Opel sărbătoreşte aniversarea a 150 ani

Opel Patent motorcar LutzmannLa miezul nopţii de anul nou, angajaţii Opel nu vor ridica paharele doar în cinstea noului an, ci şi pentru începutul aniversării a 150 de ani. În 1862, fondatorul companiei, Adam Opel, şi-ar fi putut închipui cu greu că într-o zi compania sa va deveni unul dintre cei mai mari producători auto din Europa.

În anul 1862, Adam Opel a folosit atelierul de lăcătuşărie al tatălui său din Rüsselsheim, Germania, pentru a produce maşini de cusut. Afacerea porneşte. În curând se vând biciclete, iar în 1886, prima bicicletă, modelul “Velociped” are lansarea de piaţă. Biclcetele de la Rüsselsheim devin rapid foarte populare.

Până la mijlocul anilor 20, Opel devenise cel mai mare producător de biclete din lume. Între timp, motocicletele fuseseră adăugate pe lista de produse. Istoria automobilistică a Opel începe în 1899, compania fiind al doilea cel mai vechi producător auto german, după Daimler-Benz.

În toamna anului 1902, Opel prezintă modelul “Lutzmann Motorcar Patent” cu un motor de 10/12 cp. Maşinile se bucură repede de creştere în popularitate: până în 1906, deja mai mult de 1.000 de astfel de vehicule au ieşit de pe linia de producţie.

Până în 1914, Opel îşi depăşise toţi competitorii devenind cel mai mare producător auto din Germania. Marca îşi construieşte numele ca producător de modele accesibile ce devin succese de vânzări, precum “Doktorwagen” (1909) sau “Puppchen” (1914).

Aceste modele se află la baza etosului companiei de a livra autovehicule de calitate, de încredere şi accesibile unor segmente largi de clienţi.

Anii 1920 încorporează spiritul ce reprezintă şi azi Opel. Aceasta este perioada vehiculelor “Laubfrosch” (ro. Broscuţa de copac) şi “Rakete” (ro. racheta). Micul 4/12 cp este cunoscut după porecla “Laubfrosch” sau “Broscuţa de copac” datorită culorii verde deschis.

În 1924, Opel este primul producător auto german ce foloseşte o linie automata de asamblare. În plus, compania începe teste spectaculoase cu vehicule rachetă, ce ţin prima pagină a ziarelor. De exemplu, în 1928, modelul rachetă al Opel depăşeşte recordul de viteză pe uscat pe pista de curse Berlin Avus. Fritz von Opel atinge o viteză de 238 km/h, de neimaginat în acele vremuri.

Un an mai târziu, Opel vizează cerul: al său Opel-Sander RAK1 decolează dintr-o mare piaţă din Frankfurt, devenind primul zbor public cu racheta cu pilot, deşi a fost unul scurt.

1929 înseamnă începutul vreurilor grele pentru industria auto. Milioane de oameni îşi pierd slujbele în criza economică mondială. Economia globală se prăbuşeşte ca un castel de cărţi de joc la “sfârşitul nebunilor ani 20”.

Totuşi, Opel reacţionează rapid şi găseşte un partener puternic în gigantul american General Motors. Producătorul din Rüsselsheim îşi permite consolidarea poziţiei în piaţă şi în 1935 este capabil să ridice producţia anuală peste valoarea de 100.000 de vehicule.

Printre produse se află şi noul camion “Blitz” produs la fabrica Brandenburg. La acel moment, producătorul din Rüsselsheim lansează o inovaţie tehnică: Olympia este primul vehicul German produs cu o caroserie autoportantă făcută doar din oţel.

Un an mai târziu, compania pune fundaţia pentru o poveste de succes de 75 de ani în clasa compactă, poveste ajunsă până în zilele noastre. Începând de la primul Kadett, există o tradiţie până la familia Astra actuală. Până în 1936, Opel este cel mai mare producător auto din Europa, cu o producţie anuală de peste 120.000 vehicule.

După ce producţia civilă a fost suspendată în război, Opel îşi reia activitatea în perioada reconstrucţiei Germaniei. Miracolul economic german este asociat cu multe denumiri ale modelelor Opel, precum Olympia, Olympia Rekord, Rekord P1 şi Kapitän, în timp ce multe gospodării sunt echipate cu frigiderele Opel numite “Frigidaire”.

În 1962, an ce coincide cu aniversarea a 100 de ani de la înfiinţarea Opel, a doua fabrică a mărcii este deschisă la Bochum, unde se produce noul Kadett. În anii 60 se nasc numeroase noi modele ce consolidează reputaţia sportivă şi emoţională a Opel, inclusiv legendarele şi iconicele Commodore, Manta şi GT.

Opel are de asemenea o prezenţă puternică în segmentul superior cu prestigioasele modele KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat), înlocuite ulterior de Senator şi Monza.

În 1971, modelul Opel cu numărul 10 milioane iese de pe linia de asamblare. În acelaşi an, Georg von Opel ce conduce un Opel GT depăşeşte recordul de viteză pentru propulsia cu baterie prin atingerea a 188 km/h.

Aceasta este dovada că Opel a avut subiectul electro mobilităţii pe agenda sa cu decade înainte ca alticineva să se fi gândit la el. În zilele noastre, Opel este un pionier în acest domeniu: modelul Ampera cu 111 kW (150 cp) ce este dotat cu sistemul revoluţionar de extindere a autonomiei este primul autovehicul electric din lume care nu este limitat de autonomia bateriei.

În 1972, Opel este cel mai de succes producător auto al Germaniei. O nouă gamă de modele se naşte la Rüsselsheim şi se centreză pe siguranţă, consum şi ecologie. A cincea generaţie Kadett, pentru prima oară cu tracţiune faţă, are un coeficient aerodinamic de CD 0.39, făcându-l unul dintre cele mai aerodinamice modele compacte.

Aceste cifre record sunt continuate de Omega A (CD 0.28) şi de Calibra (CD 0.26). În anii 1980, subiectul controlului emisiilor devine focusul principal. Opel este printre pionieri. Marca de la Rüsselsheim este prima companie germană care oferă o flotă completă cu convertor catalitic. Din 1989, toate modelele sale sunt dotate cu această tehnologie.

În 1991, sistemul de siguranţă Opel debutează pe Astra. Include protecţie la impact lateral, suport în scaune şi centuri tensinate. Marca demonstrează din nou că stabileşte trenduri prin noul Frontera.

Vehiculul destinat timpului liber este unul dintre precursorii mişcării SUV şi se impune rapid ca lider în segment. În 1992, Opel deschide porţile fabricii Eisenach – la acel moment cea mai modernă fabrică din lume.

Apoi Opel lansează mai multe modele: în 1997 Opel devine primul producător european ce introduce un motor economic cu trei cilindri pe modelul Corsa. În 1999, Zafira îşi face debutul. Compania din Rüsselsheim pune fundaţia segmentului monovolumelor compacte ce va exploda ulterior şi revoluţionează flexibilitatea pentru automobilele de familie. În acelaşi an, Opel sărbătoreşte un jubliu de produs: 50 de milioane de maşini Opel produse.

Cu lansarea Insignia în 2008, Opel începe repoziţionarea mărcii. Noile modele încep o nouă filozofie de brand: de a combina măiestria sculpturala cu precizia germană. Ideea este continuată cu cele mai recente modele, Zafira Tourer şi Astra GTC.

Opel şi brandul-soră Vauxhall din Marea Britanie vând acum maşini în peste 40 de ţări. Compania are o forţă de muncă în jur de 40.500 la fabrici şi centre de inginerie în şase naţiuni europene.

Doar în anul 2010, Opel/Vauxhall a vândut mai mult de 1,1 miloane autovehicule şi vehicule comerciale uşoare, ajungând la o cotă de piaţă de 6,2 % în Europa. Cu lansarea modelului electric Ampera, brandul tradiţional porneşte un nou segment în industria auto europeană şi subliniază rolul de trendsetter pentru soluţii progresive de mobilitate.

2 Responses

  1. Popica says:

    Interesanta povestea de istorie Opel…

    Coeficientul aerodinamic eu il stiam drept Cx…

    Opel avea o veche colaborare cu Isuzu de unde au luat mult timp motoare diesel…(cam rusinos dar asta e adevarul Opel nu prea se pricepea la dieseluri…fie le-au luat de la japonezi, fie de la italieni…fie chiar de la BMW (2.5l pe Omega B).

    De fapt, nici Frontera sau Monterey nu erau conceptie Opel ci erau influentate tehnic sau chiar identice cu modele 4×4 Isuzu (Trooper..) Desi au vandut bine in anii 90 au pierdut rapid teren odata cu aparitia SUV-urilor…

    Problema Opelurilor e deprecierea…isi pierd repede valoarea de piata.

    De altfel, si preturile lor de noi sunt exagerate, ma refer la cele de lista, daca vrei sa cumperi un Opel nou pretul de cumparare scade cu 25% fata de cel de lista sub forma unui discount daca esti bugetar, ai o profesie liberala sau chiar daca esti simplu membru ACR (aici e o ironie, ca membru ACR nu ai reale avantaje fata de a fi membru in cluburile altor tari dar ca razi jos TVA-ul din pretul unei masini…merita!).

    Nu sunt un fan Opel, dar am consiliat o cunostinta pt cumpararea unui Opel Corsa model 2010, la bugetul respectiv (8000€) a fost cea mai buna alegere ca masina noua.

    • turatiimaster says:

      Se intalneste si Cd pentru aerodinamica, depinde de zona geografica. Motoarele Isuzu sunt foarte fiabile, eu am 2 masini cu motoare Isuzu, un Opel Astra si un Isuzu D-Max si ambele sunt excelente ca fiabilitate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.