Ghid de supravietuire urbana

Cu totii ne enervam cand gasim zgarieturi sau lovituri usoare pe automobil, uneori chiar noi gresim si lasam urme pe masinile altora. Mai ales in marile aglomerari urbane, e greu sa supravietuiesti cu masina intreaga, riscul de accident fiind foarte mare si in crestere, conform datelor oferite de societatile de asigurare.

Ce e de facut? Cum putem sa ne sporim sansele de a scapa cu automobilul nesifonat? E suficient uneori, ca pe langa atentia in trafic, care e bine sa ramana constanta, sa ne folosim si de cateva trucuri sau mai bine zis minime precautii in abordarea unor obstacole tipice in viata de zi cu zi.

Parcarea de resedinta
Daca nu aveti garaj sau curte si parcati pe strada sau in fata blocului, retineti ca automobilul e mai protejat daca este parcat lateral si nu “in spic”. La parcarea in spic, loviturile in portiere sau aripi datorita neatentiei (sau nepasarii) celor ce parcheaza langa masina sunt inevitabile si strica aspectul automobilului.

Daca parcati lateral fata de sosea, pliati intotdeauna oglinzile, scazand astfel riscul de a le gasi lovite sau rupte, fie de catre o masina fie de catre un pieton neatent. De asemenea, mare atentie la locul pe care il alegeti: incercati sa parcati la rand, daca sunt mai multe locuri goale; incercand sa puneti masina chiar sub geamul vostru sau intr-un anume loc, cresteti sansele de a va gasi masina lovita.

Explicatia e simpla. Daca locurile de parcare incep sa se umple, seara de exemplu, faptul ca nu ati parcat la rand duce la aparitia unor locuri de parcare mai mici intre automobile. Cum intotdeauna se va gasi un viteaz sa incerce sa introduca automobilul in acel spatiu, se poate intampla sa va gasiti masina lovita.

Evitati cu precadere parcarea in zona de actiune a masinilor de gunoi – baietii nu au treaba cu regulile de circulatie si prea putin le pasa daca iti scrijelesc masina de la un capat la altul, cu tancul lor… Atentie mare la acest aspect, ca si la parcarea langa un hidrant. In caz de incendiu, pompierii nu stau sa se uite la lacul de pe masina, ci isi arunca furtunele direct peste ea, asta in cel mai bun caz…

Atentie si la stationarea cu automobilul sub copaci! Pe langa riscul ca in cazul unei vijelii copacul sa cada si sa distruga masina, zburatoarele care stau in copac vor folosi automobilul pe post de WC public. In caz ca nu va faceti probleme pentru asta, un amanunt va poate schimba opinia: excrementele de pasari sunt printre cele mai daunatoare substante, atacand in profunzime si iremediabil vopseaua auto. In plus, operatiunile curente de toaletare si varuire a copacilor pot adauga zgarieturi si pete de var uneori greu de indepartat…

Hypermarket
Zona de razboi pentru automobil, parcarea de la hypermarket, in ciuda marimii, ofera doar un fals sentiment de securitate. Graba celor care vin si pleaca, asociata cu abandonarea carucioarelor de cumparaturi in cele mai neasteptate locuri, iata premisele clare pentru a obtine rapid zgarieturi sau lovituri usoare pe automobil.

Solutia? E simplu. In loc sa parcam cat mai aproape de intrarea in magazin,unde parcarea e aglomerata si riscanta, mai bine mult mai departe, unde nu sunt deloc masini si carucioare. In plus, de preferat sa aveti in stanga sau dreapta un stalp de iluminat: pe langa lumina acestia au avantajul ca nu iti zgarie masina din neatentie sau rea intentie.

Si inca un sfat: incercati sa tineti seama de marcajele din parcare precum si de semnele cu obligativitatea. Am vazut numeroase accidente in hypermarketuri din cauza ignorarii acestor semne.

Borduri
Abordarea unei borduri, atat la urcare cat si la coborare, nu este o chestiune atat de simpla pe cat ar parea, mai ales in conditiile in care inaltimea unei borduri romanesti este cam de 2 ori mai mare decat a uneia europene standard.

Asadar, la urcarea pe bordura se va folosi de preferinta urmatoarea tehnica: cu viteza foarte mica, se incepe urcarea pe bordura cu una din rotile directoare (niciodata cu amandoua deodata), oblic cam la 45 de grade, cu rotile directoare cat mai putin virate. Urcarea pe bordura se va face roata cu roata.

La coborarea de pe bordurile inalte se intampla de cele mai multe ori necazuri: datorita neadaptarii vitezei, balansul pe care il face masina duce la lovirea pragului – una dintre loviturile foarte urate si greu de reparat la un automobil.

Ca sa evitam astfel de incidente, tehnica de coborare este urmatoarea: se coboara tot cu fata, foarte incet, tot cu o roata directoare, nevirata sau cat mai putin virata, tot la 45 de grade, roata dupa roata, cu atentie mare la ultima roata din spate, care se va cobori cu frana de serviciu apasata, pentru a evita un balans periculos.

Ideal ar fi sa evitam urcarea si coborarea de pe borduri inalte, pe langa praguri la unele masini putand fi lovite si baia de ulei, scutul inferior sau bratele suspensiei. Daca este inevitabil, atunci se va cauta locul unde bordura are inaltimea cea mai mica. Niciodata nu urcati sau coborati borduri cu ambele roti ale unei punti deodata si mai ales nu cu spatele. La coborarea cu spatele, greutatea motorului va crea un balans in plan vertical ce se va solda inevitabil cu lovirea scutului sau a baii de ulei.

Gurile de canal
Evitati sa treceti cu roata prin gurile de canal, chiar si acoperite. Sub greutate pot aluneca in lateral capacele si veti scapa cu masina in canal, cu consecinte usor de imaginat. Din acelasi motiv nu parcati sub nici o forma cu una din roti pe o gura de canal.

Ploi abundente si inundatii
Cel putin in Capitala dar si in alte cateva mari orase, la prima ploaie mai serioasa totul se inunda, iar pentru a ajunge la destinatie trebuie sa traversam locuri cu apa de 15-20 cm sau chiar mai mult.

Mare atentie: trecerea prin astfel de ochiuri de apa, chiar si mici ca adancime, este una din cele mai riscante manevre! Desi tehnic automobilul poate trece fara probleme, ochiul de apa poate ascunde capcane mai mari si imposibil de anticipat: o groapa adanca, un canal descoperit, o sticla sparte, etc. Nu traversati astfel de intinderi de apa decat daca in fata aveti un alt automobil si de preferat este sa va tineti exact pe urmele acestuia.

Chiar daca sunteti siguri ca sub apa nu se afla nici un obstacol, traversarea poate fi periculoasa: apa rece care atinge discurile de frana sau blocul motor poate provoca daune ireversibile metalului prin dilatare termica si decalire. Mai bine intoarceti si cautati o ruta alternativa. Riscurile de a va accidenta masina sunt foarte mari!

Parcari supra si subterane
Moderne si civilizate, parcarile de acest fel au un mod particular de utilizare si prezinta un grad mare de risc pentru automobil, in cazul in care instalatiile automatizate ce le deservesc se defecteaza sau sunt incorect utilizate.

Regula de baza care trebuie urmata pentru a evita accidente neplacute la intrarea si iesirea din parcarile cu bariere este simpla: niciodata nu incercati sa intrati sau sa iesiti in urma altei masini, inainte de coborarea barierei si de efectuarea platii. Bariera este automata si nu veti avea timp sa iesiti inainte de lasarea ei: ca atare veti lovi masina foarte rau.

In plus, este bine sa acordati o atentie sporita si in cazurile in care, din diverse motive, bariera este ridicata, adica aparent nefunctionala – au fost cazuri in care bariera a coborat peste masina neasteptat, provocand daune.

La intrarea in astfel de parcari, daca este prezent un operator uman care va elibereaza un tichet electronic sau nu, este bine sa va interesati in detaliu cum functioneaza sistemul la iesire, intrucat acolo s-ar putea ca totul sa fie automatizat.

Oprirea pe interzis
Dincolo de faptul ca e o chestiune de educatie sa nu opresti intr-o zona interzisa, anumite posturi de televiziunea au aratat pe larg la ce riscuri ne expunem automobilul in asemenea cazuri. Concret, de la amenda substantiala si pana la ridicarea automobilului, numai pagube.

Cum angajatii societatilor care ridica automobile nu au nici cel mai mic respect pentru masinile parcate ilegal, in multe cazuri se intampla “accidente” care, pe langa amenda, mai cauzeaza si… nervi.

Spalatul automobilului
Ce e mult strica si asta e valabil si la spalatorie. Pentru a va mentine automobilul curat si “nezgariat”, tineti cont de cateva indicatii.

Spalati automobilul o data la doua saptamani, nu mai des. Folositi o spalatorie manuala de preferinta, nu din cele cu perii. Desi sunt discutii pe tema spalatoriilor ecologice cum ca solutiile folosite ar dauna vopselei, deocamdata nu au fost semnalate cazuri concrete.

Nu spalati automobilul in zilele caniculare, in plin soare sau imediat dupa un drum mai lung: apa poate avea efecte neplacute la contactul cu metalul incins – exfoliere lac sau chiar vopsea, fisurari discuri frana sau bloc motor.

Evenimente
Un meci de fotbal sau un miting pot parea spectaculoase la televizor, insa cu siguranta sunt evenimente prea putin asteptate de automobilul pe care il conduceti. Daca parcati sau circulati prin zone cu risc, adica langa stadioane sau cladiri guvernamentale, luati in calcul si posibilitatea unor vandalizari ale automobilului.

Daca e zi de meci sau se anunta miting, mai bine va mutati automobilul la o distanta sigura. Nu vreti sa fie in calea miilor de suporteri sau manifestanti, de foarte multe ori deloc pasnici, poate chiar inarmati cu petarde, sticle incendiare sau alte arme improvizate.

0 thoughts on “Ghid de supravietuire urbana

  1. dani

    nu am varsta necesara pt carnet…nu sunt afon … am citit articolul si avetzi dreptate 100% sfaturile voastre ar trebui citite de conducatorii auto care sunt la inceput…o zi buna in continuare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.