Dacă nu v-ați schimbat încă anvelopele de iarnă cu cele de vară, ar fi cazul să o faceți. Temperaturile nu mai scad la valori la care să necesite pneurile destinate anotimpului rece și chiar dacă se mai întâmplă așa ceva, sunt cazuri rare și în general la ore la care mașina stă cuminte în parcare.
Dar înainte să faceți schimbarea, cel mai bine ar fi să vă înarmați cu o cretă specială pentru cauciucuri, sau cu etichete autocolante, și să notați fiecare roată unde este amplasată. Astfel, veți ști la toamnă când veți face schimbul de pneuri pentru sezonul rece care unde a fost și, evident, să le rotiți. Rotirea anvelopelor nu este un mit și este foarte eficientă mai ales atunci când toate roțile au aceeași dimensiune.
Este suficient să priviți cu atenție anvelopele mașinii după un sezon de utilizare și veți constata că există diferențe de uzură între roțile de pe față și cele de pe spate. Acest fenomen se întâmplă pentru că încărcarea pe punți este diferită și, mai ales, eforturile sunt diferite. Pe câtă vreme puntea față este responsabilă atât cu direcția cât și cu eforturile de frânare, vor apărea uzuri mai pronunțate decât pe puntea spate. Dacă mașina este dotată cu tracțiune pe față, atunci diferențele vor fi și mai consistente.
Verificarea gradului de uzură o puteți face foarte simplu cu ajutorul unei monede. Introduceți moneda pe cant în profilul anvelopei, țineți unghia la nivel pentru a marca locul după care mergeți la una dintre anvelopele de pe cealaltă punte și refaceți procedura. Iată de ce trebuie să faceți rotirea roților cel puțin la fiecare schimbare de pneuri de sezon.
Există câteva metode prin care să faceți această operațiune. Cel mai des întâlnită este în X prin care roata dreapta față ajunge pe stânga spate, iar roata dreapta spate ajunge pe stânga față. Anul următor doar schimbați stânga cu dreapta. În felul acesta, în doar două sezoane, fiecare roată va ajunge în fiecare colț al mașinii. Această procedură este aplicabilă cu succes doar dacă nu aveți roată de rezervă.
În cazul în care mașina este dotată cu o roată de rezervă atunci trebuie să aplicați o altă procedură.
Roata stânga-față se mută pe stânga-spate.
Roata stânga-spate se mută pe dreapta față.
Roata dreapta-față se mută pe rezervă.
Rezerva se mută pe dreapta-spate.
Iar roata dreapta-spate se mută pe stânga-față încheind, astfel, ciclul rotației.
În cazul în care aveți roți de dimensiuni diferite pe puntea față comparativ cu puntea spate, atunci singura opțiune posibilă este să mutați cauciucurile de pe stânga pe dreapta și invers. Dar chiar și aici există o limitare în funcție de modelul de pneuri pe care-l aveți pe vehicul. Această procedură nu poate fi aplicată atunci când anvelopele sunt unidirecționale și cu profil asimetric.
Astfel, vă veți putea bucura mai multe sezoane de investiția făcută in cauciucuri. Dacă o anvelopă are o durată de viață între 35-50.000 de kilometri și parcurgeți în medie 10.000 de kilometri pe an, asta înseamnă că le veți putea utiliza până la cinci ani. Dacă, în schimb, veți ignora această soluție simplă, în maxim trei ani va trebui să vă cumpărați cel puțin două anvelope noi, dacă nu chiar toate patru.
O altă metodă foarte des întâlnita este mutarea anvelopelor de pe față pe puntea spate, iar în sezonul următor rotația de pe stânga pe dreapta. Dar niciuna dintre metode nu poate fi aplicată dacă nu vă notați corespunzător anvelopele atunci când le demontați.
În cazul în care deja ați trecut la ținuta de vară și nu v-ați notat, mai aveți o șansă. Măsurați adâncimea profilului și marcați pneurile (inclusiv cele all-season) cu cea mai mare uzură. Când va veni sezonul rece, le veți monta pe acelea pe puntea spate.
Recent Comments