Sedan, hatchback 3-5 usi, break, cabrio sau coupe?

Sa recunoastem, e o dilema pentru fiecare din noi, atunci cand dorim sa cumparam un automobil compact: ce tip de caroserie alegem? Fiecare constructor ofera o diversitate de forme pe o platforma tehnica comuna, tocmai pentru a putea atrage un numar cat mai mare de cumparatori pentru automobilele sale.

Dar noi, utilizatorii, ce forma cautam la un automobil, ce ne ofera o mai mare satisfactie si utilitate pe perioada exploatarii? Raspunsul nu e simplu de dat si ne face sa analizam avantajele si dezavantajele principalelor 6 tipuri de caroserii ce impart o platforma comuna: sedan, break si hatchback cu 3 si 5 usi, cabrio si coupe.

Sedan
Caracterizat prin eleganta caroseriei, sedanul are adepti cu precadere in tarile in curs de dezvoltare, unde prezenta unui portbagaj mare este inca foarte apreciata de consumatori. Totusi, mai ales din punct de vedere aerodinamic, o caroserie sedan este superioara celorlalte variante, numai uneori coupe-ul avand performante mai bune in acest sens.

Printre atuurile unui sedan se mai numara faptul ca portbagajul inchis este privit ca un spatiu privat, utilizatorii lasand obiecte inauntru cu mai multa incredere, considerand ca acestea sunt mai in siguranta decat in versiunile ce permit accesul la bagaje din interior.

Datorita ranforsarii mai bune in partea din spate, sedanul este mult mai rigid, cu avantaje in ceea ce priveste zgomotul: nu apar scartaieli sau troncaneli in timp. Spatiul interior se incalzeste sau raceste (dupa anotimp) foarte repede, nefiind afectat de deschiderea portbagajului.

Break
In general break-ul ofera cel mai mare volum de incarcare, precum si posibilitatea de a incarca obiecte foarte mari, datorita constructiei speciale a sistemului de inchidere. Totodata, conceperea ingenioasa a sistemului de pliere a scaunelor spate permite obtinerea unei podele aproape plate.

Dezavantajele breakului sunt, pe langa dimensiunile mari (cel mai lung din gama), zgomotele ce apar la nivelul spatelui, datorate caroseriei care “lucreaza”, conceptia dezavantajand ranforsarea puternica. De asemenea, suprafata vitrata mare favorizeaza aburirea pe interior, vizibilitatea fiind afectata pe timp ploios sau iarna. Incalzirea sau racirea habitaclului dureaza mai mult, uneori cu probleme in partea dinspre hayon.

Nu este de neglijat nici faptul ca spatele se murdareste intens iar in garajele mici hayonul nu se poate deschide, intrucat loveste tavanul. Aerodinamica este penalizata, breakul fiind cel mai slab model la acest capitol.

Hatchback 3 usi
Destul de bine reprezentata pe piata, aceasta versiune de caroserie este in general cea mai ieftina, fiind preferata de tineri. Pe langa pretul accesibil si look-ul sportiv, un plus este dat de accesibilitatea portbagajului, care, desi mic, se poate extinde prin rabatarea banchetei si a spatarului.

Un dezavantaj ar fi spatiul ceva mai mic pentru pasagerii din spate, precum si accesul greoi, posibil doar prin rabatarea scaunelor fata. Controlul temperaturii habitaclului se realizeaza insa usor, datorita volumului interior mai mic.

Hatchback 5 usi
De obicei cea mai vanduta varianta de caroserie este hatchbackul cu 5 usi. Succesul vine atat prin prisma pretului accesibil, usor mai mare decat al modelului cu 3 usi, dar sensibil mai mic decat al celorlate versiuni, dar mai ales datorita versatilitatii care il caracterizeaza.

Un hatchback 5 usi compact ofera spatiu pentru 5 pasageri, un portbagaj mic spre mediu, dar foarte extensibil si accesibil, prin rabatarea banchetei si a spatarului spate, are un look si un comportament sportiv, fiind foarte apreciat de cumparatori.

Dezavantajele sunt faptul ca spatele se murdareste usor, in timp pot aparea zgomote si troncaneli datorita ranforsarii slabe in zona spatelui si, de asemenea, hayonul nu se poate deschide in garaje mici. In Romania nu este de neglijat nici vandalismul, stergatorul de pe spate fiind de multe ori victima hotilor.

Coupe
Varful de gama, varianta coupe este uneori prezenta la unele marci, fiind incununarea experientei si a dorintei constructorului de a arata ce poate. In mod normal, cele mai bune motorizari si echipari se regasesc pe variante coupe.

Rafinamentul stilistic, aerodinamica de exceptie, portierele fara rama la geamuri, interiorul luxos si micile detalii menite sa diferentieze un coupe de celelalte modele ale gamei, acestea sunt, in mare, elementele care fac diferenta.

Sportiv prin excelenta, un model coupe are si un pret pe masura, fiind scump, uneori cumparatorii platind chiar dublu fata de un hatch 3 usi, pentru privilegiul de a conduce un coupe. Frumos, practic si totusi exclusivist, modelul coupe are mai multe plusuri decat minusuri.

Are portbagaj mare, spatele nu se murdareste, spatiu excelent pentru locurile din fata si suficient in spate, dotari de varf, valoare de revanzare buna. Mai putin placut este accesul la locurile din spate, garda la sol redusa poate cauza probleme la urcarea pe trotuar si, nu in ultimul rand, este preferat de catre hotii de masini.

Cabrio
Derivat din coupe, modelul cabrio suceste mintile oricui, fiind insa rezervat pasionatilor. Scumpa si la achizitie si la intretinere, problematica iarna, varianta cabrio este dependenta de soare, facand furori pe litoral sau pe bulevardele celebre… Uzual oferind 2 locuri stricte, modelul cabrio poate avea si 2+2 locuri.

Portbagajul mic nu mai este o problema in acest caz, caci un cabrio nu e o masina de zi cu zi. Totusi, uneori acest aspect poate fi deranjant pentru unii, de altfel ca si rata mare a cazurilor de vandalism. Prelata se uzeaza in timp, la fel si mecanismul de actionare, fie el manual sau semiautomat.

Recent aparutele variante coupe-cabrio reduc din dezavantaje, fiind foarte la moda acum, aproape fiecare constructor care se respecta oferind astfel de modele. Progresul tehnologic a permis cresterea spatiului interior si a portbagajului, precum si transformarea intr-un coupe perfect, ceea ce este un mare avantaj pe timp de iarna.

No Responses

  1. Inginerul says:

    Perfect adevarat, dar cam subiectiv.Trebuie facuta o departajare intre break-uri de lux si celelalte. Intr-un passat break de exemplu nu se aud nici zgomote ciudate si nici nu se aburesc geamurile, iar habitaclul se incaleste foarte usor datorita izolarii partii din spate cu husa retractabila. In legatura cu murdarirea sunt perfect de acord, dar in pofida acestui fapt sunt un adept inrait al break-urilor de “firma”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.