Cine va construi papamobilul?

Istoria automobilelor cu care se deplaseaza cei alesi sa ocupe Inaltul Scaun de la Vatican – mai cunoscut in ultima vreme sub denumirea de Papamobil – a implinit, iata, in acest an trei sferturi de secol.

Primul care a beneficiat de un automobil construit special (de care firma Mercedes) a fost Papa Pius al XI-lea, in anul 1930. Atunci, firma Mercedes Benz, ce devenise constructorul exclusiv al automobilelor daruite Inaltilor Pontifi, le-a luat… fata celor de la Fiat, care, firesc, ar fi vrut sa fie ei cei alesi pentru a se bucura de aceasta onoare.

Ultima incercare a Grupului Fiat de a dona Sfantului Scaun un autoturism a avut-o celebrul Giovanni Agnelli, care i-a daruit, in anul 1999, Papei Paul Ioan al II-lea un exemplar Lancia Thesis.

In mai multe publicatii, insa, a aparut amanuntul ca respectivul autoturism costa 150.000 de euro, fapt socotit de catre Vatican drept o tentativa de reclama mascata… si Lancia s-a intors la uzina din Torino fara a fi fost folosita de Inaltul Pontif.

Asa cum se stie, „Papamobilul“ a devenit un mijloc de transport foarte mediatizat, indeosebi dupa ce turcul Ali Akca a comis nefericitul atentat impotriva lui Ioan Paul al II-lea, aflat intr-o masina decapotabila, ce se deplasa in Piata San Pietro. Cu gandul de a-i asigura o deplina securitate, Vaticanul a vrut sa comande un Range Rover blindat pentru deplasarile Inaltului Pontif.

Dar firma Mercedes, care oferise in dar Vaticanului primul autoturism pentru Ioan Paul al II-lea inca in anul 1979, a proiectat si construit rapid primul Papamobil, devenit apoi celebru, dar si alte modele de masini pentru necesitatile Sfantului Scaun. Ultimul autovehicul de acest fel a fost varianta modelului ML 430.

Cu intelepciunea sa proverbiala si pentru a menaja diferite orgolii, Papa Ioan Paul al II-lea nu s-a deplasat numai cu automobile purtand celebra sigla Mercedes Benz. Astfel, in vizita efectuata la Barcelona, in 1982, a calatorit intr-un Range Rover, masina utilizata si in vizita de la Madrid, dupa 11 ani.

De asemenea, in calatoriile efectuate in tarile Americii Centrale si de Sud, Ioan Paul al II-lea s-a deplasat si cu un Ford 150, un Chevrolet Cheyenne, un Renault Trafic sau cu un Cadillac Seville.

Primul eveniment desfasurat in afara granitelor Vaticanului, la care va participa urmasul lui Ioan Paul al II-lea, Papa Benedict al XVI-lea, va fi a XX-a editie a Zilei Mondiale a Tinerilor, din luna august. Manifestarea este patronata si sponsorizata de Concernul Volkswagen, cel mai mare producator de autoturisme de pe continent, care detine, cum se stie, si marcile la fel de celebre Audi, Seat, Skoda si Lamborghini.

Cu acest prilej, conducerea VW va oferi autoritatilor si oficialitatilor o suta de autovehicule, intre care nu va lipsi, desigur, nici cel pus la dispozitia Inaltului Pontif. Aceasta intentie deschide, insa, competitia intre Mercedes si Volkswagen, cei doi mari constructori auto din Germania, tara in care s-a nascut Cardinalul Joseph Ratzinger. Deocamdata, Vaticanul nu s-a pronuntat in acest sens.

Interesant insa de remarcat este faptul ca noul Papa a venit la prima intalnire cu credinciosii din Cetatea Eterna, la bordul unui autoturism italian… Fiat. De altfel, Cardinalul Joseph Ratzinger, care s-a aflat de multi ani la dreapta fostului fostului Papa Ioan Paul al II-lea, nu si-a ascuns o simpatie reala pentru Italia si cultura italiana.

Asa cum a subliniat imediat dupa inscaunare, Benedict al XVI-lea, desi l-a slujit si admirat pe predecesorul sau, nu a ezitat sa afirme ca va fi totusi un alt Papa si nu o copie a celui precedent. Sa fie aceasta fireasca dorinta un semn bun pentru Fiat?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.