Suntem lideri. Ar trebui sa fim mandri. Avem cel mai dur cod rutier din Europa, preturi la combustibil de nivel mondial, cele mai tari masini, cele mai proaste sosele, un trafic rutier cumplit, cele mai putine locuri de parcare, cei mai multi taximetristi, mai multe masini de politie decat politisti, camere de filmat peste tot si totusi, se pare ca nu suntem multumiti? La 1 ianuarie intram in Europa civilizata cu toate aceste superlative in spate si noua nu ne convine?
Ar trebui sa fim mandri. Sau suntem vai de capul nostru? Cine mai stie… Oricum, ma tot gandesc la Codul rutier asta nou, primit cadou de sarbatori. Si ma tot rasucesc, si ma intreb in sinea mea: “oare chiar o sa fie mai bine cu el?”.
Adica, de exemplu, daca in oras merg pe linia de tramvai, desi am doua benzi de circulatie pe sensul de mers, carevasazica nu e voie… Asa zice la noua lege. Aha. Si daca pe banda de circulatie de la bordura sunt parcate legal sau abuziv masinute, atunci, cum ar veni sunt cam in ilegalitate, sau ramane doar o banda de mers inainte si atunci e permis sa o iau pe linia de tramvai, sau care cum vine? Naiba mai stie!
Sau mai rau, ajungi la o trecere de pietoni pe la Muzeul Satului, sa zicem, unde sunt vreo 10 benzi de circulatie, despartite de scuaruri cu iarba, si hopa, deodata, apare un pieton care pune piciorul pe trecerea de pietoni. Dilema mare…
Ce face conducatorul auto aflat pe banda 1 cand pietonul pune piciorul pe trecerea de pietoni, dar pe banda a 10-a? Trebuie sa opreasca sau nu? Pai de bun simt si teoretic nu ar trebui sa opreasca, decat cand pietonul ajunge cam pe la banda 3, dar nimeni nu iti spune in codul rutier acest lucru. Si uite asa, intra in scena “nea militica”, te trage pe dreapta si te usureaza de permis, puncte si lovele. Desi practic nu ai nici o vina. Dar pietonul a pus piciorul pe trecere…
Mai sunt si alte prevederi interesante in codul rutier, foarte discutabile, dar fiind asa multe imi este si greu sa gasesc cu care sa continui. O iau pe urmatoarea care imi vine in minte: se ridica permisul pe loc pentru nerespectarea indicatiilor agentului de circulatie. Nu ar fi o problema mare, dar parca lasa prea mult loc de subiectivism, adica te afli la mana agentului de circulatie. Poate nu ii ies semnele alea corect cand le face, poate tuseste si nu intelegi. Totusi e cam mult sa ramai fara permis aiurea…
Inca una hilara: se interzice executarea pe autostrada a manevrei de intoarcere sau de mers inapoi, circulatia sau traversarea de pe un sens de circulatie pe celalalt, ca iti iei pedeapsa cu puncte si rupere la buzunar. Sau se interzice circulatia sau stationarea pe spatiul ce delimiteaza sensurile de mers pe autostrada.
Pai pe unde se poate face intoarcerea asta? Care spatiu? Pe ambele autostrazi, intre sensuri e o zona de asfalt delimitata cu glisiere de protectie, intre care nu poti sa mergi nici cu bicicleta…). Cand s-a elaborat codul asta, a mers careva de curiozitate pe autostrada sa vada cum e pe acolo?
Cu plata amenzii la agentul de circulatie, nici nu mai avem ce comenta. Stie toata lumea ca se va da si lua spaga mai usor decat pana acum. Parca era mai bine inainte, chiar daca pierdeai timp cautand o agentie CEC sau o Administratie Financiara, ca sa platesti, macar te responsabiliza putin, te fereai sa mai gresesti dupa cat alergai ca sa platesti o amenda de trei sute de mii. Acuma, pare mai simplu: in loc sa dai doua sute lei ron la agent, contravaloarea procesului verbal, mai bine lasi o suta de ron direct in buzunarul lui; fara alergatura, fara dureri de cap. Si toata lumea e fericita!
Codul asta rutier saracu’, a fost facut cu intentii bune… Dar a iesit destul de prost! Cine pierde? Tot soferul, evident…
Recent Comments