lui `Buci` asta decat sa ne suga….
`Buci`nu are fatza nici macar de o Dacie sau un trabant