Primar pentru o zi

Acum ca s-au incheiat alegerile locale si primarii nou alesi isi iau in primire scaunele confortabile, nu pot sa nu ma intreb ce ar putea sa faca ei pentru comunitatile proprii, din punct de vedere al infrastructurii rutiere. Desigur, etalon voi lua capitala, in care locuiesc. Proiecte fanteziste exista, fonduri se pot atrage relativ usor, firme de constructii sunt pe toate drumurile, ce poate face un nou primar pentru orasul sau?

Din pacate, peisajul urban a devenit in ultimii ani o adevarata trauma rutiera pentru cetatean, de cele mai multe ori proiectele urbanistice noi si cele de infrastructura nefiind gandite ca parte a unui intreg. Se prefera “trantirea” anapoda a unui rond (ca e la moda…) intr-o intersectie, desi 2 semafoare erau mai bune, ori se construieste un imobil de afaceri cu 2000 de birouri, cand stradutele si parcarea proprie pot suporta 150 de automobile. Si ne mai miram ca orasul ne agreseaza, zi de zi.

Ma intreb ce as face daca as fi primar pentru o zi? Daca as avea puterea sa schimb ceva in Bucuresti, in proiectele de infrastructura,de exemplu, cu ce as incepe? As aproba proiecte de parcari uriase, metrouri suspendate, tramvaie SF sau as apela la ceva mai simplu?

Un vanator batran spunea, de mult, ca nu poti face o poteca in padure si sa astepti acolo sa treaca vanatul. Tot asa, in capitala nu poti sa marchezi o trecere de pietoni aiurea si sa te astepti ca oamenii vor traversa strada pe acolo. Exista solutii pentru a induci, rutier, Bucurestiul. Si e simplu…

Tot ce trebuie facut e sa respectam oamenii. Sa intelegem deopotriva soferii si pietonii, gunoierii si biciclistii, motociclistii si rollerii, chiar si coloanele oficiale, salvarile si pompierii sau politia. Agresivitatea orasului o dam noi, impreuna, ajutati de hotararile uneori hilare ale edililor, care transforma un haos urban intr-un cosmar. Zi de zi.

Creste numarul de masini, edilii pun borduri mai inalte sau inchid accesul pe trotuare. Masinile parcate incurca, noi punem semne de interzis peste tot. Un motociclist face un accident, politia ii urmareste si pedepseste pe toti cei pe doua roti. Pietonii sunt indisciplinati, ii calcam cu masina. E coloana la semafor, o depasim pe langa refugiul de tramvai si politia ne iarta. Nu e bine.

Cum ar fi daca am pune borduri mai putin inalte pe marginea trotuarelor(ca in tarile civilizate pe care le dam exemplu mereu), permitand masinilor sa se urce pe trotuar pana la o dunga de interdictie?. Dar daca am face piste adevarate pentru biciclisti sau treceri de pietoni acolo unde exista deja poteci batatorite de oameni si nu la 100 de m mai incolo? Ce ar fi daca in loc sa interzicem am permite? In niste limite stabilite dinainte si a caror incalcare sa fie drastic pedepsita?

Depasesti pe langa refugiu? Desigur, e in natura soferului roman sa faca acest lucru, nici macar girofarul nu il impresioneaza, iar politistul il priveste impasibil din Logan: “ce sa le fac domnule, oricum trec o gramada!?!”. Dar daca politistul ti-ar lua permisul 3 luni si ti-ar da o amenda de 3000 de ron, ai mai depasi si a doua oara?

Am vazut multe orase europene. Peste tot e aglomeratie la anumite ore. Ce ne diferentiaza insa de ele? Nu auzi un claxon pe ora acolo, nu vezi agresivitate, schimbari de banda intempestive, nu te injura nimeni. Simti respectul celorlalti pentru tine. Si al soferilor si al pietonilor. Simti ca politia te ajuta de cate ori e nevoie si stii clar ca te va pedepsi drastic cand gresesti, intentionat sau repetat. Si totusi, nu mergi cu frica. Politistul te indruma zambitor, ba chiar se suie in masina si te ajuta sa ajungi unde vrei daca te-ai ratacit.

Orasul european e prietenos. Ai locuri de parcare, desi costa, politia te urmareste oriunde ai fi, chiar daca nu vezi tipenie de girofar prin preajma, oamenii sunt reci dar iti zambesc cand ai probleme. Primarul ia tramvaiul zilnic, sa vada cum sta treaba in orasul sau. Vede ceva in neregula, scrie in carnetel. Partidele nu se cearta in Consiliul General, ci dezbat problemele orasului. Daca propunerea primarului e in folosul cetateanului, o voteaza in unanimitate. Caci primarul nu e un reprezentant al partidului, ci al cetatenilor.

Regulile exista, in mare, si la noi. Tot ce trebuie sa facem e sa tinem cont de ele iar primarul sa impuna acest lucru. O sa spuneti ca nu e treaba lui sa se ocupe de asta. Ba tocmai asta e sarcina unui primar. Sa te ajute sa fii respectat si sa respecti la randul tau pe ceilalti. Pentru un oras civilizat, european.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Privacy Preference Center

Marketing

1 - Registers a unique ID on mobile devices to enable tracking based on geographical GPS location. 2 - Used by Facebook to register impressions on pages with the Facebook login button. 3 - Tries to estimate the users bandwidth on pages with integrated YouTube videos. 4 - Registers a unique ID to keep statistics of what videos from YouTube the user has seen. 5 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 6 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 7 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 8 - used by AdUnity.com for ad serving purposes

1 - GPS (Youtube.com), 2 - Impression (Facebook.com), 3 - Visitor Info Live (Youtube.com), 4 - YSC (Youtube.com), 5 - auguid (AdUnity.com), 6 - x0.gif (AdUnity.com), 7 - x1daid (AdUnity.com), 8 - x1guid (AdUnity.com)

GDPR

1 - only to comply with GDPR requests, 2 - only to comply with GDPR requests.

1 - GDPR allowed cookies (Turatii.ro), 2 - GDPR consent types (Turatii.ro)

Traffic

1 - Visitor statistics, 2 - Visitor statistics for ranking site in auto category, 3 - Visitor statistics

1 - trafic_h (Trafic.ro), 2 - trafic ranking (Trafic.ro), 3 - trafic_v (Trafic.ro)