AUDI AG a scris un capitol important in istoria sporturilor cu motor gratie unui triumf remarcabil in cursa de 24 ore de la Le Mans. Noul Audi R10 TDI a fost prima masina cu motor diesel ce a castigat cea mai feroce intrecere din lume. In fata unei asistente-record de 235.000 spectatori, Frank Biela (Germania), Emanuele Pirro (Italia) si Marco Werner (Germania) au obtinut a sasea si cea mai importanta victorie la Le Mans pentru Audi. Dindo Capello (Italia), Tom Kristensen (Danemarca) si Allan McNish (Scotia) au reusit sa plaseze cel de-al doilea prototip pe podium, pe locul al treilea.
Fanii prezenti pe circuit si milioanele de spectatori din lumea intreaga au vazut o demonstratie impresionanta din partea “Audi TDI Power” si performantele motoarelor diesel moderne. Cele doua prototipuri Audi R10 TDI, propulsate de un motor V12 TDI ce dezvolta 650 cai-putere, au fost de departe cele mai rapide si cele mai economice.
De-a lungul intregii curse, una din cele doua masini sport ale constructorului din Ingolstadt s-a aflat in pozitia de lider. Recordmanul victoriilor la Le Mans, Tom Kristensen, a reusit cel mai rapid tur, cu timpul de 3:31,211, si a fost primul pilot aflat intr-o masina din categoria LMP1 care a acoperit 16 tururi cu un singur plin. De asemenea, Audi a stabili un nou record de distanta, prin cele 380 de tururi parcurse de masina invingatoare.
In cursa, avantajul Audi TDI Power in ceea ce priveste consumul a fost vizibil si pentru spectatori: in medie, pilotii Audi au trecut pe la boxe la fiecare 14 tururi pentru a alimenta cu 90 litri de motorina Shell V-Power Diesel.
Contracandidatii, care au mizat pe motoare cu benzina, au trebuit sa efectueze mai multe vizite la standuri. Spectatorii au remarcat si zogmotul redus pe care-l produc motoarele TDI cu puterea de 650 CP.
Chiar daca de la primul test secret au trecut numai 200 de zile, noul Audi R10 TDI s-a dovedit la fel de fiabila de-a lungul celor 24 ore ca si predecesorul sau, Audi R8 – prototipul invingator de cinci ori la Le Mans. Singurul pit stop neprogramat a fost duminica dimineata, la ora 3.47, cand Audi Sport Team Joest a inlocuirea unor piese din transmisie, din cauza problemelor cu treapta a cincea a cutiei de viteze.
In ciuda faptului ca schimbarea partii spate – asa cum s-a facut la R8 – nu mai este permisa de regulament, echipa a avut nevoie de mai putin de zece minute gratie designului inovator al cutiei.
In dimineata zilei de duminica, tripleta Frank Biela – Emanuele Pirro – Marco Werner a mai pierdut un minut in momentul in care farurile prototipului R10 TDI nu au mai functionat, motiv pentru care s-a inlocuit intreaga parte frontala a caroseriei. Exceptand aceste momente, masina Audi a functionat cu precizia unui ceas.
Atat Biela, cat si Pirro au sarbatorit cel de-al patrulea succes personal la Le Mans, dupa victoriile din 2000, 2001 si 2002.
Astfel, cei doi au urcat pe locul al patrulea in clasamentul victoriilor, dupa Tom Kristensen (7), Jacky Ickx (6) si Derek Bell (5). Pentru Audi, acesta a fost al saselea succes la Le Mans si al treilea consecutiv. Daca includem si triumful reusit de Bentley Speed 8 in 2003 – o masina propulsata de un motor FSI dezvoltat de Audi Sport – tehnologia Audi este neinvinsa de sapte ani in prestigioasa cursa franceza.
Victoria repurtata de Audi a fost completata de Dindo Capello, Tom Kristensen si Allan McNish, care au incheiat pe locul al treilea. Prototipul R10 TDI cu numarul 7 s-a aflat la conducere in prima parte a intreceri, pana cand injectoarele de pe partea dreapta a blocului de cilindri au trebuit inlocuite in cea de-a patra ora de cursa.
Retrogradati pe pozitia a 16-a, Capello, Kristensen si McNish au replicat prin stabilirea celui mai rapid tur si au revenit pe locul al treilea, in ciuda unor noi probleme ivite pe timpul noptii si la primele ore ale diminetii.
Ca urmare a unei coliziuni cu o masina din categoria GT1, scutul inferior a fost pierdut, dupa cum a trebuit inlocuit si turbocompresorul stang. Echipajul masinii cu numarul 7 a pierdut mai bine de o ora in stand. Gratie mecanicilor care au efectuat toate reparatiile cu maxima operativitate, cei trei au putut urca pe podium.
Dupa victoriile din cursa de 12 ore de la Sebring si cea de 24 ore de la Le Mans, noul Audi R10 TDI ramane neinvins. Urmatoarea provocare este pregatita pentru revolutionarul prototip disel: cu incepere din 15 iulie, echipa Audi Sport North America va beneficia de doua Audi R10 TDI in lupta pentru titlul din American Le Mans Series.
Recent Comments