Asa cum bine spunea unul din edilii capitalei, “iarna nu-i ca vara”, mai ales pentru soferi… Si cum iarna se apropie cu pasi repezi, iar jurnalele de stiri deja prezinta coloanele de inzapeziti pe soselele montane, o problema ce se ridica pentru soferi este si echiparea cu pneuri de iarna. E adevarat, pneurile de iarna nu sunt obligatorii in legislatia noastra rutiera, dar la iernile aspre din ultima vreme se pare ca se impune luarea unei astfel de masuri.
Uniunea Europeana nu are deocamdata o legislatie unificata pe aceasta problematica, fiecare tara avand propria versiune, adaptata conditiilor din sezonul rece. Astfel, tarile nordice, cu clima predominant rece, obliga soferii sa aiba autovehiculele echipate cu pneuri speciale de iarna (chiar si cu tinte), din luna noiembrie pana in aprilie. Tarile cu clima temperata, nu impun aceasta obligatie pe o perioada anume, ci doar pe anumite tronsoane de drum, atunci cand conditiile climaterice o cer. Totusi, in cazul lor, soselele, chiar si iarna, sunt excelent intretinute, semnalizate, iar la prima cadere de zapada mai serioasa, autoritatile decid daca este sau nu cazul sa impuna obligativitatea pneurilor de iarna. Legile sunt foarte stricte, mai ales cand este vorba de siguranta traficului, iar nerespectarea acestora se pedepseste ferm.
Pentru a ne edifica asupra acestei probleme pe taram autohton, am facut un sondaj rapid, printre soferii aflati cu masinile in atelierele ACR, intrebandu-i ce parere au despre introducerea obligativitatii pneurilor de iarna, in perioada sezonului rece. Raspunsurile au fost desul de surprinzatoare…
Ion Motoi, VW Golf III (ACR – Asistenta) – „Noi ne castigam painea si din ignoranta celor ce pleaca cu masina neechipata; ii scoatem din santuri sau ii remorcam dupa un accident. Normal ca utilizam pneuri de iarna si lanturi, ca sa putem ajunge rapid la interventii. E de necrezut cum pleaca unii cu masinile pe viscol, cu pneurile sterse, ce sa mai zic de iarna! Sa le ia taloanele politia, sa-i linisteasca! Cade unul intr-un sant si se blocheaza intreaga sosea… Cu iarna nu-i de glumit! De fapt, iarna, cele mai multe solicitari pe care le primim vin tocmai de la diversi automobilisti, ramasi inzapeziti din cauza pneurilor neadecvate. Nici accidentele nu-s putine din aceasta cauza!
Una din chestiunile foarte frecvente: ne deplasam cu echipa de asistenta pentru a porni autoturismele ramase fara baterie din cauza gerului! Nici o masina nu e iertata de ger, fie ca e Dacie sau BMW! Pornim masina respectivului membru ACR, plecam si peste 10 minute suntem solicitati din nou, la aceeasi adresa; masina e pornita, dar din cauza pneurilor neadecvate, nu poate iesi in strada, unde datorita plugurilor, se poate deplasa cat de cat. Noi le spunem sa-si ia pneuri de iarna, dar foarte multi, pur si simplu, nu inteleg!”
Dan Mazuru, Daewoo Cielo – „Personal, folosesc pneuri de iarna, nu doar doua, cum fac unii, ci patru. Doar doua, chiar si puse pe rotile din fata, nu prea au efect. Tin la masina si cred ca merita investitia in pneurile de iarna. Problema mare este ca, neexistand o legislatie coerenta in acest sens, degeaba imi pun eu pneuri de iarna, daca alti conducatori auto nu folosesc. Eu investesc in pneuri, protejez si masina mea, dar si celelalte de pe strada, insa e tot o chestiune de sansa: daca intra in mine unul care nu are masina echipata corespunzator? Ce am facut atunci? Ideal ar fi ca iarna, toate masinile sa circule doar echipate corespunzator.”
Stere Victor, VW Passat – „La o masina de 20000 euro, nu iti poti permite sa umbli iarna fara pneuri speciale. Costa, dar merita! Numai sa nu iti faca vreun inconstient vreo figura, sa dea peste tine. Toti cei care au Dacii vechi, sau chiar si alte masini, se dau in spectacol iarna, nu le pasa cu ce pneuri. Sunt pentru obligativitatea pneurilor iarna! Cine nu are bani sa-si echipeze masina, sa stea acasa! De ce sa platesc eu greseala si inconstienta lui.”
Radu Alex, Dacia Logan (taxi) – „In general, si la masina veche (Solenza), utilizam pneuri de iarna. Nu ne impune firma, ci ne straduim noi, ca fara ele nu ne putem face treaba. Loganul vad ca are niste pneuri mixte, si fiind nou, s-ar putea sa nu ii punem altele anul asta. Sa speram ca se descurca pe zapada! Normal ca sunt pentru obligativitatea pneurilor de iarna in sezonul rece; cred ca multi ar prefera sa cheltuie niste bani in plus, dar sa nu mai stea o luna doua cu masina prin service, dupa ce o scapa in decor”.
Silviu Ispas, Ford Mondeo – „ Sigur ca ar fi bine sa se impuna pneurile de iarna in sezonul rece. Oricum, si daca legea ne obliga, tot vor fi destui care sa nu o respecte, ca asa e la romani! Pentru Mondeo, un set de pneuri de iarna costa cam 16 milioane de lei, dar bara fata e dublu, daca faci un accident usor. Daca o lovesti mai rau, Dumnezeu cu mila! Ideea e buna, dar sa se vegheze la respectarea ei.”
Cauciucurile de iarna nu sint bune vara pt. ca sint tari, fac zgomot si nu se lipesc de asfalt(sa zicem asa) si oricind poti face un accident cu ele.
Cauciucurile de iarna sunt o necesitate in Romania .
In special din cauza sistemului de deszapezire care este depasit la fiecare ninsoare . Diferenta dintre a lovi un obstacol , sau a opri in conditii de siguranta , este facuta de cele mai multe ori anvelope .
Evident nu e indicat sa mergi vara cu anvelope de iarne , deoarele fac un zgomot infernal pe asfalt din cauza profilui . Se si uzeaza mai mult repede , pentru ca suprafata de contact este mai redusa , iar uzura este in consecinta mai mare .
se poate circula si vara cu cauciucuri de iarna? este vreun dezavantaj zau avantaj ? cine stie sigur, il rog f sa-mi scrie.
Buna, cred ca ar fi bune niste detalii privind cauciucurile de iarna, (comportarea la temperaturi mici, si alte facilitati oferite) pe care multi nu le cunosc. multumesc