De ce e imorală taxa pe poluare pe vehiculele mai vechi de 2007?

Trafic-BucurestiŞtiţi probabil că de la 1 ianuarie 2013 intră în vigoare (deşi încă mai sper să se trezească decidenţii la timp) acel amendament al taxei pe poluare, care specifică faptul că se va plăti o taxă şi pentru vehiculele înmatriculate în România înainte de 2007.

Nu are rost să discut aici legalitatea taxei, aproape toată lumea e conştientă că în orice variantă ar fi adoptată, genul acesta de taxă e ilegală şi împotriva principiilor circulaţiei libere a mărfurilor în spaţiul UE.

Merită însă amintită o chestie legată de moralitatea taxei. Guvernanţii spun că nu e corect ca cei care şi-au cumpărat maşini noi din 2007 încoace (sau şi-au adus şi înmatriculat second din afara României) să plăteasca o taxă de poluare şi cei care şi-au luat maşini înainte de 2007 nu.

Fals complet şi o să explic de ce. Dacă o persoană, să mă dau chiar pe mine ca exemplu, şi-a cumpărat o maşină în 2005, nouă, din România, şi a înmatriculat-o legal, de ce la revânzarea ei în 2013, cumpărătorul să fie nevoit să plătească o taxă intrată în vigoare în 2007?

Ca să nu mai amintesc faptul că, până în 2007, pentru maşinile aduse din UE s-a platit acciza…

Nu îşi pune nimeni o problemă de decenţă, de moralitate, poate dacă aş fi ştiut că în 2013 se va introduce legea asta, pur şi simplu nu mai cumpăram acea maşină, imaginându-mi că în 2013 preţul ei va scădea drastic.

Poate că eu nu mă pricep foarte mult la legi, dar mă guverneaza bunul simţ. Pare o aplicare retroactivă şi asta din câte ştiu nu e tocmai legal. Nu că ar conta pentru guvernul Ponta (sau altul).

Însă, deranjant e altceva. Practic, guvernul se joacă cu proprietatea mea după bunul plac. Şi asta supără pe oricine. Rău.

Adică sunt oameni care au dat zeci de mii de euro pe o maşină în 2005 şi se pot trezi că maşina lor valorează mai puţin în 2013, cu 3-4000 de euro faţă de preţul pieţei din decembrie 2012. Păi ce facem aici?

O să spuneţi, da, dar şi cei care au plătit taxa auto între 2007-2011, ce vină au avut. Nu au avut nicio vină, dar dreptul de opţiune le-a aparţinut. Dacă au dorit să plătească 1-3-5000 de euro sau mai mult taxa ca să îşi înmatriculeze un vehicul nou sau second hand (adus din UE), a fost decizia lor.

Pe când, pentru ceilalţi, decizia de a le extrage din buzunar nişte mii de euro nu le aparţine. Adică, pe româneşte, e un fel de furt. Ambalat frumos, cu texte, cu regrete, dar interesează pe cineva că maşina mea cu preţ de piaţă azi 5000 de euro peste o săptămână va valora 1000?

Întrebare, de bun simţ, cum ar fi dacă mâine guvernul ar stabili ca proprietăţile imobiliare construite înainte de 1980 să fie impozitate suplimentar? Pe aceleaşi principii, gen că poluează mai mult, au o durată de folosinţă mai mare decât a celor construite în 2007, cum s-ar simţi proprietarii în acest caz?

Prostiţi sau furaţi, în orice caz, bine nu le-ar fi. Ne mirăm de ce piaţa auto e blocată, dar venim cu tâmpeniile astea cu care i-ar fi ruşine unui copil de clasa a 6-a.

Politicienilor, fără teamă vă zic: „să vă fie ruşine!“. Ştiu că nu o să vă afecteze…

5 Responses

  1. kim_vl says:

    Ai idee cine beneficiaza de restituirea taxei auto si in ce mod ?
    Eu am inmatriculat 3 masini noi (una in 2008, una in 2011 si una in 2012 – pe primele doua nu le mai am) si nu stiu daca si cum imi pot recupera taxa platita. Am platit o gramada de bani si acum va trebui sa platesc si timbru de mediu anual ?

    • turatiimaster says:

      Habar nu am, ideea e ca, la Kia mea am platit 600 lei, ca sa stau sa umblu dupa 600 lei nu se merita. Vezi ca sunt avocati care se ocupa cu recuperarea, gasesti usor pe net, ei iti pot spune toate detaliile, cat dureaza si cat costa.

      • kim_vl says:

        Da, cam asa e, eu la masina actuala am platit 850 RON, dar statul pe asta se bazeaza, ca multi vor renunta la a da statul in judecata (si asta am inteles aseara de la Ponta ca ar fi singura modalitate de a recupera banii).

  2. Claudiu says:

    Articolul este pertinent.

    Cei care si-au adus masini de afara dinainte de 2007 au platit taxe vamale substantiale indiferent daca au masinile au fost noi sau vechi (cu mici exceptii vezi cazul Skoda din 2001 -spatiul CEFTA, sau cazul importurilor Daewoo din 1995). S-au platit accize pt motorizari peste 1800cmc samd.
    Altfel spus, guvernele Romaniei au incasat bani grei de pe urma acestor masini. Acum, oricine ar fi in posesia acelor masini inscrise in Romania dinainte de 2007 va trebui sa traga ponoasele…respectiv nu va mai putea vinde o astfel de masina, o va tine in proprietate pana la casare…
    S-ar putea sa creasca si tranzactiile de masini fara transferul proprietarului in acte, si de aici probleme cu asigurarile, rovignetele, impozite, ITP-uri samd.
    Sub Boc s-a initiat aceasta lege, dar nici guvernul Ponta nu a miscat un deget in 8 luni de guvernare…

    Asteptam sedinta de guvern din 4 ianuarie 2013…

  3. cristi says:

    la inceputul articolului cred ca vroiai sa te referi la 1 ianuarie 2013, nu 2012.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.