Au trecut peste 35 de ani si praful s-a asternut deja peste paginile ingalbenite de vreme ale revistei Autoturism nr.7 din 1969. Daca scuturam insa cu grija revista de colectie si o rasfoim, descoperim, printre articole interesante despre subiectele auto ale vremii, primul drive-test publicat vreodata intr-o revista din Romania.
De la inceputul articolului se face simtita importanta revistei Autoturism pentru societatea romaneasca si conducerea M.I.C.M., cel mai puternic si influent minister: ”Uzina de automobile Pitesti si Ministerul Industriei Constructoare de Masini au pus la dispozitia revistei noastre, in vederea testarii, un automobil Dacia 1100, cu care s-au efectuat diverse probe de-a lungul a 5000 de km.”
Nu putem sa nu remarcam interesul si bunavointa uzinei constructoare de la Pitesti, 5000 de km pentru un drive-test fiind suficienti pentru ca echipa de testare sa-si faca o imagine completa asupra masinii. In zilele noastre, atat revista Autoturism, cat si celelalte publicatii de profil platesc tribut indiferentei reprezentantelor auto, ce ofera masinile la teste doar cateva ore (!).
Aceasta in conditiile in care si angajatii cei mai marunti ai acestora dispun de autoturisme ultimul tip sau, mai rau, se folosesc de cele trimise de companiile “mama” special pentru presa. Mai poti avea oare o imagine obiectiva asupra unei masini pe care o conduci doar un sfert de zi? Probabil ca nu. Sigur ca un test de cateva sute de km, intins pe o perioada de timp de pana la o saptamana (in cazul importatorilor mai “generosi”) nu se compara cu 5000 de km. Dar, oricum, iti permite sa vezi culoarea luminilor din bord, noaptea, de exemplu. Sau sa iti faci o idee despre cat combustibil consuma respectivul autoturism testat!
Primul drive-test, cu Dacia 1100, iese in evidenta atat prin faptul ca masina era o noutate absoluta in Romania, la acea vreme, dar mai ales pentru rigurozitatea cu care a fost testata de redactorii revistei Autoturism. Maniera in care a fost abordat acest “prim-contact” cu Dacia 1100 se regaseste, in prezent, in multe din publicatiile auto de succes din Europa.
Cu sprijinul Uzinei Autobuzul din Bucuresti, in 1969, testele au fost efectuate cu aparatura de control si masurare de ultima ora. Inginerii Ion Moscu si Petre Verzescu au fost cooptati in echipa, pentru a se evita o folosire incorecta a aparaturii de testare. Echipamentul includea si un dispozitiv, numit “roata a V-a”, folosit pentru determinarea vitezei maxime in toate treptele de viteza.
Pe langa fisa tehnica completa a autoturismului Dacia 1100, au fost prezentate succint datele obtinute dupa incercarea masinii de catre redactorii Autoturism. Testele la care a fost supusa masina au cuprins: probe dinamice, probe de franare, probe de consum si probe de drum. Demarajul, pe 400 m si 1000 m, a fost prezentat si in grafice, comparativ cu modelele direct concurente. De asemenea, spatiul de franare si consumul de combustibil sunt incluse in diagrame clare si corect intocmite, dupa datele preluate in urma masuratorilor.
Rubrici care astazi nu se prea regasesc in revistele auto romanesti, existau in 1969, de exemplu rubrica ”Ce ne multumeste” – la partile pozitive – sau “Ce am dori” – la partile mai putin agreate ale masinii. Ambele explicau pe larg si fara timiditatea de azi (nascuta din interesele materiale ale editorilor, din pacate) toate punctele slabe sau forte ale autoturismului testat, cu exemple clare, de multe ori sosite de la cititori, posesori si utilizatori de Dacia 1100.
Nu trebuie uitat insa faptul ca, in 5000 de km, poti aprecia si cunoaste cam toate aspectele ce pot aparea in utilizarea unui autoturism, ba chiar se pot descoperi defecte de proiectare sau executie scapate de pilotii uzinei. Un jurnalist poate vedea mai bine aspectele “zilnice” ale utilizarii unei masini decat un pilot, care, prin natura meseriei este indreptat mai mult spre descoperirea laturii performante a masinii pe care o testeaza.
Ca o dovada in acest sens, cateva din sesizarile redactorilor Autoturism privind unele probleme ale Daciei 1100, au fost analizate de conducerea uzinei din Pitesti si s-au luat masuri concrete de remediere a defectelor semnalate de acestia. S-a modificat, de exemplu, prinderea manetei de viteze si s-a introdus in dotarea masinii un manual complet de intretinere. Revista Autoturism a primit atunci si o scrisoare de apreciere din partea conducerii Uzinei de Autoturisme Dacia Pitesti, pentru observatiile pertinente facute de echipa de test a redactiei.
Pentru colegii de breasla, cu experienta sau fara, colectia revistei Autoturism poate fi un bun profesor de jurnalistica in domeniul auto, sau chiar, incepand cu primul test al Daciei 1100, din 1969, o adevarata scoala de drive-test.
salut directore,i-mi place la nebunie ce am vazut aici,cea mai tare este faza cu becali si mandretea lui de ,,,limuzina,si bine,fetitele.ciao
Cand citesti opiniile iti dai seama cine stie sa vb si cine nu.
Eu vreau sa-mi cumpar un Laureat 1.5Dci sincer sa fiu as intreba un specialist dar daca va fi ok la test ma voi convinge sincer
Eu am o dacia 1300 din 1974 vreau sa spun ca merge super
120 km la ora fara probleme
4 trepte si pe GPL cu un consum de 8% mixt, 6 extra pe GPL deci, sincer nu as lua un logan dar sunt 4 criterii: noua, diesel, 4 usi si sub 9000 sincer nu stiu sa existe.
Eu sunt ferm convins ca daca
am avut grija de una din 74
si m-am descurcat va fi ok si cu loganul
Pe mine dacia mea 1300 mi se pare putin inconfortabila, dar in rest multumesc ca in 2 ani nu am bagat decat ulei si benzina, si sincer nu cele mai bune uleiuri insa chiar daca mergeam cu 110 o luam incet .
voi mai scrie si despre logan in martie dar sper sa fie numai de bine.
Astep o opinie de la un detinator de logan care stie sa tina la o masina.
DA !!! M-a bucurat la nebunie
articolul respectiv , poate pentru ca , recunosc
sant posesorul faimoasei
masini de “epoca ” DACIA-1100 .Se vede treaba totusi ca se dovedea mai multa seriozitate in testarea masinilor in acea perioada , dar si mai multa grija pentru siguranta pasagerilor , fapt ce nu conteaza acum dupa cum se vede si dupa testarea LOGANU -lui , care la 65 km/ ora i-si arata “burta ” .
Dar totusi sa-mi fie permisa o snoava reala .
Am detinut si un WV.GOLF din 1980 pe care l-am vandut . Potential client a fost si un rrom , care vazand DACIA 1100, alaturi de GOLF , stiti ce remarca a facut ? D-le noi cand eram in FRANTA la “ciordit ” le spuneam la aceste masini BMW . frantuzesc Asa ca si eu ii spun la fel si nu ma lasa , nu m-a lasat niciodata in pana chiar daca poate fi considerata strabunica , LOGAN-ului .
Cu salutari !