Se cumpara un autoturism nou din afara tarii
Cat de greu poate fi sa cumperi un autoturism nou? E relativ simplu daca ai banii necesari. O firma care dorea sa achizitioneze un automobil de lux, dupa analiza atenta a ofertei din tara, a decis ca este mai rentabil sa aduca autoturismul direct din Germania, reducerea negociata cu fabrica fiind mai mult decat tentanta… Ok, s-a negociat, s-a batut palma, s-a achitat valoarea contractului, urma doar ca o delegatie sa plece in Germania pentru a ridica autoturismul. Zis si facut!
Cum merg lucrurile in Germania!
Delegatii au mers sa ridice autoturismul direct de la fabrica. In stilul german, inainte de a ridica masina au fost invitati de gazde la un cinematograf, in incinta fabricii, unde au putut urmari un film despre modul in care sunt construite autovehiculele. Dupa vizionarea filmului au vizitat halele de productie, unde au putut vedea pe viu etapele de constructie.
Apoi au luat in primire autoturismul comandat, cu actele necesare. Intreaga procedura de predare a masinii si actelor a durat in jur de 30 de minute. Au plecat catre tara, cu autoturismul inmatriculat provizoriu, pentru 10 zile, inclusiv cu asigurare Full-Casco pe perioada valabilitatii numerelor.
Welcome to Romania!
Dupa 17 ore de drum, au ajuns la granita cu Romania, usurati ca drumul s-a desfasurat fara evenimente si ca in curand vor fi acasa. Surpriza a venit la vamuire, cand, desi aveau actele de provenienta ale masinii, li s-a solicitat prezentarea unui certificat Eur 1, in ciuda evidentei actelor prezentate, care certificau, fara putinta de tagada, ca autoturismul fabricat in martie 2006, este nou nout.
Ce sa faci noaptea la vama, cu dreptatea de partea ta? Nimic. Stai si astepti seful de vama, poate intelege el ca actul de provenienta tine loc de Eur 1… Intre timp, delegatii remarca cu surprindere ca la intrarea in Romania, desi pe dreapta era ghiseu de vanzare a rovinietei, si cativa straini stateau la coada, la ghiseu nu era nimeni!!!
Dupa cateva drumuri pe la vamile de interior, in sfarsit, unui functionar i se face mila de bietii oameni, veniti de pe drum, cu nervii intinsi la maxim, si rezolva problema taxei vamale de tranzit, cu o suma deloc modica, de circa 1100 RON, desi uzual se plateste cam 300 RON. Suma a fost justificata cu chitante, dar mirarea ramane in privinta sumei, era clar ca nu prea se stia ce sa se incaseze sau nu, doar banii erau important sa fie luati…
Registrul Auto Roman
Prima etapa inainte de a intentiona o inmatriculare, dupa ce aduci masina in tara trebuie sa se faca un act de constatare vamala la RAR. Inginerul care trebuia sa citeasca seria masinii solicita deschiderea usii din dreapta, pentru a avea acces la unul din locurile in care se gaseste seria. Un autovehicul aflat in incinta statiei RAR pleaca din parcare cu tot cu bandoul de protectie al masinii de lux.
Bun de plata a fost tot soferul acesteia din urma, intrucat, vezi Doamne nu s-a asigurat la deschiderea usii. Evident, actul a fost eliberat dupa doar 5 minute, ca urmare a “ghinionului”… Pentru a plati actul de constatare vamala, alta poveste, dupa 4-5 ore de asteptare s-a eliberat un ordin de plata ce a putut fi verificat abia a doua zi. De remarcat promptitudinea inginerului (altul) care a intocmit cartea de identitate in doar cateva minute, dar si calmul celor ce venisera cu automobilul pe platforma la RAR, intrucat expirasera cele 10 zile ale numerelor provizorii. Dupa alte 4 ore s-a reusit incheierea episodului RAR!
Trezoreria, Politia si… vopseaua!
In fine, intrucat masina era cumparata de o persoana juridica, plata vamii se face la trezorerie. O alta surpriza, de la valoarea estimata inital de 9000 euro vama, s-a ajuns la circa 19 000… O mica eroare de calcul. Dupa o ora in plus petrecuta la vama pentru eliberarea actului, cu dosarul complet, se merge la Politie, pentru inmatriculare. Aici mai sunt necesare circa 11 acte (total doua zile pierdute la ghisee). Politistul a respins insa dosarul pentru ca nu gasea specificat in acte faptul ca masina e noua. O divina inspiratie a delegatului salveaza situatia, acesta gasind singur pe unul din formulare specificarea faptului ca automobilul de lux este nou.
Politistul incercuieste sectiunea respectiva, pentru a-si sprijini si colegii in gasirea acelei mentiuni. In fine, masina este inmatriculata, primeste numerele noi si, la doua zile dupa incheierea formalitatilor, este dusa de sofer in spalatorie pentru a fi pregatita pentru un drum in strainatate. Soc! Numerele de inmatriculare (primite de la Politie) se sterg la prima spalare. In criza de timp, masina iese din tara cu numerele vopsite ad-hoc cu vopsea neagra, cu ajutorul unui chistoc de tigara!!!
E vorba de un Mercedes Clasa E, iar valoarea de 9000 de euro e vama, nu valoarea masinii.
Si eu eram curios de o concluzie de asta…macar asa orientativa…..ce masina de lux are valoarea de 9000 de euro?
Si eu eram curios de o concluzie de asta…macar asa orientativa…..ce masina de lux are valoarea de 9000 de euro?
am o singura intrebare,in concluzie,…este mai ieftina o masina noua adusa de dincolo sau una cumparata de la dealerii din tara?