125 de ani de istorie Bosch şi de “Tehnică pentru o viaţă”

Reclama-Bosch-la-stergatoare2011 a fost un an important pentru compania Bosch deoarece s-au împlinit 125 de ani de la înfiinţarea concernului german şi 150 de ani de la naşterea fondatorului companiei. Principiile şi valorile sociale promovate de Robert Bosch, fondatorul companiei, continuă să influenţeze cultura corporatistă a Grupului Bosch.

Chiar şi după 125 de ani, multe dintre valorile, atitudinile şi principiile sale – precum credibilitatea, seriozitatea şi legalitatea – sunt valabile şi în prezent, aflându-se la baza responsabilităţii sociale şi antreprenoriale a Grupului Bosch.

1886-1900: Atelierul de mecanică fină şi inginerie electrică

La 15 noiembrie 1886, Robert Bosch a deschis la Stuttgart „Atelierul de mecanică fină şi inginerie electrică”. Cu numai doi angajaţi la început, atelierul avea ca obiect de activitate fabricarea şi instalarea tuturor tipurilor de echipamente electrice, inclusiv telefoane şi sonerii electrice.

Capitalul iniţial de 10.000 mărci a fost epuizat în scurt timp, compania fiind nevoită să apeleze la împrumuturi bancare. Robert Bosch a investit marea parte din profitul modest al companiei în utilaje moderne. Acesta a descris mai târziu primii săi ani de independenţă ca pe o perioadă de „trudă chinuitoare”.

Consolidarea economică a tinerei companii a fost favorizată, pe de o parte, de construcţia centralei electrice din Stuttgart, în 1895, Robert Bosch primind astfel noi comenzi pentru produsele sale. Pe de altă parte, fabricarea dispozitivelor de aprindere cu magnetou devenise rapid o activitate esenţială ce aducea venituri mari companiei.

Bosch şi dispozitivul de aprindere cu magnetou

În 1887, la cererea unui client, Bosch a produs primul dispozitiv de aprindere cu magnetou, pe baza unui produs fabricat de Deutz, un constructor de motoare din Köln. Însă nu l-a copiat pur şi simplu, ci l-a îmbunătăţit, fidel concepţiei sale de mai târziu referitoare la perfecţionarea continuă.

În 1897, Bosch a fost prima persoană care a reuşit să adapteze dispozitivul de aprindere cu magnetou la motorul unui autovehicul. Astfel, el a găsit soluţia ideală la una dintre cele mai mari probleme tehnice din primii ani ai industriei auto.

1901 – 1923: Drumul către câştigarea reputaţiei de furnizor global de componente pentru industria auto

În primii ani de existenţă, compania înfiinţată de Robert Bosch şi-a schimbat sediul de mai multe ori. În 1900, acesta a început construcţia propriei fabrici din Stuttgart. La 1 aprilie 1901, cei 45 de angajaţi s-au instalat în noua „Fabrică de inginerie electrică Robert Bosch”.

În aceeaşi zi, fostul ucenic Honold Gottlob a revenit în cadrul firmei, iar în decurs de un an, acesta a pus la punct un sistem de aprindere cu magnetou de înaltă tensiune şi bujii cu scânteie. La prezentarea primului prototip, în decembrie 1901, Robert Bosch a fost foarte impresionat: „Cu acest produs ai dat lovitura!” Această frază a marcat începutul unui lung şir de inovaţii Bosch.

Creşterea companiei la nivel mondial

Perfecţionarea dispozitivului de aprindere cu magnetou i-a deschis lui Robert Bosch accesul către un segment nou de clienţi: constructorii şi şoferii de autovehicule din întreaga lume. Mulţi dintre aceştia doreau să utilizeze, în locul soluţiilor tehnice vechi şi fragile, noul sistem electric de aprindere dezvoltat de Bosch.

Pentru a putea deservi şi clienţii din afara Germaniei, Bosch a creat reprezentanţe locale, mai întâi în Marea Britanie, în 1898, iar un an mai târziu în Franţa şi Austro-Ungaria. În scurt timp, Bosch s-a extins în aproape toate ţările europene. În 1906, au urmat primii paşi pe alte continente: în 1906 Statele Unite şi Africa de Sud, în 1907 Australia, în 1908 Argentina, în 1909 China.

Dar nu numai vânzările s-au extins pe plan mondial, ci şi producţia. Încă din 1905, Bosch a înfiinţat o uzină de producţie la Paris. În 1912, a început activitatea de producţie în SUA, într-o fabrică nouă din Springfield, Massachusetts.

Sistemul de iluminare Bosch pentru autovehicule

În 1913, Bosch a lansat pe piaţă o nouă inovaţie istorică pentru industria auto: sistemul de iluminare pentru autovehicule. Acesta a fost primul sistem complet fabricat de Bosch şi care a constituit baza instalaţiilor electrice din dotarea autovehiculelor moderne.

Compania a deveni un furnizor internaţional de componente pentru industria auto. Cu puţin timp înainte de izbucnirea Primului Război Mondial, în 1913, peste 88% din vânzările înregistrate de Bosch proveneau din pieţele din afara Germaniei.

Primul război mondial

Odată cu izbucnirea Primului Război Mondial în 1914, compania Bosch a fost nevoită să-şi adapteze întreaga producţie la necesităţile armatei. Însă Robert Bosch nu dorea să profite de pe urma războiului şi a suferinţei provocate de acesta şi, din acest motiv, profitul obţinut din contractele de armament, aproximativ 20 de milioane de mărci, a fost donat în scopuri caritabile.

Efectele nefaste ale războiului, în special confiscarea activelor sale corporale din afara Germaniei, au fost depăşite neaşteptat de repede de către companie. În 1925, reţeaua globală de reprezentanţe era deja mai mare decât cea din anul 1914.

1924 – 1945: De la industria auto la diverse domenii de activitate

Până în 1925, capacitatea de producţie şi numărul de angajaţi au crescut constant, dar în toamna anului 1925 piaţa auto europeană s-a prăbuşit dramatic. Scăderea vânzărilor a lovit din plin compania Bosch, iar numărul de angajaţi a scăzut în doar câteva luni de la circa 13.000 la 8.000.

Noi domenii de activitate

Această criză a fost depăşită rapid şi datorită măsurilor de raţionalizare aplicate cu puţin înainte de izbucnirea ei, ca de exemplu trecerea la producţia pe banda de asamblare. Totodată, criza a demonstrat cât de periculoasă putea fi specializarea într-o singură ramură industrială.

Prin urmare, conducerea a căutat să se impună şi în alte domenii de activitate. Astfel, în 1928, Bosch a lansat prima sa sculă electrică, o maşină de tuns, iar în 1933, odată cu primul frigider Bosch, a început producţia de aparate electrocasnice.

În 1932, Bosch a preluat afacerile companiei Junkers în domeniul termotehnicii. În acelaşi an, Blaupunkt a lansat primul radio auto din Europa produs în serie. În anii 1920, Bosch şi-a extins constant oferta de produse şi în domeniul tehnologiei auto, producând de exemplu faruri de bicicletă, acumulatori, claxoane Bosch, ştergătoare de parbriz sau semnalizatoare de direcţie.

O evoluţie importantă a avut loc în 1927, odată cu introducerea pompei de injecţie diesel, iniţial numai pentru camioane, iar din 1936 şi pentru autoturisme.

Cel de-al doilea război mondial

Odată cu izbucnirea celui de-al doilea război mondial, în 1939, Bosch a trebuit să-şi reorienteze întreaga producţie, această perioadă fiind extrem de dificilă pentru companie. Robert Bosch şi alţi membri din conducerea companiei au susţinut rezistenţa împotriva regimului nazist şi au oferit ajutor financiar victimelor persecuţiilor sau le-au ajutat să emigreze.

De aceea, Memorialul Victimelor Holocaustului al Statului Israel i-a decernat în 1969 lui Hans Walz, ca reprezentant al companiei Bosch, titlul de „Drept între popoare”. Pentru a se asigura că rămâne în proprietatea familiei, Robert Bosch a modificat forma de organizare a companiei în 1937, din societate pe acţiuni în societate cu răspundere limitată.

La încheierea războiului, în 1945, o mare parte a fabricilor Bosch fuseseră distruse de bombardamentele devastatoare. Robert Bosch nu a fost însă martor la aceste distrugeri, el murind la 12 martie 1942.

1946 – 1959: Reconstrucţia şi miracolul economic

După 1945, Bosch a reuşit, în ciuda situaţiei extrem de dificile, să reia neaşteptat de repede şirul succeselor de care se bucurase anterior. Reforma monetară germană din 1948 a fost urmată de o dezvoltare rapidă a companiei.

Revenirea pe piaţa globală

În 1952, Bosch a trebuit să accepte ca brevetele sale să devină accesibile concurenţei iar toate sucursalele şi fabricile aflate în afara Germaniei au rămas expropriate. Astfel, a fost necesară o relansare de la zero a activităţilor desfăşurate de companie la nivel global.

Cu toate acestea, în 1956, reţeaua de reprezentanţe şi ateliere de service se extinsese din nou în peste 130 de ţări. Bosch a dezvoltat tot mai mult producţia în afara graniţelor ţării. De exemplu, în anii 1950 a deschis uzine de producţie în India (1953), Australia (1954) şi Brazilia (1957).

1960 – 1989: Crearea diviziilor şi revoluţia sistemelor electronice

Crearea diviziilor – Proiectul-pilot: Divizia de Scule electrice

Dezvoltarea extraordinară a companiei a necesitat o reorganizare a ei, care până atunci avusese o structură centralizată. Primul pas a fost organizarea producţiei de scule electrice într-o „secţiune independentă”, la 1 iulie 1959.

Acesta a fost proiectul-pilot de la care a pornit restructurarea întregii companii şi transformarea acesteia într-un ansamblu de divizii relativ autonome, responsabile de propriile lor obiective.

Organizarea corporatistă

În 1964, executorii testamentari au pus bazele actualei organizări a companiei. Administraţia patrimoniului Bosch GmbH a achiziţionat în 1964, de la moştenitorii fondatorului, majoritatea capitalului social al companiei Robert Bosch GmbH.

Drepturile de vot au trecut astfel la Robert Bosch Industrietreuhand KG (Trustul Industrial Robert Bosch), care a îndeplinit din acel moment rolul de administrator al companiei. Pentru a sublinia angajamentul social al firmei, în 1969 Administraţia patrimoniului Bosch şi-a schimbat numele în Robert Bosch Stiftung GmbH (Fundaţia Robert Bosch).

Până în prezent, fundaţia a activat şi activează în domeniile educaţiei, sănătăţii, relaţiilor internaţionale, culturii şi ştiinţei. În prezent, fundaţia deţine 92% din capitalul social al Robert Bosch GmbH. Restul aparţine preponderent familiei Bosch.

Această organizare reprezintă şi astăzi fundamentul independenţei manageriale şi financiare a Grupului Bosch. Profiturile obţinute rămân în mare parte în cadrul companiei şi sunt utilizate pentru a-i asigura viitorul.

Acest fapt permite planificarea pe termen lung şi realizarea de investiţii importante din mijloace proprii, fără a apela la împrumuturi din pieţele de capital. Fundaţia Robert Bosch primeşte dividende care asigură continuarea durabilă a angajamentului său social.

Sigur, ecologic, economic

În istoria companiei Bosch, perioada dintre anii 1960 şi 1989 a fost marcată de inovaţii importante, în special în domeniul tehnologiei auto. Într-o vreme în care începea să se discute tot mai mult despre siguranţa rutieră şi protecţia mediului înconjurător, aceste produse inovatoare au demonstrat angajamentul companiei Bosch pentru fabricarea de automobile mai ecologice, mai economice şi mai sigure.

Acest angajament a fost concretizat în campania „sigur, ecologic, economic” lansată în 1974. Printre inovaţii se numără, de exemplu, sistemul de injecţie de benzină cu comandă electronică D-Jetronic (1967), sistemul de antiblocare la frânare ABS (1978), sistemul electronic de control pentru motoarele diesel EDC (1986) şi sistemul de navigaţie Blaupunkt TravelPilot (1989).

1990 – 2011: Răspunsuri la provocările globalizării

După dispariţia „Cortinei de fier”, o nouă eră a început şi pentru compania Bosch. Deschiderea pieţelor din Europa de Est şi Asia a accelerat ritmul globalizarii, un proces prin care pieţele regionale anterior separate au fuzionat treptat într-o piaţă mondială.

Pentru Bosch, noul obiectiv era acela de a face faţă provocărilor rezultate din această evoluţie şi să profite de oportunităţile apărute.

În Japonia, Bosch a preluat în timp majoritatea acţiunilor Zexel Corporation, cea mai mare companie japoneză afiliată, procesul de achiziţie fiind încheiat în 1999. În anul 2005 această corporaţie a fuzionat cu alte companii Bosch din Japonia, formând Bosch Corporation, cu sediul la Tokio.

În India, unde a patra unitate de producţie a fost deschisă în 1999, afacerile Bosch s-au dezvoltat, de asemenea, rapid. În China, până în 1994, Bosch a fost prezent doar prin companii care produceau sub licenţe de fabricaţie. În 1989, compania a deschis aici o reprezentanţă.

După ce, la începutul anilor 1990, guvernul chinez a recunoscut importanţa furnizorilor străini pentru dezvoltarea propriei industrii auto, această piaţă a creat noi oportunităţi şi pentru Bosch. În 1995 a venit momentul decisiv: Bosch a încheiat cu guvernul chinez un contract de mare importanţă strategică, pentru echiparea autovehiculelor de producţie chineză cu sisteme de injecţie electronică de benzină.

Prezenţa Grupului Bosch în România

Grupul Bosch activează în România din anul 1994. În prezent, Bosch deţine în România patru companii în trei oraşe: Robert Bosch S.R.L. (din 1994) şi BSH Electrocasnice S.R.L. (din 1999) în Bucureşti, Bosch Rexroth S.R.L. (din 2005) în Blaj şi Bosch Communication Center (din 2008) în Timişoara.

Creştere prin achiziţii

Preluarea unor companii a jucat un rol important în toate sectoarele de activitate ale companiei. În 1996, de exemplu, Bosch a preluat divizia de sisteme de frânare de la AlliedSignal, în 2001 a achiziţionat societatea specializată în tehnologie industrială Mannesmann Rexroth, iar în 2003 producătorul de sisteme de încălzire Buderus.

De asemenea şi divizia Security Systems şi-a extins portofoliul prin achiziţia Communication Security Imaging de la Philips, Telex Communications şi CCTV Extreme. Producătorii de sisteme de ambalare Sig Pack, Pharmatech şi Paal au fost preluaţi în 2004, 2007 şi 2008.

Aceste achiziţii nu numai că au consolidat poziţia pe piaţă a grupului Bosch în aceste sectoare, dar au contribuit în acelaşi timp şi la echilibrarea structurii companiei. În primăvara anului 2008, a fost luată o decizie importantă când Bosch a achiziţionat compania germană producătoare de celule fotovoltaice Ersol, aceasta devenind noua filială Bosch Solar Energy.

În sectorul tehnologiei auto, cel mai vechi şi de succes sector de activitate al companiei, Bosch a intensificat cercetările în domeniul sistemelor de propulsie pentru autovehiculele hibride şi electrice.

Primul autovehicul hibrid cu tehnologie Bosch a fost lansat pe piaţă în 2010. În acelaşi an, a început producţia de serie a acumulatorilor litiu-ion în cadrul SB LiMotive, o societate mixtă înfiinţată împreună cu Samsung.

Tehnică pentru o viaţă

Şi în anii 1990 compania a pus accentul pe inovaţie, în spiritul devizei strategice „Tehnică pentru o viaţă”. Programul electronic de stabilitate ESP®, lansat în 1995, a reprezentat un progres major în domeniul tehnologiei, fiind în acelaşi timp un real succes comercial.

Sistemul previne deraparea autovehiculelor, contribuind astfel în mod decisiv la sporirea siguranţei rutiere. Au urmat multe alte inovaţii, printre care: sistemul common-rail de injecţie diesel la înaltă presiune (1997), sistemul de injecţie directă de benzină DI-Motronic (2000), sistemele de asistare a şoferului precum tempomatul adaptiv (2000) şi sistemul de asistare la parcare (2005). În 2003, Bosch a lansat prima şurubelniţă electrică echipată cu acumulator litiu-ion, „Ixo”.

2008-2011: depăşirea crizei mondiale

Criza economică mondială din 2008-2011 a determinat o scădere de circa 15% a cifrei de afaceri înregistrată de grupul Bosch în anul 2009 (aproximativ 38,2 miliarde de euro) şi, pentru prima dată după cel de-al doilea război mondial, compania a înregistrat pierderi operaţionale. Dar în 2010, Bosch depăşise deja criza, înregistrând cea mai ridicată cifră de afaceri din istoria sa iar în 2011, Bosch va trece pragul de 50 de miliarde de euro.

Robert Bosch considera că echilibrul dintre necesităţile economice şi cele sociale reprezintă esenţa responsabilităţii antreprenoriale. În prezent, misiunea este de a include protecţia mediului înconjurător în acest concept.

„Obiectivul nostru principal este, fără îndoială, asigurarea existenţei pe termen lung a companiei. Dar în acelaşi timp urmărim şi ca acest scop să fie atins respectând echilibrul dintre ecologie, economie şi […] responsabilitatea socială” – a declarat Franz Fehrenbach, preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei Bosch.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.