Instalatia de climatizare

Prima aparitie a instalatiei de incalzire pe vehicule este notata in anul 1917, in Statele Unite ale Americii. Tot SUA introduce sistemul pe autovehicule in 1939, ca in 1955 sa apara primele instalatii de climatizare.

In 1975, in SUA, mai mult de 75% din autovehiculele noi sunt echipate cu climatizare. 1990 este anul in care climatizarea este prezentata ca optiune pentru majoritatea vehiculelor, la un pret mediu destul de ridicat.

“Democratizarea” climatizarii se produce in 1999, cand mai bine de jumatate dintre autovehiculele noi sunt vandute cu instalatie de climatizare in standard. In 2005 procentul atinge aproape 88%.

Rolul conditionarii aerului
Functia principala a instalatiei de climatizare este asigurarea confortului in habitaclu. Pentru o buna functionare, sistemul de climatizare trebuie intretinut si folosit continuu.

Geamurile fiind inchise, accesul zgomotelor si mirosurilor din exterior este diminuat, iar instalatia de climatizare garanteaza o temperatura ideala si un aer sanatos, datorita efectului de dezumidificare.

Vara serveste la racirea aerului care intra in habitaclu, primavara si toamna usuca aerul si dezabureste geamurile (functie reglementata prin norme specifice). In toate anotimpurile, aerul conditionat adauga functia de reciclare a aerului, care nu este disponibila in versiunea de echipare doar cu sistem de incalzire.

Tipuri de instalatii de climatizare
Instalatiile de climatizare intalnite pe autovehicule sunt de mai multe tipuri. Se pot deosebi doua categorii principale: cu aer conditionat manual sau cu aer conditionat comandat automat.

Sistemele de incalzire clasice ofera functia de incalzire a habitaclului cu ajutorul caldurii unui calorifer alimentat cu lichidul de racire al motorului. Cu un ventilator si cu orificiile speciale de ventilatie, se ofera posibilitatea ridicarii temperaturii in habitaclu, trimitand in interior aerul incalzit de temperatura motorului.

Pentru a raci habitaclul, nu exista un dispozitiv auxiliar, doar ventilatorul trimite aerul de afara inauntru. La temperaturi ale aerului peste 24 grade Celsius, evident sistemul devine ineficient.

Astfel intra in scena aerul conditionat. Sistemul clasic de aer conditionat cuprinde un ansamblu de dispozitive specifice, ce furnizeaza aer rece la comanda, nivelul de temperatura fiind reglat dupa dorinta, manual. Unele dispozitive de aer conditionat manual ofera si functia de recirculare a aerului, printr-un flaps (comandat fie mecanic, fie electric sau vacuumatic) ce impiedica aerul de afara sa intre in habitaclu.

Dezavantajul recircularii aerului vine din faptul ca acesta isi deterioreaza rapid calitatea, ducand si la aburirea rapida a geamurilor. Se recomanda folosirea recircularii aerului doar pe distante scurte, pentru incalzirea/racirea mai rapida si pentru mascarea mirosurilor neplacute ce pot veni din exterior.

Aerul conditionat cu reglare automata (denumit si climatizare automata) reprezinta un progres semnificativ fata de sistemul clasic. Prin intermediul unor senzori de temperatura si umiditate a aerului, plasati in puncte cheie din habitaclu (numarul poate varia de la 1 la mai mult de 8), aerul conditionat automat mentine constanta temperatura selectata.

Se elimina astfel necesitatea interventiei soferului in timpul condusului, pentru reglarea temperaturii dorite: pur si simplu se selecteaza valoarea de temperatura dorita si se apasa butonul „Auto”. Sistemul lucreaza, prelucreaza informatiile de la senzori si, controlat de un minicomputer, stabileste functionarea ventilatorului si debitul de aer (cald sau rece) necesar pentru asigurarea temperaturii comandate.

In functie de clasa din care face parte autovehiculul, aerul conditionat poate fi si semiautomat sau cu posibilitatea reglarii temperaturii pe mai multe zone (uzual 2, dar exista si masini cu reglarea temperaturii separat pe 4 zone – inclusiv locurile din spate). Astfel, soferul si pasagerul din dreapta isi pot regla temperaturile dorite fiecare pentru locul sau. Instalatiile automate sunt atat de performante incat pot pastra diferente de peste 8 grade Celsius intre zone (soferul are 18 de grade, iar pasagerul 26 de grade).

Componentele instalatiei de aer conditionat
Compresorul este un schimbator termic localizat (de regula) in partea din fata a automobilului. Este racit prin efectul deplasarii aerului in timpul deplasarii vehiculului sau cu electroventilatoare (in stationare) iar rolul sau consta in aducerea agentului refrigerant in stare lichida.

Deshidratorul se gaseste intre condensator si detentor si are rolul de a absorbi umiditatea din circuit si de a filtra impuritatile. In anumite cazuri are si functia de rezervor de fluid, rol care in alte tipuri de montaje poate fi jucat de evaporator.

Detentorul este elementul care asigura reglarea debitului de agent refrigerant in evaporator. Actioneaza in functie de presiunea si temperatura agentului refrigerant la iesirea din evaporator.

Evaporatorul este localizat sub plansa de bord, langa radiatorul de incalzire, avand rolul de a raci si usca aerul care il traverseaza. De aceea este normal sa gasim apa sub masina, atunci cand vehiculul stationeaza.

Compresorul aspira vaporii care ies din evaporator si ii comprima, directionandu-i catre condensator si marindu-le astfel temperatura si presiunea.

Filtrul de habitaclu (binecunoscut sub denumirea „filtru de polen”) retine cea mai mare parte a a impuritatilor (praf, fum, gaze esapament, polen, cenusa, etc.). Prin eliminarea acestor impuritati, el imbunatateste calitatea aerului si diminueaza depunerile unsuroase de pe parbriz.

Agentul refrigerant (cunoscut si sub numele de freon – incorect), este sangele sistemului. Instalatiile mai vechi erau umplute cu R12 (freon), nociv pentru stratul de ozon. Instalatiile moderne au renuntat la R12, inlocuindu-l cu un agent mai ecologic, R-134a.

Intretinere
Instalatia de climatizare necesita intretinere regulata, in cadrul reviziilor la service. Pentru o functionare fara probleme, filtrul de habitaclu se schimba regulat, cel putin o data pe an, cureaua compresorului se verifica, precum si eventualele scurgeri ale agentului refrigerant.

Puneti in functiune instalatia de aer conditionat o data pe luna, pentru 5-10 minute, pentru a asigura o functionare perfecta a acesteia tot timpul anului. Daca se utilizeaza continuu, este necesara verificarea si, daca este cazul, reincarcarea sistemului cu agent refrigerant.

Daca sistemul nu produce frig, incetati folosirea acestuia si contactati un punct de service.

20 Responses

  1. Alin says:

    Am un golf 5 16fsi la 3000km am completat cu 300g de ulei , este problema mare astept un raspuns .Mulțumesc.

  2. costel says:

    caut si eu cursuri de frigotehnist (principii de functionare tipuri de instalatii,tipuri de freon si compusi freonului etc………..)

  3. Irina says:

    Oameni buni, spuneti-mi si mie ce ar trebui sa fac! Azi cind curateam frigiderul, am spart accidental tubul prin care circula freonul si am inhalat cam mult din el! Ma simt cam prost acum, dar nu stiu ce ar trebui sa fac in asa situatie, adica ce sa fac sa nu-mi fie rau! spuneti-mi daca stiti ca intru in panica!

  4. robert says:

    Dar cum de nu are buton de deconectare? Clima automata de la VW are buton, ala pe care scrie AC.

  5. robert says:

    In mod normal compresorul se deconecteaza automat pe timp de iarna – nu stiu exact cum e la VW dar la Opel de exemplu nu functioneaza sub o anumita temperatura.

  6. Mircea MMI says:

    Deci nu-mi raspunde nimeni? Mai bag consum pentru AC pe timp de iarna la masina asta?

  7. Mircea MMI says:

    Am o intrebare pentru specialisti: Am la serviciu un VW Tuareg V6 TDI, dotata cu climatronic, care nu are un buton pentru deconectarea instalatie. Intrebarea este daca compresorul mai este conectat pe timp de iarna, sau cand se seteaza o temperatura ridicata in habitaclu, pentru ca fct. acestuia influenteaza consumul, cca. 2litri in plus la ora de functionare. Multumesc

  8. serb says:

    aerul merge ok, face rece si nu curge.
    tks robert!asa m-am decis si eu sa il acult pe mecanicul meu …si pe tine.
    tks again!

  9. robert says:

    Daca nu curge si aerul iti merge ok, adica face rece, lasa-l in pace. Nu are treaba cu clapetele. Este aer pe instalatie, nu dauneaza cu nimic. Sfatul meu, nu umbla la instalatie decat daca iti curge sau nu mai raceste, altfel las-o in pace.

  10. serb says:

    salut pe toata lumea!
    am o intrebare pentru robert, care cred ca este cel mai in masura sa ma lamureasca:am un seat leon I de 1.6, 105 HP, in garantie care are climatronic….patesc urmatoarea chestie cand pornesc A/C pe rece, la temeperaturi ridicate afara, de peste 30-32C:cand plec de pe loc (de la semafor), dupa ce s-a incalzit(deci nu imediat cand plec dimineta cu masina) pana se tureaza un pic motorul, se aude un zgomot de genul unui uruit/suierat ca de “gugustiuc” :).cand motorul intra in turatii de peste 1000rpm nu se mai aude, sau in mers, la fel nu se aude.la fel cand opresc A/C se aude zgomotul.am fost la aia la reprezentanta si mi-au dat o explicatie de m-a dat pe spate:”dom`le tre` sa demontam bordul ca este vorba de una dintre clapetele de aerisire”….bineinteles ca bordul e la locul lui, nu m-am pus la mintea lor sa mi-l demonteze si sa am apoi o orchestra simfonica de “greieri”…cred ca stii la ce ma refer.m-am consultat si cu mecanicul meu, care stie ce zice si parearea lui este ca instalatia de freon nu ar fi bine aerisita si asta ar fi motivul.inclin sa ii dau dreptate, fiindca mi-a explicat principiul (nu intru in detalii).oricum mi-a zis sa stau linistiti si cand am ceva bani sa ii fac o aerisire la A/C.
    tu ce parere ai?fac din nou precizarea ca masina e in garantie, dar la “patiserii” aia de la service/reprezentanta nu ma mai duc sa mai vina cu vreo idee buna de pus in cartile lui ispirescu!
    multam fain anticipat!

  11. robert says:

    Petrus, nu este reversibil sistemul, cand dai pe rosu se foloseste caldura emisa de motor.

  12. Petrus says:

    opel astra classic 1.7cdti.
    din articol sa inteleg ca sistemul de aer conditionat este reversibil?
    adica la butonul care are culoare rosu si albastru, in cazul ca e frig afara, i-l pozitionez pe culoarea rosie si pornesc sistemul de aer conditionat si acesta va face cald, pana a putea face cald cu agentul de racire al motorului?

  13. robert says:

    @Buzi: temperatura standard nu exista la aerul conditionat manual, ci se regleaza atat cat simti nevoia, din potentiometrul rosu-albastru.

  14. Buzi says:

    vreau sa stiu si eu la aerul conditionat care este temperatura standard ( sau se regleaza in functie de potentiometrul “rosu / albastru,nestiind cate grade sint in masina )….stiind ca la “climatronic” se poate regla preferential ( 21.5 C )

  15. sultan ionut says:

    As fi interesat sa stiu cum se schimba fitru de polen la un bmw 316

  16. criss says:

    ba da ingramaditzi vis mai puneti mana shi cititzi cate ceva despre frigotehnica shi dupa aia vb…. 🙂

  17. Mircea says:

    Si apropos de cele scrise in articolul de mai sus .
    Cel care l-a scris a uitat sa specifice , ca o instalatie de aer conditionat nu prea face mai putin de 12 grade celsius . Asta inseamna ca iarna … la minus `tzashpe , refuza cu incapatanare sa porneasca . Nici nu are motiv , deoarece aerul de afara este de 2-3 ori mai rece ca cel pe care il poate face el 🙂 .

  18. Mircea says:

    Agentul de racire …este un freon ceva mai special .
    Asta este un gaz lichefiat .
    Tevile prin care circula , nu sunt perfecte , in sensul ca la nivel molecular prezinta anumite fisuri pe care un gaz le speculeaza in incercarea lui justificata de a evada in natura . Freonul se duce naibii , in special din cauza nefolosirii sistemului de racire pe timp de iarna . Din cauza asta , garniturile de pe parcursul instalatiei se usuca , si se strang , permitand afurisitului de freon sa se strecoare afara .
    Si la frigider , daca il lasi nefolosit o perioada indelungata , cand il repornesti pute a freon …si daca tragi pe nas , vorbesti de parca ai in inhalat heliu ..adica pitzigaiat .
    Sper ca ti-am fost de folos .
    Pentru Cielo …du-te la un atelier de reparat frigidere , ca au genul ala de freon , si costa mult mai putin sa iti videze ,probeze ,sudeze si reumple instalatia decat la service .

  19. laurentiu says:

    Eu as vrea sa stiu daca fara pierderi aerul conditionat poate functiona infinit.adica daca se consuma treptat vreun agent de racire sau asa ceva.si daca pot suda cumva o teava pe care o am frecata(la cielo dreapta fata jos la iesire din radiator)sau nu tine sudura(din cauza presiunii sau diferentelor de temperatura),tinand cont ca la service daewoo voiau sa-mi schimbe radiatorul cu totul-6 milioane-o groaza de bani pt bugetul meu restrans.daca nu v-am plictisit si se poate,va rog un mail.multumesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.