În contextul noii legi privind etichetarea anvelopelor, Michelin România a organizat pe 17 septembrie, o masă rotundă cu principalele instituţii şi organizaţii, cu scopul de a aduce clarificări suplimentare cu privire la rolul, implementarea şi beneficiile pentru consumatori, dar şi să analizeze ceea ce doresc aceştia de la anvelopele lor.
Michelin sprijină introducerea noului sistem european de etichetare a anvelopelor, care a fost conceput cu scopul de a oferi consumatorilor informaţii practice privind trei caracteristici importante de performanţă: frânarea pe carosabil umed, eficienţa energetică şi zgomotul la rulare. Această reglementare este un pas înainte, ce aduce beneficii comunităţii, promovând siguranţa şi respectul pentru mediu, anvelopele de calitate şi transparenţa.
Noua etichetare a anvelopelor, o reglementare cu un impact complex
Noua etichetare a anvelopelor a fost creată pentru a aduce beneficii consumatorului, comunităţii dar şi pentru a contribui la o mobilitate durabilă. Toate acestea pot fi îndeplinite prin atingerea unor obiective precum îmbunătăţirea eficienţei energetice a transportului rutier şi reducerea emisiilor de CO2 asociate, îmbunătăţirea siguranţei rutiere, reducerea zgomotului asociat transportului rutier, dar şi prin sprijinirea consumatorilor pentru a face o alegere informată.
Pentru a împărtăşi poziţia lor şi pentru a clarifica mai multe aspecte privind implementarea noii etichetări a anvelopelor, agenda mesei rotunde Michelin a inclus punctul de vedere al mai multor instituţii şi organizaţii din România cu activităţi legate de impactul acestei legi, precum şi punctul de vedere al experţilor Michelin:
• Cédric BINOÎT, Director Comercial – Michelin România şi Balcani
• Alina GHICA, Director Marketing – Michelin România şi Balcani – Piaţa locală de anvelope
• Călin ISTRĂŢOIU, Director Direcţia Politici Industriale – Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
• Bogdan Cristian NICA, Preşedinte – Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor
• Mihail FÂCĂ, Preşedinte – Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
• Cristian ANDRIEŞ, Subcomisar de Poliţie Direcţia Rutieră – Inspectoratul General al Poliţiei Române
• Ortansa MUNTEANU, Şef Serviciu Secretariat – Consiliul Interministerial pentru Siguranţă Rutieră
• Anca DAVIDOIU, Director Executiv Parteneriatul Român de Siguranţă Rutieră
• Dominique AIMON, Vice Preşedinte Grup Michelin pentru Comunicare Ştiinţifică şi Tehnică – “Performanţa dincolo de etichetă – MCHELIN Total Performance”
La eveniment au mai fost prezenţi reprezentanţi ai Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, ai Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, ai Registrului Auto Român şi ai Renault România.
Ce aşteaptă consumatorii de la anvelopele lor ?
Consumatorii au multiple aşteptări de la anvelopele lor: mai multă siguranţă la drum, o valoare mai bună pentru preţul plătit pentru acestea, creşterea plăcerii de a conduce şi mai mult respect pentru mediul înconjurător. Studiile de piaţă spun că, în primul rând, consumatorii doresc de la anvelopele lor siguranţă (61,5%), apoi longevitate (57%) şi economie de combustibil (47%).
Nevoile consumatorilor merg dincolo etichetă. De exemplu, atunci când vine vorba de siguranţă, noua etichetă ia în considerare numai frânarea pe carosabil umed. Dar 70% din accidente au loc pe suprafeţe uscate iar aderenţa pe suprafeţe umede, în viraje, este de asemenea foarte importantă. Dincolo de clasificări şi performanţele luate în considerare de etichetarea anvelopelor, Michelin se concentrează pe oferirea mai multor performanţe într-o singură anvelopă, datorită celor mai înalte tehnologii Michelin.
Aceasta este ceea ce Michelin numeşte MICHELIN Total Performance.
Ştiaţi că?
• 60% din accidente au loc în oraşe, la viteze reduse.
• 75% din accidente au loc pe drum drept (20% pe carosabil umed).
• 25% din accidente au loc în viraje (50% pe carosabil umed).
• 99% din accidentele pe carosabil umed, au loc pe porţiuni acoperite cu puţină apă.
Siguranţa este întotdeauna focusul MICHELIN şi ne implicăm în aria siguranţei rutiere prin colaborarea cu cele mai mari organizaţii de siguranţă rutieră din lume. De fapt, un studiu recent în accidentologie arată importanţa performanţei anvelopei pentru siguranţa consumatorilor.
Strategia Michelin se concentrează pe proiectarea şi fabricarea unor anvelope care să combine siguranţa în toate condiţiile de rulare (pe carosabil umed şi uscat, în linie dreaptă, dar şi în viraje) eficienţa energetică optimă şi randamentul kilometric sporit, care influenţează în mod direct costul total al exploatării unui vehicul, o preocupare majoră pentru consumatori, chiar dacă nu apare inclus în noua reglementare. Longevitatea anvelopelor existente pe piaţă diferă foarte mult. Există anvelope cu o durată de exploatare dublă faţă de alte anvelope sau anvelope care pot fi rulate cu un an în plus faţă de celelalte.
Angajamentul Grupului Michelin
„Michelin vinde performanţă, nu doar anvelope”
Această afirmaţie exprimă angajamentul Michelin privind dezvoltarea şi fabricarea unor anvelope care oferă simultan performanţe remarcabile, în mai multe domenii. Aceste performanţe oferă anvelopelor unicitate, o identitate proprie şi calităţi de excepţie. Şi, în acelaşi timp, consolidează reputaţia mărcii MICHELIN.
Angajamentul de a „vinde performanţă, nu doar anvelope”, explică misiunea Grupului şi capătă un înţeles mai profund dacă ne gândim că anvelopele constituie singurul punct de contact al vehiculului cu solul.
MICHELIN Total Performance, viziunea strategică a Grupului Michelin
Atunci când se află la volan, conducătorul auto trebuie să se asigure că nimic nu este lăsat la voia întâmplării şi că totul funcţionează perfect. Anvelopele au nu mai puţin de 3 roluri extrem de importante: susţin greutatea vehiculului, transferă cuplul de frânare şi cuplul motor la sol şi ajută la direcţionarea vehiculului. Misiunile cele mai importante ale anvelopelor sunt aderenţa şi manevrabilitatea. Din acest punct de vedere, obiectivul Michelin este acela de a oferi cele mai bune performanţe. Michelin are permanent în vedere garantarea siguranţei conducătorilor auto, a pasagerilor, pietonilor şi a celorlalţi participanţi la trafic.
Mai mult decât atât, anvelopele MICHELIN dispun de cea mai longevivă bandă de rulare şi îmbunătăţesc eficienţa energetică a vehiculelor.
Michelin îmbunătăţeşte permanent toţi parametrii de performanţă ai anvelopelor. Deşi ar fi mai uşor şi mai puţin costisitor să se concentreze asupra unui singur element de performanţă, Michelin a ales să valorifice toate tehnologiile sale avansate pentru a răspunde acestei provocări şi pentru a depăşi dificultăţile pe care le presupune îmbunătăţirea simultană a tuturor parametrilor importanţi pentru utilizatori.
Caracteristica tuturor anvelopelor MICHELIN, „MICHELIN Total Performance”, reprezintă un rezultat firesc al strategiei Grupului şi reflectă întregul proces de cercetare şi dezvoltare. În condiţiile în care, în mai puţin de doi ani, Michelin îşi reînnoieşte în proporţie de 80% gamele de anvelope pentru turisme şi camioane, acest angajament reprezintă o garanţie a calităţii pentru clienţii săi.
Cercetarea şi dezvoltarea, înscrise în codul genetic al Grupului Michelin
Cercetarea şi dezvoltarea reprezintă cele două motoare de creştere Michelin.
Inovaţia reprezintă cuvântul cheie după care se ghidează cei 6.000 de cercetători, ingineri şi chimişti Michelin din Europa, cele două Americi şi Asia, concentraţi asupra designului şi materialelor necesare dezvoltării şi fabricării anvelopelor viitorului. De la bun început, viziunea strategică Michelin s-a concentrat asupra inovaţiei şi a dezvoltării unor noi tehnologii care să se constituie ca răspuns la aşteptările clienţilor.
Aceste activităţi acoperă o sferă foarte largă, de la înţelegerea fenomenelor fizice şi chimice fundamentale, la crearea şi testarea de prototipuri şi la asigurarea fezabilităţii producţiei de serie. Mai mult decât atât, datorită centrelor de cercetare aflate pe trei continente, echipele pot afla mai multe despre specificul utilizării locale. Acest sistem promovează totodată parteneriatul şi colaborarea cu laboratoare de cercetare renumite.
Cercetarea şi dezvoltarea, în cifre
MICHELIN Total Performance,
un cadru al cercetării şi dezvoltării
Design şi abilităţi de simulare remarcabile
592 – Suma, exprimată în milioane de euro, alocată anual de Michelin bugetului de cercetare şi dezvoltare.
1 – Există un singur centru tehnologic Michelin, cu acoperire globală în sfera sa, cu trei centre de lucru pe trei continente: America de Nord, Asia şi Europa.
6.000 – Numărul persoanelor implicate în procesul de cercetare şi dezvoltare.
350 – Numărul diferitelor profesiilor implicate în procesul de cercetare şi dezvoltare. Printre acestea se numără: cercetători, ingineri, dezvoltatori, tribologi (studiază mecanismele de frecare, lubrifiere şi uzare a suprafeţelor în mişcare, aflate în contact), experţi în mecanica fluidelor, acusticieni, biologi, agronomi, metalurgişti, laboranţi şi tehnicieni.
400 – Numărul instrumentelor de simulare utilizate de Michelin.
Capacităţi extinse de testare
4 – Michelin realizează patru tipuri de teste care vizează performanţele anvelopelor:
• Teste de laborator, pentru materiale şi produse semi-finite.
• Teste pe diferite aparate.
• Teste obiective şi subiective pe carosabil şi pe circuit.
• Teste realizate în condiţiile de utilizare ale clienţilor
Capacităţi extinse de testare
700 – Numărul metodelor certificate de măsurare şi testare folosite de Michelin, de la analize nanometrice la teste pe anvelope gigant, cu o înălţime mai mare de patru metri şi cu o greutate de peste cinci tone.
80 – Intervalul de temperatură, în grade Celsius, pentru testele efectuate pe aparatele Michelin, care pot realiza analize la o temperatură a mediului ambiant cuprinsă între -30°C şi +50°C şi la viteze de până la 450 km/oră.
1 – La Michelin 1,8 miliarde kilometri sunt parcurşi anual în cadrul testelor de anduranţă şi al testelor efectuate pentru verificarea longevităţii benzii de rulare, echivalentul înconjurului globului la fiecare 12 minute.
1,5 – Numărul măsurătorilor, exprimat în milioane, realizate anual în laboratoarele Michelin asupra materialelor şi a produselor semi-finite (compuşi din cauciuc şi materiale metalice/textile).
75.000 – Numărul testelor realizate anual împreună cu clienţii, pentru un număr total de 96 milioane kilometri pentru anvelopele pentru turisme, 18 milioane kilometri pentru anvelopele pentru vehicule utilitare şi 360 milioane kilometri pentru anvelopele pentru camion.
Înţelegerea strategiei
MICHELIN Total Performance,
o strategie care înglobează întreaga valoare a tehnologiei anvelopelor
Strategia Michelin vizează dezvoltarea unor anvelope capabile să ofere simultan cele mai bune performanţe în diferite domenii. Toate anvelopele MICHELIN combină siguranţa, eficienţa energetică optimă (şi, implicit, emisii de carbon reduse) şi randamentul kilometric sporit. Aceasta înseamnă că anvelopele MICHELIN răspund aşteptărilor utilizatorilor, indiferent dacă este vorba de anvelope pentru turisme sau de anvelope pentru vehicule utilitare. Unele dintre aceste elemente de performanţă se află în conflict. Pentru a le putea încorpora simultan într-o singură anvelopă, sunt necesare tehnologii şi capacităţi de producţie, design şi testare avansate.
Anvelopele, un produs unic
Anvelopa este formată dintr-un amestec special de materiale. Pe toată durata sa de exploatare, anvelopa este supusă unui număr foarte mare de deformări, fiind capabilă să se adapteze la o serie întreagă de condiţii, unele dintre acestea, extrem de dificile. Mai jos sunt enumerate patru exemple elocvente:
– La o viteză de 80 km/oră, compuşii incluşi în banda de rulare aflată în contact cu solul dispun de mai puţin de o milisecundă pentru a ghida, accelera şi frâna vehiculul.
– Ori de câte ori treceţi peste o groapă sau loviţi bordura, unele zone ale anvelopei se deformează în proporţie mai mare de 150%.
– În timpul verii, pe autostradă, atunci când afară temperatura este de 30°C, temperatura anvelopei atinge o valoare de 80°C.
– Atunci când maşina virează pentru a evita un obstacol, greutatea exercitată pe flanc creşte cu mai mult de 500 kg.
Inovare pentru a rezolva conflictele de design
Anumiţi parametri de performanţă se află într-un aparent conflict, aşa-numitul conflict de proiectare. În cazul anvelopelor, există două tipuri de conflicte majore.
– Din punct de vedere al siguranţei, este necesar să se găsească o soluţie pentru opoziţia dintre frânarea pe carosabil umed şi frânarea pe carosabil uscat. Pe carosabil uscat, suprafaţa cauciucului aflată în contact cu solul trebuie să fie cât mai mare, aşa cum se întâmplă pe pista de curse cu anvelopele slick. Pe de altă parte, însă, pe suprafeţe umede, banda de rulare trebuie să dispună de nişte blocuri care să permită evacuarea eficientă a apei, dar şi de nervuri care să asigure spargerea peliculei de apă şi contactul direct al anvelopei cu solul.
– Din punct de vedere al eficienţei energetice, provocarea constă în reducerea consumului de carburant simultan cu creşterea longevităţii benzii de rulare. Pentru a creşte randamentul kilometric, cea mai simplă soluţie este aceea de a adăuga mai mult cauciuc la banda de rulare, astfel încât aceasta să dureze mai mult. În acest mod, însă, creşte consumul de carburant, deoarece există mai mult cauciuc care se deformează ori de câte ori roata se învârteşte.
Datorită capacităţii sale remarcabile de inovare, dar şi a tehnologiei avansate, Michelin ştie cum să rezolve aceste conflicte fără prea multe compromisuri. Prin programele pe care le are în derulare, Michelin îmbunătăţeşte constant materialele folosite la fabricarea anvelopelor, arhitectura carcasei şi designul benzii de rulare. În acest fel, Michelin optimizează simultan toţi parametrii de performanţă.
Înţelegerea tehnologiei anvelopelor
Anvelopele au în componenţă 200 materiale diferite, inclusiv elastomeri, plastifianţi, aditivi chimici, agenţi de întărire, compuşi textili şi metalici. Provocarea constă în combinarea tuturor acestor materiale astfel încât anvelopa să ofere siguranţă, aderenţă şi un randament kilometric sporit. Trebuie să realizam milioane de flexiuni aşa cum se întâmplă în viaţa oricărei anvelope.
Calitatea anvelopelor MICHELIN
Michelin a dezvoltat anumite sisteme extrem de riguroase pentru controlul calităţii, astfel încât să se asigure că fiecare anvelopă pe care o fabrică respectă criteriile de performanţă stabilite. Aceste sisteme garantează totodată faptul că anvelopele Michelin oferă aceleaşi caracteristici de performanţă indiferent de locul sau momentul la care au fost fabricate.
Noua etichetare a anvelopelor
Michelin prezintă performanţele gamelor sale de anvelope
Odată cu noua reglementare europeană care impune afişarea calificativelor de performanţă ale anvelopelor, Michelin îşi reafirmă angajamentul de a reuni mai multe performanţe într-o singură anvelopă, datorită celor mai înalte tehnologii Michelin. Michelin sprijină introducerea noului sistem european de etichetare a anvelopelor, care a fost conceput cu scopul de a oferi consumatorilor informaţii practice privind trei caracteristici importante de performanţă: frânarea pe carosabil umed, eficienţa energetică şi zgomotul la rulare.
Gama de anvelope de vară MICHELIN
Toate gamele de anvelope de vară comercializate începând cu 2010 se încadrează în clasa A de performanţă din punct de vedere al frânării pe carosabil umed, cel mai important parametru privind siguranţa.
Gama de anvelope MICHELIN Energy Saver +, care va fi lansată pe piaţă în această vară, se încadrează în clasa A de performanţă din punct de vedere al frânării pe carosabil umed .
Gama de anvelope MICHELIN Primacy 3 se încadrează în clasa A de performanţă din punct de vedere al frânării pe carosabil umed.
Anvelopele MICHELIN Pilot Super Sport şi MICHELIN Pilot Sport 3 se încadrează în clasa A de performanţă din punct de vedere al frânării pe carosabil umed.
Angajamentul Michelin privind optimizarea eficienţei energetice s-a concretizat prin încadrarea noilor game de anvelope în clasa C, sau o clasă superioară, de performanţă.
Gama de anvelope MICHELIN ENERGY Saver + se încadrează în clasa B sau C de performanţă din punct de vedere al eficienţei energetice, în funcţie de dimensiune.
Gama de anvelope MICHELIN Primacy 3 se încadrează în clasa C de performanţă.
Este important de ştiut că majoritatea gamelor de anvelope sport se încadrează în clasa E de performanţă, aspect care demonstrează echilibrul optim al performanţelor caracteristic acestor anvelope, prin combinarea unei durate sporite de exploatare cu o aderenţă crescută, chiar şi în condiţii dificile de rulare.
Din punct de vedere al zgomotului la rulare, toate gamele de anvelope de vară se încadrează deja în limitele care vor intra în vigoare de la data de 1 noiembrie 2016 (cel mult două linii negre).
Gama de anvelope de iarnă MICHELIN
Cele mai noi game de anvelope de iarnă Alpin se încadrează în clasa C de performanţă din punct de vedere al frânării pe carosabil umed şi în clasa E de performanţă din punct de vedere al rezistenţei la rulare. Aceste anvelope de iarnă sunt concepute pentru rularea în condiţii de siguranţă pe toate tipurile de carosabil (acoperit cu zăpadă, gheaţă, zăpadă topită) şi la temperaturi extreme. Anvelopele de iarnă Alpin întrunesc cele mai exigente aşteptări ale conducătorilor auto, oferind aderenţa şi longevitatea caracteristice anvelopelor MICHELIN.
Gama de anvelope MICHELIN pentru vehicule utilitare
Programată pentru a fi lansată pe piaţă în această vară, noua gamă de anvelope MICHELIN Agilis + demonstrează încă o dată echilibrarea optimă a performanţelor, cu calificativul B din punct de vedere al frânării pe carosabil umed, calificativul C din punct de vedere al eficienţei energetice şi două linii negre corespunzătoare zgomotului la rulare, la care se adaugă robusteţea şi randamentul kilometric sporit.
Dincolo de calificative, Michelin se concentrează pe oferirea mai multor performanţe într-o singură anvelopă.
Strategia Michelin se concentrează pe proiectarea şi fabricarea unor anvelope care să combine siguranţa în toate condiţiile de rulare (pe carosabil umed şi uscat, în linie dreaptă, dar şi în viraje) eficienţa energetică optimă şi randamentul kilometric sporit, care influenţează în mod direct costul total al exploatării unui vehicul, o preocupare majoră pentru consumatori, chiar dacă nu apare inclus în noua reglementare. Longevitatea anvelopelor existente pe piaţă diferă foarte mult. Există anvelope cu o durată de exploatare dublă faţă de alte anvelope sau anvelope care pot fi rulate cu un an în plus faţă de celelalte.
Michelin explică noua reglementare europeană privind etichetarea anvelopelor
Începând cu 1 noiembrie 2012 , toate anvelopele comercializate în Europa trebuie să aibă lipită o etichetă care să conţină informaţii privind trei criterii de performanţă. Două dintre acestea vizează mediul (eficienţa energetică şi zgomotul la rulare) şi cel de-al treilea vizează siguranţa. Noua reglementare europeană impune ca toate anvelopele comercializate să aibă lipită o etichetă care să indice rezistenţa la rulare (a se vedea explicaţiile detaliate de mai jos), nivelul zgomotului la exterior şi distanţa de frânare pe carosabil umed.
Obiectivele aceste reglementări, sunt:
• Imbunătăţirea eficienţei energetice a transportului rutier şi reducerea emisiilor de CO2 asociate
• Imbunătăţirea siguranţei rutiere
• Reducerea zgomotului asociat transportului rutier
Aceste obiective vor fi atinse prin sprijinirea consumatorilor să facă o alegere informată atunci când îşi achiziţionează anvelopele.
Această iniţiativă susţinută de Michelin va pune la dispoziţia consumatorilor informaţiile necesare pentru o mai bună înţelegere a siguranţei şi a impactului pe care anvelopele îl au asupra mediului înconjurător, oferind în final beneficii întregii comunităţi. Noua reglementare este cu atât mai importantă cu cât impune afişarea datelor privind eficienţa energetică a anvelopelor.
Eticheta va arăta ca şi etichetele lipite în prezent pe aparatura electrocasnică. Pe această etichetă va fi afişată clasa de performanţă a anvelopei, pe baza a trei criterii:
• Rezistenţa la rulare, prin care se indică impactul asupra consumului de carburant şi, implicit, al nivelului emisiilor – clase de la A la G.
• Frânarea pe carosabil umed, măsurată prin distanţa de frânare pe suprafeţe umede – clase de la A la F.
• Nivelul de zgomot la exterior – măsurat în decibeli (dB) – cu trei clase.
Începând cu 1 noiembrie 2012, noua etichetă trebuie lipită pe toate anvelopele pentru turisme, vehicule utilitare, camioane, autobuze şi autocare fabricate după 1 iulie 2012 şi trebuie să fie inclusă în formă standardizată şi în documentaţia şi materialele tehnice promoţionale online ale constructorului de anvelope.
Aceste informaţii trebuie să fie incluse sau ataşate la factura emisă, permiţând astfel utilizatorilor finali să înţeleagă mai bine anvelopele şi să le compare pe baza celor trei criterii de performanţă.
Norme de aplicare şi responsabilităţi
Producători şi importatori
• Aplicarea autocolantului cu eticheta pe banda de rulare precum şi pe fiecare lot de unul sau mai multe anvelope livrate
• Asigurarea întregii documentaţii tehnice promoţionale pentru anvelope (inclusiv internet)
Constructori de automobile
• Să furnizeze informaţiile înscrise pe etichetă, pentru fiecare anvelopă propusă, înaintea vânzării acesteia şi cel puţin prin intermediul documentaţiei tehnice promoţionale.
Distribuitori de anvelope
• Să aplice autocolantul furnizat de producători, fie pe anvelopă, fie pe un suport aflat în imediata apropiere a anvelopei
• Să prezinte informaţiile înscrise pe etichetă şi printr-un alt mijloc (ex. lista de preţ).
• Să prezinte informaţiile înscrise pe etichetă pe factură sau într-un document însoţitor.
Autorităţi
• Să urmarească respectarea legii
• Să facă verificări periodice
Prezentarea detaliată a celor trei criterii de performanţă incluse pe noua etichetă, pentru autoturisme
Primul criteriu: Eficienţa energetică
La fiecare rotaţie, anvelopa se deformează la contactul cu solul, iar compuşii care intră în componenţa anvelopei se încălzesc. Prin reducerea încălzirii, se poate reduce consumul de carburant şi, implicit, nivelul emisiilor de gaze de seră.
Forţa care ajută vehiculul să înainteze este cunoscută sub numele de „rezistenţă la rulare”. Aceasta se măsoară prin cantitatea de energie consumată pentru deplasarea vehiculului pe o anumită distanţă.
Rezistenţa la rulare este responsabilă pentru 20% din consumul de carburant al vehiculului. Cu alte cuvinte, aceasta înseamnă că un rezervor din cinci este consumat de anvelope.
Prin reducerea rezistenţei la rulare, eficienţa energetică este vizibil îmbunătăţită, nivelul emisiilor scade, iar acest lucru permite conducătorilor auto să cheltuiască mai puţin pentru carburant.
Clasa unei anvelope se măsoară cu ajutorul unei maşini speciale, care determină coeficientul de rezistenţă la rulare al anvelopei respective.
Un litru de benzină consumat elimină în atmosferă 2,3 kg CO2 şi fiecare litru de motorină elimină 2,65 kg.
Eficienţa energetică este exprimată printr-un coeficient calculat prin împărţirea rezistenţei la rulare la sarcina la care este supusă anvelopa pe durata testului. Pe noua etichetă, eficienţa energetică va fi simbolizată de o literă pe o scală colorată, similară celor existente pe etichetele care însoţesc aparatura electrocasnică sau vehiculele noi, aflată sub pictograma standard pentru eficienţa energetică stabilită de Uniunea Europeană.
Există şase clase de eficienţă, de la G (cea mai puţin eficientă) la A (cea mai eficientă), iar clasa D nu exista. Diferenţa dintre un set complet de anvelope din clasa A şi unul din clasa G, înseamnă reducerea concumului de carburant (şi cu acesta, emisiile de carbon) cu până la 7,5 %. Aceasta înseamnă 300 l de combustibil economisiţi la peste 45 000 Km, pentru un autovehicul 1.6T, cu motor pe benzină (pentru motorizare diesel 240l).
Standardele pentru clasele de eficienţă energetică sunt foarte stricte, în special pentru anvelopele mai mici, lucru care face posibilă îmbunătăţirea fiecărei game de anvelope.
*Performanţe măsurate conform metodelor de testare specificate în Reglementarea europeană (CE) 1222/2009, modificată prin (CE) 228/2011 şi (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860.
Al doilea criteriu: Frânarea pe carosabil umed
Distanţa de frânare este măsurată conform unei proceduri standard, prin compararea anvelopei supusă testului cu o anvelopă de referinţă definită în standard. Raportul dintre cele două distanţe (anvelopa testată/anvelopa de referinţă) determină clasa de frânarea pe carosabil umed care este inclusă pe etichetă. Pentru frânarea pe carosabil umed, există cinci clase de performanţă, de la F (cea ma lungă distanţă de frânare) la A (cea ma scurtă distanţă de frânare). Clasele G şi D, nu exista.
Deşi rezultatele pot varia în funcţie de vehicul, de gradul de încărcare al acestuia, de stilul de condus şi de condiţiile de drum, distanţa de frânare corespunzătoare unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope de clasa A în loc de un set clasa F înseamnă aproximativ 16 metri* în cazul frânării de urgenţă a unui vehicul care se deplasează cu 80 km/oră.
Dar siguranţa implică mai mult decât acest criteriu de performanţă. Strategia Michelin se concentrează pe conceperea şi fabricarea de anvelope sigure în toate condiţiile de rulare, pe suprafeţe uscate şi umede, la deplasarea în linie dreaptă sau în viraje.
**Performanţe măsurate conform metodelor de testare specificate în Reglementarea europeană (CE) 1222/2009, modificată prin (CE) 228/2011 şi (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860.
Al treilea criteriu: Zgomotul la rulare (nivelul de zgomot exterior)
Deoarece anvelopele contribuie la zgomotul din trafic, un neajuns major, noua etichetă indică nivelul de zgomot la exterior şi nu nivelul de zgomot perceput în interiorul vehiculului. Valoarea măsurată este indicată în decibeli (dB) şi, vizual, prin una, două sau trei unde negre, în funcţie de nivelul de zgomot reglementat prin standardul european.
Nivelul de zgomot in decibeli (filtrudB):
• 3 unde negre înseamnă că nivelul de zgomot se încadrează în limita actuală,
• 2 unde negre înseamnă că zgomotul se află cu 3dB1 sub limita actuală, la jumătatea nivelului de zgomot specificat în noua lege
• 1 undă neagră înseamnă că nivelul de zgomot se află cu 6dB sub limita actuală, la 1/4 din nivelului de zgomot specificat în noua lege
Recent Comments