Mica citadina japoneza, Honda Jazz, este un model mai putin cunoscut in Romania, dar acest lucru tine sigur si de unele perceptii ciudate existente la noi. Sa ne reamintim ca acum 10 ani exista o reticenta majora fata de automobilele nipone, care acum tinde sa dispara.
In celelalte tari europene Honda Jazz are o excelenta cota de piata. Prin testul pe care-l publicam in continuare credem ca vom raspunde atat intrebarilor, cat si asteptarilor dv. privind oferta de pe piata ca un posibil raspuns la nevoia de diversitate, care este un atribut major al economiei de piata.
Jazz este nume sinonim cu o ambianta muzicala de tinuta. Poate aceasta perceptie a fost si cea dorita si sugerata de catre creatorii sai. Un motor bun, care emite un sunet plin, o transmisie inedita si o oferta interesanta pentru spatiu interior, sunt principalele cerinte care ar trebui sa le indeplineasca orice automobil de oras si care, printr-un artificiu metaforic, ar fi ingredientele necesare ale unui reusit jam sasion.
Odata deschisa usa, remarci cu placere ca la interior exista suficient spatiu, indiferent ca vrei sa te urci sau nu doar in fata. Toti pasagerii pot profita din plin de versatilitatea foarte buna. In aproximativ 60 de secunde, scaunele din spate se pot plia sau scoate. Prin plierea totala a acestora, volumul portbagajului creste sensibil, trecand de la 353 l la 1323 l. Daca se pliaza si scaunul pasagerului din fata, lungimea utila obtinuta este de 2,4 m.
Cumparaturi ancombrante sau o mica afacere de logistica? In acest caz, cu Jazz ambele sunt posibile. Nota de prospetime este data, printre altele, si de aparatele bordului care sunt mari si usor de lecturat, ca si de comenzile sistemului audio sau ale instalatiei de ventilatie ergonomice si usor de actionat. La acestea contribuie, desigur, si cele cateva compartimente de stocare, care sunt distribuite la interior, in functie de utilitatea locala.
A existat si exista, in continuare, tendinta de a echipa un astfel de automobil cu un singur motor. Daca dorim sa ne incadram in tipologia unui astfel de model pe care am descris-o mai sus, atunci o oferta mai mare la partea de motorizare nu mai este atat de necesara.
Grupul motopropulsor de 1,4 l furnizeaza o putere maxima de 61 kW (83 CP) la 5700 rpm, valoare ce poate fi considerata foarte buna in conditiile in care arhitecturizarea este clasica, cu o singura axa cu came si doua supape pe cilindru.
Pentru eficientizarea procesului de ardere a amestecului carburant (consum, emisii poluante) s-au montat cate doua bujii per cilindru, care pot functiona simultan sau independent, in functie de sarcina motorului la un moment dat. Inainte de a fi montat pe Jazz, motorul a fost utilizat si testat pentru o scurta perioada in gama Civic.
Variomatic! Va mai aduceti aminte? Asa se numea prima cutie de viteze automata conceputa de firma DAF. “Varierea continua a momentului motor” se realizeaza cu ajutorul unei curele de antrenare, care-si schimba pozitia pe mai multe role. Fata de varianta olandeza, cea care echipeaza Honda Jazz, este mult mai moderna: sapte trepte cu rapoarte de la 2,15:1 pana la 0,41:1 si cu trei programe de actionare (normal, sport, secvential).
Gratie progresului tehnic sau, cu alte cuvinte, sistemului electronic care o gestioneaza, CVT asigura o functionare lina. La accelerarea de la 0 la 100 km/h, fata de varianta echipata cu cutia de viteze cu 5 trepte, se pierde doar o secunda, iar diferenta de consum se cifreaza doar la 0,3 l/100 km. “Secretul” acestor valori se numeste echiparea cu bujii duble ce functioneaza secvential. In plus, computerul are grija ca prin selectarea treptei dorite motorul sa functioneze la turatie optima (a se citi economica).
Succesul automobilelor japoneze s-a bazat, de-a lungul anilor, pe doua elemente: fiabilitate si pret. Daca in cazul Jazz mai adaugam conceptul de arhitecturizare a caroseriei, ca si transmisia, atunci putem concluziona ca alternativa la citadinele europene exista.
Ramane deschisa doar problema cunoasterii sau, altfel spus, a informarii dv. despre “ceea ce stie” Jazz. Asa cum desigur ati observat, surprizele, in sensul bun al cuvantului, au fost numeroase.
Daca ar fi sa le sintetizam, atunci , daca maine am fi chemati la vot, am putea sustine candidata Honda Jazz datorita unui reusit grup motopropulsor care are o utila rezerva de putere si un consum redus de carburant, dar si o caroserie cu un design modern si o habitabilitate peste medie.
Toate acestea se regasesc intr-un pret care reflecta fair-play-ul recunoscut al constructorului fata de clientii sai. Poate nu dintr-o prima etapa, insa vanzarile trebuie sa creasca la nivel european, pentru a justifica astfel taxele de 30% din valoarea in vama.
Ceea ce putini ar anticipa, credem ca Honda Jazz ar putea fi un excelent model pentru flote, mai ales datorita versatilitatii sale si pretului sau CIP.
![]() | Honda Jazz 1,4l 8V | |||
Motor | 1,4l 8V | |||
Tip | 4 cilindri in linie | |||
Capacitate cilindrica (cmc) | 1339 | |||
Putere maxima (CP/rpm) | 83/5700 | |||
Cuplu maxim (Nm/rpm) | 119/2800 | |||
Dimensiuni | ||||
Lxlxi (mm) | 3830/1675/1525 | |||
Masa proprie (kg) | – | |||
Portbagaj (l) | 380 | |||
Garda la sol (mm) | 150 | |||
Performante | ||||
Acceleratia 0-100 km/h (s) | 11,2 | |||
Viteza maxima (km/h) | 172 | |||
Consum mediu declarat (l/100 km) | 5,8 | |||
Consum mediu in test (l/100 km) | 7,5 | |||
Preturi | ||||
Pret CIP | 11 950 euro | |||
Pret DDP | – | |||
Dealer |
Nu degeaba in topul J.D.Power acest model de masina este pe primul loc de 2 ani consectiv. Mai pe scurt, topul masoara gradul de satisfactie al posesorului masinii in privinta calitatii si fiabilitatii masinii! Atentie, nu exista nici un model vw sau mercedes in primele 50!!! Bmw este pe locul 5 cu seria 3!!!Cautati sa vedeti topul ca nu o sa va vina sa credeti ce o sa vedeti! Pe 2 e lexus si pe 4 e alt model honda: accord!
Imi place la nebunie masinuta! Greu de ales intre ea si Toyota Yaris, alta capodopera nipona.
Honda Jazz sa ieftenit este 12.100 euro cu M/T si 13.050 A/T.ceea ce mi-a placut mie mai mult a fost ca cea A/T este cu 7 trepte si schimbare a vitezelor de pe vola, avind clapete si la bani astia are de toate.pacat de taxele vamale, ca altfel ar fi mai sus decit multe din gama ei.