Moare jeep-ul?

Avand cea mai dezvoltata piata auto din lume, cu un potential urias de crestere de la an la an, Statele Unite ale Americii se confrunta cu unele probleme in acest domeniu, mai ales de cand s-a incheiat invazia Irakului.

Mari amatori de motoare pe benzina, americanii sunt recunoscuti si pentru faptul ca, din cele 2-3 masini pe care le detine o familie de mijloc americana, cel putin una este de teren sau, asa cum gresit ne-am obisnuit sa spunem, „jeep”. Mai nou aparut, conceptul SUV (Sport Utility Vehicle) desemneaza intr-un sens larg un autoturism polivalent, cu aptitudini sportive, dar perfect capabil sa paraseasca drumul asfaltat, pentru o escapada in mijlocul naturii.

Diferenta intre Europa si America in materie de masini rezida in faptul ca americanii prefera masinile mari si luxoase, echipate evident cu motoare tot …mari si mai ales puternice, dar cu un apetit pe masura pentru …benzina!

Valabila si in cazul masinilor de teren, aceasta diferenta a starnit polemici aprinse in America, dupa aparitia unor curente de opinie care denunta vehement pericolul reprezentat de acest tip de autoturism. Detractorii „jeep-ului” spun ca, in cazul unui accident, o masina de teren se poate rasturna cu o probabilitate de trei ori mai mare decat un autoturism obisnuit.

Si asta n-ar fi nimic, chiar si fara sa se rastoarne „jeep-ul” provoaca o „paguba” aproape dubla posesorului, prin consumul de combustibil, in medie de 1,9 ori mai ridicat decat al unui turism. Cum pretul petrolului nu asteapta decat o scanteie ca sa se „aprinda”, ecologistii au „prins” din zbor momentul si au intrat in actiune. S-a scos in evidenta si impactul devastator pe care il are un autoturism de teren asupra unui vehicul obisnuit in cazul unui impact frontal.

Sansele de a supravietui ale pasagerilor vehiculului mai mic sunt de sase ori mai scazute decat la uriasul „jeep”, ce cantareste in medie 2,5 t. Pe baza acestor date, Comisia de Comert a Senatului American l-a chemat „la ordin” pe seful Agentiei Nationale a Sigurantei Traficului pe Autostrada, care s-a declarat „surprins si tulburat” de veridicitatea acestor date.

Pozitii neoficiale ale unor grupuri conservatoare sugerau ca SUV-urile …sprijina terorismul, prin consumul ridicat de combustibil, fapt ce duce la cresterea productiei de petrol in Orientul Mijlociu.

Aceste constatari nu au insa impact la consumatorul american traditional, mare amator de jeep-uri si camionete cu motoare V8. Oricum, recenta penetrare a SUV-urilor economice pe piata americana, mult mai bine studiate din punct de vedere energetic, spune ca filosofia americana incepe incat sa se schimbe. De castigat vor avea europenii si japonezii, „creatori” reputati de masini de teren, dar si americanii, care se vor adapta rapid si vor construi jeep-uri mai „mici”, cu aerodinamica sporita.

In ceea ce priveste siguranta rutiera, privita in America aproape ca o religie, constructorii americani vor intra si aici in ritm, adevarat, cu mari eforturi si costuri uriase de proiectare si productie. Vor face acestea pentru binele si siguranta pasagerilor, a planetei si pentru ca „jeep-ul” sa ramana o legenda americana, asa cum a fost intotdeauna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.