Caroseria

De cele mai multe ori neglijata din punct de vedere aerodinamic – iar in cazul modificarilor “dupa ureche” – chiar incarcata inutil cu elemente suplimentare (spoilere, eleroane, praguri, deflectoare de aer la geamuri) – caroseria poate fi un factor important in sporirea performantelor dinamice ale masinii.

Pentru a modifica “in cunostinta de cauza” un autovehicul, foarte importante sunt principiile de baza ce guverneaza dinamica acestuia.

In cazul caroseriei, exista doua principii, ce pot fi denumite, fara exagerare, “de baza”. Primul principiu se poate enunta simplu astfel: “la motoare de putere egala, mai rapid in accelerare si viteza este autovehiculul cu masa cea mai mica”.

Al doilea principiu ne spune: “cu cat suprafata frontala a caroseriei este mai mica, cu atat rezistenta la inaintare este mai scazuta si, implicit, autovehiculul se deplaseaza mai rapid, cu un consum mai scazut de combustibil”.

Daca vrem performanta pura, liniara, de la o masina, oricare ar fi ea, incercam sa scadem masa la gol si suprafata frontala. Pragmatic, privind o masina din fata, observam ca elemente ce pot fi modificate usor: oglinzile retrovizoare, antena, spoilerul, jantele, pneurile, stergatoarele de parbriz, emblema, manerele usilor, semnalizatoarele si ornamentele laterale, partea de dedesubt a caroseriei.

Ce putem face? Nu este rentabil din punct de vedere economic sa modificam structural caroseria, deci vom actiona asupra celorlalte elemente si retineti: chiar daca aportul lor poate parea neglijabil, nu este asa.

Caroseria:
Dintre tipurile de caroserii cunoscute, cele mai aerodinamice sunt, in ordine, berlinele, hatchback-urile, break-urile si apoi monovolumele. Desi un hatchback are, in general, un look mai sportiv, mai eficienta aerodinamic este caroseria tip berlina.

Oglinzile retrovizoare se aleg in asa fel incat sa fie cat mai aerodinamice si sa expuna curentului de aer o suprafata cat mai mica. Antena se va alege cat mai scurta si subtire, cu suport aerodinamic.

Spoilerul, chiar daca arata bine, reprezinta o incarcare aerodinamica a suprafetei frontale; daca nu va puteti dispensa de el, alegeti unul cat mai mic ca suprafata. Solutia ideala este renuntarea la spoiler si coborarea masinii din suspensie, pana la un nivel care sa va satisfaca nevoia de look dinamic.

Tot pentru look, multi opteaza pentru jante si pneuri late, prin diverse metode. Nu depasiti cu pneurile locasurile din aripi. Incarcati inutil caroseria, pierdeti in performanta si consum de combustibil. Designul jantelor are, de asemenea, un rol important, ele actionand ca niste elice ce opun rezistenta aerului. Alegeti un compromis intre racirea franelor si rezistenta la inaintare. Daca vreti capace de roti (caz rar…), folositi capace de roti ce nu depasesc, montate, planul fetei anvelopei (imbunatateste aerodinamica).

E bine ca stergatoarele de parbriz sa aiba deflectoare de aer (daca nu sunt tip VW Bora sau Golf V – lama, cu rezistenta scazuta la fluxul de aer). Daca va cumparati o masina noua, nu neglijati nici aceste aspecte.

Emblema si manerele de usi in relief, dauneaza si ele liniei aerodinamice a masinii, deci daca se poate, alegeti o masina cu portiere ingropate si nu in relief. Ultimele modele de autoturisme (ex. VW Golf V) au renuntat la semnalizatoarele clasice, integrate in aripi, mutandu-le in carcasele oglinzilor retrovizoare. Castigul este evident: aerodinamica imbunatatita, cablaje electrice mai scurte, neperforarea aripilor, deci si sporirea rezistentei la coroziune).

Nu este de neglijat la alegerea unei masini de la care doriti sa scoateti performanta (nu ce da uzina constructoare…), unghiul de inclinare al parbrizului precum si inaltimea totala a caroseriei. In general, acestea sunt interdependente: un parbriz foarte inclinat inseamna o caroserie mai joasa si invers. Planseul modelelor recente asigura scurgerea uniforma a aerului pe sub caroserie, fara turbulente. Limitati gurile de admisie a aerului la strictul necesar racirii motorului si franelor. Tot ce e in plus, franeaza aerodinamic caroseria.

Masa proprie:
In ceea ce priveste masa caroseriei, mijloacele de reducere a greutatii depind de la o masina la alta. Nu neglijati greutatea masinii, este unul din mijloacele cele mai eficiente de sporire a performantelor masinii.

In cazul in care faceti modificari structurale, gen instalare roll-cage sau ranforsari suplimentare, retineti: centrul de greutate al caroseriei sa fie cat mai coborat, si obligatoriu sa se situeze la mijlocul distantei dintre axe. Centrul presiunilor laterale ale aerului pe caroserie trebuie sa fie in spatele centrului de greutate.

Renuntati la chestiile inutile: suporturi de pahare, ochelari, ursuleti, insonorizari, sonorizari cu subwoofere, boxe mari, etc. Reducerile de greutate de doar 3-4 kg nu conteaza, de abia de la 20 kg in sus se poate considera un castig real.

0 thoughts on “Caroseria

  1. GHD IV hair straighteners

    20091218C1HYZ
    This GHD IV Styler Pure is everywhere!? It has just blown up!? Here¡¯s the video for ¡°4 Minutes¡± by Madonna, Justin Timberlake and Timbaland.? I like it Women GHD IV straighteners but I just don¡¯t want to hear it every three seconds on the radio or some hair commercial. Technorati Tags: madonna,justin timberlake,timbaland,video,watc-h,4 minutes,madonna 4 minutes video Share This

  2. robert

    Fals, Alex, sedanurile au intotdeauna o aerodinamica superioara. Hatch-urile sunt folosite in WRC preponderent, datorita altor calitati: console mai scurte si repartitie mai buna a maselor pe punti, precum si lungime mai mica, de unde rezulta o tinuta de drum superioara pe viraje.

  3. alex

    in articol scrie k berlinele au cea mai buna aerodinamica… nu este asa, hatch-urile au cea mai buna aerodinamica, de aceea acestea sunt din ce in ce mai folosite in WRC, de acea subaru a renuntat la designul de berlina in cazul impreza

  4. lester

    plsss am si eu nevoie mare de un referat. proiect despre caroserie care ma poate ajuta sami dea un site ceva ????????????

  5. dominique

    bine la un motor bun ii reduci consumul cu aerodinamica bine ca un spoiler fata praguri si restu conteaza la aspect dar din punct de vedere material cel care a scris articolul a avut dreptate

  6. andrei

    avand in vedere ca e vorba de caroserie,pot spune ca asta nu conteaza f mult la o masina…eu cred k degeaba ai caroserie super mega benga daca ai motor de 1.2L – 65cp…deci,parerea mea e ca,motorul conteaza,caroseria sa mai astepte

  7. vip3r_yoo05

    cel mai mult la o masina conteaza aerodinamica…nu greutatea, si binenteles maniera de mers. fara comparatii ca nu are rost

  8. r4mp

    :)) rx8`ul zumzaie f f frumos .. am avut ocazia de a fi pasager intr`unul. zumzaitul vine de la motorul inovativ rotativ. facetzi si voi nishte cautari sa vedetzi cum e cu motorul acesta 😉 bafta

  9. gabi

    Este unu pe aici care vb de rx8 ca si cum ar fii Dacie.Ferarri e ferarri si asa va ramane mereu dar dupa ce o sa stai intr-un rx8 si sa auzi cum zumzaie o sa vb mai putin si o sa te duci ma mamica sa-i ceri si tu una, asa ca citeste mai mult despre rx8 si vb mai putin

  10. alin 23

    as dori sa stiu cine face in romania portiere ce se deschid in sus,indiferent de masina
    rog raspuns pe e-mail
    mc. si o zi buna

  11. CIPI

    E PE AICI UNUL CARE VB DE RX8…POATE AR TREBUI SA DAI O RAITA PE LA FERARRI,F-50,AI RAMANE SURPRINS DE NASOALA E MASINA AIA,INTREABA-TE DE CE E PLINA DE CARBON,DE CE ARE GEAMURI MANUALE,DE CE NU ARE AER CONDITIONAT SI FACE O CARUTZA DE BANI.RX 8…1400 CMC…ZUMZAIE DE PARCA E SUZUKI IGNIS WRC…

  12. robert

    Pai la TDI de 90 cred ca poti sa-l faci usor de 130 CP. Cip-ul singur iti poate da circa 10 CP, dar cu un intercooler si o crestere a presiunii in turbina poti scoate mult mai mult.

  13. Jemil

    Ce parere aveti de chip-urile astea ce cresc puterea motorului? Am un A6 1.9 TDI din 1995 si la greutatea lui de 1500 kg cei 90 de cp cam lasa de dorit. Cam cat ar creste puterea motorului?

  14. Silver_D

    mi si pare unul dintre cele mai interesante articole pe care l-am citit pana acum. Vroiam sa-mi fac una dintre cele mai misto masini sa-i pun spoilere si tot felul dar articolul de mai sus m-a pus pe ganduri!!!

  15. Tudor

    Misto articolul conteaza mult greutatea masini sa stiti si eu am un golf 1 din 83 si cum pun mana pe bani fac ceva misto din ea si o sa tin cont de sfaturile de pe site

  16. ENE

    hai sa fim seriosi! Cand ai o mazda rx8 sau mai stiu eu ce biturbo nimeni nu se mai gandeste la chestii ca reducerea greutatii ca doar n-oi cara fier cu masina

  17. zev

    greutatea conteaza cel mai mult. am un fiat uno turbo de 1.3l si 105 cai. daca e sa te gandesti nitel 105 cai nu inseamna mare scofala. cred ca majoritatea masinilor de azi au cel putin atat. DAR, masina cantareste nitel peste 800kg si asta conteaza enorm. plus ca are un cuplu mare fiind turbo, rezulta o acceleratie uimitoare pt o masinuta de talia ei. 8.3 suta si 200 km/h (verificati). in rest..bmw-urile sunt cele mai tari (desi multe n-au nici o sansa :)) salutari

  18. florin

    opinii profesioniste!

  19. edd

    super tare articolul…este de mare folos celor care au bani shi vor sa ishi modifice mashina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.