Pentru că foarte mulţi mă întreabă ce ar trebui să facă iarna pentru a fi feriţi de accidente, o să încerc să fac o scurtă listă cu cele mai importante principii generale, de care ar fi bine să ţineţi cont, odată ieşiţi cu vehiculul pe şosea.
Plec, bineînţeles, de la premisa că autovehiculul a fost deja corect echipat, cu pneuri de iarnă, lichid de spălat parbrizul şi luneta de sezon, plinul de combustibil şi un eventual kit de urgenţă (lopată, nisip, sare, pătură, mâncare etc).
În plus, are o stare tehnică bună, are luminile de zi aprinse sau dacă nu are lumini de zi, atunci fază de întâlnire, înainte de ieşirea din parcare a fost curăţat de zăpadă şi gheaţă, în aşa fel încât ne putem concentra asupra unor chestiuni legate doar de conducere.
Nu pot să nu atrag atenţia asupra faptului că, în condiţii de cod meteo galben, portocaliu sau roşu, vital e să urmaţi indicaţiile date de autorităţi şi să nu plecaţi la drum decât în cazul în care există informaţii clare că se poate circula.
Deci, aspect important, înainte de orice, ţineţi cont de vreme şi de indicaţiile agenţilor de circulaţie. Nu există autovehicul perfect echipat pentru a depăşi urgia unui viscol dezlănţuit. Nici măcar un vehicul militar nu face faţă în asemenea condiţii.
Odată plecaţi din parcare, primul sfat pe care îl dau, înaintea oricărui altuia, păstraţi distanţa de siguranţă faţă de vehiculele din faţă şi, foarte important, şi faţă de cele care rulează în spate. Vom vedea mai târziu de ce.
Distanţa are o importanţă vitală, fiind o compensare a faptului că drumul este alunecos. Oricine se urcă în autovehicul în sezonul rece trebuie să plece cu presupunerea că drumul poate fi ud, îngheţat sau acoperit cu zăpadă, în toate aceste cazuri, chiar şi cu pneuri de iarnă, aderenţa are de suferit.
Practic, păstrarea unei distanţe de cel putin 6-7 lungimi de vehicul faţă de cel dinainte, poate face diferenţa între o zi normală şi una cu accident.
Viteza e unul din factorii majori cauzatori de accidente, chiar şi pe vreme bună. Iarna, viteza de deplasare e vitală, cu cât de deplasezi mai încet, mai prudent, cu atât ai şanse să te întorci acasă nevătămat. Nu există justificare pentru cei care merg cu viteză pe timp de iarnă. Ar trebui lăsaţi fără permis de conducere.
De unde ştiu cum reacţionează vehiculul când este bruscat, pe carosabil acoperit cu zăpadă, gheaţă, polei sau o combinaţie între acestea? E simplu, în primele sute de metri, de la punerea în mişcare, încercăm o frânare bruscă la 20-30 km/h, în cele mai multe cazuri manevra şi rezultatul ei sunt suficiente pentru a tempera chiar şi cei mai nărăvaşi şoferi.
Conştientizarea temperaturii exterioare e un alt factor important în conducerea pe timp de iarnă. Între -2 şi +4 grade sunt condiţii propice de formare a poleiului. Supranumit şi “gheaţa neagră”, acest fenomen meteo se dovedeşte extrem de periculos pentru că niciodată nu-ţi dai seama când este sau nu polei pe jos.
Maşinile moderne au indicatoare în bord, odată cu scăderea temperaturii şi ajungerea în zona de 4 grade, acestea semnalizează intrarea într-un interval periculos de temperatură, fie clipind, fie scoţând un sunet, fie prin apariţia unui fulg de zăpadă lângă indicatorul de temperatură.
E singurul mod în care şoferul poate fi făcut atent asupra posibilităţii ca drumul să fie acoperit cu polei.
Uitaţi de frâna de serviciu sau de cea de mână. Pare un sfat prost, însă în cele mai multe cazuri, frâna este cea care complică situaţia. Frânarea nu face altceva decât să rupă aderenţa, şi aşa precară, dintre pneu şi suprafaţa drumului.
Frânaţi doar folosind frâna de motor şi, spre deosebire de momentele în care conduceţi pe uscat, folosiţi mai mult treptele inferioare. Atenţie însă la plecarea de pe loc, sau la schimbarea din treapta a 1-a în a 2-a, e un moment în care de multe ori se rupe aderenţa, valabil şi în cazul frânării prea bruşte folosind retrogradări.
Anticipaţi traficul şi situaţiile care pot apărea. Pe timp de iarnă este vital. Nu mai contează că cel care vine din stânga nu are prioritate, dacă nu poate opri la timp vă va lovi. Încercaţi în mod constant să vă menţineţi o distanţă de siguranţă faţă de vehiculele din jur, nu e necesar neapărat să greşiti, poate altcineva o face şi va fi prea târziu pentru a evita accidentul…
Adaptaţi conduita şi regulile de circulaţie în funcţie de situaţiile particulare. În plus, acordaţi atenţie sporită virajelor şi zonelor cu înclinare mare.
Feriţi-vă de ceilalţi participanti la trafic care prin conduita lor pot provoca un accident. Nu e niciun mister, de foarte multe ori, cauza accidentului nu e faptul că aţi ieşit cu maşina iarna, ci, dimpotrivă, că au ieşit alţii, mai puţin pregătiţi şi precauţi, sau lipsiţi de experienţă.
Aici aş enumera câteva cazuri: cei care conduc repede (nu există scuză iarna pentru viteză), cei care nu păstrează distanţa atunci când merg în spatele maşinii pe care o conduceţi, cei care nu au vehiculul echipat de iarnă, vehiculele speciale pentru deszăpezire, pietonii şi animalele.
Când cineva stă cu vehiculul prea aproape de maşina pe care o conduceţi, încercaţi să vă îndepărtaţi, fie schimbând banda, fie lăsându-l să treacă. Atenţie mare la pietoni, nu sunt atenţi sau nu aud că vă apropiaţi din cauza hainelor şi căciulilor de iarnă, pot aluneca neaşteptat şi sunt foarte imprevizibili din cauza condiţiilor meteo nefavorabile.
Ţineţi cont de tipul de vehicul pe care îl conduceţi. Mai ales iarna, autovehicule se comportă foarte diferit, în funcţie de tipul constructiv. Cu avantaje şi dezavantaje, avem sisteme 4×4, propulsie şi tracţiune faţă, fiecare cu un stil diferit de conducere.
Important de reţinut: faptul că vehiculul pe care îl conduci are 4×4 şi pneuri de iarnă nu înseamnă că va frâna mai repede pe un drum acoperit cu gheaţă. Prudenţa e vitală în toate situaţiile din trafic.
Un ultim punct, care poate la fel de bine să fie şi primul, încercaţi să vă apreciaţi corect posibilităţile de a conduce şi stăpâni un vehicul în condiţii de iarnă.
Există o percepţie generală complet greşită, că orice persoană care a împlinit 18 ani are dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice. Şcoala de şoferi şi examenul nu sunt o garanţie că cel care tocmai a primit permisul de conducere este apt să facă faţă tuturor situaţiilor din trafic.
Dacă pe timp uscat, un şofer care nu stăpâneşte foarte bine vehiculul mai are o şansă să repare eventualele greşeli inerente, în anotimpul rece chiar şi cei mai experimentaţi şoferi pot să fie surprinşi de condiţiile de pe drum.
Pe scurt, simţi că nu ar fi bine să ieşi cu vehiculul pe şoseaua acoperită de zăpadă, cheamă un taxi, e mai sănătos pentru toată lumea…
Eu am ramas foarte placut impresionant de cat bun simt au dat soferii din Bucuresti in aceasta perioada. Am iesit de cateva ori, si era foarte liniste pe strazi, nu claxona mai nimeni, nu era agitatia aia. da stiu, e normal sa fie mai liniste insa m-am bucurat sa vad ca oamenii chiar s-au comportat civilizat
N-am găsit butonul de like sau de +1, aşa că scriu aici.
De bun simţ sfaturile tale, 100% de acord.
Întăresc ideea legată de necesitatea circulării cu maşina în condiţii de cod galben/portocaliu. Pleci cu ea doar dacă ai nevoie, nu pentru că te-ai obişnuit.
Eu cred ca principala cauza a accidentelor pe timp de iarna este prostia. Dovada : circulam pe mihai bravu pe banda 1 cand un domn de pe banda a 2 trage brusc de volan vrand sa parcheze pe partea dreapta , evident fara semnal.Noroc ca am putut sa trag de voland stanga si ca bulevardul era relativ liber altfel imi stricam ziua din cauza unui sofer fara creier , si sunt sigur ca nu sunt singurul care a trecut prin astfel de situatii.