GfK România a realizat o radiografie a pieţei auto, pe baza datelor culese în 2010 pentru GfK MotoBus, un instrument de cercetare continuă care monitorizează piaţa auto din România. Din februarie 2011, GfK Motobus are şi o secţiune bi-anuală dedicată analizei pieţei asigurărilor auto.
Principalele concluzii ale studiului arată că, în medie, în anul 2010, intenţia de cumpărare a unui automobil pentru următoarele 6 luni este de 5% la nivelul întregii populaţii. Acest procent este comparabil cu cel înregistrat în 2009 – de 6% – dar în scădere faţă de 2008, când 9% declarau acelaşi lucru. Anul trecut, procente mai mari pentru intenţia de achiziţionare se înregistrau în Oltenia (12%) şi în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 ani (13%).
La nivelului lui 2010 cele mai importante criterii de alegere sunt consumul redus de combustibil (63%), marca (44%), preţul (44%), caracteristicile şi performanţa motorului (40%) şi confortul (36%). Din a doua jumătate a lui 2009 se remarcă o creştere a importanţei consumului de combustibil, devansând astfel preţul. În plus, 60% dintre preferinţele românilor se îndreaptă în 2010 mai degrabă spre maşini second hand.
Peste trei sferturi dintre cei care au declarat în 2010 că intenţionează să cumpere un autovehicul aveau în plan să facă plata cash, din resurse proprii. În perioada 2008-2009, numărul românilor care preferau să plătească cash pentru automobilul cumpărat era mai mic, o posibilă explicaţie fiind legată de creşterea nesiguranţei în rândul consumatorilor, scăderea veniturilor stabile şi a disponibilităţii de a contracta un credit, precum şi accesul mai dificil la credite în 2010.
Studiul Motobus a analizat pentru prima dată luna trecută şi obiceiurile de consum ale românilor privind asigurările auto. Astfel, doar 38% dintre români deţin o maşină proprietate personală, dintre care 19% au asigurare CASCO.
Chiar dacă top cinci criterii în alegerea asiguratorului pentru CASCO şi RCA este similar, doar 45% dintre posesorii CASCO au menţionat preţul drept criteriu luat în calcul la alegerea asiguratorului, în timp ce pentru RCA acest criteriu a fost menţionat de 74% dintre cei care au încheiat o astfel de poliţă de asigurare. În Bucureşti sunt semnificativ mai puţini şoferi care nu au acum sau nu au avut niciodată asigurare CASCO comparativ cu totalul eşantionului (39%, faţă de 70%).
Dintre posesorii de maşini noi, 38% au în prezent CASCO, 22% au avut dar nu şi-au mai prelungit asigurarea, iar 40% nu au şi nici nu au avut CASCO – situaţie în care se regăsesc 85% dintre posesorii de maşini cumpărate la mâna a doua.
GfK MotoBus este un studiu care monitorizează lunar evoluţia pieţei auto din România şi care poate furniza detalii referitoare la: structura parcului auto (cine deţine ce maşini – marcă, model, caroserie, cumparată nouă sau second hand etc), intenţia de cumpărare a unui automobil (marcă, model, nou sau second hand), criteriile în alegerea acestuia, modalităţile de plată preferate şi surse de informare cu privire la piaţa auto.
Aceste informaţii sunt culese în fiecare lună printr-o secţiune standard, căreia i se adaugă cinci secţiuni speciale cu frecvenţă bi-anuală care analizează obiceiurile de consum pentru uleiuri de motor, anvelope, benzinării şi service-uri. Începând din 2011, a fost inclusă şi o secţiune dedicată asigurărilor auto. Eşantionul, reprezentativ la nivel naţional, este de aproximativ 1.000 subiecţi intervievaţi în fiecare lună, iar perioada analizată pentru informaţiile de mai sus a fost ianuarie – decembrie 2010, respectiv februarie 2011.
Recent Comments