20.03.2006 – Prima victorie pentru o masina sport Diesel! Inca de la prima sa aparitie in competitii, noul Audi R10 TDI scrie istoria motorsportului: Dindo Capello (Italia), Tom Kristensen (Danemarca) si Allan McNish (Scotia) au castigat cursa de 12 ore de la Sebring (SUA), astfel ca au adus prima pentru o masina sport cu motor Diesel. Gratie celui de-al patrulea succes in cea mai prestigioasa cursa de anduranta din America, Tom Kristensen a devenit pilotul cu cele mai multe victorii in intrecerea desfasurata pe circuitul din Florida, adaugandu-si un alt record pe langa cele sapte titluri obtinute in cursa de 24 ore de la Le Mans.
30 ˚C la umbra, umiditate mare si o temperatura a asfaltului ce a atins 43˚C au ingreunat conditiile de desfasurare, pista din Florida fiind cunoscuta ca una din cele mai provocatoare pentru piloti si pentru masini. Allan McNish a demonstrat potentialul motorului V12 TDI, ce dezvolta 650 CP, prin stabilirea unui nou record al circuitului in calificari. Intrucat radiatorul a fost inlocuit dupa sesiunea warm-up din cursul diminetii, Dindo Capello a fost obligat sa ia startul, la volanul prototipului R10 TDI cu numarul 2, de pe linia standurilor, astfel ca si-a inceput cursa de la coada plutonului.
Capello a avut nevoie de numai o jumatate de ora pentru a ajunge de pe locul 35 – ultimul – pana pe pozitia a doua, chiar in spatele celei de-a doua masini a echipei Audi Sport North America, condusa de Frank Biela. Imediat dupa scurgerea primelor doua ore, italianul a preluat conducerea, pozitie pe care masina Audi R10 TDI cu numarul 2 a mentinut-o pana la final.
Numai schimbarea filtrului de carburant si doua “nuci” de fixare a rotilor, care se slabisera, au cauzat opriri neprogramate la standuri.
Prototipul Audi R10 TDI cu numarul 1, cel care a detinut primul loc in primele doua ore, nu a reusit sa termine cursa. Masina – al carei echipaj a fost format din Frank Biela (Germania), Emanuele Pirro (Italia) si Marco Werner (Germania) – a fost retrasa cu putin inainte ca intrecerea sa ajunga la finalul primei treimi, din cauza unei supraincalziri a motorului. Motivul: La putin timp dupa startul cursei, sistemul de telemetrie al masinii cu numarul 1, cel care transmite datele de la masina la standuri, a incetat sa mai functioneze.
Ca o consecinta, inginerii Audi Sport specializati in motoare nu au mai avut date pentru restul distantei. In timpul celei de-a patra ore de cursa, Marco Werner a transmis prin legatura radio ca temperatura apei din radiatoare a crescut peste limita, moment in care bolidul R10 TDI – aflat pe locul al doilea in acel moment – a fost chemat la standuri.
Echipa tehnica a descoperit ca radiatoarele erau complet infundate de cauciuc de la pneuri. Dupa curatarea radiatoarelor, temperatura a scazut imediat. Chiar si asa, echipa Audi Sport North America a decis, ca o masura de precautie, sa retraga cel de-al doilea prototip R10 TDI, pentru ca motorul a rulat o buna perioada de timp la o temperatura mult peste cea normala.
Declaratii dupa cursa de la Sebring
Prof Dr Martin Winterkorn, presedinte al Consiliului de Administratie AUDI AG: Inca o data, Audi a scris istoria sporturilor cu motor, de data aceasta prin faptul ca a fost primul constructor care a castigat o cursa de anduranta cu o masina echipata cu motor diesel. Aceasta confirma eficienta tehnologiei TDI de ultima generatie. Este de remarcat ca acst succes a fost obtinut la chiar prima cursa a noului Audi R10 TDI. Intreaga echipa de la Audi Sport si cea de Dezvoltare Tehnica au facut o treaba excelenta. Le multumesc tuturor celor care au participat la acest proiect ambitios.
Dr Wolfgang Ullrich (director Audi Motorsport): A fost o cursa foarte grea si de aceea o consideram un test foarte bun pentru Le Mans. Sa reusesti prima victorie pentru un motor TDI, dupa ce ai obtinut cel dintai pole position, este fantastic. Astazi am aratat ceea ce poate noul nostru prototip cu motor Diesel. Le multumesc celor de la Audi Sport si de la Team Joest. Pe de alta parte, este pacat ca nu am putut aduce la final si cea de-a doua masina. Dar am invatat multe astazi si stim ca mai este un drum lung pana la Le Mans.
Dindo Capello (Audi R10 TDI #2): Audi a facut inca o data un lucru extraordinar. Cu aceasta victorie, putem spune ca am scris un capitol important in istoria a motorsportului. Imi aminteste de anii in care Audi a inceput sa participe la raliuri pentru a demonstra ca tractiunea integrala nu este buna numai pentru vehiculele de teren accidentat. Cand Audi a anuntat ca va participa la curse cu un motor Diesel, probabil ca nu multi nu ne-au luat in serios. Dar acum sigur nu vor mai rade.
Tom Kristensen (Audi R10 TDI #2): Si a primit rasplata. Stiu cati oameni au lucrat din greu pentru acest proiect si trebuie sa le multumesc, inspecial mecanicilor. Ceea ce acestia au facut dupa warm-up a fost o traba serioasa, care nu se putea rezolva intr-un timp atat de scurt. De asemenea, le multumesc colegilor mei, Allan si Dindo, care au pilotat foarte bine. Trecerea liniei de sosire a fost un moment istoric pentru tehnologia Diesel. Stiu ca Audi are o imagine buna in America. Cu siguranta, si imaginea Audi TDI va fi la fel de buna in SUA.
Allan McNish (Audi R10 TDI #2): Intreaga echipa trebuie sa fie foarte mandra – am creat o mica particica din istoria sportului. Peste cativ ani, oamenii vor privi inapoi si vor realiza ca acesta a fost un moment fabulos – nu doar pentru istoria Audi Sport, ci si pentru a motorsportului – pentru ca un motor Diesel a castigat, in premiera, o cursa internationala. Cu totii am lucrat din greu pentru acest lucru, deci avem toate motivele sa sarbatorim.
Recent Comments