Renault ZOE Zen

Democratizarea vehiculelor electrice continua si Renault ramane marca indrazneata in domeniu. Acum ofera si modelul ZOE, o alternativa decenta pentru oras, in anumite conditii, pentru indivizi sau pentru companiile dornice sa isi doteze parcul cu autovehicule cu zero emisii.

Pentru persoanele fizice, eu cred ca inca nu s-a atins pragul care sa declanseze o reactie naturala de cumparare, neexistand premisele ca viitorul posesor sa considere Zoe o alternativa la o masina de clasa mica, normala, cu motor termic.

Asta pentru ca exista o chirie a bateriei, practic cumperi masina dar inchiriezi bateria, nu stiu cat de obisnuiti sunt oamenii cu genul acesta de leasing al bateriei, care in mod evident aduce avantaje si dezavantaje.

Poate ecobonusul oferit de stat, daca nu e doar la nivel de teorie, sa aduca masina si in atentia publicului larg. Desi si ecobonusul, ca orice lucru bun, e limitat la 100 de vehicule electrice anual…

Argumentele mele sunt prezentate pe larg in filme, important e altceva, ca masina, dincolo de aspectele legate de pret si achizitie, este inca o jucarie functionala si interesanta, absolut acceptabila ca model de oras.

Problemele legate de infrastructura de incarcare, aflata la nivelul -1, daca ne raportam la nivelul intregii tari, probabil ca vor fi doar o parte a aventurii in care se avanta un viitor posesor de ZOE.

Pentru o documentare completa privind ZOE, incercati si alte opinii, la colegul Oraan, e mai pasionat de electrice decat mine, sau la Automarket, ei au masina mai mult si pot afla aspecte care poate mie mi-au scapat.

6 thoughts on “Renault ZOE Zen

  1. Francisc

    Buna. Avem si grup de facebook pentru detinatorii de Renaul ZOE din Romania Intrati la adresa https://www.facebook.com/groups/1541962089281179/

  2. Parca a luat un pumn in fata si s-a umflat asa arata masina asta :))

  3. Cristian

    Masinile electrice, vor schimba piata in urmatorii 5 ani, iar orice constructor va adopta aceasta tehnologie. Cine nu va avea in oferta masini electrice in 10 ani va intra in faliment.

  4. Mihai

    Salut Robert! Sunt in Germania de 7 ani si in ultimii ani am vazut aici o explozie de masini electrice. Sunt placut surprins sa vad ca ati facut un review al Renault Zoe (Zoe este nume de fata, asa ca ma voi referi la ea la feminin). Este intr-adevar desurajant ca nu exista o infrastructura buna in Romania, insa ce m-a enervat la culme este ca cei de la Renault nu si-au facut treaba cum trebuie si v-au dezinformat sau nu v-au informat corect!

    Chiria bateriei
    Pare scumpa chirie, dar bateria este proprietatea Renault. Daca se strica, v-o inlocuieste. In cazul in care capacitatea scade sub 75%, v-o inlocuieste. Renault se va ocupa de reciclare, nu va trebui sa platiti reciclarea bateriei sau sa cumparati una noua. Daca aveti contract de 2 ani si in viitor exista o tehnologie mai buna, la reinnoirea contractului de leasing al bateriei va vor oferi o baterie cu tehnologie superioara. Pana aici mi se pare rezonabil. Insa ce au uitat sa va mentioneze sunt urmatoarele doua lucruri

    1) Asistenta auto gratuita – contractul de leasing are asistenta gratuita; cu alte cuvinte, ramaneti fara baterie, va vor lua masina si va vor duce acasa gratis.

    2) Asta stiu ca exista in Germania, nu stiu in Romania, aveti dreptul de a cere, gratuit, 2 saptamani pe an la un automobil cu motor cu combustie gratuita, in cazul unor escapade mai lungi.

    Consum
    La masini cu motor cu combustie interna folositi litri pe 100 de km. La masini electrice folosim kWh pentru 100 de km. Eu am avut de ales intre un VW Polo si Renault Zoe. Zoe consuma 15kWh/100km, polo consuma (speram) 5l/100km. 1 litru de benzina contine echivalentul a 10kWh, deci un Polo consuma 50kWh fata de Zoe care consuma 15 (in testele mele, in oras, am consumat sub 12kWh/100km).

    Intretinere
    Aici, fara suparare, va dau nota 2. La o masina cu motor cu combustie interna aveti filtre, bujii, uleiuri, frane, pistoane, ax cu came si tot felul de componente care fie trebuie schimbate la interval, fie se pot strica. O masina electrica nu are astfel de componente, un motor electric are o singura componenta care se misca: rotorul. Costurile cu intretinerea sunt aproape zero. Un prieten cu Nissan Leaf (tot masina electrica) de 3 ani nu a dat bani decat pe lichidul de spalat pentru parbriz. Am mentionat frane la masini cu motor cu combustie interna, dar nu si la masini electrice. Majoritatea masinilor electrice, inclusiv Zoe si Tesla, in momentul in care frantati nu foloseste frana fizica si pune rezistenta in motor pentru recuperarea energiei si incetinirea masinii. In general, in oras, veti face ceea ce Tesla numeste “single pedal driving”, nu aveti nevoie decat de o pedala pentru a conduce. Astfel franele nu se uzeaza la fel de mult ca in masini cu motor cu combustie interna.

    Ceea ce ai sub capota sunt: invertor (transforma curentul direct din baterie in curent alternativ pentru motor) si motorul electric, plus acumulatorul normal.

    Incarcarea baterie
    Nu stiu ce incarcatoare folositi in Romania acum, dar par a fi antice. Iata mai jos timpii de incarcare pentru Zoe (baterie 22 kWh):
    – priza normala (3,7kW, 16A) – 6 ore (de la 0% la 100%)
    – priza dubla (instalata de Schneider Electric sau RWE, 7kW, 32) – 2 ore (0-80%) sau 3 ore (0-100%)
    – incarcator “fast” (22kWh) – 30 minute (0-80%) sau 1 ora (0-100%)
    – incarcator “rapid” (43kWh) – 15 minute (0-80%) sau 40 minute (0-100%)

    O sa verific, poate inarcatoare tip fast si rapid nu exista inca in Romania. 🙁 Pacat!

    Cuplu la 250 rpm!??
    Un motor electric are cuplu maxim (torque) si putere maxima la 0 rpm. Nu stiu cine v-a spus 250 rpm sau 3000 rpm, dar d-asta troleibuzele si Zoe au acceleratia masiva la inceput. Pe langa faptul ca nu exista o intreaga masinarie (pompa de injectie -> piston -> ax), puterea e transmisa rotilor instant, plus cuplu maxim la 0 rpm.

    Luand toate cele de mai sus in considerare, cumpararea unui Zoe are sens economic. In Germania nu am bonus Eco sau astfel de lucruri, am doar un sticker verde care imi da posibilitatea sa folosesc benzile dedicate autobuzelor (si sa ranjesc la cei in masini cu motor cu combustie interna). In plus, ceva ce cred ca ai uitat sa mentionezi este ca datorita pozitionarii bateriei grele in partea de jos a masinii, centrul de greutate este mult mult inferior oricarei masini cu motor cu combustie interna, astfel ca nu subvireaza, nu supravireaza si este o delicatete in curbe! 🙂

    Nu sunt vanzator Renault sau ceva de genul asta. Va recomand sa incercati si Nissan Leaf sau VW e-Golf sau e-Up! Sincer, vreau sa vad mai multe masini electrice pe strazi si, da, vreau sa vin la parinti in Romania cu Renault Zoe (e pe drum de la fabrica)! 😛

  5. Razvan

    Eu vad chiria bateriei ca pe un cost de intretinere platit cumva in avans…. Daca bateria trebuie inlocuita in 3 ani atunci tu platesti 79 euro pe luna in avans si ei ti-o inlocuiesc gratuit. Daca nu ai avea acest cost atunci la epuizarea acumulatorului ai fi nevoit sa achiti unul nou (ca si piesa de schimb) care probabil ar costa 3000 euro deci cam cat ai platit chiria in ultimii 3 ani.
    Oricum am socoti, acumulatorii sunt consumabili iar in cazul unui automobil electric au un cost semnificativ raportat la valoarea masinii.

  6. DanG

    Viitorul e electric …la altii mai devreme (http://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2015/07/23/norway-leads-the-worlds-market-for-electric-vehicles-infographic) .. la noi probabil mai tarziu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.