Cultura auto in Romania?

Ideea scrierii acestui articol ma urmareste de mult timp, de cativa ani de fapt, scanteia care a declansat-o fiind o banala excursie in Grecia. Ma miram atunci ce masini tari au romanii in raport cu grecii, singurele care se puteau masura cat de cat cu jeep-urile autohtone fiind unele supermasini de provenienta germana, ai caror posesori se aflau si ei in vacanta la Marea Egee.

Ma macina mult faptul ca patronul hotelului grecesc in care stateam avea foarte multi bani… Nu invidia ma rodea, ci masina pe care o conducea! Proprietar al unui lant de hoteluri si al unor magazine ce vindeau bijuterii din aur, patronul grec, 42 de ani, conducea o Toyota Yaris… Asta in conditiile in care toti romanii care stateau in hotel aveau cel putin un Passat TDI V6 4 Motion si culminau cu doua BMW-uri X5 (ultimul racnet in anul acela).

Stand intr-o dimineata la un suc cu grecul, acesta imi povesteste cum ca il macina de mult dorinta de a vizita muntii de la Bucuresti. Eu rad ca la o gluma buna, dar grecul nu se lasa, ci merge mai departe, oftand la gandul peisajelor feerice si al salbaticiei ce il asteapta in capitalei Romaniei.

Intrebandu-l de ce crede ca la Bucuresti sunt munti, grecul raspunde foarte serios: “toti romanii care vin aici de la Bucuresti au masini luxoase de teren sau 4×4”. Ii explic ca nu sunt munti la Bucuresti si ramane trasnit! Urmeaza firesc intrebarea: “de ce isi cumpara romanii cu bani jeep-uri si masini foarte puternice cu tractiune integrala?”. Nu am fost in stare sa-i dau un raspuns satisfacator.

I-am spus “pentru ca au bani” si grecul s-a cutremurat de ras… “Dar si eu am bani foarte multi”, a explicat grecul, “conduc o Toyota Yaris pentru ca este mica, suficient de puternica si ma descurc foarte usor in Atena cu ea. Marea majoritate a oamenilor de afaceri pe care ii cunosc conduc masini de clasa mica, dar puternice, gen Fiat Punto HGT, Opel Corsa GSi, Peugeot 206 GTi, Citroen Saxo VTS, Toyota Yaris VTS sau, cel mult, compacte sportive, ca VW Golf, Opel Astra sau Renault Megane”.

“E drept”, a conchis grecul, “in regiunile deluroase, sau unde terenul o cere, si grecii avuti folosesc masini de teren, dar nicidecum BMW X5, ci utlitare ca Toyota Hilux, Mazda B2500 si, foarte rar, limuzine 4×4, cum este VW Passat 4 Motion sau Mercedes E-classe 4Matic. E o chestiune dictata de utilitate, de ce ar trebui sa-mi cumpar un BMW de 280 CP, lung de 5 m, cand mai eficienta din toate punctele de vedere este Toyota Yaris? E o dovada de cultura automobilistica atunci cand stii sa iti alegi automobilul cel mai potrivit pentru tine si familia ta.”

“Ai 5 copii, iei un Opel Zafira, esti sportiv si vrei sa alergi, cauti un BMW M3, locuiesti intr-o cabana la munte sau pleci la schi in sezonul rece, iti poti lua un Audi Allroad, nu inteleg de ce trebuie sa am macar un Ford Mondeo, daca fac naveta doar 3 km de la resedinta la birou si merg o data pe luna la Atena? La noi, Mercedes clasa E full-option au doar taximetristii, iar eu nu sunt taximetrist! Acum serios, chiar nu sunt munti la Bucuresti?”. Atat despre Grecia, mie unul mi-a demonstrat grecul ca avea cultura automobilistica destul.

Doi ani mai tarziu, in Elvetia, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, la un restaurant mic si greu de gasit de langa Nyon, cunosc un tanar patron, elvetian de origine, care, cu nedisimulata mandrie, imi povesteste despre restaurantul sau ca este preferat de pilotii si oamenii din Formula 1.

Restaurantul avea fix 8 mese, cu cate 4 scaune, era cochet, curat, cald, primitor si… plin de autografe ale celebritatilor din F1, de la Stewart la Schumacher. Nicidecum elvetianul nu era vreun prosper om de afaceri, ci doar un “mic intreprinzator”, cum s-ar spune la noi, avand inca un stabiliment de acest gen, la 200 km de Nyon.

Soc “automobilistic” cand il intreb ce masina conduce (deh, deformatie profesionala…): “Audi RS4 Avant de 340 CP, cu tractiune integrala. Sotia are un Audi A6 2,8l, tot Avant. Avem doi caini si am luat versiunea Avant ca sa putem calatori confortabil. Sunt luate in rate si facem eforturi destul de mari ca sa le platim” se justifica elvetianul.

“Inainte am avut un BMW seria 3 de 2,0l. Nu era suficient de spatios si cainii ne incurcau, iar pe autostrada, peste 160 km/h era destul de obositor. Mai ales acum, cand merg si la celalalt restaurant la fiecare doua zile, si fac cam 400 km in circa 2 ore si jumatate, RS4 este masina potrivita pentru mine. Nu ma oboseste deloc, pot merge si cu 200 km/h fara sa am zgomotul motorului prezent in habitaclu.”

Da, se justifica un RS4 daca faci naveta 200 km, cu o viteza de croaziera de 180 km/h, o data la doua zile. L-am inteles perfect…

In Romania zilelor noastre, reusesc cu greu sa achizitionez un Opel Astra Classic 1,7l CDTI, 82 CP, dotat cu strictul necesar si cu un consum de combustibil destul de bun, circa 5,5l la 100 km parcursi in oras la ore de varf si un incredibil 3,8l la suta extraurban.

Reactia prietenilor: “Amice, esti idiot, tocmai tu care te pricepi sa faci greseala asta, ti-ai luat cea mai slaba masina din ce se putea cumpara! Opel face motoare diesel slabe, asta de Isuzu nu e prea bun, mai bine luai un Golf IV TDI, era mai buna Octavia Tour, ce naiba, mai bine luai un BMW la mana a doua full options!”

“Nu e deloc performant, de abia poti face depasiri, te bate si Loganu’ de 1,4l, uite la 12 000 de euro luai o Alfa Romeo GTV de 150 CP, ce sa mai, ai gresit-o! Tocmai tu? N-are nici sase trepte, nici senzori de parcare, nici xenon, nci computer de bord, nu tu tempomat, ce sa mai vorbim, nu merita”

Ma uit in fisa masinii si vad o acceleratie de la 0 la 100 in 14 s, o viteza maxima de aproape 185 km/h, cuplu de 170 Nm la 1700 rpm, ABS, geamuri si oglinzi retrovizoare cu actionare electrica, climatronic, MP3-player cu 8 difuzoare, inchidere centralizata cu telecomanda pe cheie, etc. Directie impecabila, reprize bune, suficient pentru mine…

La intoarcerea dintr-o deplasare in tara, pe pseudo-autostrada gropilor, Bucuresti-Pitesti, mergand cu 150 km/h, cam amarat de impresiile amicilor despre Opelul meu, observ cu placere faptul ca, dupa mai bine de 300 km parcursi, rezervorul era plin trei sferturi…

Mai vad si fel de fel de masini bengoase, BMW seria 5 3,0d, Octavia RS, Peugeot 407 HDI, Audi A6, Mercedes clasa E, etc, chinuindu-se sa se dea la o parte din calea unor Fiat-uri Doblo de firma, pline de marfa, care la 150 la ora luau la rand gropile din autostrada, fara mila de suspensii. Remarc cu uimire ca intru in capitala odata cu acele masini luxoase, care nu pot sa “evolueze” la 250 km/h, desi sunt capabile, din cauza starii autostrazii.

Asa e peste tot in Romania, dar, probabil ca “am luat teapa”; nu am fost suficient de destept sa-mi “trag” o masina mai luxoasa. Mai ales ca, un oficial strain de la o mare firma producatoare de automobile, detasat in Romania, se declara uluit de numarul de Porsche-uri Cayenne (toate Turbo) si BMW-uri M6 pe care le-a vazut in Bucuresti intr-o singura zi…

“De unde provin toti acesti bani?” se intreba retoric, “nici in Elvetia nu am vazut asa masini ca in Romania!”. Cu o expresie a fetei greu de descris in cuvinte, mai lanseaza o interogare: “Dumnezeule, drumurile sunt un cosmar aici, unde pot sa mearga cu masinile astea?”

Ma scoate din dilema un coleg de breasla, redactor sef la cea mai cunoscuta revista auto din lume (asa zic ei…), cu ocazia unei deplasari in Ungaria. Aflati pe scaune alaturate intr-un autocar, ii spun ce masina mi-am luat si astept sa ma faca de ras, ca amicii mei.

Tipul zice: “ E foarte OK masina pentru noi, problema stii care e in Romania? Romanul nu are cultura in domeniu, vrea doar cai putere si atat! Nu se gandeste ce face cu ei, ca 80 la suta din timp merge cu masina intre doua semafoare obosite din oras”

Fericit ca am scapat de o chelfaneala colegiala, recapitulez in gand ce as fi putut sa-mi ia la aceiasi bani, pun in balanta bune cu rele, trag linie si rezulta… Surpriza, cred ca mi-as lua tot masina pe care am luat-o! E OK, cum zicea colegul! Poate ar trebui sa facem ceva cu drumurile si apoi… O exista o scoala de “cultura automobilistica”?

9 Responses

  1. mihai says:

    si e un suv enorm care nu prea face treaba in teren cu adevarat accidentat.Sau alta intrebare Ce parere aveti despre Hummer?E un suv rentabil?Nu cumva sunt pe piata suv-uri la fel de eficiente si mai mici si mai economice din toate punctele de vedere?De ce totusi se vinde bine Hummer?

  2. mihai says:

    Recent am citit intr-o revista auto ca Dodge Ram este unul dintre autoturismele cu cea mai mare priza la clientela in State

  3. mihai says:

    Ei bine baieti am si eu o intrebare intrebatoare.Ce parere aveti despre masinile de pe piata americana?Cei mai multi americani conduc sau isi doresc sa conduca suv uri si limuzine imense genChrysler 300M care nu prea au treaba cu normele euro si care consuma enorm.Probabil nu au nici ei cultura auto sau o fi si SUA un plai mioritic plin de prosti asa cum cica sunt cei de aici din Ro

  4. jik_BKL says:

    bai frate da ce mai aberatiiii… cultuta auto?
    romanashii nostri nu au cultura generala d`apoi “cultura auto”…hhh…auzi la el…hhh

  5. Mihai says:

    Un gip rosu

  6. cipi says:

    Este absolut adevarat ca in Romania exista mult snobism in materie de masini.Eu locuiesc in Spania de multi ani,acum sunt posesorul unui Citroen Berlingo,un 1`9 D.Nu e o super masina,este inestabila la viteze de peste 140 km/h,zgomotoasa,etc…Am venit cu ea in Romania si am fost surprins de parerea amicilor mei…toti mi-au zis ca de cei 14000 de € era mai bine sa fi cumparat …un Passat,eu muncesc in decoratiuni,cateodata am nevoie de o masina pt transport,majoritatea deplasarilor sunt prin orase…nimeni nu a inteles de ce am ales masina aia,toata lumea imi zicea ca ar fi mai frumos un vw variant…Chiar nu intelege lumea ca va veni shi in romania o vreme in care dupa o zi de munca trebuie sa dai ture in jurul cartierului pentru a putea parca!?ca poate metrul ala pe care un vw passat il are in plus fatza de masina meapoate insemna 15 minute de plimbare in plus deoarece nu incape in nici o parte!?Si masinile de teren pentru cineva care traieste intr-un oras eu le vad deplasate,in EU au urcat taxele pentru inmatriculari de 4×4,mi-se pare normal… Stefan,gandeste-te ca polueaza dublu,sunt zgomotoase,sunteul transmisiei este impresionat atunci cand pleaca un offroad de pe loc.Eu am impresia ca Europa este impartita in doua zone din punct de vedere al preferintelor in materie de masini:estul…masini mediane dar cu portbagaj de peste 500 de litri si masini offroad ,super depasite in mediu urban…iar vestul europei ce prefera masinile mici,Saxo,Clio,206…Poate ma ve-ti injura,insa as vrea sa vad romania cu 600.000 de masini care se deplaseaza intr-un sfarsit de saptamina.Sa stea cineva cu un x5 intr-un ambuteiaj 2-3 ore shi sa inainteze cate doi trei metri pe minut…

  7. Stefan says:

    E adevarat ca exista o doza de snobism la romani in alegerea masinilor, insa eu as lua un 4×4 si pentru alte argumente decit mersul la munte si anume: mers prin vadurile de apa de 50-60 cm in Bucuresti atunci cind ploua torential mai mult de 1 ora si se inunda tot orasul; mers peste nametii de zapada iarna cind ninge si ca de obicei autoritatile sunt depasite de situatie, mers la casa de la tara unde au trait bunicii mei pe un drum judetean plin de gropi si hirtoape unde cu o limuzina as lovi de jos cu podeaua masinii etc.
    La greci unde nu ninge niciodata e de inteles ca nu ai de ce sa iei 4×4.
    Interesant ca la Elvetieni cele mai multe masini sunt cu motorizarile puternice si cu tractiune integrala. Tin minte acum vreo 3-4 ani cind am fost in Elvetia tocmai aparuse A4 penultima versiune.
    In Austria (prin care trecusem) erau numai 1.9 TDI 110 CP, in Elvetia, plin de A4, numai 2.6 si 2.8 V6, cele mai multe quattro. E drept ca elvetienii au si iarna si au si bani de V6…

  8. Lou says:

    Subscriu in totalitate opiniilor lui Robert. Din pacate snobismul , incultura grosiera si mimetismul formelor fara substratul fondului sint apucaturi in voga pe plaiul mioritic facand posibil fenomenul ce are loc la noi pe piata auto. Tipologia “Fecali” e atat de adanc inradacinata in mentalul
    mioriticului incat orice urma
    de atitudine rationala vizavi
    de alegerea unei masini e aspru sanctionata de “intelighentzii” pe care din pacate fiecare din noi ii intalnim in propriul anturaj (la asa popor asa mentalitate). Civilizatia se va simti multa vreme stinghera pe aceste plaiuri. La urma urmei masina e o simpla unealta. Noi trebuie sa o stapanim nu ea sa ne ingenuncheze pe noi. S-a ajuns atat de departe cu denaturarea scopului acestei unelte incat
    nu mai poti cumpara un pickup 4×4 fara climatronic, gps si alte rahaturi. Or pentru cei amatori de asa ceva exista segmentul SUV. Si daca chiar isi doreste cineva gps pe pickup ar trebui sa fie optional. Din pacate aceste dotari de “fufutzi” vin pe modelele standard, iar modele spartane se gasesc doar pe oferta tiparita nu si pe stocuri. Mi se pare absolut delirant din moment ce segmentul de clienti pickup 4×4 este unul restrans, cei care vor asa ceva in mod sigur
    au la baza o necesitate reala.
    Nu isi ia nimeni un L200 ca sa se dea pe Magheru cu el cu boxele la maxim. Pt asta exista bmwuri. Si atunci intreb la ce folos sa se umfle pretul unor masini destinate preponderent transportului de materiale pe drumuri greu accesibile. Cui dreak ii trebuie climatronic si gps pe L200? Probabil celor care participa la Paris-Dakkar. Dar dealerii aduc modele super echipate penca prostanu mioritic asa cere. Asfel ca daca vrei o masina normala tre sa faci comanda speciala. Bravos natziune!

  9. Liviu says:

    #925; inteleg de ce e atat galagie pentru acest subiect. Raspunsul e cat se poate de evident. Noi avem cultura automobilistica romaneasca (sa-i zicem saraca), iar scoala o face banul. Sa fiu mai explicit: omul nu are bani, isi cumpara din ce bani bani are chiar daca nu e pe placul lui. Strainii isi permit sa-si faca rate dar… noi nici cu rate nu putem sa ne luam ceea ce dorim. Asa se intampla la prima masina, a doua, si daca te instaresti mergi pe acelasi principiu, pentru ca deja numai ai decat dorinta de a avea o masina mai buna (sechele).
    La faza cu cu masinile de teren numai la munte mi se pare trasa de par, sunt multe alte motive pentru care cineva si-ar lua un offroad, iar cel mai important ar fi ca este o masina rezistenta, spatioasa si iti ofera o oarecare senzatie de siguranta.
    Si, Robert, nu cred ca tot ceea ce vrei de la o masina este sa consume extrem de putin si tu ti-ai luat masina pe acelasi principiu… ai facut compromisuri din cauza banilor.
    Masinile nu sunt ca hainele, adica dai banii pe eticheta, ci si calitatea lor difera. Daca buzunarul iti permite confort sporit de ce sa te chinui?!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.