Lansata in februarie 1989, Mazda MX-5 a avut un succes nesperat pe piata roadsterelor clasice, supravietuind cu brio competitiei acerbe. Ce aduce nou aceasta masina am aflat testand versiunea de baza, cu motor de 1,6 l, pe parcursul unei zile insorite in care ne-am bucurat de senzatiile cu totul insolite pe care ti le aduce o astfel de masina.
De la bun inceput, trebuie sa admitem ca ne-a fost greu sa credem ca motorul are numai 1,6 l, imaginea pe care am avut-o in fata ochilor atunci cand am saltat capota ducandu-ne cu gandul la un motor de cel putin 2 litri. Odata obisnuiti cu masina, am depasit putin limitele legale de viteza si am zambit in sinea noastra, fiind convinsi ca reprezentantul Mazda se inselase si ne daduse la test versiunea de top, de 1,8 l si 146 CP.
Acceleratia fulminanta, volanul sport imbracat in piele Nardi si comportamentul rutier remarcabil ne indreptateau sa credem acest lucru, dar, ulterior, s-a dovedit ca ne-am inselat.
Povestea a inceput insa atunci cand am decapotat micul roadster; instantaneu, toate privirile s-au indreptat catre fulgerul albastru, senzatia pe care am avut-o fiind aceea a unei femei goale iesite pe strada. Absolut toti trecatorii, tineri sau batrani, femei, barbati sau copii, au fost intors capul fermecati de magia acestui model Mazda.
In plimbarea noastra prin capitala am intalnit mai multe masini decapotabile insa nici una nu a lasat o impresie atat de puternica. Probabil stilul retro inca mai este la moda, roadsterul de doua locuri si numai 1,22 m inaltime, fiind o prezenta inedita in peisajul cotidian.
Prima impresie este cea a unui interior spartan, lipsit de spatiu si de echipamente. Gresit. Cu ajutorul reglajelor multiple ale scaunelor chiar si o persoana de talie foarte mare se poate instala comod la bord, iar la o privire mai atenta se observa faptul ca masina are dotarile specifice unei masini sport. Adica, exista turometru si martori pentru temperatura motorului si presiunea de ulei, geamurile sunt actionate electric, ambele locuri dispun de airbag, franele beneficiaza de ABS iar sistemul audio performant iti face viata placuta la drum lung.
O mentiune despre scaune, sunt sport, adica ofera un sprijin lateral perfect, arcul de securitate al fiecarui scaun fiind integrat in interior, deci practic invizibil. Masa relativ mare a masinii vine din faptul ca este vorba de un cabrio, pentru a obtine un grad de rigiditate echivalent cu cel al unui autoturism obisnuit inginerii de la Mazda facand apel la numeroase ranforsari.
Specific autoturismelor de sport este modul in care pornesc, demarorul invartind motorul ceva mai mult, pentru a asigura lubrifierea corecta inainte de aprinderea propriu zisa. Odata motorul pornit, zgomotul produs de acesta te seduce imbinandu-se perfect cu cel produs de esapament.
De ce am avut impresia ca motorul are o cilindree mai mare? Ei bine, din doua motive, odata pentru ca la plecarea de pe loc Mazda MX-5 Magic accelereaza fulminant (la schimbarea in treapta a treia avea deja 100 km/h), iar apoi pentru ca viteza maxima sare binisor de cifrele date de uzina (estimati-o dumneavoastra, daca aveam deja 170 km/h inainte sa schimbam in treapta a cincea!).
Consumul de combustibil nu intereseaza foarte mult potentialii cumparatori ai unei astfel de masini, media de 8,5l/100 km fiind chiar absolut decenta. Pentru un motor de doar 1,6 l, aceste performante sunt excelente, imaginati-va ce poate modelul de 1,8 litri. Ca fapt divers, exista o versiune supersport de Mazda MX-5, nedisponibila pentru Europa, cu motor de doi litri si 200 CP.
Despre tinuta de drum, nimic de zis, ceea ce asteptam de la un astfel de automobil, cu o remarca pozitiva fata de servoasistarea directiei, ceva mai greoaie decat la un model obisnuit. La viteze mari, acest lucru ajuta la controlul masinii iar cunoscatorii vor aprecia, fara indoiala, acest lucru.
Am lasat spre sfarsit un amanunt interesant, in anul 2004, cand totul se face la apasarea unui buton, acoperisul din piele al acestui roadster se pliaza si se depliaza … manual. O singura persoana poate monta acoperisul in circa 15 secunde (la fel si la demontare!), timp foarte apropiat de cel obtinut cu un sistem de pliere electric. Pentru fanii roadsterelor de altadata acest fapt nu poate fi decat o incantare, pentru ceilalti ramanand o chestiune de gust.
Concluzie: nimic nu se compara cu o masina decapotabila vara. Mazda MX-5 Magic ilustreaza perfect un automobil de loisir, perfect utilizabil in viata de zi cu zi (atentie la hoti!), cu un pret acceptabil si performante de top. Cei ce dispun de temperamentul si banii necesari pentru a stapani o astfel de frumusete, ar face bine sa o cumpere. In curand va deveni o raritate!
Mazda MX-5 1,6l 16V | ||||
Motor | 1,6l 16V | |||
Tip | 4 cilindri in linie | |||
Capacitate cilindrica (cmc) | 1598 | |||
Putere maxima (CP/rpm) | 110/6500 | |||
Cuplu maxim (Nm/rpm) | 134/5000 | |||
Dimensiuni | ||||
Lxlxi (mm) | 3975/1680/1120 | |||
Masa proprie (kg) | 1035 | |||
Portbagaj (l) | 145 | |||
Garda la sol (mm) | – | |||
Performante | ||||
Acceleratia 0-100 km/h (s) | 9,7 | |||
Viteza maxima (km/h) | 191 | |||
Consum mediu declarat (l/100 km) | 8,1 | |||
Consum mediu in test (l/100 km) | 8,5 | |||
Preturi | ||||
Pret CIP | – | |||
Pret DDP | – | |||
Dealer |
La un pret cip ce porneste de la 15900eu pentru modelul de mai sus, tot respectul. Cea mai convenabila masina pentru a fi achizitionata la clasa roadsterelor. Dar mai vin taxele vamale si deja raportul pret/performanta nu se justifica. In ceea ce priveste consumul, chiar daca este un motor de 1600cmc, nu va lasati inselati, masina consuma destul, mai ales in regim de 80% folosinta in mediul urban. Oricum, ramane o optiune pentru cei limitati financiar, dar care doresc un roadester.