Instalatia de iluminare este un element esential pentru siguranta in trafic, starea necorespunzatoare sau reglajul incorect al farurilor alterand gradul de vizibilitate, cu consecinte ce pot fi foarte periculoase.
Verificati farurile si proiectoarele, pentru a depista prezenta urmelor de impact sau a fisurilor, daca oglinda este mata sau oxidata (blocul optic nu mai este etans). De asemenea, in cazul inlocuirii farului sau proiectorului, verificati daca noua piesa are numar de omologare. Absenta acestuia este si o incalcare a legislatiei rutiere, dar semnifica si faptul ca piesa nu este conforma cu standardele fabricantului, deci nu garanteaza performanta piesei originale.
Evident, un far cu defectele de mai sus va oferi o luminozitate redusa semnificativ, vizibilitate scazuta si va spori riscul de orbire pentru partenerii de trafic. In toate cazurile, este bine sa schimbati grupul optic cu unul de aceeasi calitate, original.
Nu este suficient ca farul sa fie nou, mai sunt si alte elemente care pot conduce la o proasta iluminare. Fixarile si sistemul de reglaj aflate in stare necorespunzatoare, starea precara a becurilor, favorizeaza riscul de orbire al partenerilor de trafic si obosesc soferul.
Reglajul incorect al farurilor trebuie corectat de urgenta. Cel putin anual trebuie efectuat un reglaj profesional. Un dereglaj cu 10 grade in sus duce la un factor de orbire de 20 de ori mai mare, iar un dereglaj cu 10 grade in jos scurteaza distanta de iluminare cu 30 de m.
In plus, daca masina nu este echipata cu un corector automat al reglarii farurilor in functie de incarcare, folositi corect reglajul manual (de obicei prin parghii sau electric) existent la bord, conform indicatiilor din manualul de utilizare. Un far murdar poate diminua puterea de iluminare cu peste 30%; e bine sa tineti in masina o carpa moale sau un prosop pentru curatarea farurilor.
Becurile se uzeaza in mod natural, de aceea e bine sa le verificati periodic. Inlocuirea becurilor principale este bine sa se faca tot timpul pereche; altfel, performantele sistemului de iluminare pot scadea cu mai mult de 50%. Inlocuirea unui singur bec, din cauza defectarii acestuia, duce la un dezechilibru al iluminarii si apoi, in scurt timp, si la inlocuirea becului simetric. Este imperios necesar sa aveti la bord o cutie cu becuri de schimb. Noaptea, pe ploaie sau ceata, este important sa vedeti bine si sa fiti vazuti.
Ultima tehnologie in sistemul de iluminare este becul cu descarcare (xenon), in tandem cu sistemul autoadaptiv, care face ca lumina sa urmeze automat directia de mers a autovehiculului. Becul cu xenon este de trei ori mai performant decat unul cu halogen, asigura o vizibilitate cu peste 100 m mai mare, este mult mai apropiat de lumina naturala si are o durata mai lunga precum si vizibilitate laterala sporita.
Pretul sistemului ramane sensibil mai ridicat decat al clasicelor becuri halogen si, in plus, nu se poate monta decat in conjuctie cu un sistem de spalare a a farurilor (pentru a preveni orbirea participantilor la trafic). Cu toate acestea, tinde sa se generalizeze, la fel si sistemul autoadaptiv, care in cativa ani va fi probabil noul standard in iluminare.
Nu neglijati importanta unei bune iluminari, care este factorul determinant pentru rulajul in bune conditii de confort si siguranta. Statisticile arata ca accidentele au loc in acele perioade ale zilei in care vizibilitatea este redusa si conditiile de timp sunt nefavorabile.
Cercetarile stiintifice au demonstrat un alt aspect interesant: o persoana de 40 de ani are de 2 ori mai multa nevoie de lumina decat o persoana de 20 de ani. Unstudiu bazat pe frecventa accidentelor pe timp de noapte si pe timp de zi, a demonstrat ca un sofer de 55 de ani are de 2,3 ori mai multe sanse sa aiba un accident, comparativ cu un sofer de 25 de ani!
Thisbottega veneta replica handbags article unearthedburberry replica handbags a bit like a ring, cartier replica handbagsengraved watch replica chanel handbagsas if it is ysl bagsa pointer.paul smith men`s bag Liang FuyingBurberry for sale Photo ShangsiBvlgari for sale County while Miu Miu replicaago unearthed cheap burberry handbagsin thecartier handbags “concrete” giantreplica Hublot coffin of the replica IWCpit sid
Thisbottega veneta replica handbags
20091218C1HYZ
This GHD IV Styler Pure is everywhere!? It has just blown up!? Here¡¯s the video for ¡°4 Minutes¡± by Madonna, Justin Timberlake and Timbaland.? I like it Women GHD IV straighteners but I just don¡¯t want to hear it every three seconds on the radio or some hair commercial. Technorati Tags: madonna,justin timberlake,timbaland,video,watc-h,4 minutes,madonna 4 minutes video Share This
20091217C1HYZ
This GHD IV Styler Pure is everywhere!? It has just blown up!? Here¡¯s the video for ¡°4 Minutes¡± by Madonna, Justin Timberlake and Timbaland.? I like it Women GHD IV straighteners but I just don¡¯t want to hear it every three seconds on the radio or some hair commercial. Technorati Tags: madonna,justin timberlake,timbaland,video,watc-h,4 minutes,madonna 4 minutes video Share This
Asta am si spus: dispersie. Scrie mai sus. Invata sa citesti si sa scrii. Apoi iti poti lua permis si poate o masina. Dupa care conduci vreo 20 de ani. Si, poate, dupa 20 de ani, sa discutam impreuna despre masini. Ups, dar eu atunci o sa fiu tot la o gramada de ani distanta de tine. Ghici cati?
Roberte, din comentariile pe care le faci ne determini sa nu iti mai citim articolele, deoarece le dai tot mai putina credibilitate cu afirmatii eronate!
Pentru cultura ta generala, refractia este fenomenul prin care o unda (in cazul de fata lumina) trece dintr-un mediu in altul.
Ceea ce indrugi tu pe acolo cu orbirea in cazul farurilor murdare se numeste DISPERSIE. Mai pune mana pe o carte de fizica din cand in cand, ca nu strica (la fel si in cazul articolului cu ABS-ul…o roata daca s-a blocat in timpul franarii bruste, cauciucul anvelopei intra in curgere iar forta de frecare scade drastic!!! Nu te mai lua de Leu ca are dreptate in ce zice. App, cea mai mare dificultate iarna o prezinta franatul pe gheata, nu pe zapada. In gheata cauciucul nu se poate afunda…)
Revenind la orbirea in cazul farurilor cu xenon murdare, orbirea se produce deoarece puterea luminoasa a acestor becuri este mult mai mare, dispersia devenind deranjanta in acest caz (la putere mica nu se simte, de-asta la becurile cu halogen nu deranjaza atat de tare)
@irinel: Daca indicele de refractie este cum spui tu, nu cumva lumina se disperseaza intr-un mod neplacut? Adica deranjant pentru ceilalti participanti la trafic? Ba da. Incercam din rasputeri sa nu batem campii in mod organizat…
Pretul sistemului ramane sensibil mai ridicat …da de unde !!!! Este MUUUULT mai scump ganditi-va ca la VW PASSAT B6 2006 costa 1.200Euro in plus,deci nu e doar sensibil mai ridicat!!!
“Pretul sistemului ramane sensibil mai ridicat decat al clasicelor becuri halogen si, in plus, nu se poate monta decat in conjuctie cu un sistem de spalare a a farurilor (pentru a preveni orbirea participantilor la trafic). Cu toate acestea, tinde sa se generalizeze, la fel si sistemul autoadaptiv, care in cativa ani va fi probabil noul standard in iluminare.”
Scuze dar voi batetzi campii in mod organizat…instalatia de spalat faruri se monteaza obligatoriu la farurile cu xenon pentru ca gradul de reflexie este foarte mare atunci cand farul este murdar.Cu ale cuvinte nu mai lumineaza bine…deci nu are legatura cu orbirea celorlali participanti in trafic!Are legatura doar cu faptul ca indicele de refractie la xenon este cu 40% mai mare ca la un far normal,deasta este obligatoriu cand se monteaza xenon sa aiba si instalatie spalat faruri!
Nu stiu ce sa zic…mi se pare ca experienta la volan nu are nimic de-a face cu faptul ca in timp acuitatea vizuala scade…oricum, si experienta isi spune cuvantul dar daca nu vezi…poti sa fi si pilot de curse.
Da, si un sofer de 25 de ani conduce de 2,3 ori mai neexperimentat ca unul de 55 ..
Se compenseaza.